Hei
Olen alkanut kuljettaa Macbookia mukana koulussa. Laatikoista löytyy perinteisiä langallisia Logitechin optisia hiiriä muutama. Aikomuksenani olisi kuitenkin hankkia langaton hiiri. Mutta mikä?
Applen hiiret hylkään ajatuksena siksi, että niissä on ollut ongelmia akkujen ja paristojen kanssa. Joka ei tiedä niin voi tehdä hakuja foorumilla.
Olen käsittänyt, että Bluetooth vie hirmusti sähköä. Siinä, missä Logitech lupaa 18 kuukautta tai 3 vuotta paristojen kestoksi omalla langattomalla systeemillään, luvataan Bluetooth-mallille vain "kuukausia".
Jos ei kukaan tee muuta vakuuttavaa ehdotusta, niin kysymykseni tiivistyy lähinnä muotoon, että mikä Logitechin langattomista hiiristä? Optinen saa olla tai laser, Bluetooth ei saa olla eli Logitechin oma langaton systeemi sitten. Mieluiten ihan täysikokoinen. Mitään älytöntä määrää vaikeasti hyödynnettäviä nappuloita en kaipaa, tahdo enkä tarvitse, mutta muuten ominaisuuksia saa olla.
Onko jollain ehdotuksia tai kokemuksia? Budjetti mieluiten 40 euron paikkeilla, joskin jos todella hyvän saa niin sitä voidaan venyttää. Mutta jos ei hinnalle ole perustetta, niin halpakin toki käy.
Hyvä langaton hiiri haussa
Keskustelua Mac-yhteensopivista laitteista
7 viestiä
• Sivu 1/1
-
Hyvä langaton hiiri haussa
Viesti Kirjoittaja MacRotta »
-
Re: Hyvä langaton hiiri haussa
Viesti Kirjoittaja SoulBurn1 »
Itselläni on Logitech M705, joka kutakuinkin sopisi ympyröihisi. Mielestäni hyvä hiiri ollut.
Mac Mini i7 2.6ghz quadcore, 16gb ram
iPhone 4 32GB
iPhone 4 32GB
-
Viesti Kirjoittaja via »
OLen isokätinen - hanska 10 - 11, on kaksi hiirtä eri koneissa. Malli on Travel Laser Mouse, nelisenkymppiä, sekä BT että laser peukalonpään kokoisella lähettimellä. Olen oikein tyytyväinen.
Olen käyttänyt jo pitkään, on aina välillä hajonnut mekaanisesti, eli olen ostanut samanlaisen. Paristo-ongelmista ei ole tietoa, sillä niitä nyt pitää vaihtaa välillä, enkä pidä kirjaa.
Olen käyttänyt jo pitkään, on aina välillä hajonnut mekaanisesti, eli olen ostanut samanlaisen. Paristo-ongelmista ei ole tietoa, sillä niitä nyt pitää vaihtaa välillä, enkä pidä kirjaa.
-
Viesti Kirjoittaja MacRotta »
Kiitos molemmille ehdotuksia tehneille.
Päädyin matkahiiren kohdalla Logitech m705:een. Yllättäen, kuten kaupassa minulle sanottiin, se ei ole "täysikokoinen" hiiri. Ja sanottiin, että langattomia ei yleensä käytetä pöytäkoneiden kanssa, vaan kannettavien. Silloin ne pitää saada mahtumaan mukaan. Ja silloin ne yleensä ovat vajaakokoisia.
Alla pieni tutkielma muille samasta asiasta kiinnostuneille.
m705 on muotoiltu oikeaa käteen sopivaksi ja vajaa koko tarkoittaa ehkä yhden sentin puuttumista pituudesta verrattuna keskivertoon pöytähiireen. Logitechin sivuilta voi hakea ohjelman, jolla voi monipuolisesti säätää eri painikkeiden merkitystä Mac OS:n alla.
Nappeja on vasen ja oikea. Sitten on rulla, joka toimii keskinappina. Rulla myös taipuu sivuttain, eli sillä voi vierittää kaikkiin neljään suuntaan. Tämän lisäksi peukalolla on kaksi nappia. Oletuksena ne ovat selaimen back ja forward, mutta mieluummin keksin niille jotain käyttikseen ja ikkunoiden hallintaan liittyvää käyttöä. Ja vielä kolmantena on iso "piilopainike" muotoilun "peukalourassa".
Rullalla on kaksi "moodia", jotka vaihdetaan hiiren päältä löytyvästä mekaanisesta kytkimestä. Toisessa asennossa rulla on täysin löysä ja pyörii vapaasti. Toisessa se naksuttelee kuin perinteinen hiiren rulla. Kokemukseni on vähän, että vapaassa moodissa rulla on hyvä dokumenttien tai sivujen päästä päähän selaamiseen. Se ei kuitenkaan ole täysin tasapainossa. Kun sen pysäyttää johonkin kohtaan ja nostaa sormen, niin taustalla oleva sivu tai dokumentti tahtoo hitaasti muljahtaa lyhyen matkaa johonkin suuntaan. Naksuttelu taas tuntuu tähän turbomoodiin verrattuna liian hitaalta.
Ideaali olisi ehkä naksuttelumoodi, jossa olisi jonkinlainen "kiihdytys". Tähän viittaavia säätöjä ei tuohon kuitenkaan ole kehitetty.
Hiiren pohjassa on virtakytkin. Paristojen keston kannalta en ole pohtinut sen merkitystä. Enemmän sillä on vaikutusta siihen, että jos ei hiirtä ole reppuun pakatessa sammuttanut, herää Macbook unesta joka kerta kun hiiri liikahtaa. Koska näyttö on kiinni, tapahtuu nukahtaminen ainakin minun asetuksillani uudelleen muutaman sekunnin kuluttua. Käsittääkseni tämä on "normaali" juttu langattomien hiirien ja nukkuvien kannettavien kanssa. Jos jollain ei näin tapahdu ja tietää, miten tämä on toteutettavissa, niin olisin kiinnostunut kuulemaan.
Kokonaisuutena ihan hyvä hiiri ja sain sen, mitä olin hakemassakin. Pariston kesto näyttää lupaavalta ja toiminta sohvakankaankin päällä on ollut tähän mennessä moitteetonta.
Päädyin matkahiiren kohdalla Logitech m705:een. Yllättäen, kuten kaupassa minulle sanottiin, se ei ole "täysikokoinen" hiiri. Ja sanottiin, että langattomia ei yleensä käytetä pöytäkoneiden kanssa, vaan kannettavien. Silloin ne pitää saada mahtumaan mukaan. Ja silloin ne yleensä ovat vajaakokoisia.
Alla pieni tutkielma muille samasta asiasta kiinnostuneille.
m705 on muotoiltu oikeaa käteen sopivaksi ja vajaa koko tarkoittaa ehkä yhden sentin puuttumista pituudesta verrattuna keskivertoon pöytähiireen. Logitechin sivuilta voi hakea ohjelman, jolla voi monipuolisesti säätää eri painikkeiden merkitystä Mac OS:n alla.
Nappeja on vasen ja oikea. Sitten on rulla, joka toimii keskinappina. Rulla myös taipuu sivuttain, eli sillä voi vierittää kaikkiin neljään suuntaan. Tämän lisäksi peukalolla on kaksi nappia. Oletuksena ne ovat selaimen back ja forward, mutta mieluummin keksin niille jotain käyttikseen ja ikkunoiden hallintaan liittyvää käyttöä. Ja vielä kolmantena on iso "piilopainike" muotoilun "peukalourassa".
Rullalla on kaksi "moodia", jotka vaihdetaan hiiren päältä löytyvästä mekaanisesta kytkimestä. Toisessa asennossa rulla on täysin löysä ja pyörii vapaasti. Toisessa se naksuttelee kuin perinteinen hiiren rulla. Kokemukseni on vähän, että vapaassa moodissa rulla on hyvä dokumenttien tai sivujen päästä päähän selaamiseen. Se ei kuitenkaan ole täysin tasapainossa. Kun sen pysäyttää johonkin kohtaan ja nostaa sormen, niin taustalla oleva sivu tai dokumentti tahtoo hitaasti muljahtaa lyhyen matkaa johonkin suuntaan. Naksuttelu taas tuntuu tähän turbomoodiin verrattuna liian hitaalta.
Ideaali olisi ehkä naksuttelumoodi, jossa olisi jonkinlainen "kiihdytys". Tähän viittaavia säätöjä ei tuohon kuitenkaan ole kehitetty.
Hiiren pohjassa on virtakytkin. Paristojen keston kannalta en ole pohtinut sen merkitystä. Enemmän sillä on vaikutusta siihen, että jos ei hiirtä ole reppuun pakatessa sammuttanut, herää Macbook unesta joka kerta kun hiiri liikahtaa. Koska näyttö on kiinni, tapahtuu nukahtaminen ainakin minun asetuksillani uudelleen muutaman sekunnin kuluttua. Käsittääkseni tämä on "normaali" juttu langattomien hiirien ja nukkuvien kannettavien kanssa. Jos jollain ei näin tapahdu ja tietää, miten tämä on toteutettavissa, niin olisin kiinnostunut kuulemaan.
Kokonaisuutena ihan hyvä hiiri ja sain sen, mitä olin hakemassakin. Pariston kesto näyttää lupaavalta ja toiminta sohvakankaankin päällä on ollut tähän mennessä moitteetonta.
-
Viesti Kirjoittaja via »
Nettikuvan perusteella M705 on saman kokoinen kuin omani ja samalla muotilla valettu. Ainoat napit ovat rulla, jonka avulla voi liikkua myös sivusuunnassa ja virrankatkaisu. En kuljettele hiirtäni ollenkaan. Kaksi konetta pöydällä kiinteästi, kaksi hiirtä, kaksi näppistä.
-
Viesti Kirjoittaja morttima »
Itse ostin pari viikkoa sitten Logitech:n M325;n ja olen enemmän kuin tyytyväinen. Paras jyrsijä, joka mulla on ollut kautta aikain.
-
Viesti Kirjoittaja diipadapajuu »
Sama juttu, langaton hiiri haussa käytettäväksi Air Mountain Lionin kanssa. Applen hiiret eivät käy, sillä haen ergonomiaa.
Onko kokemuksia miten näitä muiden hiiriä saa toimimaan gestureiden kanssa? Eli kuinka hyvin saa noita ylimääräisiä nappeja toimimaan haluamallaan tavalla?
Kertokaa kokemuksista jos hiiri täyttää sinullekin vaatimukset:
-iso koko
-paljon nappeja
-gestureita voi hallita
-mieluiten langaton
Onko kokemuksia miten näitä muiden hiiriä saa toimimaan gestureiden kanssa? Eli kuinka hyvin saa noita ylimääräisiä nappeja toimimaan haluamallaan tavalla?
Kertokaa kokemuksista jos hiiri täyttää sinullekin vaatimukset:
-iso koko
-paljon nappeja
-gestureita voi hallita
-mieluiten langaton
7 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu laitteista”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka