Halusin päivittää Macbook Prolle tehtaalla asennetun QuickTime X:n QuickTime Pro:n. Windowsin puolella tämä onnistui suoraan ohjelman valikosta, ostamalla lisenssi ja aktivoimalla ohjelma (tosin tämäkin oli hieman hämärällä tavalla toteutettu verrattuna perinteiseen osta lisenssi, syötä lisenssirimpsu jne.) mutta Macissa ei ole edes valikossa mitään mainintaa päivityksestä. Latasin sitten netistä aiheesta tietoa ja sekin tuntui saakelin hankalalta. Ainoa mikä pisti silmään oli "sinulla täytyy olla QuickTime 7 voidaksesi aktivoida Pro". Macbookissa toi X sekoitti mua version osalta eli onko se oma ohjelmansa, joka tulisi poistaa, ladata sitten uusi 7 versio ja sen jälkeen päivittää se Pro versiooon?
Lisäkysymys kuuluu, miksi ihmeessä tällainen perusjuttu kuten päivitettävyys tai version päivitettävyys parempaan/maksulliseen on tehty näin hiton vaikeaksi? PC maailmasta tulleena herätti aikamoista hilpeyttä kun tämä tuli eteen ja en voinut kuin pyöritellä päätä, että eikö Apple halua että Quicktime Pro:ta myydään kun homma on näin tautisen hankalaksi tehty?
Onko Quicktime dummy vai minä?
Keskustelua ohjelmista ja Mac App Storesta.
10 viestiä
• Sivu 1/1
-
Onko Quicktime dummy vai minä?
Viesti Kirjoittaja BatMac »
-
Re: Onko Quicktime dummy vai minä?
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
Asennuslevyltä löytyy Pro, sitä ei vakiona asenneta koneelle, mikäli koneella ei valmiiksi ole Pro lisenssiä.
"If you have to go to sea, it's better to be a pirate than join the navy." -Jobs
-
Kyse olikin nyt lähinnä siitä, että kun ostin tuon lisenssin ja sain sen lisenssiavaimen, niin en pysty syöttämään sitä mihinkään ainakaan nettisivuohjeen mukaan toimittuna. Quicktime ei myöskään näy siellä mihin ohjeistus viittaa eli järjestelmäasetuksiin ja sieltä aktivoimalla Quicktime eli hieman on epäselvä kuvio kun on tottunut siihen, että => avaa ohjelma, syötä lisenssiavain (esim. koekäytön tai ohjelmistoversion muutoksen jälkeen) ja se on siinä. Eikö olisi helpompaa antaa jokaiselle X version omistavalle mahdollisuus päivittää se maksua vastaan helposti samasta ohjelmasta, kun ainakin WIN versiossa ainoa mikä muuttuu on, että pari valikon lisätoimintoa vain aktivoituu (Export jne.).
-
Viesti Kirjoittaja willwill »
Quicktime seiskan voi ruksata asennettavaksi Snow Leopardia asennettaessa. Sen voi rekisteröidä pro-versioksi ihan valikosta. Quictime X on eri ohjelma ja sitä ei tarvitse poistaa. Mullakin ovat nuo molemmat sulassa sovussa. Äksästä ei ole pro-versiota, se osaa ihan ilmaisenakin pätkiä videota. Windowsille ei tuota X:ää saa ollenkaan. Tässä valossa on ihan loogista että Apple haluaa ihmisten käyttävän uutta versiota...
Viimeksi muokannut willwill, 10.12.2009 klo 22.58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
Ko. asetusta järjestelmäasetuksissa ei tosiaan ole Snow Leopardissa enää ollenkaan, juuri tuon QuicktimeX:n takia. Sääli vain, että softa on sen verta keskeneräinen että tarvitaan erillinen 7 Pro versiota varten...
"If you have to go to sea, it's better to be a pirate than join the navy." -Jobs
-
Viesti Kirjoittaja Touho »
Quicktime Pron aktivointi on tosiaan vähän erilainen kuin yleensä, mutta oikeastaan helpompi kuin normaalisti. Pitää vaan hoksata naputella tai liittää se QT Pro 7 tunnari sinne Järjestelmäasetuksiin kohtaan Quicktime. Vähän liiankin simppeliä, ettei sitä ehkä edes heti hoksaa.
Elikkä pitäisi löytyä paikka Quicktime Pro 7 rekkarille, kun menet System Preferences (Järjestelmäasetukset) -> Quick Time, ja siellä heti ensimmäisenä tulee vastaan Register -ikkuna, jossa on otsikkona QuickTime Pro Registration (rekisteröinti), ja sen jälkeen kolme tekstikenttää. Entimmäiseen oma nimi, alimpaan se koodi, ja homma oli siinä. Tämä siis liittyy vain Quicktime Pro 7:ään tai vanhempiin, ei uuteen X-versioon Snow Leopardissa.
Samainen QT 7 Pro -lisenssi ei tiettävästi passaa uudemmalle QT X:lle, vaan siihen tarvitaan jo oma lisenssinsä.
Edit: kappas joo, hidas olin, eikä tosiaan sitä X Prota vielä olekaan. Ylläoleva ohje toimii siis lähinnä lumileopardia edeltäville systeemeille ja QT Pro seiskalle tai vanhemmille.
Elikkä pitäisi löytyä paikka Quicktime Pro 7 rekkarille, kun menet System Preferences (Järjestelmäasetukset) -> Quick Time, ja siellä heti ensimmäisenä tulee vastaan Register -ikkuna, jossa on otsikkona QuickTime Pro Registration (rekisteröinti), ja sen jälkeen kolme tekstikenttää. Entimmäiseen oma nimi, alimpaan se koodi, ja homma oli siinä. Tämä siis liittyy vain Quicktime Pro 7:ään tai vanhempiin, ei uuteen X-versioon Snow Leopardissa.
Samainen QT 7 Pro -lisenssi ei tiettävästi passaa uudemmalle QT X:lle, vaan siihen tarvitaan jo oma lisenssinsä.
Edit: kappas joo, hidas olin, eikä tosiaan sitä X Prota vielä olekaan. Ylläoleva ohje toimii siis lähinnä lumileopardia edeltäville systeemeille ja QT Pro seiskalle tai vanhemmille.
-
Viesti Kirjoittaja kaimaani »
Ei ole SL:ssä enää Järj.asetuksisssa QT valikkoa, vaan QT 7 asentuu Lisäohjelmiin, josta sitten ohjelman omasta valikosta löytyy se rekisteröinti.Touho kirjoitti:Quicktime Pron aktivointi on tosiaan vähän erilainen kuin yleensä, mutta oikeastaan helpompi kuin normaalisti. Pitää vaan hoksata naputella tai liittää se QT Pro 7 tunnari sinne Järjestelmäasetuksiin kohtaan Quicktime. Vähän liiankin simppeliä, ettei sitä ehkä edes heti hoksaa.
![Nörde [8-|]](./images/smilies/49_49.gif)
-
Menee kyllä hermo tän kanssa...
- Latasin QT 7
- Aloin asentaa jolloin tulee ilmoitus "ei voida asentaa koska X on jo asennettu. Päivitä ohjelma QT X:n valikosta "päivitä" tai vastaavaa...
- QT X valikossa EI OLE mainittua päivitys painiketta, omppuvalikossa on tarkista päivitykset, toteaa "ei uusia päivityksiä"
20+ vuotta PC:llä ja nyt Macillä... voi tämäkin joskus olla aika vaikeeta, vaikka asennoidun tähän niin etten tunne tätä vielä ollenkaan, mutta ei tää logiikka ainakaan QT:n kanssa toimi alkuunkaan.
- Latasin QT 7
- Aloin asentaa jolloin tulee ilmoitus "ei voida asentaa koska X on jo asennettu. Päivitä ohjelma QT X:n valikosta "päivitä" tai vastaavaa...
- QT X valikossa EI OLE mainittua päivitys painiketta, omppuvalikossa on tarkista päivitykset, toteaa "ei uusia päivityksiä"
20+ vuotta PC:llä ja nyt Macillä... voi tämäkin joskus olla aika vaikeeta, vaikka asennoidun tähän niin etten tunne tätä vielä ollenkaan, mutta ei tää logiikka ainakaan QT:n kanssa toimi alkuunkaan.
-
Viesti Kirjoittaja kaimaani »
Asenna se sieltä SL levyltä, kuten tuolla aiemmin neuvottiin, niin ei herjaa..BatMac kirjoitti:Menee kyllä hermo tän kanssa...
- Latasin QT 7
-
Viesti Kirjoittaja Touho »
Juu huomasin vasta jälkeenpäin, että tuossa puhuttiin nimenomaan SL:sta, vaikka terävänä vastailin perus-OS X -kyssäriin.kaimaani kirjoitti: Ei ole SL:ssä enää Järj.asetuksisssa QT valikkoa, vaan QT 7 asentuu Lisäohjelmiin, josta sitten ohjelman omasta valikosta löytyy se rekisteröinti.
10 viestiä
• Sivu 1/1
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka