Pahoittelen epäselvää selostusta, mutta en ymmärrä näistä asioista yhtään mitään. Ongelma on sellainen että MacBook ei pääse aina laakista nettiin, vaan pitää ensin mennä verkkoasetuksiin ja siellä valita avusta ja vianmääritys jne., että alkaa taas pelaamaan. Tosin sekään ei aina auta, vaan välillä pitää sammuttaa Airport, käynnistää uudelleen ja suorittaa edelliset vaiheet useampaan kertaan että saan koneen verkkoon. Pöytäkoneena mulla on MacMini ja sen on ollut vähän ongelmattomampi, mutta samaa säätämistä aina välillä senkin kanssa.
Mikähän tässä siis mättää kun välillä toimii ja välillä ei? Mulla on soneran laajakaista ja molemmat koneet ovat siis Airportin kautta yhteydessä verkkoon. Ongelma on nimenomaan verkkoon pääsemisessä. Kun MacBook on ollut unilla niin se ei yleensä ilman apua saa yhteyttä kuntoon. Harvemmin on enää sen jälkeen ollut ongelmia siltä istumalta, kun on sen kerran saanut luotua. Sanottakoon vielä että verkkodiagnostiikka valikossa kaksi alinta palloa (Internet ja palvelin) ovat keltaisena ja muut vihreänä silloin kun kone ei pääse nettiin. Käyttöjärjestelmänä on lumileopardi. Onko mulla joku ruksi väärässä ruudussa? Saikohan tästä mitään tolkkua
Blob kirjoitti:Pahoittelen epäselvää selostusta, mutta en ymmärrä näistä asioista yhtään mitään. Ongelma on sellainen että MacBook ei pääse aina laakista nettiin, vaan pitää ensin mennä verkkoasetuksiin ja siellä valita avusta ja vianmääritys jne., että alkaa taas pelaamaan. Tosin sekään ei aina auta, vaan välillä pitää sammuttaa Airport, käynnistää uudelleen ja suorittaa edelliset vaiheet useampaan kertaan että saan koneen verkkoon. Pöytäkoneena mulla on MacMini ja sen on ollut vähän ongelmattomampi, mutta samaa säätämistä aina välillä senkin kanssa.
Mikähän tässä siis mättää kun välillä toimii ja välillä ei? Mulla on soneran laajakaista ja molemmat koneet ovat siis Airportin kautta yhteydessä verkkoon. Ongelma on nimenomaan verkkoon pääsemisessä. Kun MacBook on ollut unilla niin se ei yleensä ilman apua saa yhteyttä kuntoon. Harvemmin on enää sen jälkeen ollut ongelmia siltä istumalta, kun on sen kerran saanut luotua. Sanottakoon vielä että verkkodiagnostiikka valikossa kaksi alinta palloa (Internet ja palvelin) ovat keltaisena ja muut vihreänä silloin kun kone ei pääse nettiin. Käyttöjärjestelmänä on lumileopardi. Onko mulla joku ruksi väärässä ruudussa? Saikohan tästä mitään tolkkua
Minkä merkkinen modeemi/wlan -tukiasema sulla on? Tuntuu, että se ei oikein juttele Airportin kanssa. Mun halppis-Netwjork oireilee joskus tuollain, yleensä tokenee itsestään, mutta joskus pitää käyttää Airport pois päältä (ruudun oikean yläkulman kolmikulmaisesta signaalivalikosta) ja takaisin.
Onko modeemi siltaavana (IP-osoite 8x.xxx.xxx.xxx) vai reitittävänä (192.xxx jne tms)?
Ja voihan se laajakaistakin pätkiä, mutta silloin oireilisivat molemmat koneet.
Modeemi on TP-LINK External ADSL2+ ROUTER TD-8840 ja Airport Express on kaverina. Molemmissa koneissa IPv4-osoite on 84.xxx.xxx.xx alkuinen. En usko että laajakaista pätkii, sillä Minillä olen yleensä päässyt nettiin vaikka MacBook ei olisikaan päässyt. Kyl tän kanssa pystyy elämään, mut välillä tuntuu et saa MacBookin kanssa taistella vähän väliä. Menee vähän kausittain, mikä tuntuu hiukan oudolta. Muuten nää Applen tuotteet ovat olleet aivan mahtavia ja musta on tullut kaappi fanboy. Paluuta ei enää ole PC:n puolelle
Mietin että mulla toimi aiemmin yhteys aina tosi kivasti. Mutta sitten modeemi hajosi ja ostin uuden (erilaisen) modeemin. Samoihin aikoihin vaihdoin myös kaistan saunalahdesta soneraan. Ehkä tää liittyy tohon uuteen modeemiin.
Blob kirjoitti:Mietin että mulla toimi aiemmin yhteys aina tosi kivasti. Mutta sitten modeemi hajosi ja ostin uuden (erilaisen) modeemin. Samoihin aikoihin vaihdoin myös kaistan saunalahdesta soneraan. Ehkä tää liittyy tohon uuteen modeemiin.
Metkaa. Alalla työskentelevänä (en toki tekniikassa) en ole ikuna kuullut TP-Link merkkisestä… Löytyykö tuo Soneran hyväksymistä modeemeista (en ite viittiny tsekataL toisaalta standardejahan noiden pits olla).