Moikka
Olen hankkimassa siedettävää digivideokameraa ihan harrastuskäyttöön. Haluaisin semi-simppelisti editoida lopputuloksia kompaktiksi kokonaisuudeksi.
Onko teillä fiksummilla ideaa kannattaako tässä tapauksessa ostaa perus Canon legria fs 200 vai hf 200, joka on tuplasti kalliimpi, mutta kai yhtäpaljon parempikin...
Mitä käytänön eroja tavallisen videon ja hd-videon editoinnissa on? Tuleeko legria hf 200 editointi macilla kokopäivähommaksi vai hoituuko se ihan perus ohjelmistohallinnan omaavalta jampalta ihan siedettävän helposti? Mulla ei siis ole edes hd-televisiota, mutta eikös noista kameroista löydy myös se old-school mode yleensä?
HD-kuvanlaatu ja editointi
Koko liikkuvan kuvan kirjo
5 viestiä
• Sivu 1/1
-
HD-kuvanlaatu ja editointi
Viesti Kirjoittaja hippipoju »
-
Re: HD-kuvanlaatu ja editointi
Viesti Kirjoittaja Fixx »
Lisätääs peruskysymys:
Kuvaako kaikki "normaalit" HD-kamerat 25 fps vai saako niistä vaan 30 fps videota? Ilmeisesti halpis-HD:ssä mennään vain amerikan normin mukaan.
Kuvaako kaikki "normaalit" HD-kamerat 25 fps vai saako niistä vaan 30 fps videota? Ilmeisesti halpis-HD:ssä mennään vain amerikan normin mukaan.
-
Viesti Kirjoittaja hippipoju »
Mä oon ihan pihalla koko aiheesta. Mä olen itse ajatelut, että kuvanlaatu ja editoitavuus on asioita jotka mun täytyisi ottaa huomioon. HD-ominaisuus ei kyllä ole tärkeä, mutten ole varma saako tuolla fs200:lla hyvää peruskuvaa?
-
Viesti Kirjoittaja helinen »
Niin.
Eiköhän se selviä jos googlaat fs: 200 :sen specsit netistä. Meillä täällä Suomessa on käytössä PAL tv-lähetysjärjestelmä ja sähköverkomme on sellainen, että meillä on videossa 25 kuvaa sekunnissa. Amerikan NTSC- tv-lähetysjärjestelmässää ja sähköverkossa on 30 kuvaa sekunnissa. Tai eihän sähköverkossa mitä kuvia ja freimejä ole, mutta verkon taajuudesta johtuen ovat järjestelmät alunperin muodostuneet toisistaan poikkeavaksi.
En tiedä liittyikö kysymyksesi Pal-ja Ntsc järjestelmän eroihin. Mutta googlaa ne kameroiden specsit. Ja kysy sitten tarkentavia kysymyksiä.
Se onko kyseessä HD-video vai "tavallinen" video on toinen juttu. Se ei ole riippuvainen siitä onko 25 vai 30 kuvaa sekunnissa. Video standardeja (laatuja) on kymmeniä ja HD-laatujakin on useita joten...
Asiaa ei myöskään saa sekoittaa framerateen tai bitrateen,joka voi hyvinkin olla 30 jotakin yksikköä sekunnissa, riippumatta siitä, mitä videokamerallasi on kuvattu.
t. helinen
Eiköhän se selviä jos googlaat fs: 200 :sen specsit netistä. Meillä täällä Suomessa on käytössä PAL tv-lähetysjärjestelmä ja sähköverkomme on sellainen, että meillä on videossa 25 kuvaa sekunnissa. Amerikan NTSC- tv-lähetysjärjestelmässää ja sähköverkossa on 30 kuvaa sekunnissa. Tai eihän sähköverkossa mitä kuvia ja freimejä ole, mutta verkon taajuudesta johtuen ovat järjestelmät alunperin muodostuneet toisistaan poikkeavaksi.
En tiedä liittyikö kysymyksesi Pal-ja Ntsc järjestelmän eroihin. Mutta googlaa ne kameroiden specsit. Ja kysy sitten tarkentavia kysymyksiä.
Se onko kyseessä HD-video vai "tavallinen" video on toinen juttu. Se ei ole riippuvainen siitä onko 25 vai 30 kuvaa sekunnissa. Video standardeja (laatuja) on kymmeniä ja HD-laatujakin on useita joten...
Asiaa ei myöskään saa sekoittaa framerateen tai bitrateen,joka voi hyvinkin olla 30 jotakin yksikköä sekunnissa, riippumatta siitä, mitä videokamerallasi on kuvattu.
t. helinen
-
Viesti Kirjoittaja NeliX4 »
Kannattaa tää linkki tsekata kans kameraa ostaessa:
http://support.apple.com/kb/HT3290 Varmasti mäkkiyhteensopivat kamerat.
http://support.apple.com/kb/HT3290 Varmasti mäkkiyhteensopivat kamerat.
5 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Video, televisio ja elokuvat”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka