[trolli] Plug & Pray ja käyttöliittymän yhtenäisyys
-
[trolli] Plug & Pray ja käyttöliittymän yhtenäisyys
Viesti Kirjoittaja holviala »
Kun sain lapsen nukkumaan eilen illalla niin ajattelin laittaa synkkauksen toimimaan Handspring Visorin ja OSX:n välillä. Olin jo ennen mäkin hankkimista tarkistanut että iSync tukee tuota PDA:ta joten en uskonut homman olevan kovin kummoinen.
Heh.
Ensin Applen sivuille, sieltä löytyy nootti että iSync Palmin kanssa vaatii Palm Desktopin asentamista. Eikun Palmin sivuille imuttamaan ja sen jälkeen asentamaan.
Asennus päättyi virheeseen.
Vaikka mitä tein parin päivän huimalla mäk-kokemuksellani niin ei se asennus suostunut menemään loppuun asti. No, en jaksanut harmistua vaan kokeilin jo asennettuja softia ja hyvinhän ne tuntuivat toimivan.
Sitten telakka kiinni, Visori siihen (Visorin telakka on muuten yksi maailman huonoimmista) ja sync-nappia painamaan. Hyvin toimi, tiedot synkkautuivat juuri asennetun Palm Desktopin kanssa. Itse desktop oli hieman hämärän näköinen applikaatio, mutta niinhän se on aina ollut joka käyttiksellä.
Sitten iSyncin kimppuun. iSync sanoo että pitää käyttää jotain "Hotsync Manageria" Palm-laitteiden lisäämiseen. No, sellainen löytyi tuolta Palm-kansiosta ja sen myös avasin. Eihän sieltä mitään iSynkkiin liittyvää löytynyt.... Pienen ihmettelyn jälkeen huomasin Applen sivuilta että tähän tarvii vielä iSync conduitin tuon Palm Desktopin päälle että toimii. Imutus ja asennus menivät ok. Visori telakkaan ja synkkiä peliin.
Eipä toiminut.
Etsin about tunnin verran ratkaisua asiaan ennenkuin löysin ties kuinka monen dialogin takaa rastin joka sanoin "Enable iSync". Höh, olipa monimutkaista. Rasti ruutuun ja sen jälkeen alkoi pelittämään.
Kokonaisaikaa kului noin kaksi tuntia. Eikös tämän pitänyt olla helppokäyttöinen, varsinkin kun tuo Visor oli Applen sivujen mukaan täysin tuettu laite? Plug and Play my ass.
Ja sitten toinen mukava asia. Olen juuri päässyt sinuiksi sen kanssa että punainen näppylä sulkee pelkän ikkunan, ei ohjelmaa. Loppujenlopuksi ihan näppärä juttu. No, eihän siinä mitään, painelin punaista näppylää eilen noiden palmilta imutettujen softien kanssa ja....
Kyllä.
Nehän sulkivat koko ohjelman! Punainen näppylä sulkee siis sekä sen Hotplug Managerin että Palm Desktopin kokonaan, ei pelkästään ikkunaa. Lisäksi huomasin että softissa fotit olivat aika pitkälti ilman antialiasointia....
Ja kaikki nämä vuoden mäkkistit ovat nauraneet Linux-softien epäyhtenäisyydelle..... Aivan turha selittää että tuo Palm Desktop on tehty sillä ysi-kymppi yhteensopivuuskirjastolla (minkä nimeä en nyt muista) kun tuo Linux-ohjelmien epäyhtenäisyys johtuu ihan samasta asiasta - eri kirjastojen käytöstä. Olisin ymmärtänyt asian jos kyseessä olisi ollut OS9-softa, mutta ei se voi olla kun ei minulla ole koko Classicia asennettuna.....
(ja sitten vielä pieni trivia-tieto kaikkien iloksi)
Ostin muuten juuri sen kahdenkympin dual-p3 -koneen seuraksi 19 eurolla sinkku-p3 -koneen. Jos nyt vieläkin joku haluaa "tehdä minulle voittoa" muutaman kympin niin voinhan tuon sinkkukoneen myydä vaikka viidelläkympillä eteenpäin. Mutta enempään en suostu.
-
Re: [trolli] Plug & Pray ja käyttöliittymän yhtenäisyys
Viesti Kirjoittaja antti »
Omppu+q sulkee ohjelman kuin ohjelman poikkeuksetta. Pelkän ikkunan saa suljettua omppu+w:llä.Ja sitten toinen mukava asia. Olen juuri päässyt sinuiksi sen kanssa että punainen näppylä (tai omppu-q) sulkee pelkän ikkunan, ei ohjelmaa. Loppujenlopuksi ihan näppärä juttu. No, eihän siinä mitään, painelin omppu-q:ta eilen noiden palmilta imutettujen softien kanssa ja....
Punaisen näppylän toiminnan logiikka on sitten vähän toinen juttu: yleisesti se sulkee vain kyseisen ikkunan, mutta jos ohjelmassa on vain yksi ikkuna (System Preferences, Toast, iPhoto) punainen näppy sulkee koko ohjelman.
Edit: Palmin ikkunan/ohjelman sulkemislogiikasta en osaa sanoa, kun en ole käyttänyt kyseistä vehjettä koskaan. Varmaan joku asiantuntevampi voi kommentoida tätä

-
Uh-oh, tulikin kirjoitettua vähän mitä sattuu.... Pitäneekin korjata ettei uskottavuus kärsi, varsinkin kun oikeasti painelin sitä punaista näppylää näppiskomentojen sijaan.Omppu+q sulkee ohjelman kuin ohjelman poikkeuksetta. Pelkän ikkunan saa suljettu omppu+w:llä.
-
Viesti Kirjoittaja Lakiopaalu »
Eikä aina silloinkaan. Tosin Panther on tässä yhteinäisempi kuin Jaguar (Jaggessa SysPref ei tainnut sulkeutua, vaikka ikkunan sulkikin)....mutta jos ohjelmassa on vain yksi ikkuna (System Preferences, Toast, iPhoto) punainen näppy sulkee koko ohjelman.
Tässä esiintyvää epäyhtenäisyyttä on kritisoitu paljonkin Mac-aiheisilla sivustoilla (mutta luoja varjele, jos joku ulkopuolinen uskaltaa! silloin rivit sulkeutuvat välittömästi "vääräuskoisen häväistyksiä" vastaan ;-).
Eikös se näin mene, yhteisössä kuin yhteisössä :-) )
Onhan tuosta kirjoitettu joku valkoinen paperikin; "human interface guidelines" tjms. Horjuntaa vielä valitettavasti löytyy... (vähän kuin saksan vahvat verbit ;-) )
Tuosta Handspring Visor-ongelmasta: noitakin aina välillä ilmenee, huonoja laitevalmistajien ajureita siis. Kiitettävän harvoin kuitenkin. Periaatteessa Apple taitaa edellyttää valmistajilta paljonkin, mutta...
Kannattais ehkä pistää oma ketjunsa tuosta, uskoisin löytyvän joiltakuilta muiltakin kokemusta (ja parhaassa tapauksessa toimivia neuvojakin ;-) ).
-
Juu, tottakai tuo on aina mahdollista. Mutta tässä tapauksessa Apple mainostaa "ajuria" omanaan...Tuosta Handspring Visor-ongelmasta: noitakin aina välillä ilmenee, huonoja laitevalmistajien ajureita siis.
No joo, sainhan minä sen loppujen lopuksi toimimaan. Ja netistä löysin kyllä aiheesta asiaa, noin 100% kirjoituksista oli aika vihaisia ja haukkuivat sitä että Palm ja Apple syyttävät huonosta toimivuudesta toisiaan.Periaatteessa Apple taitaa edellyttää valmistajilta paljonkin, mutta...
Kannattais ehkä pistää oma ketjunsa tuosta, uskoisin löytyvän joiltakuilta muiltakin kokemusta (ja parhaassa tapauksessa toimivia neuvojakin
-
Viesti Kirjoittaja eskofot »
Tarkoitat varmaankin Carbonia. Se ei ole syy eikä verrannollinen asia. Carbonilla on koodattu kaikki isot ohjelmat Macissä. Sitäpaitsi Palm ei toiminut kunnolla edes ysissä. Palm Desktop oli minusta muutoin hieno tuote.
"Linux-ohjelmien epäyhtenäisyys johtuu ihan samasta asia"
Ei. Se johtuu syvemmästä asiasta. Linuxilla ei ole yhteistä keskitettyä GUI-linjaa, eikä se tule koskaan olemaan yleiskäyttis juuri samasta syystä. Yritystä ongelman ratkaisuun on ollut (mm. Applen starbujen Eazel), mutta eihän Linux-miehet hyväksy ideologisista syistä mitään muuta kuin hajautettuja ja ilmaisia ratkaisuja, mikä johtaa looppiin: ei Adobea, ei Microsoftia jne – ei käyttäjiä – ei Adobea, ei Microsoftia jne.
"Nehän sulkivat koko ohjelman! Punainen näppylä sulkee siis sekä sen"
Järjetöntä, että ikkunan sulkeminen sulkee ohjelman. Mac on moni-ikkunoitu luonnostaan. Puusee-käyttäjillä on usein yksi ainut ikkuna yleensä tarkasteltavana, siihen tuo sopii paremmin. Outoa heiluntaa on käyttökokemuksessa kyllä kympissä, ysiin verrattuna. Huomasin juuri että Macromedia on valmistanut historian ensimmäisen ohjelman, joka ei tottele OMPPU-Q -komentoa: Freehand MX. Vai totteleeko teillä?
-
Viesti Kirjoittaja arv »
Yksi lasten Alkupolku-peli oli ensin! Omppu – L sulki???Huomasin juuri että Macromedia on valmistanut historian ensimmäisen ohjelman, joka ei tottele OMPPU-Q -komentoa
.arto
-
Viesti Kirjoittaja Juhani L »
Mutta itse asiaaan. Kuten aiemmin täällä todettu, Mac OS:n käyttöliittymään on aina kuulunut se, ettei ikkunan sulkeminen sulje ohjelmaa. Nyt voidaan Macissä käyttää X11:n alla monia *n*x-softia, jotka toimivat niin, että ikkunan sulkeminen sulkee ohjelman. Jokaiselle vähänkin kauemmin Macillä töitä tehnyt kyllä pitää tätä äärimmäisen rasittavana. Miksen saisi sulkea jotai ikkunaa ja avata toista ilman että ohjelma on Huitsun Nevadassa? Nämä käyttöliittymien primitiivit ovat niin tiukassa, että toisista ympäristöistä siirtyneillä menee aikaa ennen kuin tottuu (jos tottuu).
-
Viesti Kirjoittaja Jamac »
-
Kyllä tottelee. Kokeilin vielä äsken varmuuden vuoksi. Sensijaan, onkohan tämä vain minulla esiintyvä ongelma: Freekku ei muista, mistä on viimeksi avattu dokumentti (siis heti ohjelman käynnistyksen jälkeen) niinkuin Adoben tuotteet (ja Freekunkin aiemmat versiot, muistaakseni).Huomasin juuri että Macromedia on valmistanut historian ensimmäisen ohjelman, joka ei tottele OMPPU-Q -komentoa: Freehand MX. Vai totteleeko teillä?
Friikissähän on yhtä helppo muokata näppäinkomentoja kuin muissakin softissa. Tai no ainaki joissain, Indy, Free... Ylävalikosta vaan.
...Photari CS ( :-D Hyvä Adobe! Vihdoinkin!), GoLive (ainakin 6-versiosta saakka), Illustrator (ainakin 9-versiosta saakka), ...eli useimmissa Adoben ohjelmissa ainakin (tosin AcrobatPro6:sta en ainakaan heti löytänyt :~ )
-
Höh? Entä muilla? Minulla ei tottele töissä eikä kotona – eri kone, eri käyttis (X ja 9). Omppu-Q puuttuu myös valikkokomennon tekstin vierestä. Mistä on kyse?
-
Itse asentaessani päivitin heti, ja 11.0.2 sisään heti kun oli saatavilla. 11.0 ja 11.0.1 oli aika kauheita virityksiä, mielestäni. 11.0.2 alkoi jo toimia jotenkuten, mutta vakavaa harkintaa Illuun siirtymisestä on suoritettu, ja edelleenkin asialistalla :-)
Eli, palauttaisiko päivityspaketit omppu-Q:n pelikentälle?
-
Viesti Kirjoittaja Heikki L »
Olen itse väsännyt saman tosin Palmin laitteelle, mutta se lienee sama juttu. Aikaa siinä paloi jonkin verran. On monimutkaisin Mac-asennus mitä olen tehnyt.
Ensin pitää olla se Palmin oma Desktop, joka on kalenteri, osoitekirja, tasklist jne työpöydällä. Jos synkkaat Palm Desktopiin voit unohtaa iSyncin ja conduitin. Mutta sain sen käsityksen, että synkkaat Palm Desktopiin ja silti sinulla on iSync.
No jos sitten haluat käyttää iSyncia niin saat synkkauksen Applen omiin kalenteriin ja osoitekirjaan, ehkä Mail-ohjelmaankin, en ole kokeillut. Jotta saat iSyncin toimimaan Visorin ja Palmin kanssa, joudut laittamaan conduitin Palm Desktopin mukana tulleeseen hakemistoon. Eli iSyncillä synkkaat Applen softien kanssa.
iSync-palasia ei saa valmiina Palmilta kaippa siksi, että Palm haluaa että synkkaus tehdään heidän omaan Palm Desktopiin.
iSync on siitä hyvä, että sillä synkataan esim kännyköitä joissa on osoitekirja ja kalenteri, eikä vain Palmia tai Visoria.
Synkkaus tapahtuu painamalla nappia telakointiasemassa.
Heikki
-
Jos olisin oikea trolli niin kysyisin että mitä kohtaa "sain sen kyllä toimimaan" et ymmärtänyt? Mutta kun en ole niin en kysy...No jos sitten haluat käyttää iSyncia niin saat synkkauksen Applen omiin kalenteriin ja osoitekirjaan, ehkä Mail-ohjelmaankin, en ole kokeillut. Jotta saat iSyncin toimimaan Visorin ja Palmin kanssa, joudut laittamaan conduitin Palm Desktopin mukana tulleeseen hakemistoon. Eli iSyncillä synkkaat Applen softien kanssa.
Jep, oli aivan hirveä asennus (Linux-asennukset eivät ole mitään tuohon verrattuna). Ja kyllä, Handspring Visor on sama kuin Palm, alkuperäiset kehittäjät kyllästyivät Palm-nimiseen firmaan ja perustivat Handspringing ja lopulta Palm osti heidät takaisin...Olen itse väsännyt saman tosin Palmin laitteelle, mutta se lienee sama juttu. Aikaa siinä paloi jonkin verran. On monimutkaisin Mac-asennus mitä olen tehnyt.
Paitsi että Apple on niin pieni tekijä että heidän on pakko tehdä asiat itse. Ja kun muille Unixeille löytyy ihan toimivat palm-synkit muistaakseni LGPL:n alla niin äkkiäkös Apple kääntäisi ne iSyncille.iSync-palasia ei saa valmiina Palmilta kaippa siksi, että Palm haluaa että synkkaus tehdään heidän omaan Palm Desktopiin.
Edit: Niin siis nuo synkit toimivan täysin ilman Palm Desktoppia.
-
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Ihme ettei kukaan muu ole sitä tehnyt?Paitsi että Apple on niin pieni tekijä että heidän on pakko tehdä asiat itse. Ja kun muille Unixeille löytyy ihan toimivat palm-synkit muistaakseni LGPL:n alla niin äkkiäkös Apple kääntäisi ne iSyncille.
-
Harva GPL/BSD-koodari haluaa tuottaa koodia mäkille kun se on kuitenkin kaupallinen käyttis.Ihme ettei kukaan muu ole sitä tehnyt? [portannut Palm-synkkiä muista Unixesta OSX:ään]
Itse kyllä mietin samaa, tai siis että jos ja kun päädyn pitämään tämän mäkin (ja saan sitä vähän päivitettyä ) niin voisin katsella tuon porttaamista.
-
Minulla on tosiaan versio 11.0, koska uudempi ei toimi ysissä. Ilmeisesti havaitsivat ohjelmiston olevan niin käyttökelvoton, että lopettivat sen kokonaan. Pelkkä käynnistyminen kestää minuutteja...
Kymppiin yritin asentaa sitä, mutta en muista mihin se tökkäsi, asennuksen hakeminen oli tehty jotenkin erityishankalaksi ja samaan aikaan luin että ko. päivitys kadottaa scandit pdf:stä... tms.
Illuun siirtymistä harkitsen minäkin.
-
Päivityksen hakeminen oli tosiaan PITA (=pain in the ass), siitä on lisää täälläkin; ainakin ketjut "Macromedian lisenssipolitiikasta" ja "FH MX on ihan paska" (varmaankin sinulle tuttuja, mutta pistinpä satunnaisen lukijan iloksi :-) )
-
Viesti Kirjoittaja Heikki L »
Heikki
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka