Tervehdys,
Tilasin eilen uuden iMac:in muutoin aika kivasti varusteltuna, mutta jätin kasvattamatta muistin määrää. Tämä johtuu yksinkertaisesti siitä, että upgrade 8GB -> 16GB maksaa tehdastilauksena 200e. Jos taas haluamansa 8GB hankkii esimerkiksi Verkkokauppa.com:ista, saa siitä maksaa vajaat 45 euroa.
Paikallisessa Apple-liikkeessä oltiin puhelimitse sitä mieltä, että jos haluan kasvattaa muistin määrän 16GB:een, pitää minun hankkia vapaana oleviin muistipaikkoihin kaksi 4GB-muistimodulia (eikä 1x8GB). Tämä oli minulle ihan ok. Kuitenkin kun menin paikan päälle tekemään varsinaisen iMac tilauksen, myyjä kertoi mm. heidän huoltonsa suositelleen käyttämään joko 100% Applen muistia tai 100% 3. osapuolen muistia, jotta koneeseen ei iskisi minkäänlaista kaatumatautia. Myyjä toki aivan fiksusti myönsi, ettei hänellä ole ongelmista omakohtaista kokemusta, joten mahdollisesti tässä on kyse varmistelusta aivan viimeisen päälle. Mitäpä mieltä olette?
Jos nyt haluaisin olla varma, että kone toimii vakaasti enkä joudu miettimään potentiaalisia muistista aiheutuvia ongelmia, niin nythän minun pitäisi joko saada jostain lisää 2x4GB Applen muistia (sitä ei saa Applen tehdasta lukuun ottamatta muualta kuin yksityisiltä) tai vaihtoehtoisesti minun pitäisi ottaa koneen mukana tulleet 2x4GB pois ja laittaa esim. 2x8GB tilalle. Toki mieluiten käyttäisin alkuperäismuistia, jos jollakulla on ylimääräistä tarjolla.
Jokseenkin hölmö tilanne, mutta jos täällä on muita samanlaisen "ongelman" parissa painiskelevia, niin minulle voi tarjota uudesta koneesta 2x4GB Applen muistia tai olisin myös avoin ehdotuksille, miten tässä kannattaisi menetellä? Onko aivan teoreettista, että Applen ja vaikkapa Kingstonin muistien käyttö samaan aikaan aiheuttaisi ongelmia?
iMac Late 2012 ja muistit
iMac-aiheista keskustelua
3 viestiä
• Sivu 1/1
-
iMac Late 2012 ja muistit
Viesti Kirjoittaja iMacNewbie »
27"-inch, Late 2012, 3,4 Ghz Intel Core i7, NVIDIA GeForce GTX 680MX 2048 Mt
-
Re: iMac Late 2012 ja muistit
Viesti Kirjoittaja Raikka »
Enpäs ole kertaakaan törmännyt koneeseen, jonka muistia laajennettuani esim. Kingstonin Applelle tarkoittamia tai Valued RAM palikoita käytettyäni yhdessä laitteen mukana tulleiden Samsungin tai Hynixin palikoiden kanssa olis tullut kaatumatautia koneelle.
Mutta ainahan voi itse muisteissa olla vikaa, sehän taas selviää vasta, kun muistikalikat on koneessa kiinni.
Jos koneessa on 4 muistipaikkaa, ostaisin itse vaikkapa 2 x 8GB:n kalikat, löisin sisään ja katsoisin kuins vehjes pelaa.
Jos pelaa, onpi muistia ihan mukavasti.
Jos ei pelaa, orginaalit ensin ulos ja testaamaan kuinka uudet pelaa jne, jne...
Mutta ainahan voi itse muisteissa olla vikaa, sehän taas selviää vasta, kun muistikalikat on koneessa kiinni.
Jos koneessa on 4 muistipaikkaa, ostaisin itse vaikkapa 2 x 8GB:n kalikat, löisin sisään ja katsoisin kuins vehjes pelaa.
Jos ei pelaa, orginaalit ensin ulos ja testaamaan kuinka uudet pelaa jne, jne...
Huom! Vain oma vaatimaton arveluni - ei välttämättä tietoa!
R.
R.
-
Re: iMac Late 2012 ja muistit
Viesti Kirjoittaja KöpiM »
Minulla oli hetken aikaa (pari viikkoa) Hynixiä (Applen ensiasennusmuisti) ja Kingstonia sekaisin MBP:ssa ja vielä eri pareina eli 8gb ja 2gb palikat, ei ongelmia. RAM-muistia tuli rasitettua myös tänä aikana ja kaikki toimi ok.Raikka kirjoitti:Enpäs ole kertaakaan törmännyt koneeseen, jonka muistia laajennettuani esim. Kingstonin Applelle tarkoittamia tai Valued RAM palikoita käytettyäni yhdessä laitteen mukana tulleiden Samsungin tai Hynixin palikoiden kanssa olis tullut kaatumatautia koneelle.
3 viestiä
• Sivu 1/1
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka