Jo pari vuotta Ubuntu ja sen versiot ovat osanneet konfiguroida mokkulan ja yhteyden muutamalla valinnalla. Aikaisemmin toki piti kysellä ja haeskella. Nyt Ubuntu ja useimmat muut linux-jakelut ovat yhtä valmiita kuin mikä muu mikron käyttis tahansa. Poikkeuksia toki on, esimerkiksi tämä Ubuntunsukuinen jakelu jota tässä käytän, ei pelaa yhteen Sampopankin kanssa muuten kuin siirtymällä Sammon mobiilipankkiin. Toki sekin asia olisi korjattavissa ihan tietty Java-versio lataamalla, mutta sitä en ole viitsinyt tehdä.
................................
Mutta takaisin vuonna 2008 ostetun MacBookin tuottamiin mokkulaongelmiin. Oulussa yritettiin kahden Elisan myyntipisteen voimin konfiguroida Saunalahden mokkulaa toimimaan Lumileopardi-Maccini kanssa. Ei onnistunut. Yhteysohjelmat pääsevät jopa niin pitkälle, että kysyvät pin-koodia, mutta siihen touhu pysähtyy. Yhteyttä Elisan/Saunalahden verkkoon ei synny. Tein sen mitä jo olen ajatellutkin tehdä, että ostin Elisalta sellaisen routerin, jossa on usb-portti mokkulalle ja tätä kautta mokkula lopulta suostui toimimaan liikkeessä. Seuraavana päivänä homma ei kuitenkaan onnistunut kotonani.
Kuvittelin, että soitan Oulun keskustan Elisan myymälään ja routerin myynyt asakaspalvelija kertoo minulle, mitä temppuja hän teki. Osoittautui kuitenkin, että mitään kautta ei ollut saatavissa Oulun keskustan Elisashopin puhelinnumeroa, eikä sinne mistään muustakaan Elisan ns. palvelunumerosta päässyt. Koska olin varsin kiireinen, olisin tarvinnut nopeasti apua, joka myymälästä olisi ollut helposti saatavissa. Siellä oli parikin pätevää kaveria, jotka olivat tottuneet myös Maccien kummallisuuksiin. Eikö Elisashopin myyjillä tosiaankaan ole itsellään puhelimia
Lopulta ei muu auttanut kuin soittaa tekniseen neuvontaan, jota Elisa kehtaa kutsua OmaGuruksi. On yhtä omaa kuin asiakasomistajuus S-kaupoissa, sillä sekä soitto jonotuksineen että Gurun ns. palvelu maksaa rutosti
Guru neuvoi ottamaan virran pois routerista ja yrittämään uudelleen. Kiskoin tikun irti ja routerin virtalähteen myös ja toistin kytkennät takaisin sopivalla viiveillä. Tiedän toki vanhastaan nämä temput. Nyt ne eivät auttaneet
Lopulta avasin routerin virityksen "admin"- tunnuksella. Mitään en muutanut, mutta talletin kuitenkin asetukset ja kirjauduin ulos. Tämä lopultakin auttoi.
Olen Saunalahden neuvontaa ennen käyttänyt ja saanut tekstiviestejä, joissa on kysytty mielipidettäni palvelusta. Siltä varalta että tätä sattuisivat lukemaan, kerron sen, se on
PS: Mistä juuri minun Maccini ongelma johtui. Kuvittelen, että usb-portti tai joku tarvittava muu osanen on pikkuisen erilainen 2008-Mackoneessa kuin moderneimmissa ja siksi usb-portti ei jossain ajuriohjelman osassa toimi niin kuin luullaan. Joku muu teoria?
Minulla on myös vanhahko G4-masiina Tiikerillä. Se taas ei suostu tunnistamaan tai edes huomaamaan uusia tai vanhoja usb-liitäntäisiä kirjoittimia. Silti usb:t toimivat muissa yhteyksissä.