Ensinnäkin pahoittelen jo valmiiksi, että varmaan kysyn jotain mitä täällä on jo kysytty, mutta kun en sitten ihan itse löytänyt niin pitää kysyä.
iPadin ja iPhonen myötä olen kai viehtynyt tähän applen maailmaan, joten ajatus ekasta apple-koneesta on alkanut kiehtoa. Toisaalta tossa pöydän alla hurisee hinku-vinku-PC, jonka tuottamaa mekkalaa olis hirmu kiva saada edes jonkin verran hiljennettyä. Ja lupaan teille, että melkein mikä hyvänsä hiukkakin uudempi sovellus on todennäköisesti helpotus tohonnähden.
Mihin sitten konetta kaipaan?
- Surffaan ja monta kertaa on läjäpäin välilehtiä auki (hinkuvinku hyytyy wintoosalla aika helposti).
- Office-tyyppisiä dokkareita joutuu jonkunverran pyörittämään (powerpointtia ja wordiä ja exceliä).
- Joskus taustalla soi nettiradio ja joskus jonkun leffan saatan katsoa koneella.
- Aikain saatossa on parikin näyttöä eksynyt käyttöön, eli semmoinen ratkaisu olisi kiva jossa saisi ne hyödynnettyä. Ja ennenkuin ehditte kysyä resoluutioista mitään, niin vasenta näyttöä näyttäis toi hinkuvinku kykenevän ajelemaan 1680x1050 ja oikean puoleista peräti 1280x800. Eli kaikki siitä paremmat olis ihan plussaa.
- Kiintolevyä ei sinällään varmaan ihan mahottomia tarvitse olla. Tällähetkellä taidan pärjäillä jollain 80G:llä.
- Silloin tällöin jonkun cd:n joudun polttelemaan.
Olenko oikeassa, että mitään kovinkaan raskasta käyttöä mulla ei tämän kanssa ole?
Arvostaisin jouhevaa käyttöä ja nopeaa aukaisemis ja sulkemis aikaa. (nyt ne ottaa tommoisen 5 ja 20 min

Mitä muuta minun tulis osata kertoa että osaisitte auttaa?
Varmaan kysymys tulee, että pöytä vai kannettava. Kannettava tietenkin hotsittais kovasti, mutta pystyykö semmoisella hyödyntämään noita kahta näyttöä, vai meneekö jollain usb-kortti-hässäkällä kikkailuks?
Budjetti on tietysti varsin rajallinen. Ymmärrän, että kannettava on ihan selvästi kalliimpi hankinta kuin pöytäkone. Kaipaisin varmaan pohjalle vähän neuvoja, että missä hintaluokassa minun käyttööni soveliaalla laitteella mennään? Alle 1000€.llä jokatapauksessa pitää selvitä, mutta plussaa olis, jos vaikka pääsis selvästi alle.
Toivoisin, että saisin kerralla ostettua semmoisen laitteen, joka palvelisi muutamia (3-5v) vuosia eteenpäin. Tarkoittaako se, että uuden ostaminen olisi ainoa vaihtoehto.
Olen hämmentyneenä seurannut erilaisten käytettyjen apple-laitteiden ilmoituksia, joissa on merkintöjä early 2011 ja late 2011. Mitä niistä pitäisi osata ymmärtää?
Olenko jäljillä jos kuvittelisin, että jonkinlainen mac mini voisi tulla kyseeseen minun tarpeeseen? Jos niin minkälainen?
Olisin oikein kiitollinen jos osaisitte kysyä tarkentavia kysymyksiä ja kenties kertoa perusteluja näkemyksiä minkälaista maccia minun pitäisi katsella.
Kiitoksia jo ennalta.