Moi vaan kaikille
Powermac G5 late 2005 polttaa sulakkeen aina kun vain kytken virtajohdon pistorasiaan. Ongelma alkoi eilen, kun G5:sta käynnistettäessä sulake paloi ensimmäisen kerran. Vaihdettiin uusi sulake ja taas sama homma. Kyseessä on siis tavallinen 10 ampeerin sulake. Minulla on UPS pistorasian ja koneen välissä. UPS antaa varoitusäänen kun sähkökatko tapahtuu, joten sammutin sen. Kun virrat kytkee takaisin, sulake palaa. Kokeilin myös kytkeä mac:n suoraan pistorasiaan ilman UPS:ia, sama tulos, sulake palaa. En laita tietokoneesta edes virtoja päälle, riittää että virtajohdon laittaa seinään niin sulake palaa. Huoltoonhan kone joka tapauksessa lähtee.
Osaako kukaan sanoa miten tarkistan esimerkiksi onko kovalevy ehjä? Vai onko sekin hajonnut tässä hötäkässä. Tottakai minulla on varmuuskopioita. Aivan uusimmat datat tosin ovat ainoastaan tällä, ehkä hajonneella kovolla.
Mikähän rakkaaseen koneeseeni on tullut?
Sulake palaa pistokkeeseen kytkettäessä G5 late 2005
Täällä voit kysyä mistä tahansa Mac-ongelmasta, jos et löydä vastausta muualta.
8 viestiä
• Sivu 1/1
-
Sulake palaa pistokkeeseen kytkettäessä G5 late 2005
Viesti Kirjoittaja tvanbeat »
-
Re: Sulake palaa pistokkeeseen kytkettäessä G5 late 2005
Viesti Kirjoittaja Juhani L »
Luultavasti ja toivottavasti vain virtalähde on kärähtänyt. Ikävämpi juttu on, jos kovalevykin olisi hötäkässä kuollut. Yhdellä HO:n ihmisellä G4 PowerMac Digital Audio poltteli sulakkeita mutta eipä sieltä ollut muuta kuin poweri kuollut. Vaihtopowerilla kaikki pelaa.
Valitettavasti PowerMac G5 -lämpövoimalaitoksiin ei taida käydä kuin Applen powerit, jotka eivät ole ATX-karvalakkipowerien halpuisia.
Valitettavasti PowerMac G5 -lämpövoimalaitoksiin ei taida käydä kuin Applen powerit, jotka eivät ole ATX-karvalakkipowerien halpuisia.
-
Viesti Kirjoittaja OH2AXU »
Minulla on late 2005 Dualcore PowerMac, josta virtalähde päästi joulukuussa 2009 pyssynlaukausta muistuttavan äänen ja Macci meni täysin pimeäksi. Aiemmin se oli kerran polttanut mittaritaulusta 10 A ryhmäsulakkeen.
Laitteen sarjanumero kuului niihin, joille Apple oli antanut pidennetyn takuun kolmeksi vuodeksi juuri virtalähdeongelman vuoksi. Vaikka jatkettu takuu oli jo mennyt vanhaksi, niin kannatti soittaa Suomen Applen tukinumeroon ja selittää tilanne. Voi olla että Apple tulee korjausasiassa vastaan, jos G5:n kuuluu sarjanumerovälille, jossa on ollut Applen jatkettu takuu.
Minun G5:seen vaihdettiin virtalähde, mitään muuta vikaa ei ollut.
Eero
Laitteen sarjanumero kuului niihin, joille Apple oli antanut pidennetyn takuun kolmeksi vuodeksi juuri virtalähdeongelman vuoksi. Vaikka jatkettu takuu oli jo mennyt vanhaksi, niin kannatti soittaa Suomen Applen tukinumeroon ja selittää tilanne. Voi olla että Apple tulee korjausasiassa vastaan, jos G5:n kuuluu sarjanumerovälille, jossa on ollut Applen jatkettu takuu.
Minun G5:seen vaihdettiin virtalähde, mitään muuta vikaa ei ollut.
Eero
-
Viesti Kirjoittaja teesaa »
Luulisin ATX-powerista saavan helpostikin ulkoisen virtaskan G5:lle jos jaksaa vähän pusata. Itse duunasin sellaisen iMac G5 20" koneelleni ja hyvin pelittää. Näytön vaatiman 24V jännitteen saa helposti läppärin laturista, jolloin virtaskassa on itse asiassa päällekkäin se ATX ja läppärin laturi. Pinoutit vaan selville ja eikun kolvaamaan. Tuntipalkoille ei pääse, mutta ei kaikkea voi rahassa ajatellakaan.
-
Viesti Kirjoittaja -wk- »
En tiedä onko tuo miten helppoa, en sen tarkemmin lukenut noita tekstejä mutta onhan tuo mahdollista:
http://damntechnology.blogspot.com/2009 ... upply.html
http://damntechnology.blogspot.com/2009 ... upply.html
-
Viesti Kirjoittaja tvanbeat »
Kiitos kaikille vastauksista.
Olin huoltoliikkeeseen yhteydessä ja uusi virtalähde maksaa 420€. Aika arvokas korjaus, kyseessä on kuitenkin late 2005 G5 kone.
Voisitko postata numeron johon olit yhteydessä. Haluaisin kysyä Applelta tulisivatko he asiassa vastaan.
Olin huoltoliikkeeseen yhteydessä ja uusi virtalähde maksaa 420€. Aika arvokas korjaus, kyseessä on kuitenkin late 2005 G5 kone.
Hei OH2AXU. Oliko numero johon soitit 0800 96162? Katsoin Applen sivuilta, että soitto maksaa 49€/kerta.OH2AXU kirjoitti. Vaikka jatkettu takuu oli jo mennyt vanhaksi, niin kannatti soittaa Suomen Applen tukinumeroon ja selittää tilanne. Voi olla että Apple tulee korjausasiassa vastaan, jos G5:n kuuluu sarjanumerovälille, jossa on ollut Applen jatkettu takuu.
Voisitko postata numeron johon olit yhteydessä. Haluaisin kysyä Applelta tulisivatko he asiassa vastaan.
-
Viesti Kirjoittaja OH2AXU »
Lähetetty YV.
Eero
Eero
-
Viesti Kirjoittaja puffeli »
Moi,
Miten tässä tapauksessa kävi? Minulle sattui sama vika eilen, eli 24" late 2006 Imac (valkoinen) polttaa sulakkeet. Käytitkö huollossa ja mitä jouduit maksamaan? Saitko YV:llä jonkin hyvän numeron johon kannattaisi olla yhteydessä? Menisiköhän huolto mahdollisesti kotivakuutuksen piikkiin?
EDIT: Nyt kone ei enää inahdakaan virtanapista, eli säästyypähän sulakkeet ainakin...
T. Matti
Miten tässä tapauksessa kävi? Minulle sattui sama vika eilen, eli 24" late 2006 Imac (valkoinen) polttaa sulakkeet. Käytitkö huollossa ja mitä jouduit maksamaan? Saitko YV:llä jonkin hyvän numeron johon kannattaisi olla yhteydessä? Menisiköhän huolto mahdollisesti kotivakuutuksen piikkiin?
EDIT: Nyt kone ei enää inahdakaan virtanapista, eli säästyypähän sulakkeet ainakin...
T. Matti
ibook G4 1,33Ghz, Imac 24" 2Gb Geforce 7600 GT, Ipod Nano 4Gb, iPhone 8Gb
8 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Ongelmia Macin kanssa?”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka