jomppa kirjoitti:EU ei vaadi laitteille kahden vuoden takuuta. Takuu on valmistajan tarjoama lisäpalvelu. EU vaatii, että valmistajat korjaavat valmistusvirheensä ja valitusaika virheille on kaksi vuotta.
Tältä osin vähän tarkennusta vielä, eli EU ei vaadi valmistajilta mitään, virhevastuu koskee omaa sopimuskumppania, ts. laitteen myyjää. Sen sijaan Suomessa ostetuissa tuotteissa on mahdollista vedota myös aikaisempaan myyntiportaaseen. ks. KSL 5:31 (rajoituksia tähän 2 momentissa). Esim. Saksata ostetun tuotteen kohdalla näin ei ole.
EU puolestaan vaatii, että virhevastuun kesto on vähintään kaksi vuotta, mutta Suomessa tämä kuluttajakauppadirektiivi on implementoitu niin, että kesto on
vähintään kaksi vuotta. Tapauskohtaisesti se voi olla siis pidempi, ja tietääkseni kuluttajariitalautakunta on uusimmassa ratkaisukäytännössään katsonut kannettavan tietokoneen (etenkin kalliin) käyttöiän (ts. virhevastuun kestoajan) olevan yli kaksi vuotta.
Valitusaika pitää puolestaan erottaa jälleen itse virheestä, virhevastuu koskee nimenomaan laitteessa myyntihetkellä ollutta virhettä, mutta tuo kaksi vuotta, minkä mainitsit, ei ole valitusaika. Valitusaika alkaa kulua vasta, kun virhe ilmenee, ja se on kuluttajakaupassa kaksi kuukautta (KSL 5:16). Eli huomattuasi virheen koneessa sinulla on kaksi kuukautta aikaa reklamoida myyjälle.
Ja vaikka näyttötaakka on virhevastuun kohdalla (6 kk jälkeen) ostajalla, ei tältä käytännössä vaadita muuta näyttöä virheen piilevyydestä (= että se oli jo valmistushetkellä) kuin se, että konetta on käytetty normaalisti.