Nykyinen kone 2.3 Dual G5. Laskennallinen teho riittäisi minulle nykykäytössä, mutta PPC -arkkitehtuuri tuo omaan käyttöön valitettavasti joitain lieveilmiöitä, joista ei (tietääkseni) pääse eroon muuten kuin päivittämällä rauta Intel-aikakauteen (lue: koneenostokuume on vain käynyt sietämättömäksi
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
) Lähinnä minua häiritsee se, että esim. Voddler on ulottumattomissani; softa on Intel-pohjaisille tehty. Käyttö on normaalia surffailua, spostittelua ja kevyehköä tekstinkäsittelyä ja taulukkolaskentaa. Omat kotisivut on tehty iWebillä, kun en ole ehtinyt css:n jne. tutustua. Valokuvien suhteen käyttö on aika lailla puhtaasti kameralta koneelle ja arkistoon; käytännössä mitään kuvamanipulointia en ole tehnyt. Ainoat enemmän tehoa vaativat toimet olisivat elokuvien katselu netistä ja omien kotivideoiden siirto miniDV -kameralta koneelle, niiden lievä editointi ja poltto DVD:lle. Samaten lapselle tulee välillä siirreltyä digiboxilta tavaraa ja poltettua DVD:lle. Noissa toimissa ei tehon suhteen tosiaan ole kauheasti ollut valittamista, hetkittäisiä rantapalloja olen tähän asti jaksanut katsella (mutta se kuume)...
Intel -rauta olisi siis haussa. MacPro:t ovat budjettiini liian kalliita (ja mielestäni tehollisesti yliampuvia). Vaihtoehtoina siis Mini, iMac tai Macbook. Macbook houkuttelisi siirrettävyyden suhteen, iMac taas veisi pöydältä vähän tilaa; samaten Mini. Budjetti olisi 400 - 500 e:n luokkaa, eli käytetty masiina olisi kyseessä. Ainoa miinus pöytäkoneesta poistumisessa on se, että levytilaa pitäisi saada lisää. Nyt käytössä yksi ulkoinen terainen LaCie, johon TM paukuttaa varmistukset. G5:n sisällä on toinen terainen levy, johon ajan videot editoinnin ajaksi. Toinen ulkoinen levy pitäisi siis hommata. Vai onko kokemusta kenelläkään macin kanssa FreeNASista? Tuossa nurkassa lojuisi pölyttymässä aikanaan fileservuna pyörinyt Digital, johon saisi helposti 8 - 9 levyä kiinni. Mitähän tässä nyt siis oikein tekisi? Mini olisi eniten muunneltavissa, koska tuohon voisi vaihtaa haluamansa näytön; iMac ja Macbook sitoisivat käyttämään omaa näyttöään...