Le Corbusier kirjoitti:Avataan keskustelu lainauksella, jossa pyydetään tutkimaan historiaa:
Mikael K. kirjoitti:
Katsopa peiliin. Mitä näet siellä? Mistä se viha kumpuaa näkemäsi perusteella? Syyttely on helppoa mutta syyllisyyden kantaminen ei. Huomaatko syy-yhteyden tapahtumien ja oman asenteesi välillä? Kuka tahansa meistä saattaisi syyllistyä ties mihinkä hirveyksiin, kun vihaa kasvattaa sisällään. Muistele vaikka historiaa. Turha siitä on syytellä Jumalaa, jumalia tai muita keppihevosia, kun tekijä on ihminen. Ymmärrätkö?
Kuinka on mahdollista, että natsiorganisaatio joka mahdollisti systemaattisen kidutuksen ja murhaamisen on kauttaaltaan tuomittu, mutta kirkko organisoituine kidutuksineen ja murhineen (mm. inkvisitio) ei koeta saman luokan ongelmaksi?
Asiallista keskustelua mm. tästä.
Vai vielä asiallista keskustelua, kun irrotat tekstin asiayhteydestä ja kirjoitat siitä mistä minä en. Kirjoitin ennen kaikkea vihasta ja siitä mikä oli syynä Norjan tapahtumissa. En viitannut kuin yhdellä lauseella historian tapahtumiin. Syynä siihen oli tarkoitukseni osoittaa mitä viha saa aikaan. Sinä puhut täysin sivuasiasta. Aiheena on viha eikä mikään uskonnonhistoria tms. Ymmärrätkö?
***
Saksassa oli II-maailmansodan aikana kolme kirkkoa. Katolinen, Hitlerin miehittämä Saksalaisten kristittyjen kirkko ja Tunnustava kirkko (1). Viimeksi mainittu vastusti natsihallintoa (2). Sen perustaja oli
Dietrich Bonhoeffer (luterilainen), joka hirtettiin Flossenbürgissa juuri ennen sodan päättymistä. Keskitysleirille hän joutui siitä syystä, että oli auttanut juutalaisia pakosalle.
Lainaan
omaa tekstiäni.
II-maailmansodan jälkeen julkaistiin ns. Driebergenin julistus, jossa otettiin kantaa siihen miten historiassa on toimittu väärin. Se on luterilaisten kirkkojen julistus sen suhteen miten juutalaisiin tulee suhtautua. Sävy julistuksessa on anteeksipyytävä. Saksankielinen versio löytyy täältä:
http://www.jcrelations.net/de/?item=1080 . Suomeksi veriosta ei taida olla netissä vaikka Risto Saarinen on kääntänyt tuon dokumentin.
Toisaalta on varsin ongelmallista yrittää nähdä historian tapahtumia nykyisyydestä käsin ja päätellä miksi jotakin on tapahtunut. Meistä monet tapahtumat ovat kuvottavia ja vailla mitään eettistä pohdintaa tehtyjä ratkaisuja. Kuitenkin on huomattava, että me olemme samassa veneessä emmekä pääse ratkaisuja pakoon. Meissä jokaisessa aktualisoituu synti ja sen seuraukset, joten en uskaltaisi kovin paljon syyttää muita. Tietysti selviin vääryyksiin on otettava kantaa ja tehtävä johtopäätökset.
Lainaus
Kotimaa24:n keskustelusta.
Luterilaiset kirkot ovat allekirjoittaneet Driebergenin julistuksen, jonka suomennos löytyy Vartijasta (3). Julistuksessa otetaan kantaa nimenomaan siihen millä tavoin luterilaiset kirkot ovat suhtautuneet ja suhtautuvat juutalaisiin. Kyseessä on antisemitismin vastakohta. Driebergenin julistuksessa olennaista on menneiden anteeksipyytäminen ja suhteiden uudistaminen juutalaisiin.
Lainaus suomennoksesta.
"On käynyt yhä selvemmäksi, kuinka paljon kristittyjen on muutettava julistustaan, opetustaan ja käytännön elämäänsä toisen maailmansodan juutalaisvainojen (shoa) jälkeen. Kirkoilla yleisesti on paljon opittavaa sekä julistuksessaan että opetuksessaan. Tämä koskee niin organisaatioita, yksittäisiä seurakuntia kuin kaikkia kirkon työntekijöitäkin."
"Evankelis-luterilaisina kristittyinä esitämme seuraavat näkökohdat niin edustamiemme kirkkojen jäsenille kuin muillekin kristityille ja toivomme, että ne tukevat kristittyjen ja juutalaisten välisten suhteiden uudistumista."
1) Reijo E. Heinosen termi, käytetään myös Tunnustuskirkko nimikettä
2) Minnamari Helasepän
väitöskirjan mukaan.
3) Risto Saarinen, Teologia ja politiikka kristittyjen ja juutalaisten kohtaamisessa. Vartija 5-6/91: 229-235.
Mac mini M2, 16 Gt, MacOS Sonoma 14.3.1, Magic Mouse, Magic Trackpad ja 24" Eizo ColorEdge CG2420, iPhone SE 64G, iOS 17.0.2 sekä iPad A16 128G, iOS 18.5.