Apple on havainnut, että tietyt 21,5- ja 27-tuumaisissa iMac-tietokoneissa käytetyt 1 Tt:n Seagate-kovalevyt voivat vikaantua. Nämä tietokoneet on myyty lokakuun 2009 ja heinäkuun 2011 välillä.
Apple tai Applen valtuuttama huoltoliike vaihtaa ongelmalliset kovalevyt veloituksetta.
Apple ilmoittaa tästä ohjelmasta niiden ongelmallisten iMacien omistajille, jotka antoivat kelvollisen sähköpostiosoitteen tuotteen rekisteröinnin yhteydessä. Jos sinuun ei ole otettu yhteyttä, mutta uskot, että sinulla on 1 Tt:n Seagate-kovalevy, anna alla sarjanumero, niin näet, kuuluuko se tähän ohjelmaan
Onko iMacin käyttäjät huomioineet tämän ilmoituksen Applen tuki sivulla? Itselläni on tuolla aikavälillä ostettu iMac 1teran kovolla,mutta mitään ilmoitusta ei ole minulle tullut sähköpostiin viallisesta Seagatesta. Kysymys olisikin,että mistä/miten asian saisi tarkistettua,ettei vaan ole niin kuitenkin? Eli voisiko joku kiltti täällä selostaa asiaa?
Viimeksi muokannut mikastus, 1.3.2013 klo 7.09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy:otsikko: Viallisesta Seagate-kovalevystä -> iMac 1TB Seagate vaihtokampanja 12.4.2013 asti
Oma levy hajosi jo aikoja sitten ja vaihdoin sen omakustanteisesti Tectorissa, koska tuolloin tuo ohjelma ei ulottunut tarpeeksi kauaksi taaksepäin. Saan siitä nyt sitten jälkikäteen jonkinlaisen hyvityksen.
Mulla on 2010 27" iMac jossa juurikin tämä levy, ei varsinaista toiminnallista vikaa mutta on äänekäs kuin vanha vihtahousu, ja eiköhän se tässä joku päivä poksahda kun kerran nämä kaikki vaihdetaan. Käynkin heti ensi viikolla kyselemässä Varimportista miten tämän kanssa toimitaan, ilmaiseksi pitäisi homma hoitua.
Apple on havainnut, että tietyt 21,5- ja 27-tuumaisissa iMac-tietokoneissa käytetyt 1 Tt:n Seagate-kovalevyt voivat vikaantua. Nämä tietokoneet on myyty lokakuun 2009 ja heinäkuun 2011 välillä.
Apple tai Applen valtuuttama huoltoliike vaihtaa ongelmalliset kovalevyt veloituksetta.
Apple ilmoittaa tästä ohjelmasta niiden ongelmallisten iMacien omistajille, jotka antoivat kelvollisen sähköpostiosoitteen tuotteen rekisteröinnin yhteydessä. Jos sinuun ei ole otettu yhteyttä, mutta uskot, että sinulla on 1 Tt:n Seagate-kovalevy, anna alla sarjanumero, niin näet, kuuluuko se tähän ohjelmaan
Onko iMacin käyttäjät huomioineet tämän ilmoituksen Applen tuki sivulla? Itselläni on tuolla aikavälillä ostettu iMac 1teran kovolla,mutta mitään ilmoitusta ei ole minulle tullut sähköpostiin viallisesta Seagatesta. Kysymys olisikin,että mistä/miten asian saisi tarkistettua,ettei vaan ole niin kuitenkin? Eli voisiko joku kiltti täällä selostaa asiaa?
Olin yhteydessä infocareen joka pyysi olemaan yhteydessä suoraan appleen. Erikoista että tuolla tuki sivuilla pyydetään olemaan yhteydessä huoltoliikkeisiin.. hmm katsotaan mitä tuleman pitää...
juhiss kirjoitti:Mites muilla on prosessi edennyt ?
Otin eilen suoraan Tectorin huoltoon yhteyttä, vein koneen sinne ja hetken kukuttua sieltä tuli tekstari jossa kerrottiin että korvaava osa on tilattu.
Kävin töiden jälkeen kysymässä Humacista ja sanoivat että tuo vaan iMac tänne niin hoidetaan. Pitääpi sitten jaksaa raahata vehjes joskus tällä viikolla, toivottavasti ei kestä huollossa kauaa
Edittiä: Vein tänään koneen huoltoon. Sanoivat että viikko menee.
Viimeksi muokannut Reiko, 17.10.2012 klo 17.21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
iMies kirjoitti:Onko kukaan vielä ehtinyt kyselemään mahdollisesta kompensaatiosta jos ja kun iMacin sisältä simahtanut siikakeitin on vaihdettu itse?
Minä olen. Pitää mennä sinne Applen sivulle ja laittaa tukipyyntö. Ensin ilmoittaa sarjanumerolla, ettei ole tukea, kun on takuu jo ummessa ja ei Apple Carea mutta siinä oli sitten alasvetovalikossa kuitenkin vaihtoehtona tämä kovalevyn vaihtokuvio. Valitsin sen ja ajan milloin Apple soittaa.
No soittivat sitten sovittuun aikaan ja sieltä tuli ilmoitus, että kaikki asiakaspalvelijat ovat varattuja. Noin 30 min odotuksen jälkeen sieltä sitten lopulta vastattiin ja sanoivat laittavansa asian vireille. Kuulemma 3-4 päivän sisällä pitäisi tulla vahvistus siitä, että laite tosiaan on takuun alainen ja siitä 4-6 viikkoa pitäisi tulla rahat tilille (ainakin jos kovalevy on vaihdettu jossain Applen virallisessa huoltopisteessä, koska saavat sieltä huoltoraportit, toimenpiteet ja hinnat). Jos olet itse ostanut levyn ja vaihtanut sen niin voi olla, että joudut sitten lähettelemään jotain kuitteja tms. Ilmeisesti tilinumero ilmoitetaan sitten kun saadaan se vahvistus Applelta, että korvaavat omakustannevaihdon.
Oma levyni vaihdettiin Tectorissa joten sieltä on mennyt tieto vaihdosta Applelle. Tector pyytäessäni toimitti myös ko. työn PDF:n minulle, mistä kävi ilmi kaikki oleellinen jos Apple sitä nyt jostainsyystä minulta kyselisi.
Tuloksia odotellessa
Viimeksi muokannut esc, 17.10.2012 klo 16.24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vähän tuntuisi siltä, että tee-se-itse iMiehille ei ole luvassa kuin korkeintaan levyn hinta. Pitää vielä harkita, josko ihan periaatteesta kiikuttaisi sorvin ja vanhan levyn huoltoon. Toisaalta tuo nyt sisässä oleva 7200.14 on kovin nopea...
Pari päivää meni koko vaihtoprosessiin. Tiistaina soitin Systeman huoltoon ja laittoivat kovon tilaukseen. Torstaina ilmoittivat että kiintolevy on heillä ja koneen voi tuoda huoltoon. Pari tuntia myöhemmin kone oli noudettavissa. Nyt mid 2010 iMacissä hyrrää Hitachin HUA722010CLA330 kovo.
Viimeksi muokannut Reijo, 18.10.2012 klo 20.41. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Reijo kirjoitti:Pari päivää meni koko vaihtoprosessiin. Tiistaina soitin Systeman huoltoon ja laittoivat kovon tilaukseen. Torstaina ilmoittivat että kiintolevy on heillä ja koneen voi tuoda huoltoon. Pari tuntia myöhemmin kone oli noudettavissa. Nyt mid 2010 iMacissä hyrrää Hitachin HUA722010CLA330 kovo.
Reijo kirjoitti:Pari päivää meni koko vaihtoprosessiin. Tiistaina soitin Systeman huoltoon ja laittoivat kovon tilaukseen. Torstaina ilmoittivat että kiintolevy on heillä ja koneen voi tuoda huoltoon. Pari tuntia myöhemmin kone oli noudettavissa. Nyt mid 2010 iMacissä hyrrää Hitachin HUA722010CLA330 kovo.
Onko paljon hiljaisempi?
Toki tästä uudestakin äänen kuulee kun huone on hiljainen, mutta hiljaisempi se on entiseen Seagaten levyyn verratuna. Olen tyytyväinen.
iMies kirjoitti:Onko kukaan vielä ehtinyt kyselemään mahdollisesta kompensaatiosta jos ja kun iMacin sisältä simahtanut siikakeitin on vaihdettu itse?
Minä olen. Pitää mennä sinne Applen sivulle ja laittaa tukipyyntö. Ensin ilmoittaa sarjanumerolla, ettei ole tukea, kun on takuu jo ummessa ja ei Apple Carea mutta siinä oli sitten alasvetovalikossa kuitenkin vaihtoehtona tämä kovalevyn vaihtokuvio. Valitsin sen ja ajan milloin Apple soittaa.
No soittivat sitten sovittuun aikaan ja sieltä tuli ilmoitus, että kaikki asiakaspalvelijat ovat varattuja. Noin 30 min odotuksen jälkeen sieltä sitten lopulta vastattiin ja sanoivat laittavansa asian vireille. Kuulemma 3-4 päivän sisällä pitäisi tulla vahvistus siitä, että laite tosiaan on takuun alainen ja siitä 4-6 viikkoa pitäisi tulla rahat tilille (ainakin jos kovalevy on vaihdettu jossain Applen virallisessa huoltopisteessä, koska saavat sieltä huoltoraportit, toimenpiteet ja hinnat).
Oma levyni vaihdettiin Tectorissa joten sieltä on mennyt tieto vaihdosta Applelle. Tector pyytäessäni toimitti myös ko. työn PDF:n minulle, mistä kävi ilmi kaikki oleellinen jos Apple sitä nyt jostainsyystä minulta kyselisi.
Tuloksia odotellessa
Ok, kiitos tiedosta. Jouduin myös vaihdattamaan kovalevyni Tectorilla kolmisen kuukautta sitten. Kertoivat, että yrittivät kolmeen kertaan saada Applen maksumieheksi, mutta ei mennyt läpi, joten omasta pussista se sitten meni. Nyt sitten vain soittelemaan (jälleen omalla kustannuksella ) ja odottelemaan...
Olen juuri nyt jonossa sinne. Minulla hajosi vuosi sitten kone, eli pahimpaan Thaimaantulvien aikaan, jolloin kovojen hinnat oli taivaissa ja sai odotella osia viikkoja...
Ok, nyt pääsin juttelemaan. Eli sieltä tulee 6 viikon sisällä meili jossa kerrotaan paljonko maksavat minulle. Halusivat vain nimen, osoitteen ja s-postiosoitteen, eivät mitään kuitteja, eivätkä halunneet tietää mitä maksoin kovosta+työstä. No, kaipa he sitten tietävät jotenkin mitä se kustansi.
Ensin tuli iPod Touch, sitten iMac 27", Airport Extreme, muutama Airport Express, iPad2, Mac Mini i5, ja AppleTV. Sitten iPhone5, iPad Retina, MBP Retina 15" MacBook Air 13" sekä 11", MBP 13", iPhone 6+, iPhone 11, Apple Watch...
No niin, minulla on 2kpl 27" iMacceja, toinen 2010 ja toinen 2011 malli, tänään aamulla testasin tuon nettisivun kautta molempien koneiden sarjanumerot ja sen mukaan ei tarvi toimenpiteitä.
Äsken kuitenkin kilahti appelta sähköposti jossa todettiin että omistamani 2010 iMacissa on kyseinen viallinen kovalevy ja se täytyy laittaa huoltoon
Zeve kirjoitti:No niin, minulla on 2kpl 27" iMacceja, toinen 2010 ja toinen 2011 malli, tänään aamulla testasin tuon nettisivun kautta molempien koneiden sarjanumerot ja sen mukaan ei tarvi toimenpiteitä.
Äsken kuitenkin kilahti appelta sähköposti jossa todettiin että omistamani 2010 iMacissa on kyseinen viallinen kovalevy ja se täytyy laittaa huoltoon
Mulla tuli tänään kanssa sähköpostia, jossa sanottiin 2011 iMaccini pitäisi laittaa mahdollisimman pian huoltoon. Toisaalta kun syötän sarjanumeron tuonne nettisivuille, niin sanotaan ettei koneeni kuulu vaihtokampanian piiriin.
Kumpaa nyt pitäisi uskoa? Kyllä mä tohon ihan mielellään ottaisin uuden kovalevyn ja samassa operaatiossa sinne sais kätevästi myös SSD:n laitettua.
Kovalevy muuten toiminut ihan hyvin, mutta jossain tilanteissa (esim videoita rendatessa) koneesta kuuluu surina.
Tänne pärähti tänään myös sposti, jossa maininta tuosta viallisesta kovosta. Ainut vaan, kun asuu täällä "maalla", niin eihän tuota kovin äkkiä mihinkään huoltoon saa kiikutettua... Mitähän tuon kanssa pitäisi tehdä? Onkohan noita nyt kuinka paljon sitten poksahdellut rikki?
Sähköposti tulla tupsahti - sen verran ihmettelin asiaa, että epäilin ensin huijaukseksi, mutta Hompussahan tämän asia taas helposti selviää!
Sarjanumerotesti antoi sekin "myönteisen" tuloksen, joten vaihto-operaatioon pitää ruveta valmistautumaan. Jos sen varmuuskopioinnin sitten järjestäisi ensimmäiseksi...
Mikäs tämä SSD-mahdollisuus muka on? Ei kai Apple nyt sentään niin höveliksi ole heittääntynyt, että jakelisi SSD-levyjä tavallisten tilalle? Ja jos jotain niin kummallista tapahtuisikin, niin ei varmaankaan alkuperäistä vastaavalla kapasiteetilla; vai sopisiko tämän ennen nii-in ohuen, mutta nykyisin jumalattoman paksun näytön sisään sekä normikovalevy, että SSD?
Edit: Nyt vasta tajusin, että tämä rohjo pitää sitten kiikuttaa Tampesteriin!
Viimeksi muokannut arisel, 25.10.2012 klo 22.44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Chimotoki kirjoitti:Onkohan noita nyt kuinka paljon sitten poksahdellut rikki?
Kun pari päivää sitten juttelin tukitädin kanssa, niin hän kertoi, että niitä olisi jonossa ihan ruuhkaksi asti. Tiedä sitten montako korvauskäsittelyä on Suomen Applelle ruuhka...
arisel kirjoitti:Sähköposti tulla tupsahti - sen verran ihmettelin asiaa, että epäilin ensin huijaukseksi, mutta Hompussahan tämän asia taas helposti selviää!
Sarjanumerotesti antoi sekin "myönteisen" tuloksen, joten vaihto-operaatioon pitää ruveta valmistautumaan. Jos sen varmuuskopioinnin sitten järjestäisi ensimmäiseksi...
Mikäs tämä SSD-mahdollisuus muka on? Ei kai Apple nyt sentään niin höveliksi ole heittääntynyt, että jakelisi SSD-levyjä tavallisten tilalle? Ja jos jotain niin kummallista tapahtuisikin, niin ei varmaankaan alkuperäistä vastaavalla kapasiteetilla; vai sopisiko tämän ennen nii-in ohuen, mutta nykyisin jumalattoman paksun näytön sisään sekä normikovalevy, että SSD?
Edit: Nyt vasta tajusin, että tämä rohjo pitää sitten kiikuttaa Tampesteriin!
Eiköhän se huolto korvausta vastaan laita varsin mielellään SSD:n sinne sisälle saman toimenpiteen yhteydessä, mutta Apple ei tokikaan maksa lystistä mitään. Ja kyllä, iMacin sisään mahtuu SSD normilevyn lisäksi.