Kuinka moni homppulaisista tekee etätyötä tai työtä kotona esim oman firman piikkiin?
Joskus kun löysin tämän foorumin (2007-2009?) tein noin 2v kotoa käsin töitä, mutta sen jälkeen olenkin ollut konttorilla tai asiakkaan luona, joten muutamia yksittäisiä päiviä kotoa olen enää tehnyt.
Jouluna tuli päätettyä että Oulu saa jäädä ja muutetaan takaisin kotikylälle Pohjois-Karjalaan ja jatkan samassa työpaikassa, mutta teen etätyötä.
Hyviä puolia on se että aamulla ei tartte raapata auton laseja ja lähteä ruuhkaan seisomaan, vaan voi ottaa kahvit ja siirtyä rauhassa työhuoneeseen.
Huonoja puolia taas se että ei näe ihmisiä/työkavereita niin paljon vaan joutuu käyttämään puhelinta ja muita sähköisiä viestimiä.
Millaisia kokemuksia muilla on etätyöstä ja kuinka kauan olette sitä tehneet?
Etätyön hyödyt ja haitat
Sana on (melkein) vapaa.
13 viestiä
• Sivu 1/1
-
Etätyön hyödyt ja haitat
Viesti Kirjoittaja Machist »
-
- Ylläpitäjä
Re: Etätyön hyödyt ja haitat
Viesti Kirjoittaja amanita »
Olen tehnyt etätyötä jo ainakin 5 vuotta, enkä löydä asiasta kuin vain positiivisia puolia, ja työtapa on täysin oma valintani. Olen aina viihtynyt hyvin yksin, joskin vuodet työyhteisöissä ovat olleet yleensä mukavia, mutta aikansa kutakin. Aloin hiljalleen tympääntyä viimeiseen työporukkaan johkaantuneista pikkusieluisista typeryksistä, ja kun aukeisi mahdollisuus etätyöhön, olin valmis kuin lukkari sotaan.
Nyt voin täysin vapaasti valita työaikani, kunhan hommat hoituvat ajoissa. Teen mieluiten iltapäivällä ja illalla töitä, nautin saada herätä ilman herätyskelloa oman sisäisen kelloni mukaisesti ja voida nauttia aamiainen kaikessa rauhassa, sekä ehtiä ulkoillakin ennen työntekoon ryhtymistä. Hyvä työmoraali ja -kuri on aina ollut vahva puoleni, sikälikään ei ole mitään vaikeuksia saada työt tehtyä. Viikonloputkin ovat työpäiviä, jos niin on tarvis.
Lomat voin kivasti järjestää lähes milloin vain tarvetta tuntuu olevan, lomittaja löytyy tarvittaessa. Kaikkineen elän luksuselämää työnteon tekemisen suhteen, enkä vaihtaisi tätä tapaa työskennellä mihinkään muuhun.
Nyt voin täysin vapaasti valita työaikani, kunhan hommat hoituvat ajoissa. Teen mieluiten iltapäivällä ja illalla töitä, nautin saada herätä ilman herätyskelloa oman sisäisen kelloni mukaisesti ja voida nauttia aamiainen kaikessa rauhassa, sekä ehtiä ulkoillakin ennen työntekoon ryhtymistä. Hyvä työmoraali ja -kuri on aina ollut vahva puoleni, sikälikään ei ole mitään vaikeuksia saada työt tehtyä. Viikonloputkin ovat työpäiviä, jos niin on tarvis.
Lomat voin kivasti järjestää lähes milloin vain tarvetta tuntuu olevan, lomittaja löytyy tarvittaessa. Kaikkineen elän luksuselämää työnteon tekemisen suhteen, enkä vaihtaisi tätä tapaa työskennellä mihinkään muuhun.
On mahdotonta olla masentunut, jos sinulla on ilmapallo! -Nalle Puh-
Apple-käyttäjät ry:n jäsen • http://appleusers.fi/
-
Viesti Kirjoittaja Lihapipo »
Minä olen pitäytynyt viime vuodet mahdollisimman etäällä työstä, ja hyvin olen viihtynyt.
-
Viesti Kirjoittaja Latvastalaho »
Käsitelläänkö asiaa työnantajan vai työntekijän näkökulmasta?
En tiennyt, ettei sitä pysty kukaan tekemään, niinpä menin ja tein sen.
-
Viesti Kirjoittaja arisel »
Valinta lienee vapaa, eiköhän tällaista asiaa voi pohdiskella puolelta jos toiseltakin.
Itse teen töitä kotona satunnaisesti, etenkin jos jostain syystä on pitänyt lähteä työpaikalta normaalia aikaisemmin; helpottaa seuraavaa aamua jos jotain asioita valmistelee kotona niiltä osin kuin se on mahdollista. Töiden suunnittelua tulee tehtyä puolivahingossa milloin missäkin, ajatustyö kun ei ole paikasta vaan mielentilasta kiinni.
Itse teen töitä kotona satunnaisesti, etenkin jos jostain syystä on pitänyt lähteä työpaikalta normaalia aikaisemmin; helpottaa seuraavaa aamua jos jotain asioita valmistelee kotona niiltä osin kuin se on mahdollista. Töiden suunnittelua tulee tehtyä puolivahingossa milloin missäkin, ajatustyö kun ei ole paikasta vaan mielentilasta kiinni.
En finnjävel
-
Viesti Kirjoittaja Mikael K. »
Omissa töissäni on aina ollut paljon etätöitä. Ne ovat siinä mielessä helppoja tehdä, kun nykyisin tarvittava kalusto (MBP) kulkee hyvin mukana ja aineisto (kirjasto) on käden ulottuvilla. Ajattelutyö on sinänsä mukavaa, kun se ei ole paikasta kiinni. Joskus jopa siitä on hyötyä, kun voi keskittyä paremmin itse prosessiin kuin jossakin toimistossa hengailemalla.
Mac mini M2, 16 Gt, MacOS Sonoma 14.3.1, Magic Mouse, Magic Trackpad ja 24" Eizo ColorEdge CG2420, iPhone SE 64G, iOS 17.0.2 sekä iPad A16 128G, iOS 18.5.
-
Viesti Kirjoittaja kuokka »
Teen etätöitä nyt toista vuotta. Muutto 120km päähän konttorista lisäsi etätyöhaluja. Kovan väännön jälkeen sain ensin luvan olla etana 3 päivää viikossa, nyt tuo on lipsunut n. 1-2 konttoripäivään kuukaudessa. En valita.
Olen töissä pohjoismaiden mittakaavassa isohkossa ohjelmistotalossa. Meillä suht hyvät viestimet käytössä. Alkuun oli kovastikin verkko-ongelmia, mutta näitä korjattu hiljokseltaan firman ITn puolesta. Kun suurin osa tiimistä istuu muilla konttoreilla, ei konttoriympäristö tarjoa oikeastaan muuta tukea, kuin sosiaalisen verkoston.. Mitä toki välillä kaipaa.
Etuja:
- Lyhyt työmatka ja sitä myötä lyhyemmät työpäivät.
- viihtyisä ympäristö
- Voi mölytä häiritsemättä muita. (=musiikkia stereoista oman maun mukaan)
- Pieniä kotiaskareita (tiskikone, takan lämmitys, koirien kusetus jne...) voi tehdä mietintätauoilla.
- vähemmän turhia keskeytyksiä
Haittoja:
- Sosiaalinen yhteydenpito kollegoihin jää viestimien varaan
- työpiste ei ole yhtä ergonominen, kuin toimistolla.
- Ajoittaiset VPN yms. verkko-ongelmat
- Välillä saattaa tuntua, että seinät kaatuu päälle, kun koti, remontti ja työ tapahtuu samojen seinien sisällä...
-Välillä kaipaa että voi paperin nurkalle piirtää ja selittää ajatuksiaan kollegalle... Ehkäpä web-kameralla voisi lähettää sotkun livenä viestin ohjelmistossa, tai jatkossa käyttää tablettia tätä varten? Löytyykö soffaa jo?
Kaiken kaikkiaan erittäin hyvällä mielellä teen etätöitä...
Olen töissä pohjoismaiden mittakaavassa isohkossa ohjelmistotalossa. Meillä suht hyvät viestimet käytössä. Alkuun oli kovastikin verkko-ongelmia, mutta näitä korjattu hiljokseltaan firman ITn puolesta. Kun suurin osa tiimistä istuu muilla konttoreilla, ei konttoriympäristö tarjoa oikeastaan muuta tukea, kuin sosiaalisen verkoston.. Mitä toki välillä kaipaa.
Etuja:
- Lyhyt työmatka ja sitä myötä lyhyemmät työpäivät.
- viihtyisä ympäristö
- Voi mölytä häiritsemättä muita. (=musiikkia stereoista oman maun mukaan)
- Pieniä kotiaskareita (tiskikone, takan lämmitys, koirien kusetus jne...) voi tehdä mietintätauoilla.
- vähemmän turhia keskeytyksiä
Haittoja:
- Sosiaalinen yhteydenpito kollegoihin jää viestimien varaan
- työpiste ei ole yhtä ergonominen, kuin toimistolla.
- Ajoittaiset VPN yms. verkko-ongelmat
- Välillä saattaa tuntua, että seinät kaatuu päälle, kun koti, remontti ja työ tapahtuu samojen seinien sisällä...
-Välillä kaipaa että voi paperin nurkalle piirtää ja selittää ajatuksiaan kollegalle... Ehkäpä web-kameralla voisi lähettää sotkun livenä viestin ohjelmistossa, tai jatkossa käyttää tablettia tätä varten? Löytyykö soffaa jo?
Kaiken kaikkiaan erittäin hyvällä mielellä teen etätöitä...
-
Viesti Kirjoittaja Machist »
Tänään asuntokauppoja hierottu ja näyttää siltä, että ensi kuussa ollaan jo eri maisemissa.
Pitkään asiaa mietitty ja nyt kun alkoi tapahtua niin tuntuu kaikki rullaavan eteenpäin ja todella nopeasti.
Isoja päätöksiä ja tuntuu hyvältä päästä kaupungista pois. Työt ei muutu, mutta ainoastaan se vieressä oleva tukiverkko poistuu, joten joutuu itse tekemään töitä enemmän tiettyjen asioiden eteen.
Hyviä puolia on enemmän ja pakko on miettiä muutakin kuin työtä. Olen nyt asunut täällä Oulussa 3 vuotta työn takia ja vapaalla ei ole oikein mitään järkevää saanut täällä aikaiseksi. On pitänyt ajella monena viikonloppuna harrastusten pariin 300km suuntaansa. Harrastusten ja muun "järkevän" tekemisen puute heijastuu tietysti jaksamiseen töissä, kun on vain aina työt mielessä ja ei ole mitään järkevää miten nollata ajatukset. Eli muuton kautta tähänkin pitäisi tulla muutos.
Pitkään asiaa mietitty ja nyt kun alkoi tapahtua niin tuntuu kaikki rullaavan eteenpäin ja todella nopeasti.
Isoja päätöksiä ja tuntuu hyvältä päästä kaupungista pois. Työt ei muutu, mutta ainoastaan se vieressä oleva tukiverkko poistuu, joten joutuu itse tekemään töitä enemmän tiettyjen asioiden eteen.
Hyviä puolia on enemmän ja pakko on miettiä muutakin kuin työtä. Olen nyt asunut täällä Oulussa 3 vuotta työn takia ja vapaalla ei ole oikein mitään järkevää saanut täällä aikaiseksi. On pitänyt ajella monena viikonloppuna harrastusten pariin 300km suuntaansa. Harrastusten ja muun "järkevän" tekemisen puute heijastuu tietysti jaksamiseen töissä, kun on vain aina työt mielessä ja ei ole mitään järkevää miten nollata ajatukset. Eli muuton kautta tähänkin pitäisi tulla muutos.
-
Viesti Kirjoittaja s1970 »
En paljoa tee etätöitä hyvin yksinkertaisesta syystä: en osaa lopettaa hommia himassa, eli välillä tulee tehtyä tauotta töitä aamusta iltaan (ilman ylimääräisiä korvauksia, 8 h maksetaan ja sillä selvä).
Vandaali
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
s1970 löysikin etätyön suunnilleen pahimman ongelman. Tosin, mulle se ei ole ongelma, mä olen tehnyt tota työnantajan tiloissakin toimiessani. Kun on joku projekti päällä, en näe enkä oikeastaan kuulekaan. Siis jos se on kiinnostava projekti.
Tosin näin vanhemmiten osaan jo hillitä itseäni enkä enää tee 10-12 tunnin pätkiä. Pitää jättää huomisellekin tehtävää....
Tosin näin vanhemmiten osaan jo hillitä itseäni enkä enää tee 10-12 tunnin pätkiä. Pitää jättää huomisellekin tehtävää....
iMac 24" 4,5K, pari Mac miniä, iPhone 13, iPad 2021, Watch SE 2022 ja kaikenlaista muuta. FiMUG ry jäsen
-
Viesti Kirjoittaja kakeMBP »
Ihan mielenkiinnosta kysyn, että mitä teet työkses?amanita kirjoitti:Olen tehnyt etätyötä jo ainakin 5 vuotta, enkä löydä asiasta kuin vain positiivisia puolia, ja työtapa on täysin oma valintani. Olen aina viihtynyt hyvin yksin, joskin vuodet työyhteisöissä ovat olleet yleensä mukavia, mutta aikansa kutakin. Aloin hiljalleen tympääntyä viimeiseen työporukkaan johkaantuneista pikkusieluisista typeryksistä, ja kun aukeisi mahdollisuus etätyöhön, olin valmis kuin lukkari sotaan.

Kalle
Apple Mac Mini 2018 / 3,6 GHz Quad-Core i3 / 8 GB RAM / 128 GB SSD / MacOS Monterey 11.2 / ASUS VP228 Display 21,5"
Talart JT Ready pyörätuoli vm 2021
Elämä ei ole pelkkää jaloilla tanssimista - https://www.facebook.com/kallehannadance/
Apple Mac Mini 2018 / 3,6 GHz Quad-Core i3 / 8 GB RAM / 128 GB SSD / MacOS Monterey 11.2 / ASUS VP228 Display 21,5"
Talart JT Ready pyörätuoli vm 2021
Elämä ei ole pelkkää jaloilla tanssimista - https://www.facebook.com/kallehannadance/
-
- Ylläpitäjä
Viesti Kirjoittaja amanita »
Mikroskooppi on työvälineeni, sen enempiä en taida kertoa, ihan samaa työtä tekeviä on erittäin vähän maassamme.
On mahdotonta olla masentunut, jos sinulla on ilmapallo! -Nalle Puh-
-
Viesti Kirjoittaja hatey »
^ Ammattimainen filatelisti ?
Tutkit Saarinen sarjan leijonamerkkien A ja B hammasteiden eroja ?
Tutkit Saarinen sarjan leijonamerkkien A ja B hammasteiden eroja ?
Bass is Like Duct Tape: it Fixes Everything
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
13 viestiä
• Sivu 1/1
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka