Pitäisi tilata uusi kone töihin, ajatuksena hankkia MBP. Töissä voin kytkeä siihen ulkoisen näytön jolloin koneen omalla ei ole niin merkitystä, mutta tien päällä isompi näyttö olisi kiva. Toisaalta taas nykyinen kone jää melkein aina työpöydälle koska on niin painava, mä pelkään että jos ottaisin 15" mallin niin sitten se jäisi useammin töihin ja näytön hyöty jää käyttämättä.
Kellään mitään näkemystä? Onko 13" näyttö oikeasti käytettävämpi kuin ennen (isompi resoluutio), vai saako käytännössä saman paketin tarkemmalla kuvalla? Nykynen kone painaa 2.8kg ja tuntuu järjettömän raskaalta, ero sen ja 15" välillä siis jo kohtuullinen, mutta selkävaivaisena kevyempi olis tietysti kivempi.
MBP 13 vai 15?
Keskustelua kannettavista
6 viestiä
• Sivu 1/1
-
Re: MBP 13 vai 15?
Viesti Kirjoittaja omenaairapple »
Onhan tuo 13 tuuman malli puoli kiloa kevyempi. Puoli kiloa voi tuntua pieneltä, mutta läppärissä se on paljon. Itse käytän matkoilla ja kotona 13 tuuman näyttöä, mikä on itselle riittävästi. Mielestäni 15 tuumaa on liikaa, esim. jos konetta pitää sylissä autossa.
Näytön koon lisäksi kannattaa miettiä tehoja. Vaikka molemat mallit ovat "pro" -malleja on 15 tuuman malli paljon tehokkaampi(tuplaytiminen i5 vs neliytiminen i7). Toisaalta onhan 13 tuuman malli päivitettävissä tuplaytimiseen i7:aan.
Jos et tarvitse 15 tuuman mallin tehokkuutta, niin ottaisin 13 tuumaisen, ihan kannettavuuden takia.

Näytön koon lisäksi kannattaa miettiä tehoja. Vaikka molemat mallit ovat "pro" -malleja on 15 tuuman malli paljon tehokkaampi(tuplaytiminen i5 vs neliytiminen i7). Toisaalta onhan 13 tuuman malli päivitettävissä tuplaytimiseen i7:aan.
Jos et tarvitse 15 tuuman mallin tehokkuutta, niin ottaisin 13 tuumaisen, ihan kannettavuuden takia.

Viimeksi muokannut omenaairapple, 5.3.2014 klo 16.43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Mielummin liikaa kuin liian vähän" - Pikku Myy opastamassa keskusmuistin valinnassa
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Heh, vai painaa se 15-tuumainen liikaa. Ja minä kun olen yli kymmenen vuotta roudannut mukana 17-tuumaista. Eikä koskaan ole tuntunut painavalta. Tosin ostin heti alkuun Brenthavenin olkalaukun, erinomainen ostos sekin.
iMac 24" 4,5K, pari Mac miniä, iPhone 13, iPad 2021, Watch SE 2022 ja kaikenlaista muuta. FiMUG ry jäsen
-
Viesti Kirjoittaja kamina »
Joo, mä vertailin painoja edellisiin koneisiin niin toi 15 painaa samat kuin esim. 13" unibody joka mulla oli taannoin. Toisaalta ei sekään kevyeltä tuntunut. Tehojen puolesta kaikki nykykoneet tuntuvat ihan hyviltä kunhan muistia on tarpeeksi ja levy nopeata...
-
Viesti Kirjoittaja omenaairapple »
Niin... Tämähän riippuu paljon siitä mihin on tottunut. Jos on tosiaan kantanut 17 tuumaista kannettavaa ennen mitään ongelmia, niin siinä tapauksessa tuo uusi 15 pro on pieni ja kevyt. Itselle olisi tosin järkytys kantaa mukanaan 17 tuuman kannettavaa...MacFinn kirjoitti:Heh, vai painaa se 15-tuumainen liikaa. Ja minä kun olen yli kymmenen vuotta roudannut mukana 17-tuumaista. Eikä koskaan ole tuntunut painavalta. Tosin ostin heti alkuun Brenthavenin olkalaukun, erinomainen ostos sekin.
Tämä siis riippuu käyttötarpeesta ja tottumuksesta.
"Mielummin liikaa kuin liian vähän" - Pikku Myy opastamassa keskusmuistin valinnassa
-
Viesti Kirjoittaja kamina »
No nyt huomasin ettei nykynenkään paina kuin 2,2KG ja se on tuntunut painavalta, eli ei kai tätä kannata monimutkaisemmaksi tehdä.
6 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka