Päätin perustaa tällaisen ketjun, johon voi kirjoitella ensitunnelmiaan iPad-ostoksen jälkeen itse laitteesta, sen käyttöönotosta ja vaikka ostamistaan lisävarusteista.
Olin jo ensimmäisestä iPadista lähtien harkinnut tabletin ostoa, mutta tapani mukaisesti tulin pohtineeksi pääni puhki pari vuotta ennen kuin annoin visan vinkua. Loppusuoralla meinasin vierailla jo Windows 8 -leirissä, mutta palasin sieltä todettuani, että opiskelijalle hyödyllistä MS-ohjelmistoa lukuun ottamatta W8-laitteissa oli enemmän puutteita kuin hyviä puolia. Olisin toki voinut tässäkin vaiheessa jälleen kerran jarruttaa ostoa, sillä tuleva iPad 5 tulee olemaan uutta, iPad Ministä tuttua designiä. Ko. laitteen hahmotelmat kyllä näyttävät upeilta ja saavat Jobsin aikaisin designin näyttämään hieman pökkelöltä. Toisaalta ohuet reunat eivät ainakaan käyttömukavuutta lisää, sillä mikäli peukalot eivät aiheuta vahinkorekisteröintejä (käsittääkseni Minissä olevat vahinkopainallusteknologia toimii vain, jos peukalot ovat täysin paikallaan), niin ne voivat olla kuvan tiellä (varsinkin kun Miniä suurempaa iPadia ei voi yhtä paljon kannatella takaa). Näin ollen en kadu sitä, että menin viime hetkillä ostamaan "vanhaa designia".
Seuraava ongelma oli iPadin koon päättäminen. Foorumien "datakerääjät" antavat helposti sen kuvan, että 16Gt:n malli on jokaiselle pieni ja että heidän 64Gt:n mallikin on jo lähes täynnä, vaikkei siellä ole paljon mitään sisältöä. Meinasin itsekin mennä tähän lankaan ja rahoittaa Applea maksamalla 16 lisägigasta 100 euroa. Tulin kuitenkin järkiini, kun sain tietooni, että iPadiin saa ihan omilla appseillaankin tuettuja langattomasti striimaavia kovalevyjä, joissa on myös export/import-toiminnat. Yksi tällainen on ylisuuren USB-tikun kokoinen AirStash (UK-Amazonista vajaa sata euroa), johon saa kiinni SD-muistikortteja (esim. 128Gt:n SDXC-muistikortti) ja joka näin korvaa myös Camera Connection Kitin hankinnan. Ostinkin 16Gt:n iPadin ja mikäli tila loppuu (tällä hetkellä ylimääräistä tilaa on vielä yli 11 Gt:a), niin AIrStash takaa rajattoman varaston leffoille yms. reissuja varten.
Ostaminen ei suinkaan loppunut itse iPadiin sillä pitihän siihen lisävarusteetkin saada. Päätin suojata sen iCarbons-hiilikuitukuvioskinillä (takakansi) sekä Moshi iVisor XT -näytönsuojalla (100% kuplavapaa, asennusta ei voi mokata, koska vain reunat liimautuvat iPadiin). Kumpikin tuote osoittautui erittäin laadukkaaksi (tosin iCarbonsin kanssa sai vääntää kulmien kanssa) ja etenkin iVisor XT, jonka voi pestä ja käyttää uudelleen, oli hintansa (+20 euroa) väärti. Opiskelijana tarvitsin myös näppäimistön ja vaikka Logitech Ultrathin on monen suosikki, niin sen magneettiongelmat (iPad voi irrota omia aikojaan, kun Ultrathin on näytönkantena) yms. saivat minut katselemaan muuta valikoimaa. Onneksi teinkin niin, sillä päädyin tilaamaan Zaggkeys Pro Plus -näppäimistön, jossa on LED-valaistu näppäimistö, loistava tuntuma ja supervahvat magneetit näytönkansikiinnitystä varten. Netissä on käyty keskustelua siitä, että iPad ei kirjoitusasennossa pysy Zaggkeysin "uomassa", jossa ei ole Ultrathinin tapaan magneetteja (eli kombinaatiota ei voi nostaa ylös pidellen iPadista kiinni). Johtui se sitten käyttämistäni lisävarusteista tai ei, mutten ainakaan itse saanut iPadia kumoon Zaggkeysin uomasta, vaikka heilutin näppäimistöä, kallistelin sitä ja täppäilen iPadia tavallista kovempaa. Muita lisävarusteita tuli hankittua Belkinin Pleated slipcase (tarpeeksi tilaa iPadille ja Zaggkeysille), Belkin FlipBlade Adjust -teline pöydälle (vie vähemmän tilaa kuin esim. Griffin A-Frame) sekä AmazonBasicsin isompi matkateline reissuja varten (näyttäisi mahtuvan hyvin esim. kaukomatkabussien "tarjottimelle").
iPadin käyttöönotto oli todella vaivatonta. En ollut käyttänyt ennen pilvipalveluja, mutta muutamassa minuutissa tuli opittua ottamaan backupit iCloudiin ja tuomaan kuvia esim. iPadin taustakuvaa varten iMacistä iPadiin DropBoxin avulla. Retina-näyttö on kyllä äärimmäisen tarkka ja siitä oli ilo lukea opiskelijatöitäni. Aivan kuin paperista lukisi! Kun MS ja Apple vääntävät kättä Officen tuomisesta iPadiin, olin päättänyt ladata reissukirjoittamista varten QuickOffice Pro HD:n. Viime hetkellä kuitenkin juolahti mieleen, että kirjoitan työni RTF:nä. Olin jostakin lukevinani, että QuickOffice pystyy vain lukemaan RTF:ää, muttei editoimaan. Ilokseni kuitenkin huomasin, että lataamani Notability pystyy paitsi lukemaan niin myös editoimaan RTF-dokumentteja. Vaikka QuickOfficen PowerPoint-ominaisuus olisikin kätevä, niin suolainen hinta (iPad-ohjelmasta) saa minut kyllä kokeilemaan reissukirjoittamista Notabilityn kanssa. Selaimeksi vaihdoin Chromen, joka tuntui hieman mukavemmalta ja tallensi sivustojen salasanat (tätä ominaisuutta en hoksannut Safarissa). Parhaimmat appsit tähän saakka ovat olleet Google Earth, Danske Bankin appsi, DrobBox sekä edellä mainittu Notability.
iTunesiin yhdistäessäni ja leffoja (dvd) siirtäessäni (Handbrake Apple TV 2 Preset, Quality 1400 -> 1.5t=1.25Gt) tuli huomattua, että iPadin "Muut" vie n. 600-700 Mt:a tilaa. Google kertoi, että moni on kokenut ongelmaksi tämän "Other" kansion koon paisumisen ja he ovat päätyneet palauttamaan iPadin. Näin tein minäkin. Sen jälkeen tosin tuli luettua, että kyse ei ole pelkästään "corrupted data" sisällöstä, vaan myös sisällöstä, mikä pitääkin olla iPadissa. Näin ollen taidan jättää ko. kansion rauhaan.
Kaiken kaikkiaan olen tyytyväinen ostokseeni. Moni kritisoi iPadin painoa ja kyllähän tämä Nelonen tällaisen 185cm:n leveähartiaisen miehenkin käsissä tuntuu, kun sitä on kannatellut 5-10 minuuttia. Toisaalta kevyempää täppäriä varmaan kohtelisi huolettomammin, mikä saattaisi johtaa kolhuihin ja pahimmillaan rikkimenemiseen.
Ensikosketus iPadiin (Käyttökokemukset)
Keskustelua laitteista. Huom! Tänne vain keskustelu itse laitteista, ei ohjelmista tai iOS-käyttöjärjestelmästä
9 viestiä
• Sivu 1/1
-
Ensikosketus iPadiin (Käyttökokemukset)
Viesti Kirjoittaja ImacMan »
- 21.5" iMac (mid 2010) / i5 3.6GhZ Dual Core / 8Gt RAM
- Logitech diNovo Keyboard Mac Edition / Logitech Performance Mouse MX / Audioengine A2 -aktiivikaiuttimet / Nuforce Icon uDAC-2
- Logitech diNovo Keyboard Mac Edition / Logitech Performance Mouse MX / Audioengine A2 -aktiivikaiuttimet / Nuforce Icon uDAC-2
-
Re: Ensikosketus iPadiin (Käyttökokemukset)
Viesti Kirjoittaja Padi5 »
Saako tuota Zaggkeys Pro Plus -näppäimistöä suomenkielisenä? Mistä?
-
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
Asetukset/Safari/Autom. täyttö/Nimet ja salasanatImacMan kirjoitti:Selaimeksi vaihdoin Chromen, joka tuntui hieman mukavemmalta ja tallensi sivustojen salasanat (tätä ominaisuutta en hoksannut Safarissa).
"If you have to go to sea, it's better to be a pirate than join the navy." -Jobs
-
En ole varma, saako sitä nordic-tyyppisenä mistään (en ole ainakaan nähnyt), mutta itse tilasin German-version suoraan Zaggilta (kera -20%:n alennuskoodin ja ilmainen toimitus tulee muutenkin kaupan päälle). Ko. versio on lähes sama kuin nordic-versio ja suurin ero kirjoittaessa taitaa olla se, että å:n tilalla on ü. Toisaalta tuo on vain kosmeettinen haitta, sillä iPad tulkitsee ko. kirjaimen å:ksi (mikäli on suomi-asetukset päällä). Muistaakseni kyllä joitakin vanhempia Zaggin malleja (taisiko olla folio-malli) saa nordic-näppiksellä, mutta tosiaan German-näppis ajaa kyllä täysin saman asian.Padi5 kirjoitti:Saako tuota Zaggkeys Pro Plus -näppäimistöä suomenkielisenä? Mistä?
Tästä ZAGGkeys Pro Plussasta pitää sen verran päivitystä kirjoittaa, että iPad alkoi sittenkin kaatuilemaan uomasta taaksepäin, varsinkin kun täppäsi ruudun yläosaa. Uskoisin sen johtuvan käyttämästäni paksummasta näytönsuojasta, joskin pistin myös merkille, että uoman pohjassa oli aavistuksen epätasaisuutta (pikkukumpuja joita ei tosin silmällä näe) ja materiaali tuntui antavan hitusen periksi iPadin nojatessa siihen. Otin kyllä yhteyttä ZAGG:n asian tiimoilta, mutta koska todennäköisesti syyllinen on näytönsuojani, niin kokeilin korjata ongelman itse. Leikkasin kapean nauhan sähköteippiä (lateksityyppistä) ja kiinnitin sen uoman siihen kohtaan, mitä vasten iPadin näytön reunukset lepäävät (eli tavallaan "räystäälle"). Tämän jälkeen iPad on pysynyt paikallaan erittäin jykevästi, eikä edes kovat täppäykset ole liikuttaneet sitä.
Olisihan ZAGGkeysiä tietenkin voinut ilman näytönsuojaakin kokeilla (varsinkin kun netissä löytyy ainakin yksi tarina, jossa tyypillä oli sama ongelma kuin minulla erään toisen paksumman näytönsuojan kanssa ja ongelma poistui, kun hän alkoi käyttämään iPadia joko paljaaltaan tai ohuen näytönsuojan kanssa), mutta pidän erittäin paljon tuosta iVisor XT:stä.
Kirjoitusohjelmina olen käyttänyt kombinaatiota Notability ja CloundOn. Jälkimmäinen tarjoaa ilmaiseksi MS Office -kokemuksen, mutta sitä voi käyttää vain online-tilassa eikä se ole parhaalla tavalla optimoitu kosketusnäyttökäyttöä varten. Siinä mielessä tietenkin se QuickOffice voisi olla hyvä, mutta en pysty oikeuttamaan suolaista hintaa.
Viimeksi muokannut ImacMan, 24.2.2013 klo 10.05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Tällä hetkellä ainoa ongelma on ollut se, etten saa Intenetin jakamista toimimaan Android-luurini (Samsung Galaxy S3 Mini Jelly Bean 4.1.2) kanssa. Olen kytkenyt mobiilidatan päälle ja luonut onnistuneesti Wifi hotspot-yhteyden iPadiin, mutta itse netti ei pelaa: iPad joko ilmoittaa suoraan appsissa, ettei nettisivua voi avata (tai DNS-välityspalvelin ongelmasta) tai sitten koittaa epätoivoisesti ladata sivua koskaan siihen pystymättä. Kokeilin samaa myös Bluetoothin kanssa, mutta sekään ei pelittänyt. Kännykän kautta en pysty oikein muulla tavalla hommaa koittamaan, mutta mieleen on juolahtanut, että iPad ainakin antaa vaihtoehtoja Wifi-yhteyden muokkaamiseen, kun painaa yhteyden kohdalta sitä nuolta. Homman kyllä vaan pitäisi pelittää heti suoraan. Minulla on kyllä käytössä luurissa Avast-virustentorjuntaohjelma, mutta olen sitä koittanut kytkeä pois päältäkin tuloksetta.
Onneksi tuo ei niin elintärkeää ole, että pystyn "tetheröimään" luurista iPadiin, mutta olisihan se kiva saada varalta tuokin toimimaan.
Onneksi tuo ei niin elintärkeää ole, että pystyn "tetheröimään" luurista iPadiin, mutta olisihan se kiva saada varalta tuokin toimimaan.
-
Viesti Kirjoittaja MIP »
Hyvä ja kattava kertomus. Itse en tosin edelleenkään ymmärrä näytönsuojien tarpeellisuutta. Ovat mielestäni täysin turhia kapistuksia joilla vain rahastetaan. Käytössä on ollut ipad 1 ja ipad 3 sekä iphone 4... missään näissä ei ole näytöille tullut mitään sellaista että minkäänlaista suojaa olisi tarvinnut. Uusille laitehankkijoille siis tiedoksi, harkitse tarkkaan, mielestäni näytönsuojat ovat täysin tarpeettomia.
-
Suurin syy näytönsuojaan oli se, että käyttäisin iPadin näppäimistösuojan kanssa. Olen lukenut joitakin käyttäjäkokemuksia, joissa näppäimistö ollessaan iPadin näytönsuojana on naarmuttanut iPadin bezeliä (eli näytön reunuksia) -- tästä on muistaakseni tarjottu ihan kuvatodisteitakin. Tähän tarinaan olen tosin törmännyt eniten Logitech Ultrathinin kohdalla: ko. näppäimistöstähän on moni raportoinut, että se helposti saattaa laukussa irrota iPadista. Tämä ZAGGkeys ei kyllä irtoa itsekseen mihinkään iPadista ollessaan näytönsuojana (pitää ihan voimaa käyttää, että sen saa irti iPadista), mutta halusinpa nyt vain suojata laitteen viimeisen päälle. Toisaalta olen kyllä suojannut näytönsuojalla myös kännykkäni, jonka näyttö pitäisi olla vielä vahvempaa tekoa kuin iPadin. Olen ehkä hitusen neuroottinen persoona, niin siinäkin mielessä näytönsuoja tuo lisää mielenrauhaa.MIP kirjoitti:Hyvä ja kattava kertomus. Itse en tosin edelleenkään ymmärrä näytönsuojien tarpeellisuutta. Ovat mielestäni täysin turhia kapistuksia joilla vain rahastetaan. Käytössä on ollut ipad 1 ja ipad 3 sekä iphone 4... missään näissä ei ole näytöille tullut mitään sellaista että minkäänlaista suojaa olisi tarvinnut. Uusille laitehankkijoille siis tiedoksi, harkitse tarkkaan, mielestäni näytönsuojat ovat täysin tarpeettomia.
Kyllähän noita iPadeja varmaan enemmistö silti ilman näytönsuojaa käyttää, mutta oman mielenrauhani tähden haluan sitä itse käyttää.
-
Viesti Kirjoittaja KöpiM »
Kun ostaa kerralla kunnollisen näytönsuojan kuten Artwizzin tai Spigenin Steinheilin niin eipä sitä eroa huomaa. Bonuksena paremmat yöunet kun ei tarvitse murehtia smart coverin väliin jäävistä partikkeleista.
-
Viesti Kirjoittaja toko72 »
Hui kauheeta! Mulla takakansi targuksen muovi ja se ainoa mistä jotain hyötyä.
Kuluu pöytäpintaa "hieroessa". Näyttö ei tarvi mitään muoveja...
Kuluu pöytäpintaa "hieroessa". Näyttö ei tarvi mitään muoveja...
9 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka