Mo!
Jälleen lähti suuri pyörä pyörimään ja Pelle Pelottamana väännän auttavaa "vipuvartta" arkeeni. Tuo härveli toimiakseen tarvitsee "nivelen" jolle en tiedä nimeä, mutta tarkoitan vastaavaa kuin esimerkiksi kaivinkoneen kauhassa on (sylinteri ei kiinnity suoraan kauhaan vaan on kiinni siinä nivelen avulla). Tuon nivelen mittasuhteiden laskeminen on vain todella hankalaa. Tekniikkalegoja en viitsisi kaivaa esiin (eikä niillä tarkkoja mittoja saisi etsittyäkään). Siis etsisin apua apua CAD puolelta tai jostain jonka avulla voisin kokeilla eri mittojen vaikutusta liikerataan.
Siis onko kellään kokemusta ohjelmasta, johon voidaan piirtää nivel (tai niveliä) ja sen jälkeen tarkistella niiden liikerataa?
Minun käyttööni riittäisi ihan perus 2D ohjelma, mutta ohjelma tulisi olla ilmainen tai korkeintaan muutamien eurojen hintainen.
Tietokoneavusteinen suunnittelu avuksi
Keskustelua ohjelmista ja Mac App Storesta.
9 viestiä
• Sivu 1/1
-
- Viestit: 17
- Liittynyt: 12.8.2012 klo 9.02
Tietokoneavusteinen suunnittelu avuksi
Viesti Kirjoittaja 3rkkila »
-
- Viestit: 2545
- Liittynyt: 15.10.2010 klo 11.21
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Tietokoneavusteinen suunnittelu avuksi
Viesti Kirjoittaja theinonen »
Jos nollabudjetilla mennään, niin eikös tuommoinen onnistuisi ihan harpin, viivoittimen ja kynän avulla paperille?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut theinonen, 26.4.2013 klo 20.38. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
-
- Viestit: 17
- Liittynyt: 12.8.2012 klo 9.02
Re: Tietokoneavusteinen suunnittelu avuksi
Viesti Kirjoittaja 3rkkila »
Harppi ja viivotin on ihan ok silloin kun on kyse yhdestä nivelestä. Suunnitelmaani niveliä tulee kolme ja liikerata jota tällä haetaan on vaikea saada oikeaksi, koska muuttujia on monta. Legoista saa rakennettua perusidean, mutta haettu liikerata on suurpiirteinen. En tiedä, mutta oletan joissakin ohjelmissa olevan mahdollista mallintaa monien eripituista vipuvarsien yhteistoiminta ja siten saada korjattua virheet suunnitelmista ennen rälläkän ja hitsin kaivamista esiin.
-
- Viestit: 2545
- Liittynyt: 15.10.2010 klo 11.21
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Tietokoneavusteinen suunnittelu avuksi
Viesti Kirjoittaja theinonen »
Onhan niitä semmoisiakin ohjelmia joilla pystyy mallintamaan asioita ja simuloimaan liikettä sun muuta, mutta taitaa olla harvinaisempaa 2D ohjelmissa tai sitten sitä hintaakin on jo hiukan enemmän.
Yleisimmillä ohjelmilla taitaa hoitaa sen piirtämisen ja mitoituksen ja siihen se sitten jääkin. Jos haluaa jotain liikettä tarkastella niin ei sekään ole mahdotonta, mutta pitää hoitaa perinteisellä tavalla käsin.
Yleisimmillä ohjelmilla taitaa hoitaa sen piirtämisen ja mitoituksen ja siihen se sitten jääkin. Jos haluaa jotain liikettä tarkastella niin ei sekään ole mahdotonta, mutta pitää hoitaa perinteisellä tavalla käsin.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Viestit: 17
- Liittynyt: 12.8.2012 klo 9.02
Re: Tietokoneavusteinen suunnittelu avuksi
Viesti Kirjoittaja 3rkkila »
Olen esittänyt asiani epäselvästi, mutta löysin kuvan joka selvittää ongelmaani. Kuvassa on puomin pää sekä sylinteri sisässä, että ulkona. Kun katsotaan vaikka osaa nro 129 vaikuttaa sen pituuden muutos lyhemmäksi tai pidemmäksi lopulliseen liikerataan. Silloin kun haetaan tiettyä liikerataa on kova hakuammunta piirtää jokaisesta muuttujasta eri kuva, varsinkin jos muuttujia on useita. Tämä on siis ongelmani ja kysyn löytyykö ongelmaani ratkaisua ja mihin hintaa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Viestit: 2545
- Liittynyt: 15.10.2010 klo 11.21
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Tietokoneavusteinen suunnittelu avuksi
Viesti Kirjoittaja theinonen »
Esimerkiksi tässä on yksi hiukan hintavampi vaihtoehto: http://www.design-simulation.com/wm2d/simulations.php
Taitaa sieltä jonkun evaluation versionkin saada halutessaan...
Taitaa sieltä jonkun evaluation versionkin saada halutessaan...
-
- Viestit: 750
- Liittynyt: 14.4.2009 klo 20.37
Re: Tietokoneavusteinen suunnittelu avuksi
Viesti Kirjoittaja klany »
Mites Sketchup ja siihen Sketchy Physics -plugari?
http://www.youtube.com/watch?v=qLvXvzPvfWI
ilmainen, helppo, toimii myös 2d:nä, jos haluaa
http://www.youtube.com/watch?v=qLvXvzPvfWI
ilmainen, helppo, toimii myös 2d:nä, jos haluaa
-
- Viestit: 2545
- Liittynyt: 15.10.2010 klo 11.21
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Tietokoneavusteinen suunnittelu avuksi
Viesti Kirjoittaja theinonen »
Jos nivelen pituus ei muutu ja toinen pää pysyy paikoillaan, niin eikö juuri ympyrän avulla ole helppo havainnollistaa asiaa.
Tuossa kuvassa muuttuu ainoastaan osan nro:132, eli sylinterin varren pituus ja nuo kaksi varren kiinnityspistettä määrittävät sen liikeradan ja muut osat seuraavat niiden mukana.
Tuossa kuvassa muuttuu ainoastaan osan nro:132, eli sylinterin varren pituus ja nuo kaksi varren kiinnityspistettä määrittävät sen liikeradan ja muut osat seuraavat niiden mukana.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Viestit: 17
- Liittynyt: 12.8.2012 klo 9.02
Re: Tietokoneavusteinen suunnittelu avuksi
Viesti Kirjoittaja 3rkkila »
Kiitos vinkeistä. Pitääpä ladata Sketchupiin se plugari ja yrittää jatkaa suunnittelua. En ole vain kovin sinut tuon Sketchupinkaan suhteen, joten vaatiin aikaa oppia tuo ohjelma. Tietysti sama vika saattaa olla myös muissa ohjelmissa. Sketchupin 3D jutut tuntuvat jotenkin hankalilta vääntää ja kun tässä riittäisi perus 2D.
Täytyypä todeta, että en osaa esittää asiaani ymmärrettävästi. Theinonen olet vastaillut ja vääntänyt esimerkkiä, kiitos, mutta juuri tuon piirtämäsi vihreän viivan käyttäytyminen suhteessa keltaisen viivan pituuteen on tämä ongelmani. Kun keltaisen vipuvarsi lyhenee tai pitenee vaihtuu myös vihreän viivan liikerata muuttuu. Jos vielä nostetaan haastetta siten, ettei keltaisen ja vihreän viivan toiset päät ole kiinteässä suhteessa toisiinsa kuten esimerkkikuvassani vaan näiden tukipisteiden väli vaihtelee alkaa tulla sellainen ongelma liikerataympyröiden piirtämisessä, että en ainakaan itse pysy perässä. Tämänkaltaiseen ongelmaan etsin vastausta.
Pitänee lähteä opiskelemaan Sketchuppia!
Täytyypä todeta, että en osaa esittää asiaani ymmärrettävästi. Theinonen olet vastaillut ja vääntänyt esimerkkiä, kiitos, mutta juuri tuon piirtämäsi vihreän viivan käyttäytyminen suhteessa keltaisen viivan pituuteen on tämä ongelmani. Kun keltaisen vipuvarsi lyhenee tai pitenee vaihtuu myös vihreän viivan liikerata muuttuu. Jos vielä nostetaan haastetta siten, ettei keltaisen ja vihreän viivan toiset päät ole kiinteässä suhteessa toisiinsa kuten esimerkkikuvassani vaan näiden tukipisteiden väli vaihtelee alkaa tulla sellainen ongelma liikerataympyröiden piirtämisessä, että en ainakaan itse pysy perässä. Tämänkaltaiseen ongelmaan etsin vastausta.
Pitänee lähteä opiskelemaan Sketchuppia!
9 viestiä
• Sivu 1/1
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka
- ↳ Myydään Mac
- ↳ Myydään iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Myydään muut Applen tuotteet
- ↳ Myydään muuta tietotekniikkaa
- ↳ Ostetaan Mac
- ↳ Ostetaan iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Ostetaan muut Applen tuotteet
- ↳ Ostetaan muuta tietotekniikkaa
- ↳ Vaihdetaan, annetaan, työtä haetaan ja tarjotaan
- ↳ Kauppapaikan keskustelu ja hintavinkit