![Omppu [?]](./images/smilies/omppu.gif)
Liitettäessä iMacin takana olevaan 3,5 mm plugipaikkaan kuulokkeet (vikaa ei kuulokkeissa, sama toistuu kaikilla kuulokkeilla) ja toistettaessa koneelta ääntä (musiikkia iTunesista tai mitä tahansa videota Safarilla tai järjestelmä-ääniä) kuulokkeista alkaa kuulumaan täydellä volyymilla rätinä, jonka vuoksi ensimmäisellä kerralla meinasi kuulo lähteä. Ongelma lähti liikkeelle siitä, kun päivitin viimeisimmän OSX:n Snow Leopardin, iLifen ja iWorkin ja käynnistin ensimmäistä kertaa GarageBandin, jolla toistin pianon esimerkkiääntä. Sen jälkeen rätinä toistuu vaikka ääntä tuottava sovellus olisi mikä tahansa. Rätinä on sietämätön ja käytännössä sen vuoksi iMacia ei pysty OSX:n puolella kuulokkeilla käyttämään. Ongelmaa ei esiinny BootCampilla tehdyllä partitiolla, jossa on Windows XP. Eli jos avaan koneen WinXP:llä, ei mitään ongelmaa kuulokkeissa - jos Mac OSX:llä, h*lvetillinen rätinä aina kun ääni toistuu. Rätinä toistuu vain kuulokkeista plugiliitännän kautta, ei sisäänrakennetun kaiuttimen kautta.
- Koneen tarkka malli:
iMac, 2.8 Ghz, 2 gigaa muistia, vuosimallia 2008
- Käyttöjärjestelmän versio (ellei uusin):
Uusin käyttöjärjestelmä (Snow Leopard), Boot Campilla eri levyosiolla Windows XP
- Ongelmaa koskevien ohjelmien versiot (ellei uusin):
Uusin OSX, uusin iLife, uusin iWork
- Mitä on tähän mennessä tehty:
Olen koittanut PRAMin alustusta, säätää kaikkia mahdollisia asetuksia, jotka olen OSX:n puolella löytänyt, vaihtanut kuulokkeita - kaikki mitä 4 vuoden tietoteknisellä koulutuksella tulee mieleen. Koska ongelmaa ei ole Windows-puolella samalla koneella, samalla plugilla ja samoilla kuulokkeilla, olisin halukas jäljittämään ongelman Snow Leopardiin ja Garage Bandiin - mutta miten tuon saisi korjattua niin, että pystyn käyttämään kuulokkeita myös Mac OSX:n puolella ilman, että kuulo menee? Ongelmaa ei ollut OSX:n 10.4.x -versiossa eikä GarageBandissa, joka minulla oli käytössä aiemmin. Ongelma alkoi siis päivitysten jälkeen.