Olen nyt 2 viikkoa koettunut elää elämää Macin kanssa ja olen tosi pettynyt. Tämä kone on järkyttävän hidas (eikä vain Safari), ohjelmien avautumista odotellessa voi käydä kahvit keittämässä. Rantapallo pyörii!
Koska olen täysi aloittelija Macn käytössä, olen tietty voinut hidastaa vehkeen itse vahingossa. Mutta miten?
Olen ladannut laitteelle tiedostot ja bookmarkit vanhasta PC:stä, Skypen, Openofficen, ja Seamonkeyn joka toimii tuhannen nopeammin kuin Safari.
Mistä lähden asiaa purkamaan?
Mac Book Pro 13" loppuvuosi 2011 (23.12.2011) MYYNNISSÄ
2,4 GHz Intel Core i5
4 Gt 1333 MHz DDR3
Intel HD Graphics 3000 384 MB
Mac OS Lion 10.7.2 (11C74)
Katso Activity Monitorista mikä prosessi syö tehot. Jos ei mitään kummallista näy, tarkista kiintolevyn SMART-tila System Informationista, pitäisi olla Verified. Jos ei, yhteyttä Applen tukeen kun kyseessä melkein uusi kone.
MacBook Air 13,3"M2 iMac 27" Mac mini MacBook Air 13" iPad Air 2 iPad 2018 2x iPad 2022 MacBook Pro 17" 2x HomePod mini 2x Homepod2 Airport Express Thunderbolt Display 27” 2x iPhone SE iPod nano
Viallinen kovalevy, tai kovalevyn kaapeli olisivat todennäköisimpiä vaihtoehtoja, jos kaikki ohjelmat ovat hitaita. Nyt kuitenkin Seamonkey toimii kaikkien muiden hidastellessa, joten nuo ovat poissuljettuja vaihtoehtoja.
peku kirjoitti:Katso Activity Monitorista mikä prosessi syö tehot. Jos ei mitään kummallista näy, tarkista kiintolevyn SMART-tila System Informationista, pitäisi olla Verified. Jos ei, yhteyttä Applen tukeen kun kyseessä melkein uusi kone.
Anna anteeksi: En tunne Mac-sanastoa: mikä on Activity Monitor? Miten sieltä katsotaan? Entä System Information?
2,4 GHz Intel Core i5
4 Gt 1333 MHz DDR3
peku kirjoitti:Katso Activity Monitorista mikä prosessi syö tehot. Jos ei mitään kummallista näy, tarkista kiintolevyn SMART-tila System Informationista, pitäisi olla Verified. Jos ei, yhteyttä Applen tukeen kun kyseessä melkein uusi kone.
Anna anteeksi: En tunne Mac-sanastoa: mikä on Activity Monitor? Miten sieltä katsotaan? Entä System Information?
Molemmat ovat apuohjelmia jotka tulevat käyttöjärjestelmän mukana. Activity Monitor vastaa Windowsin Task Manageria ja System informationista näkee järjestelmän kokoonpanon.
Löydät ne helpoiten painamalla ruudun oik. yläkulmassa olevaa suurennuslasikuvaketta ja kirjoittamalla ko. ohjelman pari alkukirjainta, haku tarkentuu mitä enemmän kirjoitat. Suomenkielisiä vastineita ohjelmien nimille en nyt muista.
MacBook Air 13,3"M2 iMac 27" Mac mini MacBook Air 13" iPad Air 2 iPad 2018 2x iPad 2022 MacBook Pro 17" 2x HomePod mini 2x Homepod2 Airport Express Thunderbolt Display 27” 2x iPhone SE iPod nano
Suomenkielisenkin käyttöjärjestelmän Spotlight-haku (siis juuri se em. suurennuslasikuvake) löytää ohjelmat englanniksi kirjoitettunakin, voi olla, että pitää kirjoittaa koko nimi, ennen kuin tärppää. Suomeksi "Activity Monitor" on kuitenkin "Järjestelmän valvonta" ja "System Profiler" on "Järjestelmän kuvaus". Yksi juttu, mitä myös voisi koettaa, on Levytyökalun avulla tehtävä oikeuksien korjaus.
Viimeksi muokannut jakkumasa, 18.1.2012 klo 9.49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kiitos tähän astisista neuvoista, olen nyt päässyt paneutumaan Macin sisäiseen maailmaan.
Järjestelmän valvonnan Prosessorimonitorissa näkyy selvästi kuinka Safari vie 2 Gt, vaikka mitä hakua ei ole päällä. Järkyttävä syöppö! Mm. Seamonkey käyttää 300 Mt. Jotain outoa? Miten korjataan? Tarkemmassa tarkastelussa olen nyt avullanne huomannut, että jos avaan vahingossa Safarin istunnon aikana, sen jälkeen kaikki toiminta on hitaampaan. Siellä pyörii sen jälkeen tuo SafariClient (1Gt), vaikka Safari on lopetettu. Outoa?
Levytyökalulla löytyi lähinnä Javaan liittyviä ongelmia. Korjaus näyttää auttaneen.
Tuota ehdotettua DNS-hommaa en ymmärtänyt ollenkaan, mitä siinä pitää muuttaa. Sori, teen sen myöhemmin.
On iisaampaa poistaa koko Safari kokonaan koneelta kunnes siitä tulee toimiva päivitys tai keksin/osaan tehdä korjauksen. Toivoisin kovasti että voisin pitää tän oletusselaimena, mutta poistan käytöstä toistaiseksi.
2,4 GHz Intel Core i5
4 Gt 1333 MHz DDR3
Peregrina kirjoitti:Järjestelmän valvonnan Prosessorimonitorissa näkyy selvästi kuinka Safari vie 2 Gt, vaikka mitä hakua ei ole päällä. Järkyttävä syöppö! Mm. Seamonkey käyttää 300 Mt. Jotain outoa? Miten korjataan? Tarkemmassa tarkastelussa olen nyt avullanne huomannut, että jos avaan vahingossa Safarin istunnon aikana, sen jälkeen kaikki toiminta on hitaampaan. Siellä pyörii sen jälkeen tuo SafariClient (1Gt), vaikka Safari on lopetettu. Outoa?
Oletko varma, että olet sulkenut ohjelman? Pelkkä ruksista painaminen ei riitä sulkemaan ohjelmaa OS X:ssä, vaan se pitää erikseen lopettaa ohjelmavalikosta, dockista tai pikakomennolla (cmd + Q)
MacBook Pro 15" • iPhone 6 Plus • PowerBook G4 12"
Peregrina kirjoitti:Järjestelmän valvonnan Prosessorimonitorissa näkyy - -Siellä pyörii sen jälkeen tuo SafariClient (1Gt), vaikka Safari on lopetettu. Outoa?
Oletko varma, että olet sulkenut ohjelman? Pelkkä ruksista painaminen ei riitä sulkemaan ohjelmaa OS X:ssä, vaan se pitää erikseen lopettaa ohjelmavalikosta, dockista tai pikakomennolla (cmd + Q)
Kyllä oli Safari lopetettu.
2,4 GHz Intel Core i5
4 Gt 1333 MHz DDR3
Resetoin. Ei mitään vaikutusta. Kyllä 5 välilehteä pitää auki voida olla. C,moon! Nyt kun Safari ei avaudu ollenkaan tää kone pelittää niinkuin edellytän: asap.
Koska Seamonkey ei pelitä käyttämäni Garmin-ohjeman kanssa, toivoisin voivani palata Safariin. Mitä lisäehdotuksia Safarin korjaamiseksi?
Edit: Tää taitaa kuulua jo Safari-threadiin?
Viimeksi muokannut Peregrina, 18.1.2012 klo 22.09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2,4 GHz Intel Core i5
4 Gt 1333 MHz DDR3
Myös tulevaa 10.7.3-päivitystä kannattaa odotella josko se korjaisi lisää asioita. Joka tapauksessa on positiivista, että ongelma näyttää kohdistuvan Safariin eikä satunnaisesti kaikkeen, koska muuten edessä olisi luultavasti huoltoreissu.
Viime kädessä käyttis uusiksi, vaikka pelkkä korjausasennus vanhan päälle.
Peregrina kirjoitti:..Siellä pyörii sen jälkeen tuo SafariClient (1Gt), vaikka Safari on lopetettu. Outoa?
(MBP late 2011 10.7.2 Safari Versio 5.1.2 (7534.52.7)) Lion asennettu aikoinaan puhtaana.
- Kun Safari sammutetaan, taustalle ei jää pyörimään mitään.
- Missään vaiheessa ei ole mitään SafariClient palikkaa näkyvissä, eli SafariClient ei ole Safarin perusasennukseen kuuluva palikka. Tulee jostain muualta omista sössöistä.
Viimeksi muokannut adele, 19.1.2012 klo 8.33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jo vuodesta 2004 - "foorumin käyttäjille pahaa mieltä ja ylimääräistä harmia foorumin henkilökunnallekin"