Olen nyt viitisen vuotta käyttänyt iPhotoa kuvien säilömiseen ja kuvia on kertynyt kirjastoon noin 60 000. Ongelmia on aiheuttanut muun muassa iPhoton hidastuminen kuvien määrän myötä, mutta nyt olen huomannut paljon vakavamman ongelman.
Syystä tai toisesta olen löytänyt jo satoja jos en tuhansia valokuvia iPhoton kirjastosta, joissa on vain huutomerkki mustalla pohjalla. Jollain tavalla iPhoto on tuhonnut valokuvani tai hävittänyt ne lopullisesti kirjastonsa tietokannasta, sillä edes kirjaston korjaaminen tai uudelleenrakentaminen ei auta.
Toinen suuri ongelma on, että iPhotossa monet miniatyyrit näkyvät väärin päin ja venuneina ja myös osa suurista valokuvista on venuneita ja väärinpäin kääntyneitä. Tähänkään ongelmaan ei miniatyyrien korjaus, eikä kirjaston uudelleenrakennus auttaisi.
Onko siis mitään tehtävissä näille hävinneille/tuhoutuneille ja venuneille valokuville, entä miten voin vastaisuudessa estää tällaisen? Toki suurin osa valokuvista on varmuuskopioituina sekalaisille kovalevyille, mutta niiden kokoaminen ei todellakaan ole helppo homma.
Käytän siis iPhoton uusinta versiota ja olen aktiivisesti päivittänyt, sekä iPhoton (9.5.1) että käyttöjärjestelmän (OS X 10.9.3) uusimpaan versioon kun päivityksiä on ollut saatavilla.
Alla joitain tietoja tietokoneestani:
iMac, 27-tuumainen, loppuvuosi 2013
OS X 10.9.3
Mallin nimi: iMac
Mallin tunniste: iMac14,2
Prosessorin nimi: Intel Core i5
Prosessorin nopeus: 3,4 GHz
Ydinten kokonaismäärä: 4
Muisti: 8 Gt
iPhoto tuhoaa kuvani
Keskustelua ohjelmista ja Mac App Storesta.
13 viestiä
• Sivu 1/1
-
iPhoto tuhoaa kuvani
Viesti Kirjoittaja eliasojala »
-
Re: iPhoto tuhoaa kuvani
Viesti Kirjoittaja kaulahuivi »
iPhoto ei tuhoa kuvia. Syynä kuvien hajoamiseen on jokin muu prosessi. Et kerro, mitä olet kuvilla tehnyt tai miten olet kopioinut tai siirrellyt niitä. Oletko käynyt sorkkimassa iPhoto Librarya omin päin? Miten viet kuvia iPhotosta ulos? Todennäköisin syy kuvien korruptoitumiseen on tuossa toimintatavassa. Varmuuskopioista voisit pystyä palauttamaan ehjät kuvat. Oletko muuten käyttänyt jotain Duplikaatin etsijä ohjelmaa tai Picasa-ohjelmaa? Ne voivat sorkkia myös alkuperäisiä iPhoto-kuvia varsinkin poistettaessa niillä kuvia tietokoneelta.
Viimeksi muokannut kaulahuivi, 11.6.2014 klo 17.32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
MacCleaneria ja Geminiä ja iPhoto Duplicate Annihilatoria ainakin olen käyttänyt. Kuvittelin saavani niillä turhia duplikaatteja pois. Onko ne siis tuhonneet iPhoto kirjaston? Ja muuten olen hallinnut iPhoton kuvia vain ja ainoastaan iPhoto ohjelman sisällä.
-
Viesti Kirjoittaja kaulahuivi »
Minä jouduin turvautumaan varmuuskopioihin käytettyäni noita duplikaattiohjelmia. Enää en niitä käytä. Voi niiden joukossa olla hyviäkin.eliasojala kirjoitti:MacCleaneria ja Geminiä ja iPhoto Duplicate Annihilatoria ainakin olen käyttänyt. Kuvittelin saavani niillä turhia duplikaatteja pois. Onko ne siis tuhonneet iPhoto kirjaston? Ja muuten olen hallinnut iPhoton kuvia vain ja ainoastaan iPhoto ohjelman sisällä.
-
Viesti Kirjoittaja jkoodari »
Murheiden syy näyttää selvältä. Toivottavasti varmuuskopiot ovat kunnossa.eliasojala kirjoitti:MacCleaneria ja Geminiä ja iPhoto Duplicate Annihilatoria ainakin
-
Kiitos jälleen nopeista vastauksistanne! Olen nyt toisellakin keskustelupalstalla tätä asiaa kysellyt ja applen huoltoliikkeisiin viestejä lähetellyt. Olen saanut melko monta erilaista vikadiagnoosia, sekä korjausideaa ongelmaani.
Yksi diagnoosi oli rikkinäinen kovalevy, toinen oli liian suuri kuvamäärä iPhotolle ja kolmas tuo duplikaattiohjelmien käyttö.
Korjauksena näille on ehdotettu macin huoltoa, Apertureen päivittämistä ja duplikaattiohjelmien poistoa.
Itse en tuohon kovalevyn rikkinäisyyteen usko, mutta kaksi jälkimmäistä diagnoosia kuulostavat järkeviltä.
Mikäköhän nyt on järkevin ratkaisu duplikaattiohjelmien poiston lisäksi? Viedä kone huoltoon, ostaa Aperture vai vain manuaalisesti tehdä uusi kirjasto ja tuoda kuvat sinne uudestaan?
Huollon hinta varmaankin nousee kaikkein korkeimmaksi, mutta myöskään Aperture ei aivan ilmainen ole. Toisaalta manuaaliseen työhön menee viikkotolkulla aikaa. Kysyisin siis teidän ajatuksia siitä, kuinka todennäköistä on, että huolto tai Aperture auttaa ongelmaani?
Kiitos jo etukäteen!
Yksi diagnoosi oli rikkinäinen kovalevy, toinen oli liian suuri kuvamäärä iPhotolle ja kolmas tuo duplikaattiohjelmien käyttö.
Korjauksena näille on ehdotettu macin huoltoa, Apertureen päivittämistä ja duplikaattiohjelmien poistoa.
Itse en tuohon kovalevyn rikkinäisyyteen usko, mutta kaksi jälkimmäistä diagnoosia kuulostavat järkeviltä.
Mikäköhän nyt on järkevin ratkaisu duplikaattiohjelmien poiston lisäksi? Viedä kone huoltoon, ostaa Aperture vai vain manuaalisesti tehdä uusi kirjasto ja tuoda kuvat sinne uudestaan?
Huollon hinta varmaankin nousee kaikkein korkeimmaksi, mutta myöskään Aperture ei aivan ilmainen ole. Toisaalta manuaaliseen työhön menee viikkotolkulla aikaa. Kysyisin siis teidän ajatuksia siitä, kuinka todennäköistä on, että huolto tai Aperture auttaa ongelmaani?
Kiitos jo etukäteen!
-
Viesti Kirjoittaja dev null »
Jos duplikaattiohjelmat hävittivät kuvasi, ei huolto saa niitä takaisin. Jos tiedostojen sisältö vielä levyllä olisikin (lienevät jo päällekirjoittuneet muulla datalla), niiden löytäminen olisi epävarmaa. Apertureen vaihto ei tuo kuvia takaisin jos originaali on hukassa. Lisäksi Aperture käyttää tätä nykyä samanlaista kirjastoa kuin iPhoto. Tämän keskustelun mukaan maksimi olisi miljoona kuvaa ja tuolla mainittu neljännesmiljoona on paljon enemmän kuin mitä sinulla on, joten iPhoto voinee käsitellä nuo "kevyet" 60000 kuvaa. Kun nähtävästi kuvista löytyy varmuuskopiot niin ei taida olla muuta keinoa kuin etsiä ne originaalit ja lisäillä sinne missä kadonneet kuvat ovat.
-
Sain nyt onneksi kuvat palautettua varmuuskopioista, mutta kuulin toiselta keskustelupalstalta, että kuvien poistaminen kaikkien kuvien listasta (Kuvat) sotkee kirjastoa. Pitääkö se todella paikkaansa?
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Taitaa olla niin, että iPhoton Kuvat-listasta kun poistaa, niin poistuu sitten kokonaan. Ainakin jos vielä tyhjentää iPhoton roskakorin.
Mitä voisit kuvitella, että lista Kuvat tarkoittaa? Jotain valittuja kuvia? Missäs kaikki kuvat sitten olis?
edit: pakko lisätä vielä, että ketjun otsikko on väärin, kuvien tuhoaja ei ole iPhoto vaan eliasojala...
Mitä voisit kuvitella, että lista Kuvat tarkoittaa? Jotain valittuja kuvia? Missäs kaikki kuvat sitten olis?
edit: pakko lisätä vielä, että ketjun otsikko on väärin, kuvien tuhoaja ei ole iPhoto vaan eliasojala...
Viimeksi muokannut MacFinn, 12.6.2014 klo 14.54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
iMac 24" 4,5K, pari Mac miniä, iPhone 13, iPad 2021, Watch SE 2022 ja kaikenlaista muuta. FiMUG ry jäsen
-
Viesti Kirjoittaja atheos »
Kyllä. Kaikki kuvat, tapahtumat, älykkäät albumit, kasvot ja paikat ovat kaikki vain erilaisia tapoja selata niitä yksiä ja samoja kirjastossa olevia kuvia, ne eivät ole siis siellä moneen kertaan. Jos poistat kuvan missään noista näkymistä, häviää se samalla kaikkialta muualtakin. Näin se menee kaikissa muissakin kirjastopohjaisissa ohjelmissa, ihan perusjuttuja minun mielestäni. Suosittelen klikkaamaan iPhotosta Ohje-valikkoa ja sieltä ohjeet auki ja pänttäämään perusasiat kuten miten se ohjelma oikeasti toimii. Jos kyseessä on mitenkään merkityksellinen työkalu tai työ jota sillä tehdään, on mielestäni ne ohjeet aina syytä lukea. Vaikka kuinka olisi mies ja miehethän eivät käyttöohjeita lue vai miten se meni.
Mac mini • MBA 11" • iPhone 5s • iPad (3rd gen)
http://irc.fi/atheos • http://www.mikseri.net/user/atheos
http://irc.fi/atheos • http://www.mikseri.net/user/atheos
-
Niin niinhän se mielestäni on, enkä ole toisin sanonutkaan. Eli jos poistan kuvia listasta jossa näkyy koko kirjaston kuvat kirjaston tietokanta ei silti mene sekaisin, niinkö? Tottakai kuvat poistuu silloin lopullisesti, sehän on tarkoituskin.
-
Viesti Kirjoittaja jkoodari »
Kun käytät iPhoton omia toimintoja, tietokanta ei mene sekaisin. Muilla tavoilla toimien tietokannan saa sekaisin.
-
Kiitos vihdoin selvästä ja asiallisesta vastauksesta. 

13 viestiä
• Sivu 1/1
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka