Illustratorkirja
Kuvankäsittely, taitto ja typografia
8 viestiä
• Sivu 1/1
-
Illustratorkirja
Viesti Kirjoittaja Citruuna »
Mikähän oliis hyvä kirja, jonka avulla pääsisi sisälle Illustratorin käsittämättömään maailmaan? Käytössä on CS5. FreeHand oli helppo ja kiva käyttää, mutta tähän asti olen vältellyt Illua kuin ruttoa. Jonain päivänä kuitenkin saattaa tulla eteen pakkotilanne, jolloin joudun tekemään sen avulla jotain painettavaksi tarkoitettua 

-
Re: Illustratorkirja
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
Kirjaa en kyllä osaa aiheesta suositella, mutta sen verran Illuun nyt jo totutelleena entisena Freehand käyttäjänä lohduttaa, että aika iso osa FreeHandin hyvistä ominaisuuksista on pikkuhiljaa löytänyt tiensä Illuunkin. Eniten jään kaipaamaan Freehandin vaivattomamapaa vektorityöskentelyä.
Itse opettelin siirtymän ihan vain kädet saveen menetelmällä, eli keksin kuvitteellisen homman jota tehdä ja kokeilemalla etsin parhaita tapoja toteuttaa sen. Yrityksen ja erehdyksen kautta. Ei välttämättä huiman tehokasta, mutta yleensä itse oivallettu jää paremmin mieleen kuin kirjasta luettu tieto.
(Mutta eiköhän paikalle osu joku kirjallisuuteenkin perehtynyt.
)
Itse opettelin siirtymän ihan vain kädet saveen menetelmällä, eli keksin kuvitteellisen homman jota tehdä ja kokeilemalla etsin parhaita tapoja toteuttaa sen. Yrityksen ja erehdyksen kautta. Ei välttämättä huiman tehokasta, mutta yleensä itse oivallettu jää paremmin mieleen kuin kirjasta luettu tieto.
(Mutta eiköhän paikalle osu joku kirjallisuuteenkin perehtynyt.
![Enkeli [a]](./images/smilies/angel_smile.gif)
"If you have to go to sea, it's better to be a pirate than join the navy." -Jobs
-
-
- Ylläpitäjä
Viesti Kirjoittaja jjpeltola »
No tuohan on nyt vain pienen pieni puute, jos vektoriohjelmalla vektorityöskentely on hankalaa. 8)kallekilponen kirjoitti:[. . .] Eniten jään kaipaamaan Freehandin vaivattomamapaa vektorityöskentelyä.
Kirjan lukemisessa on se etu että sitten on jotain haisua siitä mitä ohjelmalla voi tehdä ja miten se kannattaa tehdä.kallekilponen kirjoitti: [. . . ] Ei välttämättä huiman tehokasta, mutta yleensä itse oivallettu jää paremmin mieleen kuin kirjasta luettu tieto.
-
Viesti Kirjoittaja Citruuna »
Tuo kirja on jo hyllyssä, mutta en tiedä onko vika kirjassa vai kirjan käyttäjässä, kun tuo ei ole ihan se mitä kaipaisin.Fixx kirjoitti:http://www.docendo.fi/tuote/951-0-36575-0

Kyllä kirja siinä mielessä voittaa kokeilujen ja erehdysten kautta lopputulokseen pääsemisen, että voi tarkistaa miten se taas tehtiinkään. On useammin kuin kerran käynyt niin, että olen kokeilujen kautta päässyt toivomaani lopputulokseen enkä seuraavalla kerralla enää muista miten se tehtiin
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Toistaalta onnistuminen ilman opasta tuo huikean onnistumisen tunteen
-
Viesti Kirjoittaja Opa »
Jokunen vuosi sitten Friikusta Illuun siirtymän tehneenä voin omalta kohdaltani sanoa, että Illustrator on ihan kelpo ohjelma omaan tehtäväänsä. Osan friikulla tekemistäni duuneista teen kuitenkin sujuvammin nykyään InDesignilla. Hyllyssäsi oleva kirja kannattaa käydä läpi ja säilyttää käsikirjana. Tärkeintä on vaan tehdä ne duunit illulla/in designilla ja unohtaa Freehand. Sen sijaan ei kannata unohtaa mainiota ylävalikon Illustrator Help' iä. Sinne hakusanan kirjoittamalla olen saanut avun jopa nopeammin kuin täältä Hompusta. Ja täältäkin sen saa melkein reaaliajassa.
-
Viesti Kirjoittaja Herra77 »
Itse hiplaan Illua niin vähän kuin mahdollista, kun kyse on julkaistavan tekstin tuottamisesta. Jos tekstirivejä on enemmän kuin 1, vaihdan jo Indiin.
Piirtämiseen, grafiikkaan, kaavioihin, teipparin outlineteksteihin Illu tosin passaa. Julkaisuohjelmana se on käyttöasteeltaan marginaaliohjelma taittajalle, mainosvalmistajalle tms. laajempaa työkokonaisuutta tekevälle. Jopa muutama grafiikkaominaisuuskin on Indissä Illua kehittyneempi.
Tuo mainittu Docendon kirja on paras mitä Suomessa on aiheesta kustannettu. Tosin kirjan esimerkit ovat samat joka versiossa...
Mutta ymmärtäähän sen, kukapa tuon diktaattori-Adoben uusien versioiden yhä kiihtyvän julkaisutahdin perässä enää jaksaa/viitsii/tarvii puuskuttaakaan. Jos ei aivan pakko ole, ja miksi ihmeessä olisi?
Piirtämiseen, grafiikkaan, kaavioihin, teipparin outlineteksteihin Illu tosin passaa. Julkaisuohjelmana se on käyttöasteeltaan marginaaliohjelma taittajalle, mainosvalmistajalle tms. laajempaa työkokonaisuutta tekevälle. Jopa muutama grafiikkaominaisuuskin on Indissä Illua kehittyneempi.
Tuo mainittu Docendon kirja on paras mitä Suomessa on aiheesta kustannettu. Tosin kirjan esimerkit ovat samat joka versiossa...

Mutta ymmärtäähän sen, kukapa tuon diktaattori-Adoben uusien versioiden yhä kiihtyvän julkaisutahdin perässä enää jaksaa/viitsii/tarvii puuskuttaakaan. Jos ei aivan pakko ole, ja miksi ihmeessä olisi?
-
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
Lähinnä siihen tuolla viittasin, että illulla vektorien vääntely ja taivuttelu oli nopeaa ja vaivatonta, eikä vaatinut useampaa työkalua. Illu taas on omiaan nopeaan piirtämiseen esim. piirtopöydän avulla.jjpeltola kirjoitti:No tuohan on nyt vain pienen pieni puute, jos vektoriohjelmalla vektorityöskentely on hankalaa. 8)kallekilponen kirjoitti:[. . .] Eniten jään kaipaamaan Freehandin vaivattomamapaa vektorityöskentelyä.
Siitä saa aika hyvin haisua ohjelman omien ohjeidenkin avulla. Esim eri versioiden "What's new" osiosta löytyy kaikenlaisia ominaisuuksia jotka jäävät helposti kirjaan painamatta.Kirjan lukemisessa on se etu että sitten on jotain haisua siitä mitä ohjelmalla voi tehdä ja miten se kannattaa tehdä.kallekilponen kirjoitti: [. . . ] Ei välttämättä huiman tehokasta, mutta yleensä itse oivallettu jää paremmin mieleen kuin kirjasta luettu tieto.
Kirjan kautta oppimisessa on myös se huono puoli, että sitä kautta tarttuvat helposti kirjan tekijän mahdolliset maneerit, eikä välttämättä opita sitä itselle tehokkainta työskentelymallia. En sano että kirjat ovat aina huono asia oppimisen kannalta, mutta liiallinen tukeutuminen niihin jättää helposti pulaan, kun todellisuus ei ihan vastaakaan esimerkkiä.
"If you have to go to sea, it's better to be a pirate than join the navy." -Jobs
8 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Kuva ja graafinen suunnittelu”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka