FullHD editointi Final Cutissa kun käytössä MacBook Pro
-
- Viestit: 73
- Liittynyt: 11.11.2007 klo 21.42
FullHD editointi Final Cutissa kun käytössä MacBook Pro
Viesti Kirjoittaja MacFriend »
-
- Viestit: 28342
- Liittynyt: 21.2.2004 klo 12.07
- Paikkakunta: Vantaa
Re: FullHD editointi Final Cutissa kun käytössä MacBook Pro
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
-
- Viestit: 129
- Liittynyt: 8.10.2005 klo 0.02
Re: FullHD editointi Final Cutissa kun käytössä MacBook Pro
Viesti Kirjoittaja iPeter »
iPeter
-
- Viestit: 49
- Liittynyt: 15.7.2008 klo 22.38
- Paikkakunta: Hki
Re: FullHD editointi Final Cutissa kun käytössä MacBook Pro
Viesti Kirjoittaja Recudorp »
FW800 liitäntäinen RAID 0 - levy tarjoaa taatusti riittävästi nopeutta editointiin, mutta pienenä miinuksena on käyttövarmuus. Kumman tahansa kovalevyn rikkoutuessa, kaikki matsku on menetetty. Itselleni kävi juuri näin ja backup puuttui. Oman kokemuksen mukaan backup-levyksi riittää ihan perus USB 2.0 - levy, koska sitä on tarkoitus käyttää todellakin vain varmuuskopiointiin.
Toisaalta, RAID 0 ei ole mikään ehdoton vaatimus peruseditoinnissa, koska myös yhden levyn FW800-paketeissa nopeudet riittävät esim. proress 422 (HQ) editointiin. Varmuuskopioinnista on myös tässä tapauksessa huolehdittava - käsin.
Ihanne olisi esimerkiksi RAID 3(tai korkeampi) - kovalevypaketti, joka on siis sekä nopea, että varmistettu. Kestää yhden levyn rikkoutumisen, materiaalin häviämättä. Hintaa tällaisilla paketeilla vaan tuppaa olemaan melko paljon.
Mutta sitten vertailun vuoksi, itse editoin juuri Canon 7D:llä kuvattua, Proress 422 - formaattin käännettyä materiaalia Lacien Rikiki 500GB 5400rpm/USB 2.0 - levyllä ja homma sujuu ihan siedettävästi. Välillä on pientä nykimistä havaittavissa, mutta työ sujuu kuitenkin. En kuitenkaan suosittele perusratkaisuksi.
Tässä joitakin esimerkkejä käyttökelpoisista levyistä:
Raid 0 levy varsin hyvillä liitännöillä. Sopii kenttä käyttööön:
http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=3858
Kentälle ja työpöydälle. Tosin 5400rpm - levy vähän ihmetyttää.
http://www.verkkokauppa.com/popups/prod ... p?id=12688
Edullinen peruslevy työpöydälle, vaan ei kenttäkäyttöön
http://www.verkkokauppa.com/popups/prod ... p?id=17715
Toisaalta, jos rahaa löytyy
http://www.verkkokauppa.com/popups/prod ... p?id=37234
MacPro 2 x 2,66Ghz, 8Gt, 4Tt
iPhone 4
-
- Viestit: 73
- Liittynyt: 11.11.2007 klo 21.42
Re: FullHD editointi Final Cutissa kun käytössä MacBook Pro
Viesti Kirjoittaja MacFriend »
-
- Viestit: 49
- Liittynyt: 15.7.2008 klo 22.38
- Paikkakunta: Hki
Re: FullHD editointi Final Cutissa kun käytössä MacBook Pro
Viesti Kirjoittaja Recudorp »
Toisaalta, jos materiaalia on paljon ja kovalevytila on kortilla, niin näppärä/tehokas toteutustapa olisi muuntaa kaikki materiaali vähän tilaa vievään proxy-formaattiin ja leikata projekti siinä formaatissa. Sen jälkeen, leikkauksen valmistuttua voi EDL:aa hyväksi käyttäen alkuperäismatskusta muuntaa vain projektissa käytetyt klipit raskaampaan formaattiin(422 tai 422HQ) ja korvata proxy-klipit FCP:n media managerin reconnect-toimintoa käyttäen. Lopputuotteet, kuten BluRay- ja H264-exportit tehdään sitten tästä online-versiosta.
Lopuksi proxy-materiaalin voi heittää roskiin ja jättää ainoastaan alkuperäismateriaalin, valmiit tuotokset ja mahdollisesti nuo raskaampaan formaattiin käännetyt klipit säilöön. Itse säilön ainoastaan valmiit tuotokset sekä alkuperäismateriaalin, koska siitä on aina tarpeen mukaan mahdollista tehdä uudet muunnokset, uusiokäyttöä varten. Näin kovalevytilaa ei kulu turhaan materiaalin säilömiseen ja kuitenkin originaalimatsku säilyy käyttökelpoisena.
Tein tässä sunnuntaipuhteina Canon 7D - kuvatulle matskulle nopean ja yksinkertaisen export-testin, joka hieman valottaa prores-formaattien pakkauseroja. Käytin muunnosten tekemiseen ilmaista MPEG Streamclip - ohjelmaa, jota olen käyttänyt enemmän sen jälkeen, kun FCS 3 päivityksen jälkeen compressor 3 oli pelkkää ongelmaa täynnä.
Alkuperäinen 7D:llä kuvattu H264-klippi oli 200,6 Mt (35 sek.)
162,2 Mt - Prores Proxy
329,2 Mt - Prores LT
530,8 Mt - Prores 422
836,7 Mt - Prores 422(HQ)
836,7 Mt - Prores 4444
Ja bonuksena tuli kokeiltua pari muutakin formaattia
126,0 Mt - perus DV
228,1 Mt - Apple Intermediate codec (AIC)
Eli ihan kymmenkertaiseksi ei tiedostokoko muutu, mutta korkeampaa teknistä laatutasoa tavoiteltaessa, se joka tapauksessa kasvaa.
MacPro 2 x 2,66Ghz, 8Gt, 4Tt
iPhone 4
-
- Viestit: 73
- Liittynyt: 11.11.2007 klo 21.42
Re: FullHD editointi Final Cutissa kun käytössä MacBook Pro
Viesti Kirjoittaja MacFriend »
-
- Viestit: 1615
- Liittynyt: 15.8.2007 klo 17.25
Re: FullHD editointi Final Cutissa kun käytössä MacBook Pro
Viesti Kirjoittaja iPSP »
Vimeossa oli tästä keskustelua, ja ainakaan kukaan siellä ei osannut kertoa eroa normaalin Prores 422:sen ja LT:n välillä. Ja kyllähän se käy järkeenkin kun esim. 5D:n H.264 materiaali on n. 38 Mbit/s ja perus Prores 422:sen ollessa 147 Mbit/s.Recudorp kirjoitti:Proxy ja LT - formaatit tulevat kyseeseen ainoastaan hyvin kevyissä projekteissa, joiden lopputuote on jotain kotivideon tai arkiston väliltä.
Vaikea kuvitella, että jo kuvatun videon bitratea kasvattamalla saataisiin yhtään parempia tuloksia, vai olenko nyt pahan kerran väärässä?
-
- Viestit: 49
- Liittynyt: 15.7.2008 klo 22.38
- Paikkakunta: Hki
Re: FullHD editointi Final Cutissa kun käytössä MacBook Pro
Viesti Kirjoittaja Recudorp »
Itse en myöskään ole huomannut mitenkään erityisen merkittäviä eroja ProResin eri laatutasojen kanssa työskenneltäessä. Raskaampi formaatti vaatii tietenkin nopeamman kovalevyn, mutta kun nopeutta löytyy riittävästi, niin ongelmia ei ole ja homma sujuu aivan yhtä hyvin kuin kevyemmälläkin formaatilla.
Tuohon ulkoisen kovalevyn käytöstä sen verran, että MacBook Prolla(tai ylipäätänsä kannettavalla koneella) editoitaessa ulkoinen kova on nimenomaan ainoa järkevä tallennusväline videomateriaalille, oli matskua sitten paljon tai vähän tai oli se kevyttä tai raskasta materiaalia. Koneen sisäiselle kovalevylle ei siis missään olosuhteissa kannata tallentaa FCP:llä editoitavaa videomateriaalia. Sisäinen levy kannattaa "pyhittää" järjestelmän ja ohjelmatiedoston pyörittämiselle. Valmiit jutut voi sinne säilöä katselua varten, mutta työlevynä sisäistä levyä ei tule käyttää. Ja kun ulkoinen kovalevy on riittävän nopea, niin kyllä se editointi sujuu raskaamman materiaalin(Proress 422HQ tms.) kanssa.
Sanoisin, että tuohon ei ole ihan yksiselitteistä vastausta. Pelkkä bitraten muuttaminen isommaksi ei tosiaan tuo merkittävää lisäetua, mutta siinä samalla tehtävät muut muutokset videon tiedostorakenteeseen ja ominaisuuksiin vaikuttavat kyllä lopputuloksen muodostumiseen. Nykyiset korttikamerat käyttävät videon tallennukseen formaatteja, jotka soveltuvat huonosti editointiin, esim. pitkäketjuisen(long GOP Mpeg) pakkausmenetelmän vuoksi. Siksi niiden muuntaminen toiseen, paremmin frame-by-frame-editointiin sopivaan formaattiin, tuo etua sekä työskentelyyn, että laatuunkin. Alkuperäiseen Long GOP - materiaaliin pelkän skarvin tekeminen "väärää kohtaan" eli GOP-jonon keskelle, aiheuttaa jopa yli puolen sekunnin pätkän uudelleen pakkauksen ja sitä kautta laadun heikkenemistä, jonka pahimmillaan havaita jopa ruudulla.iPSP kirjoitti:Vaikea kuvitella, että jo kuvatun videon bitratea kasvattamalla saataisiin yhtään parempia tuloksia, vai olenko nyt pahan kerran väärässä?
Bitratea kasvattamalla saatetaan joissakin tilanteissa saavuttaa jonkinlaista laadullistakin etua, esimerkiksi värimäärittelyä tai muuta raskaampaa jälkityöstöä tehtäessä. Väriavaruuden laajentaminen ei laajenna alkuperäistä väriavaruutta, mutta antaa ikään kuin liikkumatilaa materiaalin muokkaamiselle.
MacPro 2 x 2,66Ghz, 8Gt, 4Tt
iPhone 4
-
- Viestit: 73
- Liittynyt: 11.11.2007 klo 21.42
Re: FullHD editointi Final Cutissa kun käytössä MacBook Pro
Viesti Kirjoittaja MacFriend »
-
- Viestit: 75
- Liittynyt: 12.2.2008 klo 11.19
Re: FullHD editointi Final Cutissa kun käytössä MacBook Pro
Viesti Kirjoittaja DiZeX »
-
- Viestit: 318
- Liittynyt: 3.2.2005 klo 0.31
Re: FullHD editointi Final Cutissa kun käytössä MacBook Pro
Viesti Kirjoittaja Kim »
Tää analogia ei toimi. Kun muunnat proressiin niin koko matskuhan uudelleen pakataan häviöllisesti. Ja ennenkuin prores matskusta on tehty masteri niin pakkauksia on tehty vähintään 2 kpl.Recudorp kirjoitti:Alkuperäiseen Long GOP - materiaaliin pelkän skarvin tekeminen "väärää kohtaan" eli GOP-jonon keskelle, aiheuttaa jopa yli puolen sekunnin pätkän uudelleen pakkauksen ja sitä kautta laadun heikkenemistä, jonka pahimmillaan havaita jopa ruudulla.
Prores on olemassa koska FCP/Apple ei pysty tuottamaan rautaa/softaa joka jaksaisi vääntää H.264 matskua natiivina. Mielellään tietenkin kerrotaan kuinka kuva muka häviöllisen uudelleenpakkausken myötä paranee, mutta sellaista ihmettä ei vielä digimaailma ole nähnyt. Kaikki muut softat ainakin win alustalla pystyy tänä päivänä sopivalla raudalla vääntämään H.264 matskua natiivisti.
On totta että rajut värisäätämiset hyötyy esim. 10 bitistä vs. H.264 materiaalin 8 bittiä. Mutta ainakin win puolella melkein kaikki värisäädöt tapahtuu sisäisesti 10 bitillä vaikka aikajanalla on 8 bittiä. Tämä siis toimii samalla tavalla kuin ääniplugaritkin 24 bitillä vaikka kyseessä olisi 16 bittistä matskua.
-
- Viestit: 49
- Liittynyt: 15.7.2008 klo 22.38
- Paikkakunta: Hki
Re: FullHD editointi Final Cutissa kun käytössä MacBook Pro
Viesti Kirjoittaja Recudorp »
Kuten Kim totesi, ei yksikään muunnos paranna kuvanlaatua, eikä väitetty häviöttömyyskään ole tosiasiassa häviötöntä, mutta väittäisin edelleen, että h264 kanssa parempaan lopputulokseen päästään muuttamalla se muotoon, jossa sen ruutuja käsitellään itsenäisinä. Nimittäin natiivisti editoitaessa h264:sta pakataan jopa useammin kuin muunnosprosessin yhteydessä, koska jokainen "väärään" paikkaan tehty skarvi aiheuttaa ruutujen uudelleen pakkausta. Näin pakkaussukupolvia voi syntyä paljon enemmänkin kuin kaksi.
En tosin tunne tarkkaan tuota pakkausalgoritmia, joten tämä on osittain mutu-pohjalta väitetty. Asiaa voi kuitenkin kokeilla esim niin, että ottaa vaikka 5sek pätkän natiivia h264-matskua ja tekee siihen skarvin jokaisen ruudun väliin ja exporttaa sen jälleen h264-muotoon. Yhden huhun mukaan pelkkien skarvien aiheuttama pakkausjälki alkaa jo näkymään matskussa. Noin puolen sekunnin sykleissä kuvan laatu muuttuu silmin nähden.
Haudalla kokeilla tuota joku päivä.
MacPro 2 x 2,66Ghz, 8Gt, 4Tt
iPhone 4
-
- Viestit: 88
- Liittynyt: 9.6.2009 klo 15.26
Re: FullHD editointi Final Cutissa kun käytössä MacBook Pro
Viesti Kirjoittaja harris »
Muuten samoja asioita juuri pohtinut kuin tuossa edellä eli kuinka editoida ja minkälaisen "järjestelmän" rakentaa. Näyttää selvältä, että ulkoinen kovo ja FW800:lla tai Ethernetillä. Toki kiinnostaa tuo uusi Thunderbolt-liitäntä, kun joskus päivittää hardwarea.
-
- Viestit: 318
- Liittynyt: 3.2.2005 klo 0.31
Re: FullHD editointi Final Cutissa kun käytössä MacBook Pro
Viesti Kirjoittaja Kim »
Kukaan ei ole väittänyt että Prores olisi häviötön. Se on häviöllinen aivan kuten H.264. Ero on siinä että se on intra-koodekki jossa jokainen kuva pakataan erikseen. Häviöttömät HD-pakkaukset pyörii ihan eri bittivirroissa kuin Proresin reilu 200 Mbps.Recudorp kirjoitti:väitetty häviöttömyyskään ole tosiasiassa häviötöntä, mutta väittäisin edelleen, että h264 kanssa parempaan lopputulokseen päästään muuttamalla se muotoon, jossa sen ruutuja käsitellään itsenäisinä.
Ei pidä paikaansa. Kun H.264-matskuun tehdään skarvi joka ei osu GOPpien väliin on seuraavat vaihtoehdot:Recudorp kirjoitti:Nimittäin natiivisti editoitaessa h264:sta pakataan jopa useammin kuin muunnosprosessin yhteydessä, koska jokainen "väärään" paikkaan tehty skarvi aiheuttaa ruutujen uudelleen pakkausta. Näin pakkaussukupolvia voi syntyä paljon enemmänkin kuin kaksi.
1. Jätetään se täysin rauhaan renderöimättä jolloin esikatselu nykii reilusti skarvin kohdalla. Exportissa sitten tulee yksi pakkaus koko aikajanalle skarveineen. Se että skarvi on keskellä GOPpia ei vaikuta skarvin kuvanlaatuun renderöidessä mitenkään eri tavalla kuin että se olisi GOPpien välissä. Ero on että reaaliaikainen esikatselu ei toimi nykimättä ilman renderöintiä koska kone ei kerkiä laskemaan kahden eri GOPin pätkät oikein reaaliajassa, mutta kun se sitten renderöidään ajan kanssa niin laatu on täsmälleen sama riippumatta siitä missä se skarvi on.
2. Leikataan skarvi ja renderöidään pelkkä skarvi samantien jollain häviöttömällä koodekilla. Tuloksena on sujuva reaaliaikainen esikatselu olettaen että kovalevy pyssyttää. Käytännössä tämä vaatii sisäiset SATA-väyläiset RAID 0(+1) levyt. FW 800 ei riitä tähän. Sitten kun masteri exportoidaan niin koko aikajana pakataan kerran häviöllisesti. Ollaan siis tässä loppuvaiheessa samalla viivalla kuin ekan prores konvertoinnin kanssa.
3. FCP: Konvertoidaan alkuperäinen matsku häviöllisellä prores-koodekilla. Suorat leikkausket toimii käsittääkseni esikatselussa renderöimättä, mutta käsittääkseni esim. ristihäivytys vaatii renderöinnin jotta esikatselu toimii. Skarviin siis tulee häviöllinen pakkaus nro. 2. Kun sitten exportataan niin skarviin on jo tehty 3 häviöllistä pakkausta.
Eri asia on sitten näkyykö ylimääräiset pakkaukset kuvassa. Mutta teoriatasolla homma toimii näin. Prores-välivaihe teoriassa huonontaa kuvaa koska häviöllisiä pakkauksia tulee väkisin enemmän.
-
- Viestit: 318
- Liittynyt: 3.2.2005 klo 0.31
Re: FullHD editointi Final Cutissa kun käytössä MacBook Pro
Viesti Kirjoittaja Kim »
7D ei tee AVCHD:ta koska sen bittivirta (jopa 48 Mbps) on suurempi kuin 24 Mbps joka on AVCHD-standardin suurin sallittu bitrate. Molemmisa on toki koodekkina H.264.harris kirjoitti:Moi, mulla on myös tuo Canon 7D ja myös GH-2. Näköjään tiedosto siirrettynä Macille Canonista on mov.-muodossa ja GH-2:lla MTS. Mitähän eroa näillä on ( molemmat kaiketi AVCHD:tä)? Ja sitten kysyisin vielä saako kyseisistä kameroista HDMI:n kautta jotenkin parempi laatuista materiaalia ulos( kenties jollekin lisävermeelle ja sieltä Macille?)
Muuten samoja asioita juuri pohtinut kuin tuossa edellä eli kuinka editoida ja minkälaisen "järjestelmän" rakentaa. Näyttää selvältä, että ulkoinen kovo ja FW800:lla tai Ethernetillä. Toki kiinnostaa tuo uusi Thunderbolt-liitäntä, kun joskus päivittää hardwarea.
Mov ja MTS tiedostokontteja joihin voidaan sisältää mm. kuva- ja ääniraitoja. Konttiformaatti ei kerro mitään sisällöstä. Kontteja on tänä päivänä miljoona erilaista esim., avi, mov, mts, m2ts, ts, mkv, mp4 jne. GH-2 lienee Panasonicin DSLR. Panasonic on AVCHD-standardin takana joten se varmaan tekee AVCHD-standardin mukaista matskua jossa bittivirta on max. 24 Mbps. Jokatapauksessa matsku pitää konvertoida jos sen meinaa FC-ohjelmaan tunkea.
-
- Viestit: 115
- Liittynyt: 17.11.2006 klo 17.41
Re: FullHD editointi Final Cutissa kun käytössä MacBook Pro
Viesti Kirjoittaja helinen »
-
- Viestit: 49
- Liittynyt: 15.7.2008 klo 22.38
- Paikkakunta: Hki
Re: FullHD editointi Final Cutissa kun käytössä MacBook Pro
Viesti Kirjoittaja Recudorp »
Jep. Näinhän se taitaa loppujen lopuksi olla.Eri asia on sitten näkyykö ylimääräiset pakkaukset kuvassa. Mutta teoriatasolla homma toimii näin. Prores-välivaihe teoriassa huonontaa kuvaa koska häviöllisiä pakkauksia tulee väkisin enemmän.
Mikähän mahtaa olla syynä, ettei apple ole tehnyt FCP:lle natiivia h264 tukea?
Prores ei ole huono formaatti, mutta konvertointi ottaa päähän aina välillä, kun olisi kiire tai kyseessä vain joku pikkujuttu, jota varten ei muuten tarvitsisi tehdä juurikaan töitä.
MacPro 2 x 2,66Ghz, 8Gt, 4Tt
iPhone 4
-
- Viestit: 318
- Liittynyt: 3.2.2005 klo 0.31
Re: FullHD editointi Final Cutissa kun käytössä MacBook Pro
Viesti Kirjoittaja Kim »
Johan mä sen kerroin. Suorituskyky ei riitä rauta/softa yhdistelmissä mitä Apple tarjoaa.Recudorp kirjoitti:Mikähän mahtaa olla syynä, ettei apple ole tehnyt FCP:lle natiivia h264 tukea?
Avidiin tuli natiivi tuki vuosi sitten Media Composer 5 versioon. Kaikkiin muihin varteenotettaviin win-softiin se on ollut kauemmin olemassa. Nykyään softat osaa käyttää GPU:ta avuksi realiaikaiseen h.264 esikatseluun. Apple ja FCP on auttamatta kehityksen häntäpäässä tässä suhteessa. Se on nykyään ainoa (varteenotettava) edistointisofta joka ei hanskaa h.264-matskua. Itse teen duunia Sony Vegasilla ja Avid Media Composerilla win alustalla.
-
- Viestit: 49
- Liittynyt: 15.7.2008 klo 22.38
- Paikkakunta: Hki
Re: FullHD editointi Final Cutissa kun käytössä MacBook Pro
Viesti Kirjoittaja Recudorp »
Mä en ihan täysin osta tuota suorituskyvyttömyysväitettä, sillä esim. Canon 7D matskuahan pystyy työstämään natiivisti FCP:llä. AVCHD matsku sen sijaan ei kelpaa FCP:lle kuin log and transferilla muunnettuna(Proress).Kim kirjoitti:Suorituskyky ei riitä rauta/softa yhdistelmissä mitä Apple tarjoaa.
Eli olisiko sittenkin suorituskyvyttömyyden sijasta kyse jonkinlaisesta applemaisesta kikkailusta eri formaattien tuessa? Macien rautahan ei sinänsä ole sen erilaisempaa tai suorituskyvyttömämpää kuin win-koneissakaan(yksityiskohtien riippuessa tietenkin kokoonpanosta). Tarkoitan, että teknisessä mielessä esim. tuki AVCHD:lle tuskin on oikea ongelma Applelle, vaan taustalla on varmaan jotakin bisnes-strategiaa tms.
MacPro 2 x 2,66Ghz, 8Gt, 4Tt
iPhone 4
-
- Viestit: 318
- Liittynyt: 3.2.2005 klo 0.31
Re: FullHD editointi Final Cutissa kun käytössä MacBook Pro
Viesti Kirjoittaja Kim »
Tää on sitten eka kerta kun kuulen moisen väitteen. Kaikki muut ovat kyllä joutuneet log and transferin kautta importtaa Canon DSLR-matskut. Tuohon on myöskin olemassa Canonin oma ja joku kolmannen osapuolen prores-konvertteri. Applehan myöskin ihan itse sanoo ettei FCP tue h.264 natiivina, joten aika mielenkiintoinen väite.Recudorp kirjoitti:Mä en ihan täysin osta tuota suorituskyvyttömyysväitettä, sillä esim. Canon 7D matskuahan pystyy työstämään natiivisti FCP:llä. AVCHD matsku sen sijaan ei kelpaa FCP:lle kuin log and transferilla muunnettuna(Proress).
Canonin DSLR videot ovat siis aivan samaa h.264 koodekkia kuin AVCHD. Erona on suurempi bitrate ja Canoneissa käytetään alkeellisempaa basic profilea koodekista. Win-maailmassa 7D-matsku on raskaampaa editoitavaa kuin AVCHD-matksu, eikä se johdu Qt-kontista. Olen remuxannut 7D raakamatskua M2TS-konttin eikä se muuta tilannetta mitenkään.
-
- Viestit: 49
- Liittynyt: 15.7.2008 klo 22.38
- Paikkakunta: Hki
Re: FullHD editointi Final Cutissa kun käytössä MacBook Pro
Viesti Kirjoittaja Recudorp »
MUTTA
Editointi oli sujuvaa vain suoria leikkauksia käyttämällä. Ristihäivytykset edellyttivät jo rendausta ja esim. seitsemän sekunnin klipin värikorjauksen rendaus otti melkein kaksi minuuttia. Toisin sanoen, käytännössä on todettava, että FCP:ssa tukea h.264 editoinnille ei ole, vaikka se teknisesti periaatteessa onnistuukin.
Tosin yksi käytännön sovellus tuli mieleen, kun testailin tuota. Mulla on kovalevyllä 7D:llä kuvattu projekti, jossa matskua on paljon, enkä ole saanut aikaiseksi tehdä proress-konversiota. Nyt tulikin mieleen, että voisin ensin leikata projektin rungon kasaan natiivina, kuitenkin ilman mitään siirtymä- tai muita efektejä ja sen jälkeen media manageria käyttäen konvertoida, vain käyttisklipit proressiksi, viimeistelyä varten.
Mietin, että tuo voisi toimia myös sellaisissa projekteissa, joissa h.264 matsku on saatava nopeasti leikattavaksi ja valmiiksi, eikä aikaa koko matskun konvertointiin ole. Matskun voisi vain kopioida kovalevylle, heittää suoraan timelinelle raakaleikkausta varten ja vasta viimevaiheessa muuntaa ns.editointi tai online - formaattiin eli proressiksi. Täytyypä kokeilla joskus, onnistuisiko sellainen h.264 kanssa.
Vai olisiko joku joskus kokeillut tällaista?
MacPro 2 x 2,66Ghz, 8Gt, 4Tt
iPhone 4
-
- Viestit: 318
- Liittynyt: 3.2.2005 klo 0.31
Re: FullHD editointi Final Cutissa kun käytössä MacBook Pro
Viesti Kirjoittaja Kim »
"AVCHD and AVCCAM editing is supported using Apple ProRes"
Kaikki softat joilla oikeasti voi leikata H.264 natiivina käyttää GPU-rautakiihdytystä, tarkemmin nimenomaan Nvidian CUDA-tekniikkaa. Applen ongelma on ettei joka Macissa, tai edes joka Mac Pro koneessa ole Nvidian (riittävän nopea) näyttis. Tämä on nähdäkseni perussyy minkä takia Apple ei pysty tarjoaamaan natiivia H.264 tukea FCP:ssa. Applen politiikkaan ei kuulu julkaista softaa joka toimisi luvatulla tavalla vain 5% myytävissä koneissa joissa sattuisi olemaan riittävän nopea Nvidian näyttis. Eli ongelma on yhtä paljon raudasta johtuva kuin softan koodistakin. Tällä hetkellä tarjolla olevista Mac Pro, iMac ja Macbook Pro koneissa on kaikissa ATIn näyttikset joille ei toistaiseksi ole näkynyt mitään varteenotettavaa rautakiihdytystukea H.264 matskulle.
-
- Viestit: 49
- Liittynyt: 15.7.2008 klo 22.38
- Paikkakunta: Hki
Re: FullHD editointi Final Cutissa kun käytössä MacBook Pro
Viesti Kirjoittaja Recudorp »
Molemmat ovat h.264 - matskua, mutta mikä se ero niissä on? Täyttä h.264 natiivitukea ei kai FCP:hen ole tulossakaan, kun Maceihin on tarjolla vain ATI - näyttiksiä?
MacPro 2 x 2,66Ghz, 8Gt, 4Tt
iPhone 4
-
- Viestit: 318
- Liittynyt: 3.2.2005 klo 0.31
Re: FullHD editointi Final Cutissa kun käytössä MacBook Pro
Viesti Kirjoittaja Kim »
Sen olen jo kertaalleen selittänyt.Recudorp kirjoitti:Molemmat ovat h.264 - matskua, mutta mikä se ero niissä on?
Tuon Applen "AVCCAM" termin alle menee kaikki muu H.264 matsku joka ei mahdu AVCHD-standardin sisään. Siis myös 7D:n matsku.
AVC = Advanced Video Coding = H.264.
Palaa sivulle “Video, televisio ja elokuvat”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka
- ↳ Myydään Mac
- ↳ Myydään iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Myydään muut Applen tuotteet
- ↳ Myydään muuta tietotekniikkaa
- ↳ Ostetaan Mac
- ↳ Ostetaan iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Ostetaan muut Applen tuotteet
- ↳ Ostetaan muuta tietotekniikkaa
- ↳ Vaihdetaan, annetaan, työtä haetaan ja tarjotaan
- ↳ Kauppapaikan keskustelu ja hintavinkit