Onko aika ajanut raudasta ohi vai missä vika, mutta tämä minun Macbook Air (Late 2010) on selvästi hidastunut. Parhaiten tämän huomaa selain (Firefox) käytössä. Välilehdet sulkeutuvat viivellä kun painaa "äxxää" ja samoin käy välilehdeltä toiselle vaihtaessa. Jos videota sisältävältä välilehdeltä vaihtaa toiselle ja palaa takaisin niin ääni kyllä rullaa koko ajan, mutta kuva on jumissa eikä saa enää oikeaa kohtaa kiinni. Samoin käy jos vierittää välilehteä. Giffit tuntuvat myös hidastuvan jatkuvasti ja cmd+r on tullut tutuksi.
Kone siis 1.83Ghz/4Gb/128SSD malli. Onhan tällä jo ikääkin tietty, mutta onkohan mitään "windows-tyylisiä" nopeuskikkailuja macille tehtävissä ? Kertaakaan en ole käyttistä uudelleen asentanut, enkä ajatellut sitä tehdäkään ennen koneen vaihtoa (liian suuri työ asentaa kaikki uusiksi). Kovolla on 52Gigaa vapaata. Firefoxin historioita olen aina silloin tällöin tyhjentänyt. Ongelma on pahentunut ajan saatossa ja alkaa käydä sietämättömäksi.
MacBook Air on hidastunut selvästi?
Keskustelua kannettavista
6 viestiä
• Sivu 1/1
-
MacBook Air on hidastunut selvästi?
Viesti Kirjoittaja Vklnuppi »
Viimeksi muokannut jjpeltola, 16.5.2013 klo 1.53. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Syy: Otsikon hienosäätöä (kk) + otsikon hienosäätöä (jjpeltola)
Syy: Otsikon hienosäätöä (kk) + otsikon hienosäätöä (jjpeltola)
-
Re: Macbook Air on hidastunut selvästi ?
Viesti Kirjoittaja jt.syrja »
Käyttiksen uudelleenasennuksessa ei tarvitse asentaa mitään uudelleen.
Sulla varmaan on jo time machine varmistus käytössä, niin voit pistää koneen sileäksi ja koittaa toimiiko se puhtaana nopeammin. Kannattaa ajaa koneella hetki tehdasasetuksilla ja todeta toimivuus..
Sitten palautat oman käyttäjätilisi varmuuskopiosta ja katsot miten kävi. Kaikki palautuu tässä prosessissa ennalleen, joten on mahdollista, että myös ongelma palautuu.
Sulla varmaan on jo time machine varmistus käytössä, niin voit pistää koneen sileäksi ja koittaa toimiiko se puhtaana nopeammin. Kannattaa ajaa koneella hetki tehdasasetuksilla ja todeta toimivuus..
Sitten palautat oman käyttäjätilisi varmuuskopiosta ja katsot miten kävi. Kaikki palautuu tässä prosessissa ennalleen, joten on mahdollista, että myös ongelma palautuu.
Viimeksi muokannut jt.syrja, 15.5.2013 klo 20.30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Ei ole Time Machinea käytössä, vaikka sen tonne Lacie Network Space MAXiin ilmeisesti saisikin omalle osiolleen. Koneen ja Lacien välinen liikenne (wlan) on niin hidasta tällä hetkellä, että kopioiminen taitaisi viedä viikon
Lisäksi tajusin juuri, että se asennustikku on varaston uumenissa häviksissä.

-
Re: MacBook Air on hidastunut selvästi?
Viesti Kirjoittaja protagonist »
Lionin/Mountain Lionin kanssa et tarvitse tikkua.
Mutta jos selain takeltelee, kannattaa kokeilla myös pelkästään sen uudelleenasennusta, päivityksiä tulee sellaista tahtia että helposti jotain korruptoituu. Itse olen joutunut ehjäämään Firefoxin aikoinaan noin ja nykyisen Chromenkin kerran, pari.
Mutta jos selain takeltelee, kannattaa kokeilla myös pelkästään sen uudelleenasennusta, päivityksiä tulee sellaista tahtia että helposti jotain korruptoituu. Itse olen joutunut ehjäämään Firefoxin aikoinaan noin ja nykyisen Chromenkin kerran, pari.
Elämän betatestaaja, graafinen suunnittelija ja markkinointimies.
-
Viesti Kirjoittaja pallo »
Mä oon elänyt käsityksessä, jotta Time Machine -kopio ei ole käynnistyskelpoinen ts. boottava.jt.syrja kirjoitti:Käyttiksen uudelleenasennuksessa ei tarvitse asentaa mitään uudelleen.
Niin muuten mikä versio käyttiksestä on kyseessä; myöskin Firefox saattaa olla belsebubin tekosia->vaihda esim. Chromeen varsinkin jos käyttis on x.5.8 (paitsi ettei voi olla kun minimi näyttää olevan 10.6.4).
Viimeksi muokannut pallo, 18.5.2013 klo 20.11. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
Re: MacBook Air on hidastunut selvästi?
Käyttis on Snow Leopard 10.6.8. Asensin Firefoxin uudestaan ja tuntuisi vähän auttaneen selain nopeuteen. Ainakin välilehtien vaihtaminen nopeutui selvästi. Tosin uudelleenasennus päättyi puolittaiseen katastrofiin eli tietojen häviämiseen. Siitä lisää tuolla;
http://hopeinenomena.net/viewtopic.php?f=49&t=200760
Saa nähdä auttoiko tuo muuhun käyttöön, taustalla mulla on ohjelmia hyvin hillitysti auki eli ei juuri mitään kuin mail,spotify,firefox ja airfoil. Raskaammat tulee aina sammutettua käytön jälkeen. Firefox on kyllä kova varaamaan keskusmuistia, esim. nyt 1.3Gb käytössä vaikka auki on ainoastaan tämä ikkuna&välilehti.
http://hopeinenomena.net/viewtopic.php?f=49&t=200760
Saa nähdä auttoiko tuo muuhun käyttöön, taustalla mulla on ohjelmia hyvin hillitysti auki eli ei juuri mitään kuin mail,spotify,firefox ja airfoil. Raskaammat tulee aina sammutettua käytön jälkeen. Firefox on kyllä kova varaamaan keskusmuistia, esim. nyt 1.3Gb käytössä vaikka auki on ainoastaan tämä ikkuna&välilehti.
Viimeksi muokannut Vklnuppi, 20.5.2013 klo 21.52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
6 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka