Eli otsikossa ongelam kuvaus.
Mac mini M4 ja poistaa ulkoiset levyt ilman syytä.
Käytössä(kokeiltu 3 erilaista eri koteloilla mutta kaikilla sama vika, kone poistaa levyn ilman syytä, aika kuinka kauan levy pysyy vaihtelee mutta sanoisin että max 30min.
ilmoitus mikä tulee:
Disk not ejected properly
Eject "levyn nimi" before disconnecting or turning it off
Apple tuesta ei oikein apuja löytynyt niin kokeillaan josko täällä olisi enempi tietoutta
Tästä on valitettu kauan ja syy ei varmaan selviä koskaan. Mutta ihan mielenkiinnosta kysyn: Onko ongelmalliset levyt kiinni USB:llä vai Thunderboltilla? Heittääkö Mac myös aidot oikeat thunderbolt-levyt ulos?
Minun levyt on kaikki usb, 2 on usb 3 ja 1 on usb 4.
On kyllä harmillista kun ei voi ulkoisia levyjä käyttää minissä tai ainakaan tässä minun koneessa.
Jos levy ei pysy työpöydällä niin onhan tuosta kovasti haittaa.
Minulla tämä on ollut aina levyn tai SATA/USB-sillan vika, mutta voihan piuhakin olla viallinen. Jos koneessa on vika niin aih.
Oma havaintoni on, että tuollainen ilmoitus kun näkyy niin levy on ehtinyt jo tulla näkyviin uudestaan. Minkään operaation en muista keskeytyneen.
KenSun linjoilla siis.
EDIT: Pikaisella Guuglauksella löytyi ainakin seuraavia vihjeitä:
- heikkolaatuinen tai huonosti kiinnitetty kaapeli tai adapteri voi olla syyllinen.
- kannattaa varmistaa, että kyseessä on datasiirtoon tarkoitettu USB-kaapeli eikä vain jokin USB-littimiä käyttävä latauskaapeli.
- jos levy saa virran USB-väylästä, kaapelit ja virran riittävyys on kriittistä
- levy(je)n ja koneen välissä ei saisi olla mitään keskitintä (hubia) muine laitteineen
- tuon koneen arkkitehtuurista en tiedä mutta ainakin aiemmin MacMineissä oli runsaasti USB-portteja mutta sitten vain 1-2 erillistä USB-väylää, ts. portit olivat sisäisessä hubissa jaa eri laitteet pystyivät häiritsemäään toisiaan.
- LaCien koteloissa ehkä on esiintynyt enemän tuota ilmiöitä kuin muutoin keskimäärin.
Joku oli saanut ilmiön loppumaan otettuaan näytönsäästäjäautomatiikan pois päältä.
Ehkä kannattaa kokeilla portti kerrallaan yhdellä ja samalla levyllä ja suoralla kaapelilla, toistuuko ilmiö yhtäläisesti eri porteissa . Sitten eri kaapelilla ja sitten eri levyllä. Sen verran sekalaista kuitenkin tuo nettikeskusteluiden tarina, ettei mitään yleispätevää syytä tai neuvoa ole löydetty.
Mielenkiintoista.
Itselläni ei kyllä auta edes se että laittaa etuportteihin kiinni vaan yhtälailla poistaa levyn, laitoin nyt uudestaan kiinni ihan vain varmistaakseni.
Itse koen että levyjen poistuminen on isokin ongelma varsinkin kun ne ei tule automaattisesti takaisin vaan vaatii johdon irrottamisen, tiedä sitten mitä tapahtuisi jos käyttis olisi olisi ulkoisella levyllä, tätähän kai käytetään jonkin verran näissä m4 mineissä, varsinkin jos on joku 256Gb versio.
edit: toki koneessa on takuu mutta onko tuo vika sellainen joka takuuseen korjataan/kone vaihdetaan?
Mulla on tuota esiintynyt jo 2012 minissä. Tosin se saattoi olla sen levyn halusta mennä itsekseen nukkumaan vaikka olikin käytössä (EyeTV:n tallennuslevynä).
Sitten iMac 2017, teki tuota aiemmin kuvatunlaisesti usein ja sit pitkä aika ettei tehnyt. Nyt M1 iMac tekee tuota uGreenin dockilla, kaksi samanlaisessa kotelossa olevaa SSD:tä, toinen Kuvien tallennuspaikkana ja pysyy mukana, toinen varmistuslevynä, jatkuvasti potkitaan pois. Vaihdoin koteloa, ei vaikutusta. No, tuo ulospotkittava on varmuuskopiona, johon kopioin musiikit ja kuvat epämääräisin väliajoin. Nyt kun kaapeli on merkitty, voin irrottaa ja kytkeä uudestaan aina kun alan kopioimaan.
Mutta kiusallinen, pitkäaikainen vaiva tää on.
iMac 24" 4,5K, pari Mac miniä, iPhone 13, iPad 2021, Watch SE 2022 ja kaikenlaista muuta. FiMUG ry jäsen
Lisää outoutta tässä: mulla on yksi levy TimeMachine käytössä. Viimeisen tunnin aikana se on poistettu ja silti TimeMachine nostaa sen esiin ja tekee varmistusta. Sitten taas toinen levy, se ei pysy millään eikä nouse uudestaan.
iMac 24" 4,5K, pari Mac miniä, iPhone 13, iPad 2021, Watch SE 2022 ja kaikenlaista muuta. FiMUG ry jäsen