Akku kestää noin 3-4 tunti VS luvattu 10 tai yli tuntia.
Olen säätänyt ja yrittänyt optimoida, mutta näin se on.
En usko että malli on viallinen tm. Joillain on vaan se magic touch ja safarissa vain yksi nettisivu ja saa sen kestää 10 tuntia.
(Vähän samoin kuin auto kuluttaa 5 litraa satasella kun kaikki penkit on poissa, ajetaan 30 asteen lämmössä tasaista 60 kmh:n nopeutta! PS. Toki nykyään hybriditin kuluttaa muka jonkun 1 litraa satasella,...)
Viimeksi muokannut jjpeltola, 19.3.2020 klo 22.58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy:Otsikon hienosäätöä
Tuskin kannattaa uhriutua. Kyllä laitteessa on vikaa, jos se perusajossa ei kestä kuin 3-4 tuntia. Perusajolla tarkoitan sitä, mitä olet kuvaillut toisessa ketjussa.
Viimeksi muokannut amanita, 17.3.2020 klo 19.10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy:Edeltävän viestin lainaus poistettu :=)
Sanotaan ettei tyhmyydellä ole rajoja. On sillä: Kanada ja Meksiko.
Enpä ole perehtynyt tähän ongelmaan mutta onko Activity Monitorilla tarkistettu ettei mikään ohjelma / safarin välilehti kuluta energiaa jatkuvasti taustalla?
Onko ketjun tarkoituksena yrittää ratkaista ongelmaa vai todeta että akunkesto on ominaisuus eikä vika?
Mac Pro x 2, Mac Mini, Macbook Air M1, Macbook Pro, LED Cinema Display x 2
Airport Extreme, Airport Express x 3, AppleTV x 2
iPhone 12 Mini, iPad 1, iPad Mini, Apple Watch (20.11.2020)
Eiköhän sen toteaminen ole tässä se pointti. Sitä ihmettelen, miksei aloittaja vie konettaan huoltoon? Sen, että on auki toistakymmentä välilehteä selaimessa ja jotain muuta pikkujuttua taustalla puksuttamassa, pitäisi kuitenkin akun puolesta kestää kauemmin kuin 3-4 tuntia. Onko huoltoon vieminen ylivoimaisen hankalaa? Haluatko elää sen seikan kanssa, että lähes neljän tonnin kone on paska? Mä en haluaisi.
Oletko katsonut sieltä Activity Monitorista (Järjestelmän Valvonta) sovelluksesta että viekö jokin prosessi poikkeuksellisen paljon CPU-tehoja?
Mitä toimenpiteitä olet jo kokeillut koneen kanssa?
Onko kone käynnistetty uudelleen tai oletko jotenkin yrittänyt diagnosoida ongelman aiheuttajaa?
Oletko katsonut esim Coconut Battery -sovelluksella, mitä se sanoo akun kunnosta?
Mitä tarkoittaa käytännössä tuo että "Olen säätänyt ja yrittänyt optimoida, mutta näin se on."? Millä tavalla olet säätänyt ja optimoinut?
Itselläni käy aina ajoittain niin että jokin prosessi taustalla (yleensä jokin audioon tai videoon liittyvä) jää jumiin ja haukkaa suuren osan CPU:sta. Sen vuoksi sitten akkukin alkaa huveta silmissä, mutta kun prosessin tappaa käsin Activity Monitorin kautta, tilanne korjautuu.
Viimeksi muokannut jeppe, 17.3.2020 klo 10.37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Osta täältä joku 100 euron ruoska siksi aikaa tilalle.
Ajoneuvojen kanssa voi opetella rauhallisemman ajotyylin. Yhtä lailla koneiden kanssa voi opetella energiatehokkaamman tavan tehdä töitä (ei jätä videoita pyörimään taustalle välilehtiin, sammuttaa turhat ohjelmat taustalta, tarkistaa ettei prosessit jumita jne)
jeppe kirjoitti:Oletko katsonut sieltä Activity Monitorista (Järjestelmän Valvonta) sovelluksesta että viekö jokin prosessi poikkeuksellisen paljon CPU-tehoja?
Mitä toimenpiteitä olet jo kokeillut koneen kanssa?
Olen kokeillut että vain Safari on päällä selaimista. Tarkistanut Activity monitorista ettei ole päällä mitään CPU tai Energia syöppöä ohjelmaa. Ei ole vaan Activity Monitor vie eniten energiaa ja sen jälkeen Safari. Suljen toki Activity monitorin myös.
Näin päästään sellaiseen 4 akun kestoon.
Jos on Firefox ja Brave tämän lisäksi päällä ja on useita tabeja auki kaikissa, niin akkukesto putoaa jonnekkin 2-3 tuntiin.
jeppe kirjoitti:
Onko kone käynnistetty uudelleen tai oletko jotenkin yrittänyt diagnosoida ongelman aiheuttajaa?
Oletko katsonut esim Coconut Battery -sovelluksella, mitä se sanoo akun kunnosta?
Mitä tarkoittaa käytännössä tuo että "Olen säätänyt ja yrittänyt optimoida, mutta näin se on."? Millä tavalla olet säätänyt ja optimoinut?
Coconat battery on maksullinen. Asensin Battery Health 2 ohjelman.
Tulokset liitetiedossa. Näyttää että akku on ihan kunnossa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Jos akku tosiaan kestää vain 4 tuntia sitä, että Safari on ainoana auki, niin vikaa siinä on. Sillä ei ole karman kanssa tekemistä, vaan joskus tulee maanantaikappaleita vastaan. Vie ihmeessä kone huoltoon.
Näitä kutsutaan meilläpäin purukumilla paikkaamiseksi eli hubbabubaksi.
Redditissä sun muualla käydään näköjään keskustelua tästä samasta ongelmasta, joillain on ongelmaa akunkeston kanssa. Kuitenkin useammissa arvosteluissa päästään reippaasti yli 10 tuntia videotakin pyörittäessä, joten voisi kuvitella että maanantaikappaleita on sitten liikkeellä.
Vielä kiinnostaisi tietää että mitä tarkoittaa käytännössä tuo että "Olen säätänyt ja yrittänyt optimoida, mutta näin se on."? Millä tavalla olet säätänyt ja optimoinut?
Viimeksi muokannut jeppe, 17.3.2020 klo 15.48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Viimeksi muokannut amanita, 17.3.2020 klo 19.11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Oli vastaus jossa ei kerrottu että onko katseltu vain käyttäjän omia prosesseja vai kaikkia.
Tämän lisäksi, CoconutBattery on kyllä ilmainen ohjelma, se Plus-versio maksaa sitten jolla sai iOS laitteista akut luettua langattomasti jne jne.
Coconutilla näkisi montako wattia kone kuluttaa idlenä pörrätessään, sillä pääsisi paremmin hajulle siitä mitkä asiat vaikuttavat (esim. näytön kirkkaus? näppäimistön taustavalon kirkkaus?) kulutukseen.
Viimeksi muokannut amanita, 17.3.2020 klo 19.11. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Activity monitorin mukaan CPU:ssa ja Energyssa suurin kuluttaja on activity monitor ja sen jälkeen safari. Siinä tilanteessa kun olen testannut ilman FireFoxia ja Bravea ja muita ohjelmia. MS outlook taitaa olla kyllä päällä muutenkin. Piiloprosessit olen kattonyt Activity monitorista ja siellä ei pyöri mitään tehoa kuluttavaa.
Coconat maksaa nyt appStoressa 3,49 euroa joten se ei ole ilmainen.
Vein koneen Applen huoltoon jossa ajettiin tarkistukset. Niiden mukaan kone on 100% kunnossa.
Eli kuten epäilinkin MacBook vain kuluttaa kun nopeasti:
Ellei ole Äpplen puuholmi fänipoika ja pumpuli tuikolla painele varovasti trackpadia ja puhaltele koneen kuumuutta samalla kun vai Safari yhdellä tabilla on käytössä. Ja silloinkin mä saan vaan 5 tuntia akun kestoksi!
Pakkohan tuo on lypsää kun ei suoraa vastausta saa. Eikä kyllä vieläkään tullut vastausta että oletko kytkenyt kaikki prosessit näkyviin, vai katseletko vain "My processes" näkymää?
^^^ Onko kone siis käytettäessä kuuma? Peruskäytössä ei kyllä kuumu. Katsohan nyt vielä sen verran että onko sinulla siellä Activity monitorissa tosiaan KAIKKI prosessit vai KÄYTTÄJÄN prosessit näkyvissä. Jos kone on kuuma niin kyllä siellä jokin prosessi CPUta stressaa.
Omenazorro kirjoitti:Ellei ole Äpplen puuholmi fänipoika ja pumpuli tuikolla painele varovasti trackpadia ja puhaltele koneen kuumuutta samalla kun vai Safari yhdellä tabilla on käytössä. Ja silloinkin mä saan vaan 5 tuntia akun kestoksi!
Sun kandee ostaa joku muu kuin Applen kone. Windows-puolella on tosi paljon vaihtoehtoja läppäriksi. Tai jos hommaat pöytä-PC:n. niin ei tarvitse akun kestoonkaan uhrata aatoksia.
Missä muuten käytit konetta huollossa? Kauanko siellä kesti tutkia laite?
Viimeksi muokannut Ötsi Vik, 18.3.2020 klo 19.58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mä voin ostaa sen sun surkean Äpplen tonnilla. Sillä rahalla saat oivan Microsoftin läppärin. Ethän varmaan noin surkeasta tekeleestä kehtaa enempää pyytää? Parempi sekin kun paaluttaa kone suoraan.
Viimeksi muokannut karkka, 18.3.2020 klo 21.48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Siellä joku hommeli nyt pitää sitä extra dGPU:ta käynnissä. Se sitä konetta lämmittää eikä CPU. Kohdistaisin nyt etsintäni siihen.
Nippelitietona vielä, että jos käytössä on ulkoinen näyttö, niin dGPU on aina käytössä.
Viimeksi muokannut Don MC, 19.3.2020 klo 10.37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MBP 14" M1 Pro (2021) + MBA M2 (2022) + MBP 13" (mid 2014) + iPad (2022) + iPad (2018) + iPad Air2 + iPhone 16 Pro Max
Plus (alati pienenevä) läjä eri kilpailijoiden kamaa.
jeppe kirjoitti:^^^ Onko kone siis käytettäessä kuuma? Peruskäytössä ei kyllä kuumu. Katsohan nyt vielä sen verran että onko sinulla siellä Activity monitorissa tosiaan KAIKKI prosessit vai KÄYTTÄJÄN prosessit näkyvissä. Jos kone on kuuma niin kyllä siellä jokin prosessi CPUta stressaa.
Kyllä tää kuumenee niin että näytön alanosan alla olevasta koneen kohdasta ei viitsi sormella koskea 5 sekuttia pitempää. Varmaan voisi ilman palovammaa mutta se olisi ikävää silti.
Mä näen activity monitorista vai prossesseja. Käsittääkseni siis mun omia? Onko siellä jotain salaisia muita prosesseja jotka saa jollain applen magic clickillä näkyviin?
Don MC kirjoitti:Siellä joku hommeli nyt pitää sitä extra dGPU:ta käynnissä. Se sitä konetta lämmittää eikä CPU. Kohdistaisin nyt etsintäni siihen.
Nippelitietona vielä, että jos käytössä on ulkoinen näyttö, niin dGPU on aina käytössä.
Siis mulla voi olla 2 ulkoista näyttöä yhdistettynä tähän rakkineeseen, mutta en toki silloin ole ilman virtalähdettä.
Eli aina kun tutkin akun keskoa niin se tapahtuu ilman ulkoista näyttöä.
onko dGPU siis grafiikkapiiri? Activity monitorissa Grapihics Card sarakkeessa on "no" kaikilla prosesseilla.
Kumma juttu on että Brave Browser ei energy välilehden mukaan vie paljoakaan energiaa. Mutta CPU lehdellä Brave browser Helper (renderer) vie paljon tehoa! Toki tämä ei selitä silti sitä max 5 tunnin akkua, koska se on vaan Safailla ja kaikki mahdoliset prosessit tapettuna.