Elikkäs olisi kiva saada vähän käyttökokemuksia powerbookista ja macbookista kun olen täysin uusi käyttäjä mac laitteiden kanssa. (tällä hetkellä windows käyttäjä+iphone)
Itsellä tarvetta vain nettiselailuun, musiikin kuunteluun, yms, ja miten tuollaisilla onnistuu elokuvien lataus ja niiden streamaus ps3:lle kun sitä tulee aika paljo käytettyä?
Itse olen ajatellut sijoittaa läppäriin n.200-500€ joten kumpi noista kannattaisi edes hommata ja millaisia tuohon hintaan saa käytettyjä koska uutta en ole ostamassa.
Laittakaa käyttökokemuksia ja millainen mac on yleensä käyttää windowsiin verrattuna.
Iso kiitos jo etukäteen vastauksista.
Käyttökokemuksia PowerBookista ja MacBookista
Keskustelua kannettavista
6 viestiä
• Sivu 1/1
-
-
Re: Käyttökokemuksia PowerBookista ja MacBookista
Viesti Kirjoittaja Hepo »
Olen ostanut 2007 vuoden lopussa 13,3" MacBookin (late 2007 malli eli MacBook3.1), joka oli ensimmäien maccini. Tuossa talvella kone meni kuitenkin rikki kun tippui lattialle ja ostin reilu kuukausi sitten samanlaisen koneen käytettynä. Maksoin käytetystä karvan yli 500€, mutta saat vastaavan koneen varmasti alle 500€. Akun kuntoa kannattaa katsoa käytetystä, kun vertaat eri vaihtoehtoja. Tässä omassa kestää akku täydellä latauksella jotain yli 5h eli on erittäin hyvässä kunnossa vielä. MacBookiin on aika helppo vaihtaa kovalevy ja muistit. Käyttiksenä kannattaa ehdottomasti olla 10.5 tai 10.6, kun niissä saat timemachinen.
Windowsiin verrattuna se erinlaista että kone voi olla päällä buuttaamatta kuukausia (eli pitkä up-time) ja nukkumaan laittaminen ja herättäminen erittäin nopeaa. Mitään suurempaa tressiä ei muutenkaan tarvitse ottaa näiden kanssa.
PS3:sta mulla ei ole kokemusta. Ite olen videoissa alkanut suosimaan enemmän mp4 formaattia, kun nuo toimii itunesissa, quicktimessä, ipodeissa, ...
Windowsiin verrattuna se erinlaista että kone voi olla päällä buuttaamatta kuukausia (eli pitkä up-time) ja nukkumaan laittaminen ja herättäminen erittäin nopeaa. Mitään suurempaa tressiä ei muutenkaan tarvitse ottaa näiden kanssa.
PS3:sta mulla ei ole kokemusta. Ite olen videoissa alkanut suosimaan enemmän mp4 formaattia, kun nuo toimii itunesissa, quicktimessä, ipodeissa, ...
MacBook Pro13" mid 2012 16GB 480GB SSD
MacBook3.1 | 2.2GHz Intel Core 2 Duo | 4GB | 640GB | 12/2007
iPhone 5S 32GB + iPad2 32 GB Wi-Fi 3G + iPod Nano 3gen ja 6gen + ATV3
MacBook3.1 | 2.2GHz Intel Core 2 Duo | 4GB | 640GB | 12/2007
iPhone 5S 32GB + iPad2 32 GB Wi-Fi 3G + iPod Nano 3gen ja 6gen + ATV3
-
Viesti Kirjoittaja NeliX4 »
Akun hinta muutaman kympin ( Applen orkkis 150€). Muuten allekirjoitan ja komppaan bilbon kommentin.Hepo kirjoitti: Akun kuntoa kannattaa katsoa käytetystä, kun vertaat eri vaihtoehtoja.
-
Viesti Kirjoittaja -wk- »
Powerbookeissa on ainakin erittäin huono hinta/nopeussuhde mikä on harmi koska ne ovat muutoin edelleenkin siistejä koneita ja pieksevät designissä useimmat PC:t. Heikoin komponentti on ylivoimaisesti siis G4-prossu, asiaa ei perusnettisurffauksen puolesta paranna Adoben erittäin huono Flash-toteutus, sen vuoksi esim. omistamallani 1.67GHz mallillakaan kaikki Flash-videot eivät pyörineet nykimättä. Jos nuo videot ohjasi avautumaan Quicktime -Playerissä niin ongelmaa ei ollut, hieman vaan säätämistä. Kuitenkin G4 on ihan eri planeelta kuin tuplaydin Intelit ihan kaikessa. Viimeisimpiin malleihin saa pistettyä 2GB muistia, varmasti ihan tarpeeksi ison kovalevyn ja niissä on edelleen ihan asiallinen Radeon 9700 -näyttis.
PPC-koneen ostaessa kannattaa huomata myös että ostat kuolevaa tekniikkaa ja 10.5 jäänee viimeisimmäksi OS X -versioksi, 10.6 on jo siis Intel only. Pikkuhiljaa saattaa tulla vastaan ihan perussoftia jotka vaativat OS X 10.6:n ja/tai Intelin prossun.
PowerBookin ja iBookin voisin kuitenkin edelleen ostaa jos hinta on kohdillaan kaikki nuo seikat huomioonottaen.
PPC-koneen ostaessa kannattaa huomata myös että ostat kuolevaa tekniikkaa ja 10.5 jäänee viimeisimmäksi OS X -versioksi, 10.6 on jo siis Intel only. Pikkuhiljaa saattaa tulla vastaan ihan perussoftia jotka vaativat OS X 10.6:n ja/tai Intelin prossun.
PowerBookin ja iBookin voisin kuitenkin edelleen ostaa jos hinta on kohdillaan kaikki nuo seikat huomioonottaen.
-
Viesti Kirjoittaja ringo »
Mulla on ollut nyt jonkin aikaa kevyessä käytössä viimeiseksi malliksi jäänyt Powerbook 15" Leopardilla varustettuna. Hienosti toimii kaikessa peruskäytössä Youtubea ja muuta flash-käyttöä lukuun ottamatta kuten edellissäkin viestissä mainittiin. Kone on hyvin tehty ja kestää käyttöä.
Vertailuna Intelkoneisiin joita on ja on ollut käytössä (MBP 2006/2008, iMac 2008) sanoisin että nopeusero on aika suuri. Kaikki kestää kauemmin ja usean ohjelman aukiolo todella tuntuu. En siis missään nimessä tekisi töitä Powerpc-koneella vaan ostaisin Intel-koneen.
Vertailuna Intelkoneisiin joita on ja on ollut käytössä (MBP 2006/2008, iMac 2008) sanoisin että nopeusero on aika suuri. Kaikki kestää kauemmin ja usean ohjelman aukiolo todella tuntuu. En siis missään nimessä tekisi töitä Powerpc-koneella vaan ostaisin Intel-koneen.
-
Viesti Kirjoittaja Rayjay »
Nostellaas vanhaa topiccia niin ei tarvi uutta kyhätä.
Ja asiaan, sellaista olen pähkäillyt että jos ostais powerbook G4 15" niin miten sen kanssa pystyy kattomaan leffoja, polttamaan dvd:tä yms ja kuinka hyvin tukee ulkoista kovalevyä?
Ja playstation media serveriä tulee käytettyä aika paljon eli streamaan wlanin kautta leffoja ps3:lle. Entäpä onko noissa sisäänrakennettu wlani? Tehoiltaan tuo powerbook on tietty paljon laiskempi kun nykyinen pöytäkoneeni missä on dual core 1.8ghz ja 3gt keskusmuistia.
Nykyisellä koneella ei tule pelattua juurikaan mitään, vaan kattelen leffoja, selaan nettiä (youtubea) kuuntelen musaa, jotain kuvan muokkausta mutta harvemmin.
Pitäis oma pöytäkone myydä pois kun tarvii lisää tilaa olo-huoneeseen ja mac läppärit kiinnostaa kovasti.
Jos sais vähän tietoa niin ois kiva.
Ja asiaan, sellaista olen pähkäillyt että jos ostais powerbook G4 15" niin miten sen kanssa pystyy kattomaan leffoja, polttamaan dvd:tä yms ja kuinka hyvin tukee ulkoista kovalevyä?
Ja playstation media serveriä tulee käytettyä aika paljon eli streamaan wlanin kautta leffoja ps3:lle. Entäpä onko noissa sisäänrakennettu wlani? Tehoiltaan tuo powerbook on tietty paljon laiskempi kun nykyinen pöytäkoneeni missä on dual core 1.8ghz ja 3gt keskusmuistia.
Nykyisellä koneella ei tule pelattua juurikaan mitään, vaan kattelen leffoja, selaan nettiä (youtubea) kuuntelen musaa, jotain kuvan muokkausta mutta harvemmin.
Pitäis oma pöytäkone myydä pois kun tarvii lisää tilaa olo-huoneeseen ja mac läppärit kiinnostaa kovasti.
Jos sais vähän tietoa niin ois kiva.
iPhone 5
6 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka