iPadiin ei ole vielä tarjolla suomalaista näppäimistöä (eli siis omat dedikoidut näppäimet Äälle ja Öölle), joten tässä tähän mennessä paras keksimäni ratkaisu:
Settings > General > Keyboard > International Keyboards > Add New Keyboard > German (asenna saksalainen näppäimistö)
... > Keyboards > German > Choose a Software Keyboard Layout > QWERTY
Muut näppäimistöt voi samalla poistaa, eipä niillä mitään tee.
Näillä asetuksilla kirjoitettaessa Ään saa nopeasti liu'uttamalla sormeaan A-napin päällä alhaalta ylös. Öö tulee samalla tekniikalla Oosta.
Erona englanninkieliseen näppäimistöön on myös se, että jos painaa Aata tai Oota pitkään, avautuvan ponnahdusvalikon ensimmäinen valinta on Ä/Ö. Eli pitkä painallus Aan tai Oon päällä toimii myös.
Jos jollakulla on parempi tekniikka tai modaus, kertokaa toki.
Suomalainen näppäimistö iPadiin - melkein
Keskustelua laitteista. Huom! Tänne vain keskustelu itse laitteista, ei ohjelmista tai iOS-käyttöjärjestelmästä
7 viestiä
• Sivu 1/1
-
Suomalainen näppäimistö iPadiin - melkein
Viesti Kirjoittaja illis »
Viimeksi muokannut illis, 9.8.2010 klo 13.25. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
Re: Suomalainen näppäimistö iPadiin - melkein
Viesti Kirjoittaja CamoN »
Minun tekniikkani on ihan vaan raaka pään seinään lyöminen. Jonkun aikaa kun on opettanut iPadia "ääkkösille", automaattinen korjaus osaa jo muuttaa "mita", "sita", "jalkeen", "etta" ym. paljon esiintyvät sanat ääkkösillä varustetuiksi.
Ei mikään varsinainen korjaus ongelmaan, mutta olen huomannut kirjoittamisen helpottuneen huomattavasti viime aikoina, kun iPad on päässyt jyvälle kirjoittajan aikeista.
Ei mikään varsinainen korjaus ongelmaan, mutta olen huomannut kirjoittamisen helpottuneen huomattavasti viime aikoina, kun iPad on päässyt jyvälle kirjoittajan aikeista.
iMac i5 (late 2009)
Mac mini (mid 2010)
iPhone 6s 64GB
Mac mini (mid 2010)
iPhone 6s 64GB
-
Viesti Kirjoittaja xopher »
iPhonen alkuaikoinahan oli sama ongelma, jonka joku korjasi modaamalla muistaakseni kyrillisen näppäimmistön suomenkieliseksi? Sai sitten cydian kautta asennettua.
Voisiko saman tehdä iPadille? Muistaako kukaan kuka tämä kyseinen henkilö oli?
ツ Gigabyte EP45-UD3R, Intel Q8400, Radeon 6870 1GB | Mavericks | Chameleon 2.1
MacBook Air 13", late 2010, 1.86Ghz C2D, 4GB RAM, NVIDIA 320M | ML 10.8.2
ツ Google Nexus 5 | KitKat 4.4.2
MacBook Air 13", late 2010, 1.86Ghz C2D, 4GB RAM, NVIDIA 320M | ML 10.8.2
ツ Google Nexus 5 | KitKat 4.4.2
-
Viesti Kirjoittaja Mailia »
Eikö se ollut iPuhelin?xopher kirjoitti:iPhonen alkuaikoinahan oli sama ongelma, jonka joku korjasi modaamalla muistaakseni kyrillisen näppäimmistön suomenkieliseksi? Sai sitten cydian kautta asennettua.
★
-
Viesti Kirjoittaja beatnik »
Juu aikoinaan tein skandinäppäimistöt muttamalla venäläisen näppäimistön (riittävä määrä näppäimiä) hex koodia (iPadiin vastaavanlainen on näemmä saatavilla ainakin kreikkalaisena näppäimistönä)...
Sittemmin toimivammat (toimiva oikoluku yms) iPuhelin skandit tuli tehtyä käyttämällä iKeyEx työkalua, mutta sitä ei ole päivittetty toimimaan iOS4:sen saati iPadin kanssa.
Kyllä se "virallinenkin" suominäppäimistö iPadiin tulee - aikanaan. Siihen asti aion ainakin itse tulla toimeen nykyisin näppäimistön kanssa.
Sittemmin toimivammat (toimiva oikoluku yms) iPuhelin skandit tuli tehtyä käyttämällä iKeyEx työkalua, mutta sitä ei ole päivittetty toimimaan iOS4:sen saati iPadin kanssa.
Kyllä se "virallinenkin" suominäppäimistö iPadiin tulee - aikanaan. Siihen asti aion ainakin itse tulla toimeen nykyisin näppäimistön kanssa.
-
Viesti Kirjoittaja illis »
Joo, taisin olla itsekin asialla silloin muinoin, tosin Beatnik ja muut viilasivat pidemmälle.xopher kirjoitti:iPhonen alkuaikoinahan oli sama ongelma, jonka joku korjasi modaamalla muistaakseni kyrillisen näppäimmistön suomenkieliseksi? Sai sitten cydian kautta asennettua.
Onko tosiaan? Sehän on mainiota. Itse löysin vain kummallisia norminäppiksen yläpuolelle ankkuroituvia lisälaatikoita. Viitsitkö laittaa linkin?beatnik kirjoitti:iPadiin vastaavanlainen on näemmä saatavilla ainakin kreikkalaisena näppäimistönä
Aluksi meinasi pistää turhauttamaan, mutta kun tuon pyyhkäisy/pitkä painallus - toiminnon sai ääkkösillle, tilanne on tosiaan siedettävä.beatnik kirjoitti:Siihen asti aion ainakin itse tulla toimeen nykyisin näppäimistön kanssa.
-
Viesti Kirjoittaja beatnik »
Kyllä, itse tulin mukaan vasta tuon jälkeen. Mainitsemani hex editointi oli muistaakseni 2.x vaiheessa...illis kirjoitti: Joo, taisin olla itsekin asialla silloin muinoin, tosin Beatnik ja muut viilasivat pidemmälle.
iPadin kreikkalainen on maksullinen ja löytyy Cydiasta.
7 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka