Millasia kokemuskia teillä on omien Hd -videoiden katselusta maceillä?
Itsellä raakamateriaali on peräisin Canon HF100 kamerasta (1920x1080 50i).
Editoinnin olen tehnyt iMoviella.
Olen tehnyt mm. seuraavia export kokeiluja.
1. Suoraan iMovien kautta laajakuva videon exportaus, eli materiaali on 1280x720 resoluutiolla ja kodekkeina H.264 ja AAC. Bittivirta 10356.
2. QuickTimen kautta 1920x1080 videota, jossa kodekkina H264 ja AAC. Bittivirta 16931.
Quick timella näkyy kummassakin videossa nykimistä. VLC:llä toistettaessa pienempiresoluutioinen toistuu kohtuullisen hyvin mutta full HD:ssä jonkin verraan huomaa nykimistä.
Tämä nykiminen näkyy siis erityisesti panoroinnissa, zoomauksissa, kuvien zoom tehosteissa, vierivissä teksteissä jne. jne.
Onko asialle tehtävissä jotain softapuolella, vai pitääkö mennä rautakauppaan?
Vai pitääkö kenties siirtää videoiden katselu kokonaan TV:n puolelle ja toistaa videot vaikka PlayStationilla? Sellaista en vielä omista, mutta olisipa hyvä syy ostaa sellainen.
HD -videon nykiminen
Koko liikkuvan kuvan kirjo
11 viestiä
• Sivu 1/1
-
-
Re: HD -videon nykiminen
Viesti Kirjoittaja painman »
Yksi nykimisen syy on se, että näytön hertzit on eri kuin näytettävän materiaalin, jos koneesi on sigusi mukainen iMac uskoisin sen olevan 60hz ja materiaalisi näkyisi oikein 50hz tai 100hz..
-
Viesti Kirjoittaja yanimage »
Aiheittaisiko tuo nykimistä videossa? Tämähän tarkoittaisi sitä, että mitää videoita ei voisi toistaa tietokoneen monitoreilla, joiden virkistystaajuudet ovat yleensä pääasiassa jotakin 50-70hz:n välillä, riippuen näytöstä ja resoluutiosta.painman kirjoitti:Yksi nykimisen syy on se, että näytön hertzit on eri kuin näytettävän materiaalin, jos koneesi on sigusi mukainen iMac uskoisin sen olevan 60hz ja materiaalisi näkyisi oikein 50hz tai 100hz..
- iMac 24" 2.66 Ghz 4Gt NVIDIA GeForce 9400
-
Viesti Kirjoittaja painman »
Kyllä se aiheuttaa juuri tuota panoroinneissa näkyvää nykimistä. Itselläni ongelmana mm. 23.976 fps videoiden kanssa kun Mac Mini antaa ulos tasan 24hz joten kuva nykäisee kerran about 40 sekunnissa..
Melkein suosittelen, että hommaat jonkun pätevän Mediatoistimen millä katsot noita videoita telkkarista tai bluray polttimen ja soittimen.
Melkein suosittelen, että hommaat jonkun pätevän Mediatoistimen millä katsot noita videoita telkkarista tai bluray polttimen ja soittimen.
-
Viesti Kirjoittaja bloof »
Itellä täysin samanlainen iMac alla ja ihan ongelmitta kyllä toistuu Panasonic AG-HMC151E:lla kuvattu HD-matsku. iMoviella import ja sen jälkeen pyörii pätkät smoothisti niin Quicktimessä kuin Final Cutissakin. Materiaali 1920x1080 ja data rate 59,30mbit/s.yanimage kirjoitti:Millasia kokemuskia teillä on omien Hd -videoiden katselusta maceillä?
Installed Windows to a black & white TV, the motherfucker gave me a bluescreen.
-
Viesti Kirjoittaja yanimage »
Tarkoitatko Apple Intermediate Codec:lla koodattuja tiedostoja, jotka iMovie luo kamerasta tulevasta raakamateriaalista?bloof kirjoitti:Itellä täysin samanlainen iMac alla ja ihan ongelmitta kyllä toistuu Panasonic AG-HMC151E:lla kuvattu HD-matsku. iMoviella import ja sen jälkeen pyörii pätkät smoothisti niin Quicktimessä kuin Final Cutissakin. Materiaali 1920x1080 ja data rate 59,30mbit/s.yanimage kirjoitti:Millasia kokemuskia teillä on omien Hd -videoiden katselusta maceillä?
Näissä tiedostoissa ainakin minulla kokonaisbittinopeus vaihtee klippien välillä 70-110 mbit/s välillä. Tämä vaihtelu johtuu ilmeisesti raakamateriaalin pakkautuvuudesta. Nämä puretut tiedostot toistuvat kohtalaisen hyvin iMoviella kokonäytön tilassakin, mutta Quicktimella tökkii pahasti ja näyttäisi myös siltä, että Quicktime ei osaisi poistaa kuvasta lomitusta.
Alkuperäinen kysymykseni kuitenkin koski H.264 pakatun HD -materiaalin toistamista iMacissa.
- iMac 24" 2.66 Ghz 4Gt NVIDIA GeForce 9400
-
Viesti Kirjoittaja bloof »
Kyllä, suurinpiirtein 59-69mbit/s näyttäisi nuo omat pätkät olevan.yanimage kirjoitti:Tarkoitatko Apple Intermediate Codec:lla koodattuja tiedostoja, jotka iMovie luo kamerasta tulevasta raakamateriaalista?bloof kirjoitti:Itellä täysin samanlainen iMac alla ja ihan ongelmitta kyllä toistuu Panasonic AG-HMC151E:lla kuvattu HD-matsku. iMoviella import ja sen jälkeen pyörii pätkät smoothisti niin Quicktimessä kuin Final Cutissakin. Materiaali 1920x1080 ja data rate 59,30mbit/s.yanimage kirjoitti:Millasia kokemuskia teillä on omien Hd -videoiden katselusta maceillä?
Installed Windows to a black & white TV, the motherfucker gave me a bluescreen.
-
Viesti Kirjoittaja Leht1n »
Hey!
Ystävälläni on Canon 5D digijärkkäri, jolla hän on kuvannut Full HD tasoista videota. Hän on siirtänyt materiaalin suoraan kamerasta koneelle, mutta video nykii sekä hänen Sony VAIO kannettavassaan, että minun MacBook Airissa (1.6GHz C2D). Onko ongelma siinä, että materiaali pitää tuoda jonkin ohjelman (kuten iMovie) kautta ja muuttaa framerate sopivaksi, vai eikö nämä koneet oikeasti jaksa pyörittää HD-kuvaa; mitä en oikein usko?
Timo
Ystävälläni on Canon 5D digijärkkäri, jolla hän on kuvannut Full HD tasoista videota. Hän on siirtänyt materiaalin suoraan kamerasta koneelle, mutta video nykii sekä hänen Sony VAIO kannettavassaan, että minun MacBook Airissa (1.6GHz C2D). Onko ongelma siinä, että materiaali pitää tuoda jonkin ohjelman (kuten iMovie) kautta ja muuttaa framerate sopivaksi, vai eikö nämä koneet oikeasti jaksa pyörittää HD-kuvaa; mitä en oikein usko?
Timo
-
Viesti Kirjoittaja p-veli »
Kyllä tuon Canonin matskun (H.264, 38.6 Mbits/sec) pitäisi olla ihan hyvin pyörivää. Framerate sopii hyvin myös kannetavan ruudulle (30fps-> 60Hz).Leht1n kirjoitti:Hey!
Timo
iBook 14", iPod 20 Gt
-
Viesti Kirjoittaja aaku11 »
En tiedä, onko kyse samasta asiasta, mutta mulla on sama kamera ja itseänikin ärsyttää iMoviella editoitujen videoiden (lievä) nykiminen. Tosin itse katson videoita PS3:n kautta TV:sta. Nykiminen syntyy nimenomaan editointiprosessin aikana. Jos katson PS3:n kautta suoraan muistikortilta alkuperäistä AVCHD-videota, nykimistä ei esiinny. Jos katson samaisesta PS3:sta samaa iMoviella editoitua videota, nykimistä esiintyy. Ei tosin paljon, mutta sen verran, että se häiritsee minua (mutta ei muita perheenjäseniä).yanimage kirjoitti:Millasia kokemuskia teillä on omien Hd -videoiden katselusta maceillä?
1. Suoraan iMovien kautta laajakuva videon exportaus, eli materiaali on 1280x720 resoluutiolla ja kodekkeina H.264 ja AAC. Bittivirta 10356.
2. QuickTimen kautta 1920x1080 videota, jossa kodekkina H264 ja AAC. Bittivirta 16931.
Quick timella näkyy kummassakin videossa nykimistä. VLC:llä toistettaessa pienempiresoluutioinen toistuu kohtuullisen hyvin mutta full HD:ssä jonkin verraan huomaa nykimistä.
Tämä nykiminen näkyy siis erityisesti panoroinnissa, zoomauksissa, kuvien zoom tehosteissa, vierivissä teksteissä jne. jne.
Vai pitääkö kenties siirtää videoiden katselu kokonaan TV:n puolelle ja toistaa videot vaikka PlayStationilla? Sellaista en vielä omista, mutta olisipa hyvä syy ostaa sellainen.
Olen yrittänyt selvittää, miten nykimisestä pääsisi eroon, mutta en ole löytänyt tyydyttävää keinoa. Ymmärtääkseni samasta ilmiöstä löytyy juttua esim. täältä: http://discussions.apple.com/thread.jsp ... ID=9850840.
-
Viesti Kirjoittaja Rujoenkeli »
Nykimisen ainakin itse sain poistumaan kun laitoin tuontiasetuksista framerateksi 30, joka sama kuin kameran (GoPro HD) kuvaamassa materiaaalissa.aaku11 kirjoitti:En tiedä, onko kyse samasta asiasta, mutta mulla on sama kamera ja itseänikin ärsyttää iMoviella editoitujen videoiden (lievä) nykiminen. Tosin itse katson videoita PS3:n kautta TV:sta. Nykiminen syntyy nimenomaan editointiprosessin aikana. Jos katson PS3:n kautta suoraan muistikortilta alkuperäistä AVCHD-videota, nykimistä ei esiinny. Jos katson samaisesta PS3:sta samaa iMoviella editoitua videota, nykimistä esiintyy. Ei tosin paljon, mutta sen verran, että se häiritsee minua (mutta ei muita perheenjäseniä).yanimage kirjoitti:Millasia kokemuskia teillä on omien Hd -videoiden katselusta maceillä?
Olen yrittänyt selvittää, miten nykimisestä pääsisi eroon, mutta en ole löytänyt tyydyttävää keinoa. Ymmärtääkseni samasta ilmiöstä löytyy juttua esim. täältä: http://discussions.apple.com/thread.jsp ... ID=9850840.
Tuotosta iDVD:llä polttaessa oli kuvassa nykimistä kunnes laitoin PALlin sijaan NTSC:n formaatiksi.
GoPro HD kuvaa kylläkin SD-kortille eli täten eroaa edellä mainitusta Canonista.
11 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Video, televisio ja elokuvat”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka