Kaappeihin on kertynyt iso joukko Mini-DV-nauhoja, jotka pitäisi nyt siirtää ensin koneelle editoitavaksi ja edelleen DVD:lle poltettavaksi.
Mietin, että pitäisikö hankkia joku erillinen nauhuri tms. asian nopeuttamiseksi? Onko kenelläkään kokemuksia esim. merkiksi tällaisesta laitteesta: Sony DSR-11 http://www.digibroadcast.com/products/23/DSR-11.htm
Kuinka nopeasti 60min Mini-DV nauha siirtyy kovalevylle? Lähinnä onko se 1:1 vai kenties nopeammin, jos niin kuinka nopeasti? Voi ehdottaa parempaakin laitetta, se oli lähinnä ensimmäinen mikä osui googlesta silmääni.
Video kaappaaminen DV-nauhurilla
Koko liikkuvan kuvan kirjo
7 viestiä
• Sivu 1/1
-
Video kaappaaminen DV-nauhurilla
Viesti Kirjoittaja jam1 »
iMac 27" (mid'11 i7 ja Late 2009) | MBP (2018)
-
Re: Video kaappaaminen DV-nauhurilla
Viesti Kirjoittaja teesaa »
Helpointa on hoitaa se tavallisen kovalevytallentimen kautta, jossa on polttava DVD ja tietty firewire sisään. Mulla on sellainen kuin Procaster (vissiin Verkkokauppa.comin oma merkki).
Kamera siirtää dataa DV:ltä kovalevylle 1:1 ajassa. Tallennuksen laadun voi valita. Sitten polttaa kovalevyltä DVD:n ja vot. Polttoaika ehkä 1:3, eli tunnin nauha on valmis noin 1h20min ajassa. Voisi sen polttaa suoraan DVD:llekin, mutta kokemus on osoittanut virheitä tapahtuvan suorassa poltossa aina silloin tällöin.
Samalla tavalla tekee valmiit elokuvat iMoviesta nopeiten. Exporttaa sen DV-kameraan ja siitä kovalevylle + DVD:lle. Aikaa kuluu noin 2,5 kertaa originaalin verran ja laatu on hyvä. Omalla G5:llä rippaaminen...hohhoijaa. Tietty voisi koittaa siirtää tuon suoraan tallentimen levyllekin, mutta en ole varma tunnistaisiko iMovie tuota laitetta.
Toinen tapa, jolla tuota teen on se, että iMovie (HD 6) projektin voi viedä suoraan Elgaton Turboon, ja siitä saada asiallisen Apple-tv kokoisen mpeg-4 fileen.
Sonyllä muistaakseni on aika edukkaitakin HD-tallentimia,joissa firewire (tai iLink niminen) sisäänmeno ja polttava DVD samassa.
Kamera siirtää dataa DV:ltä kovalevylle 1:1 ajassa. Tallennuksen laadun voi valita. Sitten polttaa kovalevyltä DVD:n ja vot. Polttoaika ehkä 1:3, eli tunnin nauha on valmis noin 1h20min ajassa. Voisi sen polttaa suoraan DVD:llekin, mutta kokemus on osoittanut virheitä tapahtuvan suorassa poltossa aina silloin tällöin.
Samalla tavalla tekee valmiit elokuvat iMoviesta nopeiten. Exporttaa sen DV-kameraan ja siitä kovalevylle + DVD:lle. Aikaa kuluu noin 2,5 kertaa originaalin verran ja laatu on hyvä. Omalla G5:llä rippaaminen...hohhoijaa. Tietty voisi koittaa siirtää tuon suoraan tallentimen levyllekin, mutta en ole varma tunnistaisiko iMovie tuota laitetta.
Toinen tapa, jolla tuota teen on se, että iMovie (HD 6) projektin voi viedä suoraan Elgaton Turboon, ja siitä saada asiallisen Apple-tv kokoisen mpeg-4 fileen.
Sonyllä muistaakseni on aika edukkaitakin HD-tallentimia,joissa firewire (tai iLink niminen) sisäänmeno ja polttava DVD samassa.
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Ellen ihan väärässä ole, niin osa noista Sonyn DVD-polttimista vetää levyn johonkin ihan omaan formaattiinsa joka aukeaa vain Sonyn omilla vehkeillä. Tai näin ainakin muutama vuosi sitten oli.
Muutenkaan en nyt oikein näe tuon työnkulun järkevyyttä, varsinkin jos vähänkään tahtoo materiaalia editoida. Ei minulla ole koskaan ollut mitään ongelmia koneelle nauhojen tuonnissa, ellei sitten ole ollut jotain vikaa kamerassa tai nauhassa. iMoviesta sitten vain suoraan iDVD:lle niin sehän on siinä.
1:1 tosiaan tavara siirtyy nauhalta levylle, mutta kyllä se DVD:n polttamisen hitaus on ihan tuosta sinun Procasterista kiinni. Kyllä Macin sisäisillä asemilla päästään ihan päinvastaisiin suhdelukuihin. Tai jos ei iDVD:stä tykkää, niin ostaa vaikka Toastin.
Erillisestä nauhurista ei myöskään saa mitään lisähyötyä irti. Huomattavasti halvemmalla saa kaupasta kameran, jolla voi nauhurin hommat hoitaa. Minulla sitä varten tuommoinen parin sadan pikku JVC. Aivan kamala kamera, mutta nauhurina pelittää mainiosti (tai pelitti, kunnes tuossa hiljan hajosi, mutta ikääkin oli jo viitisen vuotta. Netistä löysin DYI-korjausohjeet ko. vikaan, mutten vielä ole jaksanut fiksata). Ammattikäyttöön nuo varsinaiset nauhurit on tehty. Tuokin on DVCAM-nauhuri, joka tietty kuluttajien DV-nauhatkin lukee. Nauhureissa myös monitoriliitäntöjä yms. vastaavaa, joita kameroista ei välttämättä saa. Mutta pelkän nauhojen koneelle tuomisen takia en kyllä itse moiseen investoisi, ellei muille ominaisuuksille olisi käyttöä.
Jos nyt välttämättä nauhurin tahtoo siihen pöydän kulmalleen, niin Sonyn vehkeistä ei ole minulla mitään pahaa sanottavaa. Tuota kyseistä mallia en muistaakseni ole koskaan käytellyt, mutta lukuisia muita kylläkin. Toimivat oikein mainiosti.
Nauhureiden hinnat kuitenkin huitelevat siellä reilussa tonnissa (käytettynä. Uutena mennään väkisinkin sinne parin tonnin pintaan aikalailla) ja sillä rahalla saat sitten jo melkoisen hyvän kamerankin, joka hoitaa ihan samat hommat. Tai vaikka kaksikin kameraa, joista toista käyttää pelkkänä nauhurina.
Muutenkaan en nyt oikein näe tuon työnkulun järkevyyttä, varsinkin jos vähänkään tahtoo materiaalia editoida. Ei minulla ole koskaan ollut mitään ongelmia koneelle nauhojen tuonnissa, ellei sitten ole ollut jotain vikaa kamerassa tai nauhassa. iMoviesta sitten vain suoraan iDVD:lle niin sehän on siinä.
1:1 tosiaan tavara siirtyy nauhalta levylle, mutta kyllä se DVD:n polttamisen hitaus on ihan tuosta sinun Procasterista kiinni. Kyllä Macin sisäisillä asemilla päästään ihan päinvastaisiin suhdelukuihin. Tai jos ei iDVD:stä tykkää, niin ostaa vaikka Toastin.
Erillisestä nauhurista ei myöskään saa mitään lisähyötyä irti. Huomattavasti halvemmalla saa kaupasta kameran, jolla voi nauhurin hommat hoitaa. Minulla sitä varten tuommoinen parin sadan pikku JVC. Aivan kamala kamera, mutta nauhurina pelittää mainiosti (tai pelitti, kunnes tuossa hiljan hajosi, mutta ikääkin oli jo viitisen vuotta. Netistä löysin DYI-korjausohjeet ko. vikaan, mutten vielä ole jaksanut fiksata). Ammattikäyttöön nuo varsinaiset nauhurit on tehty. Tuokin on DVCAM-nauhuri, joka tietty kuluttajien DV-nauhatkin lukee. Nauhureissa myös monitoriliitäntöjä yms. vastaavaa, joita kameroista ei välttämättä saa. Mutta pelkän nauhojen koneelle tuomisen takia en kyllä itse moiseen investoisi, ellei muille ominaisuuksille olisi käyttöä.
Jos nyt välttämättä nauhurin tahtoo siihen pöydän kulmalleen, niin Sonyn vehkeistä ei ole minulla mitään pahaa sanottavaa. Tuota kyseistä mallia en muistaakseni ole koskaan käytellyt, mutta lukuisia muita kylläkin. Toimivat oikein mainiosti.
Nauhureiden hinnat kuitenkin huitelevat siellä reilussa tonnissa (käytettynä. Uutena mennään väkisinkin sinne parin tonnin pintaan aikalailla) ja sillä rahalla saat sitten jo melkoisen hyvän kamerankin, joka hoitaa ihan samat hommat. Tai vaikka kaksikin kameraa, joista toista käyttää pelkkänä nauhurina.
-
Kiitos kommenteista. Suurin haasteeni on tuo ajankäyttö vaiheessa: DV-nauha --> kovalevy. Sen jälkeen editoinnissa menee mikä menee. Nauhaa on kymmeniä tunteja, eli tarkoittaa kymmeniä tunteja siirtoa nauhalta kovolle. Ajattelin, että nauhurilla voisi hurauttaa kasetin pikavauhdilla kovolle, mutta se jääneekin haaveeksi. Täytynee siirtää "kasetti illassa" tms. vaikka muun työn ohessa (tai homppua lueskellessa) ![Omppu [?]](./images/smilies/omppu.gif)
![Omppu [?]](./images/smilies/omppu.gif)
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Noinhan se valitettavasti menee. Rahalla toki saa:jam1 kirjoitti:Kiitos kommenteista. Suurin haasteeni on tuo ajankäyttö vaiheessa: DV-nauha --> kovalevy. Sen jälkeen editoinnissa menee mikä menee. Nauhaa on kymmeniä tunteja, eli tarkoittaa kymmeniä tunteja siirtoa nauhalta kovolle. Ajattelin, että nauhurilla voisi hurauttaa kasetin pikavauhdilla kovolle, mutta se jääneekin haaveeksi. Täytynee siirtää "kasetti illassa" tms. vaikka muun työn ohessa (tai homppua lueskellessa)
http://www.broadcaststore.com/store/mod ... m?id=16155
Esim. tällä vehkeellä siirto onnistuu muistaakseni 4x nopeudella, mutta kuten huomannet niin hintalappukin alkaa olemaan jo melkoinen

-
Viesti Kirjoittaja TeJo »
Tuo siirtovaihe kannattaa käyttää hyväkseen, katsoa materiaali läpi ja miettiä samalla alustava suunnitelma miten leikata materiaalia. Itse leikkaan työkseni ja olen huomannut, että jos katson koko materiaalin läpi digitoidessa, siihen käyttämäni aika lyhentää itse leikkausaikaa varmaan yhtä paljon. Eikä silläkään ole ollut merkitystä olenko itse kuvannut materiaalin vai joku muu.jam1 kirjoitti:Kiitos kommenteista. Suurin haasteeni on tuo ajankäyttö vaiheessa: DV-nauha --> kovalevy. Sen jälkeen editoinnissa menee mikä menee. Nauhaa on kymmeniä tunteja, eli tarkoittaa kymmeniä tunteja siirtoa nauhalta kovolle. Ajattelin, että nauhurilla voisi hurauttaa kasetin pikavauhdilla kovolle, mutta se jääneekin haaveeksi. Täytynee siirtää "kasetti illassa" tms. vaikka muun työn ohessa (tai homppua lueskellessa)
Itselläni on muuten kotikäytössä juuri tuo SONY DSR-11 ja sanoisin kuten TheKrakenkin, että viisainta olisi hankkia siirtoihin halpa kamera. Mulla tuo Sony on siksi, että työstän pääasiassa DVCam materiaalia.
-
Tässä on varmasti perää. Ennakko suunnitelma nopeuttaa kyllä ediointia ja toisaalta osa nauhoista on jo vuosia vanhoja, eikä niitä ole juuri tullut katsottuakaan, eli ei mene siinäkään suhteessa ajankäyttö ihan hukkaan. Pitänee tutkia mistä saisi halvimman mahdollisen kameran tuohon nauhoituksien purkuun. Oma kamera on Sonyn PC-110? Koska se on ostettu Jenkeistä, niin formaatti on NTSC... Toisaalta kohta olisi ihan aiheellista ostaa HD-kamerakin.TeJo kirjoitti:Tuo siirtovaihe kannattaa käyttää hyväkseen, katsoa materiaali läpi ja miettiä samalla alustava suunnitelma miten leikata materiaalia. Itse leikkaan työkseni ja olen huomannut, että jos katson koko materiaalin läpi digitoidessa, siihen käyttämäni aika lyhentää itse leikkausaikaa varmaan yhtä paljon. Eikä silläkään ole ollut merkitystä olenko itse kuvannut materiaalin vai joku muu.
Itselläni on muuten kotikäytössä juuri tuo SONY DSR-11 ja sanoisin kuten TheKrakenkin, että viisainta olisi hankkia siirtoihin halpa kamera. Mulla tuo Sony on siksi, että työstän pääasiassa DVCam materiaalia.
7 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Video, televisio ja elokuvat”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka