Käyttis on 10.3.6 ja nämä asiat ovat itselle outoja.
Minulla on iMac G5 ja siinä jo kaupassa paikoilleen laitettu Airport-kortti. Laajakaista kytkettiin tänään ja heitin paikoilleen adsl-kalikan ja D-linkin langattoman tukiaseman DWL-2000AP+. No kun verkon asetuksista kehotin hakemaan yhteyttä, tuli yhteys. Pääsen esimerkiksi kirjoittamaan tätä nyt tässä. Sen enempää en ole tätä itse rukannut.
Ongelma 1. Tukiasema pitää olla lähellä, yhteys ei toimi puurakenteisessa talossa muutaman metrin päähän yhden seinän ja lattian läpi. Jossakin välissä sain näkösälle pallukkajonon, joka näytti signaalin voimakkuutta. En onnistu enää löytämään tuota signaalitason näyttöä, jotta voisin tutkia mahdollisten häiritsevien laitteiden poistamista. Saanko monitoroitua signaalitasoa?
Ongelma 2. Tukiaseman konfigurointia varten minun pitäisi ottaa yhteys http://192.168.0.50. Tätä ei kuitenkaan löydy. Sen sijaan jos koetan ottaa yhteyden adsl-laitteeseen http://192.168.1.1, onnistun. Verkkoasetuksissani on nyt (mistä lie automaattisesti tullut): ip-osoite 192.168.1.33; aliverkon maski 255.255.255.0; reititin 192.168.1.1. Kun soitin D-linkin tukeen sain ohjeen, että kone pitäisi tilapäisesti laittaa samaan osoiteavaruuteen tukiaseman kanssa, tai jotain tämänkuuloista, jotta pääsen konfiguroimaan tukiasemaa. Siis mitä - tämä on minulle outoa aluetta? Olimme hivenen eri maailmassa, joten ajattelin kääntyä teidän, arvoisat palstalaiset, kokemuksenne ja auttamishalunne puoleen. Ainakin oletuskanava 6 pitäisi kuulemma vaihtaa joksikin muuksi, on kuulemma huonoin mahdollinen kun käytössä on BT-näppis ja -hiiri. Pitääköhän silloin vaihtaa jotakin tietokoneenkin päässä?
Koetin toki aluksi selvittää tätä asiaa itse, mutta termistö on minulle outoa ja mielestäni jo edellyttää aihepiirin jonkinmoista hallitsemista.
Jatkoa
Ensimmäiseksi tässä potutti tuo lyhyt kantomatka. Aikanaan kun olen kummiskin sen verran touhunnut radioamatöörihommissa, niin siltä pohjalta lähdin tutkimaan asiaa. Aluksi suljin pois mahdollisia häiriölähteitä: vaihdoin johdollisen näppiksen ja hiiren BT-versioiden tilalle ja USB-BT-mokkula irti, sitten langaton lankaverkon puhelin virrattomaksi, mutta näillä ei ollut mitään vaikutusta. En saanut yhteyttä pienessä puutalossa yläkerran huoneen ja "viereisen" alakerran huoneen välille. Töpöantennin suuntauksetkin piti oleman oikein. Sen jälkeen tuli mieleeni, että mitenkähän on Airport-kortin ja kotelon sisällä olevan antennin liitos. Avasin kotelon, irrotin kortin ja siitä, kytkettynä olevan, antennijohdon. Asensin takaisin ja katsoin, että antenniliitin tulee taatusti kunnolla korttiin kiinni. Ja homma parani näiltä osin: saan nyt ylä- ja alakerran välille yhteyden, sitä minä käytän nyt. Ja sen signaalin tason monitorinkin löysin, yläpalkista Airport-tunnuksen kohdalta "Avaa internet-yhteys". Tässä pulmassa siis syynä taisi olla huonosti kortissa kiinni oleva antenni, todennäköisesti ei oltu painettu tarpeeksi syvälle.
Jäljelle jää se, että miten saan konfiguroitua tukiaseman, mutta siitä saan varmaankin vinkkejä työkavereilta huomenna, ovat jotkut sen verran touhanneet tällaistenkin juttujen kanssa.
Ja puhelinyhtiöön pitää ottaa yhteyttä, lankapuhelimessa on kauhia kohina ja sirinä adsl-yhteyden ollessa käytössä, vaikka rasioissa on yhtiöstä saadut suodatinpalikat.
Pulmia adsl + langaton tukiaseman käyttöönotossa (ohi on)
Täällä voit kysyä mistä tahansa Mac-ongelmasta, jos et löydä vastausta muualta.
4 viestiä
• Sivu 1/1
-
Pulmia adsl + langaton tukiaseman käyttöönotossa (ohi on)
Viesti Kirjoittaja JIH »
-
Re: Pulmia adsl + langaton tukiaseman käyttöönotossa
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Minä nyt en varsinaisesti halua olla ilkeä, mutta on pakko sanoa, että tämän takia olis kannattanut ostaa Applen tukiasema. Sen konfigurointi sujuu Airportin Hallintatyökalulla aika helposti.
iMac 24" 4,5K, pari Mac miniä, iPhone 13, iPad 2021, Watch SE 2022 ja kaikenlaista muuta. FiMUG ry jäsen
-
Viesti Kirjoittaja Mikko »
ftp://ftp.dlink.co.uk/wireless/dwl-2000ap+/dwl-2000ap+_qig.pdf ja sivulle 11.
Edit: Kannattaa tosin luoda tuolle tukiasemalle oma käyttöpaikka niin pääset jatkossa konffailemaan yhdellä klikkauksella. Eli valitse Location: -kohdasta New Location... ja anna joku kiva nimi sille. Näin Internet asetukset pysyvät ennallaan kohdassa Automatic ja pääset helposti palaamaan niihin takaisin.
Edit: Kannattaa tosin luoda tuolle tukiasemalle oma käyttöpaikka niin pääset jatkossa konffailemaan yhdellä klikkauksella. Eli valitse Location: -kohdasta New Location... ja anna joku kiva nimi sille. Näin Internet asetukset pysyvät ennallaan kohdassa Automatic ja pääset helposti palaamaan niihin takaisin.
-
Viesti Kirjoittaja JIH »
Mikko, kiitos vinkistä. Tuolla tavallahan minä varmastikin pääsen hoitamaan homman ilman, että pitää muokata varsinaisen yhteyden (automaattisesti paikalleen tulleita) asetuksia.
Joskus harmi vaan raha tulee mukaan kuvioihin ja sitten pitää ostaa laitteita, joissa on keskenään eri logot. No eipä noita asetuksia tarvitse tiuhaan kai muutella. Ja loppujen lopuksi ihmisen elo on aika hyvin ja turvaisaa, jos ongelmat ovat tällaisiin asioihin liittyviä.
Jatkoa myöhemmin
Aamulla soitin puhelinyhtiöön siitä melusta, mitä adsl aiheuttaa lankapuhelimeen. Myöhemmin asentaja soitti kyselläkseen tarkempaan havaintoja, käväisi sitten kotona vilaisemassa asetelmaa ja testaamassa suotimet, lupasi palata asiaan koska ei löytänyt vikaa ja soitti sitten hetikohta sen jälkeen. Keskuksen päässä linjaa oli kuin olikin ollut joku mokkula viallinen, se vaihtamalla ongelma korjaantui. Koska kotiseudullani Porissa on lehdissä parjattu sitä kuinka kauan laajakaistaliittymän saaminen toisinaan kestää, niin tässä koen nyt asiakseni kehua sitä nopeutta mitä itse kohtasin Satakunnan puhelimen & dna-liittymän kanssa. Olen eri tyytyväinen siihen nopeuteen millä ensinnäkin laajakaista kytkettiin käyttööni, siinä meni kaikkineen muutama päivä, ja sitten vielä tämä probleemi (niitähän joskus tulee) hoidettiin yhden päivän aikana.
Joskus harmi vaan raha tulee mukaan kuvioihin ja sitten pitää ostaa laitteita, joissa on keskenään eri logot. No eipä noita asetuksia tarvitse tiuhaan kai muutella. Ja loppujen lopuksi ihmisen elo on aika hyvin ja turvaisaa, jos ongelmat ovat tällaisiin asioihin liittyviä.
Jatkoa myöhemmin
Aamulla soitin puhelinyhtiöön siitä melusta, mitä adsl aiheuttaa lankapuhelimeen. Myöhemmin asentaja soitti kyselläkseen tarkempaan havaintoja, käväisi sitten kotona vilaisemassa asetelmaa ja testaamassa suotimet, lupasi palata asiaan koska ei löytänyt vikaa ja soitti sitten hetikohta sen jälkeen. Keskuksen päässä linjaa oli kuin olikin ollut joku mokkula viallinen, se vaihtamalla ongelma korjaantui. Koska kotiseudullani Porissa on lehdissä parjattu sitä kuinka kauan laajakaistaliittymän saaminen toisinaan kestää, niin tässä koen nyt asiakseni kehua sitä nopeutta mitä itse kohtasin Satakunnan puhelimen & dna-liittymän kanssa. Olen eri tyytyväinen siihen nopeuteen millä ensinnäkin laajakaista kytkettiin käyttööni, siinä meni kaikkineen muutama päivä, ja sitten vielä tämä probleemi (niitähän joskus tulee) hoidettiin yhden päivän aikana.
4 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Ongelmia Macin kanssa?”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka