Postissa odottelisi tuo ~2000€ hintainen Macbook Pro mutta rupesin ajattelemaan että pitäisikö minun vain odotella uutta Macbookia vaikka en tällä hetkellä omista konetta ollenkaan?
Köyhänä opiskelijana joudun maksamaan koneen Saunalahden kautta osissa ja toivon että kone olisi käyttökelpoinen tehoiltaan vielä kolmen vuodenkin päästä jolloin osamaksu päättyy. En paljoa tekniikasta tiedä mutta ainakin tuon prosessorin luulisi olevan vielä ihan semi kilpailukykyinen kolmen vuoden päästä jolloin osamaksuisi loppuisi, näytönohjaimesta en osaa sanoa.
tldr; Pyörittääkö tämä kyseinen Macbook ohjelmia jouhevasti vielä kolmenkin vuoden päästä?
MBP late 2013 15" vai odottelua
Keskustelua kannettavista
12 viestiä
• Sivu 1/1
-
MBP late 2013 15" vai odottelua
Viesti Kirjoittaja Fujizu »
-
Re: MBP late 2013 15" vai odottelua
Viesti Kirjoittaja tuomas92 »
Tietenkään kukaan ei voi nähdä tulevaisuuteen, mutta menneisyydestä referenssiä hakemalla sanoisin että ihan varmasti.
Itse käytän lähes 6 vuotta vanhaa MacBook Prota pääasiallisena työjuhtana. Adobe Creative Suite sun muut pyörivät ihan yhtä hienosti kuin uutenakin, ja tuorein Mac OS X toimii sekin erittäin jouhevasti. Uusissa koneissa on tietenkin vääntöä ihan eri lailla kuin tässä, mutta pointtini on se, että ei se oma kone maagisesti muutu mitenkään huonommaksi kun uudet mallit julkaistaan. Eikä se kolme vuotta loppujen lopuksi niin pitkä aika ole.
Jos tarvitset konetta, osta se. Jos et tarvitse, älä osta. Aina on tulossa uusia malleja ja jos aina jää odottelemaan sitä seuraavaa, ei koskaan voi hankkia mitään.
Itse käytän lähes 6 vuotta vanhaa MacBook Prota pääasiallisena työjuhtana. Adobe Creative Suite sun muut pyörivät ihan yhtä hienosti kuin uutenakin, ja tuorein Mac OS X toimii sekin erittäin jouhevasti. Uusissa koneissa on tietenkin vääntöä ihan eri lailla kuin tässä, mutta pointtini on se, että ei se oma kone maagisesti muutu mitenkään huonommaksi kun uudet mallit julkaistaan. Eikä se kolme vuotta loppujen lopuksi niin pitkä aika ole.
Jos tarvitset konetta, osta se. Jos et tarvitse, älä osta. Aina on tulossa uusia malleja ja jos aina jää odottelemaan sitä seuraavaa, ei koskaan voi hankkia mitään.
Viimeksi muokannut tuomas92, 28.6.2014 klo 18.22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
A1398 ● www.tuomashamalainen.com
-
Viesti Kirjoittaja Taikuri Savinen »
Millähän konstilla Creative Suite pyörii?tuomas92 kirjoitti:Tietenkään kukaan ei voi nähdä tulevaisuuteen, mutta menneisyydestä referenssiä hakemalla sanoisin että ihan varmasti.
Itselläni ei mitään toivoa käyttää edes Lightroomia 2009 keskivuoden MacBook prolla (Intel Core Duo 2,66 GHz, 4 Gt käyttömuistia, GeForce 9600 GT 256 näytönohjain). Lisäksi alla täysin puhdas Maverick asennus, jonka päälle asennettu vain käyttöohjelmat, eikä mitään ylimääräisiä virityksiä.
Kone on siis Elon laskuopin mukaan 5 vuotta vanha, enkä näe edes unta, että mitään raskaampaa sillä voisi tehdä. Onkohan minun koneessani jokin rikki? Vai käytätkö edelleen 6 vuotta vanhaa versiota Creative Suitesta?
En siis ole mikään ATK poro, ihmettelen vaan kovasti!
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
CS5.5, ei ole toki viimeisin versio siis, mutta toimii aivan mainiosti ilman mitään vippaskonsteja. Käytän myös Lightroom 4:ää.
Koneessa on SSD joka tekee monesta asiasta hyvin vikkelää.
Viimeksi muokannut tuomas92, 28.6.2014 klo 21.55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Ylläpitäjä
Viesti Kirjoittaja jjpeltola »
Tässä tilanteessa harkitsisin käytettyä konetta hintaluokassa 500–1000€. Jos ostaisin uuden, niin en kuitenkaan kalleinta konetta vaan esim. MacBook Pro 13" Retina (dual-core i5, 16GB, 256GB) 1750€.Fujizu kirjoitti:Köyhänä opiskelijana […]
PS. Tiukkabudjettisen kannattaisi pähkäillä valinta valmiiksi ennen kuin kone on jo postissa tulossa.

Edit: hitsinpitsi kun oppisi lukemaan. Kirjoittelin yllä 13"-versiosta.
![Surullinen [:(]](./images/smilies/icon_sad.gif)
Viimeksi muokannut jjpeltola, 28.6.2014 klo 22.42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Lisäys
Syy: Lisäys
”Assumption is the mother of all fuck ups.” Travis Dane
-
Aahaa, nämä jo selittävätkin tilanteen. Kiitoksia!tuomas92 kirjoitti:CS5.5, ei ole toki viimeisin versio siis, mutta toimii aivan mainiosti ilman mitään vippaskonsteja. Käytän myös Lightroom 4:ää.
Itse tässä pähkin koneen päivitystä. Lightroom 5 alkoi olla sellaista bloatware suttua, ja nyt kun Aperture on kuopattu, niin DxO Optics pro tekee kyllä hyvää jälkeä automaattiasetuksilla. Mutta ei reaaliajassa, vaan jätän koneen raksuttamaan ja kohta on korjattua .jpg kuvaa ihmeteltäväksi. Ongelmia vain tulee, jos pitäisi hienosäätää kuva kerrallaan kaikkia parametrejä, siitä ei tulisi mitään kun pitäisi jokaista slider-liikettä odottaa useampi sekunti, jotta näkisi mitä tapahtuu. Mutta automaatiasetuksilla saan parempaa kuvaa kuin Lightroomilla ikinä manuaalisäätämisellä - en kai ole kovin lahjakas säätämään...
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Odottelen Yosemiten lopullista julkaisua ja varmaankin tähtään 1500-1800 luokan koneeseen. Retina 13", nykyinen on 15,4", mutta pitänee hieman tinkiä. Yli 2000€ hintaluokka menee yli minun hilseeni. Tämä nykyinen maksoi 5 vuotta sitten runsaat 1700€.
-
Viesti Kirjoittaja Calenius »
Itse edition 16 megaisia RAW-kuvia LR 4.4:lla ja koneena on mid 2007 iMac Maverickilla (C2D 2.0Ghz ja 4Gb RAM). Homma on vähän verkkaista mutta sujuu sen verran hyvin, että en ole vielä raaskinut ostaa uutta konetta, ehkäpä ensi vuonna sitten.Taikuri Savinen kirjoitti:
Itselläni ei mitään toivoa käyttää edes Lightroomia 2009 keskivuoden MacBook prolla (Intel Core Duo 2,66 GHz, 4 Gt käyttömuistia, GeForce 9600 GT 256 näytönohjain). Lisäksi alla täysin puhdas Maverick asennus, jonka päälle asennettu vain käyttöohjelmat, eikä mitään ylimääräisiä virityksiä.
Kone on siis Elon laskuopin mukaan 5 vuotta vanha, enkä näe edes unta, että mitään raskaampaa sillä voisi tehdä. Onkohan minun koneessani jokin rikki? Vai käytätkö edelleen 6 vuotta vanhaa versiota Creative Suitesta?
En siis ole mikään ATK poro, ihmettelen vaan kovasti!
-
Oli siis virhe siirtyä Lightroom 5 sarjaan. Perusviritys kyllä Lightroomissa meni, hitaasti tehden, mutta paikalliset "korjausmaskit" eivät oikein enää pelittäneet. Sitten alkoi tuntua tyhmältä käyttää ohjelmaa, jonka ominaisuuksia ei voi täysin hyödyntää. Lisäksi Lightroomissa alkoi olla liikaa kaikenlaista tarpeetonta. Aperturea en koskaan oikein edes ehtinyt opetella kunnolla käyttämään, ja vaikka silläkin voisi tietysti vielä vuosia tehdä hommia, niin linssikorjausten puute jäi hieman harmittamaan, kun niihin ehti tottua.Calenius kirjoitti: Itse edition 16 megaisia RAW-kuvia LR 4.4:lla ja koneena on mid 2007 iMac Maverickilla (C2D 2.0Ghz ja 4Gb RAM). Homma on vähän verkkaista mutta sujuu sen verran hyvin, että en ole vielä raaskinut ostaa uutta konetta, ehkäpä ensi vuonna sitten.
Nyt ole siis palannut back to basics -systeemiin. Pidän kuvat tiedostojärjestelmän kansioissa: vuosi, kuukausi ja sessionimi. Sitten ajan DxO:lla ne alikansioon jpg-kuviksi, joita sitten tarvittaessa viritän Pixelimaattorilla ja lataan Smugmugiin. Tämä on tosin niin tuore viritys, etten vielä tiedä tuleeko se pitkässä juoksussa toimimaan. Mutta ainakin on selkeä, yksinkertainen ja pääsen eroon eri ohjemien keskenään yhteensopimattomista tavoista organisoida kuvia. Mutta nyt tämä alkaa mennä jo Off Topic höpinäksi...
-
Viesti Kirjoittaja L_A_G »
Itse en näe mitään kunnollista syytä ostaa uutta late 2013-mallista Pro:ta ellei sitä saa joko kovalla alennuksella tai ole varaa ostaa kuin osamaksulla.
Mid 2012 ja early 2013 koneet vastaavat nimittäin tuota lähes täysin ja käytetyn sellaisen hankkimisella voi säästää monta sataa euroa. Itse saatan hankkia juuri sellaisen sitten syksymmällä.
Mid 2012 ja early 2013 koneet vastaavat nimittäin tuota lähes täysin ja käytetyn sellaisen hankkimisella voi säästää monta sataa euroa. Itse saatan hankkia juuri sellaisen sitten syksymmällä.
Macbook Pro (mid 2011) 15" - 2,0 GHz Core i7 - 4Gt - 500Gt (7200RPM) - Radeon HD 6490M
MacBook Pro (mid 2007) 15" - 2,2 GHz Core 2 Duo - 4 Gt - 320 Gt (7200 RPM) - GeForce 8600 GT
Nokia N9 16Gt
Nikon D3100
iPod Touch 16Gt
MacBook Pro (mid 2007) 15" - 2,2 GHz Core 2 Duo - 4 Gt - 320 Gt (7200 RPM) - GeForce 8600 GT
Nokia N9 16Gt
Nikon D3100
iPod Touch 16Gt
-
Viesti Kirjoittaja Fujizu »
Macbook päätyi nyt pöydälle kaikesta huolimatta ja tätä uutta konetta käyttäessä on herännyt pari kysymystä.
1. Miten poistan kokonaan sovelluksen koneelta?
2. Saako kahta sovellusta jaettua näytölle kätevästi niinkuin Windowsissa automaattisesti vai pitääkö itse yrittää asetella ne?
3. Löysin täältä foorumilta ohjeet akun lataamiseen ensimmäisillä kerroilla, kannataako noudattaa näitä ohjeita?
Kiitos vastauksista jo etukäteen!
1. Miten poistan kokonaan sovelluksen koneelta?
2. Saako kahta sovellusta jaettua näytölle kätevästi niinkuin Windowsissa automaattisesti vai pitääkö itse yrittää asetella ne?
3. Löysin täältä foorumilta ohjeet akun lataamiseen ensimmäisillä kerroilla, kannataako noudattaa näitä ohjeita?
Kiitos vastauksista jo etukäteen!
Pistänpä minäkin oman vaatimattoman lusikkani tähän akkuhärdelliin. Olen pelannut melkoisesti rc-vehkeiden LiPo-akkujen kanssa ja samat perusasiat koskevat myös läppäreiden LiIon/LiPo-akkuja. Lataus- ja suojaustekniikat ovat nykyään kannettavissa kehittyneitä, mutta kannattaa muistaa muutama seikka, niin akusta saa maksimaalisen käyttöajan ja -iän irti.
- Ennen ensimmäistä käyttökertaa lataa akkua 10-15h. Kannettavan akku koostuu useista kennoista, joiden keskinäiset jännitteet tasataan pitkän latauksen aikana. Koneen lataustekniikka huolehtii kennobalanssista jatkossakin, mutta mitä paremmin kennot saadaan samaan jännitetilaan alussa, sitä pidempi käyttöikä.
- Suosittelisin että muutaman ensimmäisen käyttökerran akkua puretaan vain 50% kapasiteetista ja ladataan taas täyteen. Tällä saadaan kemiat liikkeelle varastoinnin jälkeen, mutta ei rasiteta liikaa ”sisäänajettavaa” akkua. Kennobalanssi paranee edelleen.
- Normaalissa käytössä älä anna akun tyhjentyä alle 20% varaustilaan. Li-akun luonteeseen kuuluu, että viimeisten 20% tiristäminen kuumentaa ja rasittaa akkua melkoisesti. Rc-piireissä puhutaan ”80% säännöstä” eli akusta ei koskaan ajeta ulos kuin 80% ilmoitetusta nimelliskapasiteetista. Applen ”kalibroinnista” alla lisää.
- Periaattessa voit ladata akkuasi varaustilasta riippumatta. Ehkä muutaman prosentin täydentämistä kannattaa välttää ja mielellään vedetään sitten täyteen asti yhdellä kertaa. Joskus kannattaa roikottaa konetta virtapiuhan päässä vaikka yön yli, jotta kennojen mahdollinen epäbalanssi ehtii tasaantua, mutta siis lataaminen on aika huoletonta.
- Kun et käytä konetta pitkähköön (viikkoja ja enemmän) aikaan, lataa tai pura akku noin 50% kapasiteettiin ennen varastointia. Ennen käyttöönottoa vain lataus täyteen ja menoksi.
Käyttäjiä varmaan hämää Applen suositus ”akun kalibroimiseksi” kuukauden parin välein. Sanoisin että tässä yhteydessä kalibrointi ajamalla akku kuivaksi ja lataamalla täyteen tarkoittaa vain, että koneen akkumittari saa käsityksen akussa jäljellä olevasta kapasiteetista. Toimenpide sinänsä rasittaa akkua turhaan. Älä kalibroi (siis käytä nollille) turhaan, se ei tuo hävinnyttä kapasiteettia takaisin, vaikka akkumittari muuta väittäisikin.
Viimeksi muokannut Fujizu, 2.7.2014 klo 20.27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Viesti Kirjoittaja omenaairapple »
1. Ohjelman ikoni roskakoriin ja roskakorin tyhjennys. (Ikonin voi vetää roskikseen myös Finderin "ohjelmat"-välilehdeltä)
2. Asettaa itse tai hankkimalla mac app storen sovellus BetterSnapTool:
https://itunes.apple.com/fi/app/betters ... 5580?mt=12
Tuo toki maksaa...
3. Hyviä ohjeita nuo ovat...
...Vaikkakin, itse otan läppärin aina pois seinästä yöksi. (Se vihreä valo häiritsee nukkumista)
2. Asettaa itse tai hankkimalla mac app storen sovellus BetterSnapTool:
https://itunes.apple.com/fi/app/betters ... 5580?mt=12
Tuo toki maksaa...
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
3. Hyviä ohjeita nuo ovat...
...Vaikkakin, itse otan läppärin aina pois seinästä yöksi. (Se vihreä valo häiritsee nukkumista)

"Mielummin liikaa kuin liian vähän" - Pikku Myy opastamassa keskusmuistin valinnassa
-
Yksityiskohtaiset ohjeet ohjelmien asennukseen ja poistoon Mac OS X:essä löydät täältä: http://hopeinenomena.net/viewtopic.php?f=49&t=79300
12 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka