Vety ja tulevaisuus
-
- Viestit: 28342
- Liittynyt: 21.2.2004 klo 12.07
- Paikkakunta: Vantaa
Vety ja tulevaisuus
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
Eli me kaikkihan tiedämme että öljyn aikakausi on väistämätä loppumassa ja vety on lupaavin korvaava energianlähde (tai oikeammin kuljetustapa). Eli mihin suuntaan epäilette kehityksen lähtevän?
-
- Viestit: 5366
- Liittynyt: 21.2.2004 klo 11.46
Re: Vety ja tulevaisuus
Viesti Kirjoittaja pallo »
-
- Viestit: 3192
- Liittynyt: 21.2.2004 klo 5.04
- Paikkakunta: Rovaniemi
Re: Vety ja tulevaisuus
Viesti Kirjoittaja vesku »
Meikä käy tuolla jo nyt, hyvin pitkälti.
-
- Viestit: 7768
- Liittynyt: 25.2.2004 klo 12.38
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Vety ja tulevaisuus
Viesti Kirjoittaja Juhani L »
-
- Viestit: 5366
- Liittynyt: 21.2.2004 klo 11.46
Re: Vety ja tulevaisuus
Viesti Kirjoittaja pallo »
-
- Viestit: 7768
- Liittynyt: 25.2.2004 klo 12.38
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Vety ja tulevaisuus
Viesti Kirjoittaja Juhani L »
Itse asiaan: vety on muuten kiva, mutta vie tilaa ja pieninmolekyylisenä saattaa tihkua useiden säiliöiden läpi.
-
- Viestit: 18040
- Liittynyt: 20.2.2004 klo 23.12
- Paikkakunta: Tampere
Re: Vety ja tulevaisuus
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Sehän on selvä ettei öljy maailmasta lopu, sen hinta vaan nousee järjettömästi. Siitten, mä vaan olen miettinyt, että kun me nyt tehdään geenitekniikalla sellaisia kasvilajikkeita mitkä kestää kovasti torjunta-aineita, niin eikö olisi mahdollista "tehdä" esimeriksi levälaji joka tuottaa esimerkiksi merivedestä ja hiilidioksidista "energiaöljyä"? Nykyiset dieselmoottorit toimii kasvisöljyllä hyvin pienin muutoksin. Ei se tietysti "Shellille" käy..
-
- Viestit: 7768
- Liittynyt: 25.2.2004 klo 12.38
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Vety ja tulevaisuus
Viesti Kirjoittaja Juhani L »
Kaikki yhteyttävät eliöt, mm. putkilokasvit ja levät tuottavaa juuri energiaa auringosta. Yhteyttämistä tuskin voidaan juuri tehostaa, luonto on sen jo optimoinut vuosimiljoonien kuluessa. Eliöperäisessä energiassa on pari ongelmaa: tuoton vaatima pinta-ala, energiasadon keräys ja energiasadon taloudellinen muunto. Ajatellaanpa vaikka sitä, että tuotetaan sokerirou'osta alkoholia ja se poltetaan vaikka autoissa. Tämähän on teknisesti helppoa, mutta vaatii paljon työtä ja hirvittävät maa-alat, jotka ovat tavallisesti pois koskemattomasta luonnosta. Ehkäpä merielevien hyödyntäminen onnistuisi, mutta keräily ja jalostaminen energiaksi ovat hankalampia asioita.eikö olisi mahdollista "tehdä" esimeriksi levälaji joka tuottaa esimerkiksi merivedestä ja hiilidioksidista "energiaöljyä"
-
- Viestit: 28342
- Liittynyt: 21.2.2004 klo 12.07
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Vety ja tulevaisuus
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
Saasteettomasti tuotettua sähköä [aurinkovoima, tuulivoima, aaltogeneraattori, vuorovesigeneraattorit, vesivoima, ydinvoima (fissi/fuusio jahka saadaan valmiiksi)] + vettä = vetyä, jota käytetään polttokennon polttoaineena. (Huom. poltto on sinäänsä väärä termi, mutta kun sanalle fuel ei ole suomenkielessä kunnon vastinetta.)
Edit. Typo
-
- Viestit: 1620
- Liittynyt: 20.7.2004 klo 12.24
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Vety ja tulevaisuus
Viesti Kirjoittaja sipulinaama »
Menee fotosynteesiinaurinvoima
Ei tässä ulottuvuudessa tuule tarpeeksituulivoima
Näistä saadaan aika toivottoman vähän energiaa...aaltogeneraattori, vuorovesigeneraattorit
Rumentavat maisemaavesivoima
Ydinfissioenergian käyttö on ihmiskunnan ITSEMURHA (ihan tosi)fissio
Anteeksi Kilppari jos tyrmäsin tulevaisuudenkuvitelmasi:-D
-Sydney Losstarot
-
- Viestit: 28342
- Liittynyt: 21.2.2004 klo 12.07
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Vety ja tulevaisuus
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
-
- Viestit: 18040
- Liittynyt: 20.2.2004 klo 23.12
- Paikkakunta: Tampere
Re: Vety ja tulevaisuus
Viesti Kirjoittaja Jamac »

-
- Viestit: 18040
- Liittynyt: 20.2.2004 klo 23.12
- Paikkakunta: Tampere
Re: Vety ja tulevaisuus
Viesti Kirjoittaja Jamac »
-
- Viestit: 1327
- Liittynyt: 22.4.2004 klo 9.59
Re: Vety ja tulevaisuus
Viesti Kirjoittaja Boogieman »
Mikään kunnon ratkaisuhan hybridi ei ole, mutta on se askel eteenpäin näissä ympäristöä vähemmän rassaavissa kulkineissa. Jos tällaiset saa jalansijaa, alkaisi kehitys taas kehittyä.
Ja ehkä vaatisi ihmisiltäkin vähän asennoitumista. Miksi pitää olla kolmilitraisia bensakoneita, kun 1,4 tai 1,6 pystyy ihan riittävästi suoriutumaan liikennesäännöistä ja tilanteista...
-
- Viestit: 798
- Liittynyt: 9.5.2004 klo 22.43
- Paikkakunta: Irlanti
Re: Vety ja tulevaisuus
Viesti Kirjoittaja Rahina »
Mutta onhan se aivan hirveää jos autollaan ei voi - mahdollisesti jossain jos vain uskaltaisi - ajaa kolmea sataa. Tai jos vääntö ei riitäkään 80asteen nousuun maastossa jossa ei kuitenkaan voi ajaa kun maalipinta voi naarmuuntua ja laskea jälleenmyyntiarvoa.Miksi pitää olla kolmilitraisia bensakoneita, kun 1,4 tai 1,6 pystyy ihan riittävästi suoriutumaan liikennesäännöistä ja tilanteista...
"Huumoriin kuuluu usein, mutta ei välttämättä, nauru" - Filosofian sanakirja, WSOY
-
- Viestit: 5366
- Liittynyt: 21.2.2004 klo 11.46
Re: Vety ja tulevaisuus
Viesti Kirjoittaja pallo »
Nim. eräänkin mikrosievertin (µS) absoboinut
-
- Viestit: 18040
- Liittynyt: 20.2.2004 klo 23.12
- Paikkakunta: Tampere
Re: Vety ja tulevaisuus
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Mun mielestä nuo hybridiautot olisi erinomaisen hyvä juttu ajatellen kaupunekeja, käsittääkseni aika paljon puhdistuisi tämä kaupunki-ilma, koska ainakin musta tuntuu että kiihdytykset ja lähdöt, valoista, tuprauttavat aika paljon sitä ikävimmänsortiin krääsää. Hybridiautossa voidaan pitää kierrokset mahdollisimman hyvin tehokkaimmalla kierroslukualueella jolloin hyötysuhde olisi hyvä, varsinkin "pumppaavassa" ajossa kaupungissa.Mikään kunnon ratkaisuhan hybridi ei ole, mutta on se askel eteenpäin näissä ympäristöä vähemmän rassaavissa kulkineissa. Jos tällaiset saa jalansijaa, alkaisi kehitys taas kehittyä.
-
- Viestit: 28342
- Liittynyt: 21.2.2004 klo 12.07
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Vety ja tulevaisuus
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
No polttokennoautossa tuo ei ainakaan ole ongelma. Sähkömoottorissa kun on maksimivääntö käytössä heti 0-kierroksilta lähtien."...Tai jos vääntö ei riitäkään 80asteen nousuun maastossa jossa ei kuitenkaan voi ajaa kun maalipinta voi naarmuuntua ja laskea jälleenmyyntiarvoa."

Ja tuo suomen verotuspolitiikka on todella v-mäinen.
Sitä saataisiin muuttaa seuraavasti:
Auton verotus perustuu päästöihin, eli mitä enemmän auto saastuttaa sitä enemmän joutuu siitä hyvästä maksamaan. Tämä taas lisäsi automaattisesti vanhojen autojen, ja alentaisi uusten verotusta...joka taas johtaisi autokannan uudistumiseen.
Lisäksi voitaisiin myöntää erityisverohelpotuksia 0-päästöautoille, kuten vety-autoille.
-
- Viestit: 1620
- Liittynyt: 20.7.2004 klo 12.24
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Vety ja tulevaisuus
Viesti Kirjoittaja sipulinaama »
Ongelma onkin juuri siinä että yhtäkään hyvin suunniteltua ydinreaktoria ei olla vielä nähty. Tshernobylin ydinreaktorissa oli kolme varajärjestelmää ja sen piti kestää maanjäristys ja tornado. Silti yhtenä kauniina päivänä se meni ja räjähti.En ymmärrä miten fissio on onnistuttu tuolla tavoin demonisoimaan, vain koska sitä voidaan käyttää aseisiin. Hyvin toteutettu fissiorektori on täysin turvallinen ja saasteeton tapa tuottaa energiaa.
-Sydney Losstarot
-
- Viestit: 28342
- Liittynyt: 21.2.2004 klo 12.07
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Vety ja tulevaisuus
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
Eli tuo Tshernobylin tapaus on mahdollista vain Venäjällä ja itäeuroopassa käytetyissä reaktoreissa.
-
- Viestit: 1620
- Liittynyt: 20.7.2004 klo 12.24
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Vety ja tulevaisuus
Viesti Kirjoittaja sipulinaama »
JYST JOO! Tseck this. Entäs Ruotsi Barsebäck ja USA:n Three Mile Island? [url="http://www.ydinvoima.net/ongelmat/saast ... kaari.html]Linkki[/url]Eli tuo Tshernobylin tapaus on mahdollista vain Venäjällä ja itäeuroopassa käytetyissä reaktoreissa.
-Sydney Losstarot
-
- Viestit: 1327
- Liittynyt: 22.4.2004 klo 9.59
Re: Vety ja tulevaisuus
Viesti Kirjoittaja Boogieman »
Priusissa on jo jotain vähän Maccimaista. Homma toimii, eikä kuskin tarvii valvoa järjestelmän toimia. Pitäis oikeestaan käydä kokeilemassa sitä ihan silkasta mielenkiinnosta. Priusin tekniikkaahan ovat ostaneet kai jo muutamat muutkin valmistajat, mikä lienee ihan positiivista. Vielä kun sitä ei tahallaan rangaistaisi, niin olisi jo tilanne ihan ok. Itse olisin valmis varallisuuteni puitteissa maksamaan moisesta voimalähteestä, mutta ylimääräisen verotuksen sijaan hybrideillä pitäisi olla veronalennuksia.
Nyt ajelen karvalakki Corollalla, koskapa en ole rikas ja toisekseen minä olen mieltynyt pieneen kulutukseen, joka taas on tyypillistä Toyotan VVT-i moottorille. Autoni on 1,4 litrainen, ja kulkee ihan riittämiin. En mene moottoriradalle kuitenkaan. Ehkäpä 1,6 ei kuluttaisi lopulta paljonkaan enemmän, koska motarilla pikkukoneen kulutus nousee jyrkemmin. Mutta morariajelut ovat onneksi harvemmassa ja yleisajossa pieni kone syö vähän. Uusi tekniikka myös vähentää päästöjä aika radikaalisti.
Entisellä pelillä, Yarisilla tehtiin Lahti-Jäämeri-Lahti -reissu 5,2 litran keskikulutuksella. Se oli mielestäni aika hyvin. Ajeltiin kyllä tarkoituksella aika säästeliäästi, mutta mikäs körötellessä, lomalla ei saakaan olla kiire. Kaikekeseen aivan ikimuistoinen reissu. Ei suunnitelmia, vain vaimo, auto, teltta ja kartta, sekä kolmisen viikkoa aikaa.
-
- Viestit: 5366
- Liittynyt: 21.2.2004 klo 11.46
Re: Vety ja tulevaisuus
Viesti Kirjoittaja pallo »
-
- Viestit: 18040
- Liittynyt: 20.2.2004 klo 23.12
- Paikkakunta: Tampere
Re: Vety ja tulevaisuus
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Ei muuten pidä paikkaansa, jos nyt oikein muistan, tuli nimittäin pikkupoikana harrastettua noita pienoismalleja (pääosin katteen puuttumisen takia lukemisen tasolla), niin sähkömoottoreissa on kierrosnopeuden ja muistaakseni tehon kannalta merkityksellistä se miten se-miksi-sitä-nyt-sanottiin… ankkurin ja hiilien välinen kulma, onko se ennakko??? Jos em. ei pirä paikkansa niin ei sitten, mutta jos pitää, niin kyllähän sähkömoottorilla kumminkin em. esilletuotu väännön tasainen etu kumminkin on.No polttokennoautossa tuo ei ainakaan ole ongelma. Sähkömoottorissa kun on maksimivääntö käytössä heti 0-kierroksilta lähtien.
-
- Viestit: 28342
- Liittynyt: 21.2.2004 klo 12.07
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Vety ja tulevaisuus
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
Autoissa käytetään ns. oikosulkumoottoria.
Eli tuo kommentti pätee leluihin, muttei oikeisiin autoihin.
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka
- ↳ Myydään Mac
- ↳ Myydään iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Myydään muut Applen tuotteet
- ↳ Myydään muuta tietotekniikkaa
- ↳ Ostetaan Mac
- ↳ Ostetaan iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Ostetaan muut Applen tuotteet
- ↳ Ostetaan muuta tietotekniikkaa
- ↳ Vaihdetaan, annetaan, työtä haetaan ja tarjotaan
- ↳ Kauppapaikan keskustelu ja hintavinkit