Mac Prostani meni käyttiskovo niin jumiin että kone ei enää käynnistynyt. Luulin, että kovo on fyysisesti hajalla, mutta ajattelin kokeilla kuitenkin clean install asentaa Lionin Snow Leopardin tilalle. Tein clean istallin eli quick formatoin kovalevyn ja asensin Lionin.
Nyt ongelmana on oikeudet. Minulla joka olen koneen adminstrator ei ole oikeutta kuin lukea käyttiskovalevyä. Kun menen käyttislevyn get infoon, sharing & premissions kohdassa lukee "You can only read" ja käyttäjinä on "system" jolla on read & write oikeudet ja "everyone" jolla on vaan read oikeudet. Muilla kahdella levyllä kun klikkaan "ignore ownership of this volume" saan lisättyä itseni ja saan custom accessin. Ja lukot säätämisenn aukeavat minun salasanallani.
Disabloin System Adminstrator (root) userin näiden ohjeiden mukaan: http://docs.info.apple.com/article.html ... 35611.html
Olen aika neuvoton. Voiko se, että kahdella muulla kovolla on kuvia ym. dataa sekoittaa jotekin homman? Auttaisiko systeemikovon täydellinen formatiointi niin että kirjoitan ykkösiä sen täyteen ja sitten Lionin uudelleenasennus?
Snow Leopard kovo sekosi, tilalle Lion, admin oikeudet meni
Mac OS X, Boot Camp ja virtualisointi
4 viestiä
• Sivu 1/1
-
Snow Leopard kovo sekosi, tilalle Lion, admin oikeudet meni
Viesti Kirjoittaja tuukkeli »
-
Re: Snow Leopard kovo sekosi, tilalle Lion, admin oikeudet m
Viesti Kirjoittaja kermit »
Hmmm... mitä asiaa sinulla on järjestelmälevyn juureen? Siis jos otetaan siitä levystä (teknisesti ottaen osiosta) info, niin ei siinä kuulukaan olla kirjoitusoikeuksia kuin systemillä. Ulkoisilla levyillä ei oletuksena huomioida oikeuksia.
-
Ei mulla ole mitään asiaa juureen mutta haluaisin että kone toimii. Nyt en saa esim. avattua Lightroomia kun kone sanoo " The Lightroom catalog cannot be uesed because the parent folder "Users/info/Pictures/Lightroom" does not allow files to be created within it"
Tai kun yritän avata Thunderbirdiä, kone sanoo "A copy of Thunderbird is already open. Only one copy of Thunderbird can be open at a time."
Ja tämä siis käynnistämisen jälkeen ilman että olen tehnyt mitään.
Yritin korjata Disk Utilityllä moneen kertaan käyttisosion permissionit mutta ei auttanut.
Tai kun yritän avata Thunderbirdiä, kone sanoo "A copy of Thunderbird is already open. Only one copy of Thunderbird can be open at a time."
Ja tämä siis käynnistämisen jälkeen ilman että olen tehnyt mitään.
Yritin korjata Disk Utilityllä moneen kertaan käyttisosion permissionit mutta ei auttanut.
-
Asensin Lionin uudestaan clean installina. Onnistuin asentamaan useimmat ohjelmat. Stoppi tuli kun yritin asentaa yhden valokuvapaperin ICC-profiilia. Se asennetaan Vise-x installerilla ja kohde on library-colorsync-profiles. Ei onnistu. Tulee teksti "You do not have enough access privileges for this installation"
Mitä voin tehdä? Olen asentanut käyttiksen normaalisti ja perustanut itselleni tilin ja sille salasanan kuten pitää. Kuitenkaan minulla ei ole oikeutta asentaa ohjelmia.
Mitä voin tehdä? Olen asentanut käyttiksen normaalisti ja perustanut itselleni tilin ja sille salasanan kuten pitää. Kuitenkaan minulla ei ole oikeutta asentaa ohjelmia.
4 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Käyttöjärjestelmät”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka