MacBook Pro:ssa ei ole erikseen audiolle sisään/ulos -paikkaa, vaan homma pitää hoitaa jotenkin muuten. Minulla on MAudion ulkoinen kortti. Sillä saan tavaraa sisään USBn kanssa, mutta koneessa olevasta liitännästä en saa mitään ulos millään asetuksilla. Treenaan Garagebandillä.
MAudion kuulokeliitännästä tulee monoa eli pelkkää vasenta korvaan. Maalikkonakin ymmärrän, että nauhoittaessani bassonsoittoani, äänen on tultava koneen kautta eikä MAudion.
Mitäs teen?
MacBook 13 ja äänitys
Kaikki ääneen ja musiikin tekoon liittyvä.
7 viestiä
• Sivu 1/1
-
MacBook 13 ja äänitys
Viesti Kirjoittaja mikelo »
-
Re: MacBook 13 ja äänitys
Viesti Kirjoittaja Wiljo »
Kyllä se ääni uloskin tulee sieltä M-audion kautta, usein oletuksena. Tarkista Garagebandista: garageband - asetukset - ääni/midi. Toki sieltä saa valittua äänen ulostuloksi koneen omankin ulostulon. Onkohan panorointi lipsahtanut vasempaan kanavaan?
-
Viesti Kirjoittaja Ana P »
Tai sitten on äänitetty stereoraidalle vain leftiä.
Yleensähän toimitaan niin, että käytössä on vain yksi äänikortti kerrallaan. Järjestelmäasetuksista taikka sitten audiosoftasta valitset käyttöön joko sen M-Audion tai koneen sisäisen. Itse lähtisin M-Audiolla liikuttelemaan ääntä sisään sekä ulos.
Yleensähän toimitaan niin, että käytössä on vain yksi äänikortti kerrallaan. Järjestelmäasetuksista taikka sitten audiosoftasta valitset käyttöön joko sen M-Audion tai koneen sisäisen. Itse lähtisin M-Audiolla liikuttelemaan ääntä sisään sekä ulos.
-
Kiitos vastauksista. Valitettavasti ongelmat eivät ratkenneet.
Hieman enemmän taustaa:
Linkistä näkyy M-Audion etu- ja takapanelit. http://altomusic.com/shop/M-Audio-Mobil ... d105940.am
Garagen asetuksina olen kokeillut: Midissä kaikki äänen ulostulomahdollisuudet, samaten sisäänmenon asetukset.
Koneen asetuksina sisään M-audio, ulos kuulokkeet (muitakin on kokeiltu). Balanssit kohdallaan. Ääniportin käyttöä kokeiltu joka käänteessä.
Tilanne edelleen sama. Ääni menee koneelle, mutta koneen ulostulo on vaiti. Toistaa kyllä jo nauhoitetun materiaalin.
M-audion kuulokeliitännällä saan monoa (tietysti koska sisäämeno on vain toiselle kanavalle).
Kuulokkeista tulevan äänen on oltava sama, kuin soitettavan reaaliaikaisesti. Miten muuten efektien hallinta/kokeilu onnistuu?
Olen jokseenkin varma, että kyseessä on Garagen asetukset. Manuaaleista ei ole toistaiseksi ollut hyötyä.
Hieman enemmän taustaa:
Linkistä näkyy M-Audion etu- ja takapanelit. http://altomusic.com/shop/M-Audio-Mobil ... d105940.am
Garagen asetuksina olen kokeillut: Midissä kaikki äänen ulostulomahdollisuudet, samaten sisäänmenon asetukset.
Koneen asetuksina sisään M-audio, ulos kuulokkeet (muitakin on kokeiltu). Balanssit kohdallaan. Ääniportin käyttöä kokeiltu joka käänteessä.
Tilanne edelleen sama. Ääni menee koneelle, mutta koneen ulostulo on vaiti. Toistaa kyllä jo nauhoitetun materiaalin.
M-audion kuulokeliitännällä saan monoa (tietysti koska sisäämeno on vain toiselle kanavalle).
Kuulokkeista tulevan äänen on oltava sama, kuin soitettavan reaaliaikaisesti. Miten muuten efektien hallinta/kokeilu onnistuu?
Olen jokseenkin varma, että kyseessä on Garagen asetukset. Manuaaleista ei ole toistaiseksi ollut hyötyä.
-
Olen noviisi Mac -käyttäjä ja ihmettelen, miten koneen äänikorttia voisi käyttää kahteen suuntaan, kun siinä on vain yksi sisäänmeno. Kumman kiinnitän siihen, basson vai kuulokkeet? Ei taida onnistua vai meneekö minulta jotakin pahasti ohi?
-
No mites garagebandin "tarkkailu", päällä vai pois? Elikkäs oikeessa alakulmassa "i" kuvake aktivoituna.
Etupaneelista basso sisään plugilla ja kuulokkeet myös äänikortin etupaneeliin kiinni. Takapaneelista vain usb piuha kiinni. Kyllä se usb:n kautta kulkee molempiin suuntiin. Mulla on Alesiksen äänikortti jolla menee 8 raitaa yhtäaikaa sisään ja äänen otan ulos myös samasta laitteesta.
Etupaneelista basso sisään plugilla ja kuulokkeet myös äänikortin etupaneeliin kiinni. Takapaneelista vain usb piuha kiinni. Kyllä se usb:n kautta kulkee molempiin suuntiin. Mulla on Alesiksen äänikortti jolla menee 8 raitaa yhtäaikaa sisään ja äänen otan ulos myös samasta laitteesta.
-
Niin siis eihän se koneen portista kulje kuin yhteen suuntaan kerrallaan. Mutta äänikortin kanssa et tarvitse koneen omaa porttia ollenkaan, helpoimmalla pääset kun unohdat sen kokonaan...mikelo kirjoitti:Olen noviisi Mac -käyttäjä ja ihmettelen, miten koneen äänikorttia voisi käyttää kahteen suuntaan, kun siinä on vain yksi sisäänmeno. Kumman kiinnitän siihen, basson vai kuulokkeet? Ei taida onnistua vai meneekö minulta jotakin pahasti ohi?
7 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Audio ja musiikki”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka