Tässä viimeaikoina tuo savituutti on tehnyt väliin sitä, että nukkumaan menon aikaan se nukahtaa, mutta ei syvään uneen saakka, eli kone jää humisemaan. Ei siinä mitään, mutta kun se ei enää siitä herää muulla kuin resetoinnilla. Ainakin oppii tallentamaan työnsä.
Teki se muutaman kerran aiemminkin sitä, mutta nyt on lisääntynyt se ongelma. Käyttis on päivittämättä 10.3.7:aan, eli ajan 10.3.6:tta. Vaihdoin vasta sen alkuperäisen levyn pois ja siltä CCC:llä kamat uudelle Barracudalle.
Mistähän moinen vika johtunee? Kovosta vai käyttiksestä?
Jatkuva ongelma tämä ei ole, mutta sillointällöin tulee eteen ja harmittaa suuresti.
Sawtooth ja nukkumisongelmia
Täällä voit kysyä mistä tahansa Mac-ongelmasta, jos et löydä vastausta muualta.
6 viestiä
• Sivu 1/1
-
Sawtooth ja nukkumisongelmia
Viesti Kirjoittaja Boogieman »
-
Re: Sawtooth ja nukkumisongelmia
Viesti Kirjoittaja Lakiopaalu »
Oletko vaihtanut mitään rautapuolen kilkuttimia (pl. toi kovo) juuri ennen ongelmien ilmestymistä? PCI-kortteja tms.?
Sinänsä, toi kamojen siirto toiselle kovolle; kai olet ajanut KLONKin uudelta levyltä käynnistyksen jälkeen?
Itsellänikin oli tuota ongelmaa Jaggen aikoina aina silloin tällöin. Siinä Ysi pelitti varmemmin, että se joko nukkui tai ei nukkunut. Ei ollut mitään tälläisiä sillointällöin-nukkumisia...
Tästä on tainnut olla keskustelua täällä ennenkin, tai sitten http://www.macoshints.com-saitilla. Sieltä itse löysin muutamia poppakonsteja (toimii-toimii joskus-linjalla) aiheeseen liittyen.
JOO JA saakutti! Nyt sen muistin! Ongelma hävisi, kun en päästänyt nukahtamaan Firefoxin päällä ollessa. Muita ongelmaisia softia on esim. TemperatureMonitor (jokin niissä estää kunnolla uneen vaipumisen, ja sitten ei herääminenkään aina onnistu). Eli jotkin ohjelmat pitää vain sammutaa saman tien käytön jälkeen.
Sinänsä, toi kamojen siirto toiselle kovolle; kai olet ajanut KLONKin uudelta levyltä käynnistyksen jälkeen?
Itsellänikin oli tuota ongelmaa Jaggen aikoina aina silloin tällöin. Siinä Ysi pelitti varmemmin, että se joko nukkui tai ei nukkunut. Ei ollut mitään tälläisiä sillointällöin-nukkumisia...
Tästä on tainnut olla keskustelua täällä ennenkin, tai sitten http://www.macoshints.com-saitilla. Sieltä itse löysin muutamia poppakonsteja (toimii-toimii joskus-linjalla) aiheeseen liittyen.
JOO JA saakutti! Nyt sen muistin! Ongelma hävisi, kun en päästänyt nukahtamaan Firefoxin päällä ollessa. Muita ongelmaisia softia on esim. TemperatureMonitor (jokin niissä estää kunnolla uneen vaipumisen, ja sitten ei herääminenkään aina onnistu). Eli jotkin ohjelmat pitää vain sammutaa saman tien käytön jälkeen.
– I'm just a stylus for hire, a Mac-inist for rent...
-
En ole muuta rautaa liikutellut kovon lisäksi.
Varmaan muuten joku softa sen tekee, koska se ei ole sentään ihan jatkuva ongelma. Pitää ihan testata tässä. Minulla ei kyllä ole Foxia vielä, joten se se ei ole. TemperatureMonitor on ja se voi olla ainakin joskus ollut syyllinen.
Yleensä päällä on FH, Photoshop, Acrobat tai ainakin Reader, Safari, ICQ, Mail.
Vaimon tunnareilla samaan aikaan yleensä Entourage ja Safari.
ICQ ois ehkä epäilty, mutta sekin mulla on ollut jo pitkään.
Katsotaanpas, mihin tämä menee. Ajan nyt vielä kerran KLONKin.
Eihän siinä muuta kuin oppii ainakin tallentamaan työnsä ennen nukuttamista, mikä olisi muutenkin tehtävä, mutta jää joskus.
Varmaan muuten joku softa sen tekee, koska se ei ole sentään ihan jatkuva ongelma. Pitää ihan testata tässä. Minulla ei kyllä ole Foxia vielä, joten se se ei ole. TemperatureMonitor on ja se voi olla ainakin joskus ollut syyllinen.
Yleensä päällä on FH, Photoshop, Acrobat tai ainakin Reader, Safari, ICQ, Mail.
Vaimon tunnareilla samaan aikaan yleensä Entourage ja Safari.
ICQ ois ehkä epäilty, mutta sekin mulla on ollut jo pitkään.
Katsotaanpas, mihin tämä menee. Ajan nyt vielä kerran KLONKin.
Eihän siinä muuta kuin oppii ainakin tallentamaan työnsä ennen nukuttamista, mikä olisi muutenkin tehtävä, mutta jää joskus.
-
Viesti Kirjoittaja skoopa »
Mun iMACissä (G5) oli kanssa ongelmia ton nukkumisen kanssa. Käskivät Applella nollaamaan power management unitin. Se autto vähän aikaa, mutta taas on ongelmia. Pitäis varmaan nollata uudestaan. Ärsyttää!
-
Tuon postaukseni jälkeen se ei ole taas kaatunut kertaakaan nukahtamiseen. Hyvä niin. Olisikohan se todellakin ollut sitten jlku ohjelma, joka sen tekee... Temperature monitor minulla on. On voinut olla sekin. Vaikka en yleensä pidä sitä päällä, koska lämmöt ovat sangen stabiilit virittämättömässä koneessa 37-38°C mennään.
Tuota. Nyt sitten tyhmä kysymys, mutta mikä on Power Management Unit? Miten se nollataan? Softaa vai rautaa? Onko sitä edes minun vanhuksessani vai kuuluuko se näihin G5 koneisiin?
--
Sinällään loogista, että TemperatureMonitor pilaa nukahtamisen, koska sehän kyylää jatkuvasti niitä kovojen lämpöantureita. Jotenkin se sitten onnistuu estämään kovon pysähtymisen.
No jaa. Eipä tuo ollutkaan niin loogista, mutta kerran kovot jää pyörimään ja vian aiheuttaa kovoja tutkiva ohjelma, niin on siinä sentään jokin syy-yhteys.
Tuota. Nyt sitten tyhmä kysymys, mutta mikä on Power Management Unit? Miten se nollataan? Softaa vai rautaa? Onko sitä edes minun vanhuksessani vai kuuluuko se näihin G5 koneisiin?
--
Sinällään loogista, että TemperatureMonitor pilaa nukahtamisen, koska sehän kyylää jatkuvasti niitä kovojen lämpöantureita. Jotenkin se sitten onnistuu estämään kovon pysähtymisen.
No jaa. Eipä tuo ollutkaan niin loogista, mutta kerran kovot jää pyörimään ja vian aiheuttaa kovoja tutkiva ohjelma, niin on siinä sentään jokin syy-yhteys.
-
Viesti Kirjoittaja Lakiopaalu »
Hups! Kävi kone koomailemaan täälläkin!
Syylliseksi osoittautui LaCien vanhempi muistikortinlukija (HexaMedia), jonka olin unohtanut kiinni (Belkinin USB2-)hubin.
Eli jotkut ulkoisetkin laitteet aiheuttavat nukkumisongelmia, esim. FireWire-kovoa en itse koskaan jättäisi virrat päällä kiinni koneeseen. Osa skannereista taas osaa nukkua ongelmitta, printterit samoin (tai eivät ainakaan haittaa koneen uinailua).
Power Management Unit on aika vanha asia. Täältäkin varmaan löydät infoa sen nollauksesta.
Paras paikka (jos kieli ei ole ongelma):
http://www.xlr8yourmac.com
Sieltä löytynee kuvien kanssa (etusivun kohdasta Articles->search ja hakukenttään PMU ja reset (tai resetting))
Mielenkiintoinen tuo lämpötila-asia; tuo vähän alle 40°C lienee aika yleinen.
Itse purin pari päivää sitten DigiAudioni powerin ja pistin Zalmanin FanMaten (kierrosnopeussäädin) tuulettimen ja sen virtalähdön välille sekä kumieristeet tuulettimen ja powerin kotelon väliin. Pudotin kierroksia jonkin verran, mikä hiljensi konetta huomattavasti; nyt stereoiden ääni peittää koneen huminan hyvinkin pienellä äänenvoimakkuudella.
Lämpötilat ovat kuitenkin pysyneet samoina kuin aiemminkin, tuossa 27-29°C (TempMonitorin ilmoittama kovolämpötila sekä lämpömittarin anturit poweri- ja kattotuulettimien ilmavirrassa).
Ilmeisestikin tuo kattotuulettimeni poistaa ilmaa riittävissä määrin, vaikka lämpöä on tuottamassa kolmen kovon lisäksi läjä muutakin päivityskamaa (miedosti ylikellotettu Radeon9000, GigaDesignsin G4/1,47GHz, Miglian ATA-133- sekä USB2-PCI-kortit yms.).
Syylliseksi osoittautui LaCien vanhempi muistikortinlukija (HexaMedia), jonka olin unohtanut kiinni (Belkinin USB2-)hubin.
Eli jotkut ulkoisetkin laitteet aiheuttavat nukkumisongelmia, esim. FireWire-kovoa en itse koskaan jättäisi virrat päällä kiinni koneeseen. Osa skannereista taas osaa nukkua ongelmitta, printterit samoin (tai eivät ainakaan haittaa koneen uinailua).
Power Management Unit on aika vanha asia. Täältäkin varmaan löydät infoa sen nollauksesta.
Paras paikka (jos kieli ei ole ongelma):
http://www.xlr8yourmac.com
Sieltä löytynee kuvien kanssa (etusivun kohdasta Articles->search ja hakukenttään PMU ja reset (tai resetting))
Mielenkiintoinen tuo lämpötila-asia; tuo vähän alle 40°C lienee aika yleinen.
Itse purin pari päivää sitten DigiAudioni powerin ja pistin Zalmanin FanMaten (kierrosnopeussäädin) tuulettimen ja sen virtalähdön välille sekä kumieristeet tuulettimen ja powerin kotelon väliin. Pudotin kierroksia jonkin verran, mikä hiljensi konetta huomattavasti; nyt stereoiden ääni peittää koneen huminan hyvinkin pienellä äänenvoimakkuudella.
Lämpötilat ovat kuitenkin pysyneet samoina kuin aiemminkin, tuossa 27-29°C (TempMonitorin ilmoittama kovolämpötila sekä lämpömittarin anturit poweri- ja kattotuulettimien ilmavirrassa).
Ilmeisestikin tuo kattotuulettimeni poistaa ilmaa riittävissä määrin, vaikka lämpöä on tuottamassa kolmen kovon lisäksi läjä muutakin päivityskamaa (miedosti ylikellotettu Radeon9000, GigaDesignsin G4/1,47GHz, Miglian ATA-133- sekä USB2-PCI-kortit yms.).
– I'm just a stylus for hire, a Mac-inist for rent...
6 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Ongelmia Macin kanssa?”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka