iMacin OS X:ään ei enää pystynyt kirjautumaan sisään. Vikasietotilan kautta pääsin pelastamaan tiedostot mutta silloinkin käyttis toimi älyttömän hitaasti. Tämän jälkeen olen yrittänyt alustaa kovoa ja uudelleen asentaa käyttistä Snow Leopardin DVD:ltä mutta asennus epäonnistuu joka kerta. Joskus menee loppuun ja ilmoittaa sen jälkeen että asennus epäonnistui: järjestelmää ei voitu käynnistää levyltä. Joskus menee jumiin noin 15% kohdalla ja sateenkaari pointteri jää pyörimään ruutuun. Yritin myös Leopardin asennuslevyjä mutta myös sen asennus epäonnistui. Olen yrittänyt osioida levyä yhteen, kahteen ja kolmeenkin osioon mutta ei auta. Kokeilin myös eri ram muistikammalla mutta ei mitään vaikutusta.
-Olisiko kovalevy rikki??
-Onko olemassa mitään koviksentutkimistyökalua jonka saa käyntiin ilman käyttistä? Levytyökalu sanoo sillä luotujen osion tai osioiden olevan kunnossa.
Kyseessä on pari vuotta vanha 2008 iMac.
OS X asennus epäonnistuu
Täällä voit kysyä mistä tahansa Mac-ongelmasta, jos et löydä vastausta muualta.
5 viestiä
• Sivu 1/1
-
OS X asennus epäonnistuu
Viesti Kirjoittaja raiben »
-
Re: OS X asennus epäonnistuu.
Viesti Kirjoittaja mikastus »
Varma en voi olla, mutta oireet kuulostavat juuri sellaisilta kuin miten kovalevyn rikki meneminen on minulle usein ilmennyt. Liekö sinunkin koneessasi myös tämä yllättävän paljon poksahdellut Western Digital 320 GB levy? Onko muuten kyseessä alu-iMac 24" vai 20"?
-
-
Re: OS X asennus epäonnistuu
Erilaisia levytyökaluohjelmistoja löytyy kyllä. Esim. applecaren mukana tulee techtool:in versio. Taitaa vain esim. teratavun levy olla jopa halvempi (70-80EUR) ostos kuin ko. ohjelmisto. Koska henkilökohtaista kokemusta vaihtotyöstä jo on kertynyt, niin itse vaihtaisin suosiolla tuossa tilanteessa kovalevyn. Huollossakin toki vaihtavat myös. Jos tälle tielle päädyt, niin kannattaa kysyä huoltoliikkeen työn hinta kovon vaihdolle ensin ettei tule yllätyksiä.
-
Re: OS X asennus epäonnistuu
Voisit tietysti asentaa käyttiksen ulkoiselle levylle ja kokeilla pelaako kone siltä ihan hyvin. Saisit näin eliminoitua pois sen että koneessa itsessään onlisikin jotakin vialla. Mutta toisaalta asennus-DVD ilmeisesti pelaa ilman ongelmia, eli kone pysyy pystyssä optiselta levyltä käynnistettyä, vaikka ei huolikaan käyttistä kovalevylleen? Luultavasti kone on siis ehjä ja kovalevy rikki. Tämä olisi minun looginen arvaukseni, ei tieto.
5 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Ongelmia Macin kanssa?”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka