Hankin tässä TiG4:ään bluetooth-palikan. Sain jo järjestettyä yhteyden SonyEricsson T68 -kännyyni, mutta yhteys cyberavaruuteen ei oikein tunnu onnistuvan. Bluetooth-käyttöönottoapuri pyyteli tunnusta ja salasanaa, jotka kuulemma saisin puhelinoperaattoriltani. Operaattori (dna) kumminkin sanoi, että niitä ei gprs-yhteyden saamiseksi tarvita ja kentät voi jättää tyhjäksi. Mutta sitten apuri kyseli vielä jotain CID-numerosarjaa, joka puhelimesta pitäisi saada. Tämmöisestä CID-numerosarjasta eivät dna:lla mitään tienneet, arvelivat sen olevan jotain Macin kommervenkkejä.
Modeemiskriptiä apuri myös kyseli, mutta luettelosta ei löytynyt mitään, mikä muistuttaisi T68:aa, olihan siellä esim T39, joten arvelin että modeemiskriptien nimet viittaisivat puhelimen malliin. Mikäli tämä modeemiskripti muuten pitäisi laittaa, mikäli se pitää imuroida tuolta internetin puolelta?
Puhlinnumeron sijalle käskivät laittaa sarjan tähtiä ja risuaitoja.
Sitten kun nämäkäyttöönottoapurin haluamat tiedot on saatu kohdalleen, niin mitä asetuksia verkkoasetukset -sivulle pitää tehdä? Vai tekeekö bluetooth-käyttöönottoapuri ne automaattisesti?
Käyttöjärjestelmä on10.3
Vielä: mitenkä bluetooth-yhteyden saa katkaistua SonyEricsson T68:sta!!?? Vaikka sammutin sähköaivon ja otin bluetooth-palikan pois (ja yhteys siis varmasti katkesi), niin sininen valo sekuin jatkaa vilkkumistaan puhelimessa. Sammutin puhelimenkin, muta kun laitoin virrat takaisin päälle, niin sininen valo alkoi taas vilkkua. ja mistään koko puhelimesta ei löydy sellaista valikkoa, joka lupaisi lopettaa bluetooth-yhteyden!!
bluetooth-gprs -yhteyden muodostaminen
Täällä voit kysyä mistä tahansa Mac-ongelmasta, jos et löydä vastausta muualta.
6 viestiä
• Sivu 1/1
-
bluetooth-gprs -yhteyden muodostaminen
Viesti Kirjoittaja makki »
-
Re: bluetooth-gprs -yhteyden muodostaminen
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
No, ainakin modemiskriptit löytyy täältä: http://www.taniwha.org.uk/ ja ne pannaan HD/Kirjasto/Modem Scripts kansioon.
ja se CID-kin tulee noilla skripteillä, samoin puhelinnumero. Mutta jos eivät dna:lla CID:stä mitään tiedä, miks ne on tuessa töissä...
Puhelin ja TiG4 pitää parittaa ensin, että yhteys voi toimia. Se tehdään helpoiten Macin käyttöönottoapurilla. Ja tuo tunnus ja salasana parituksessa, eikös se tarjoa sitä itse eli sun pitää se antaa ja sitten vastata puhelimesta samalla numerolla.
Verkkoasetukset sivulla mulla ei oikeastaan ole kuin puhelinnumerona "internet" niin ja PPP/PPP asetukset toi käytä TCP-headerin pakkausta ja lähetä Echo-paketteja pois.
Nokialaisessani on Bluetooth valikko, jossa on päällä/pois. Helpoiten yhteys katkeaa kun pistät Ti:n valikkopalkista Bluetooth pois. Kai se näkyy valikkopalkissa.
ja se CID-kin tulee noilla skripteillä, samoin puhelinnumero. Mutta jos eivät dna:lla CID:stä mitään tiedä, miks ne on tuessa töissä...
Puhelin ja TiG4 pitää parittaa ensin, että yhteys voi toimia. Se tehdään helpoiten Macin käyttöönottoapurilla. Ja tuo tunnus ja salasana parituksessa, eikös se tarjoa sitä itse eli sun pitää se antaa ja sitten vastata puhelimesta samalla numerolla.
Verkkoasetukset sivulla mulla ei oikeastaan ole kuin puhelinnumerona "internet" niin ja PPP/PPP asetukset toi käytä TCP-headerin pakkausta ja lähetä Echo-paketteja pois.
Nokialaisessani on Bluetooth valikko, jossa on päällä/pois. Helpoiten yhteys katkeaa kun pistät Ti:n valikkopalkista Bluetooth pois. Kai se näkyy valikkopalkissa.
iMac 24" 4,5K, pari Mac miniä, iPhone 13, iPad 2021, Watch SE 2022 ja kaikenlaista muuta. FiMUG ry jäsen
-
Viesti Kirjoittaja Kakku »
Laita tuonne vasempaan hakuikkunaan teksti: nettiin kannettavalla. Siinä on niin hyviä ohjeita, että varmasti onnistuu :-)
Itse olin tehnyt puhelimen ja läppärin parituksen väärin ja kyllä kesti miettiä, että missä on vika. Nyt menee tosi hyvin, vaikka ulkohuusissa surffais.
Itse olin tehnyt puhelimen ja läppärin parituksen väärin ja kyllä kesti miettiä, että missä on vika. Nyt menee tosi hyvin, vaikka ulkohuusissa surffais.
-
Viesti Kirjoittaja makki »
Kiitokset vastauksista, etenkin veljeni puolesta. Hän kun tuota käydessään kysyi, unohti vain rekisteröityä ja nyt kun tämä automaattinen rekisteröinti taas toimii oli nimimerkkini jo valmiina. Eiköhän näillä ohjeilla jo pitäisi selvitä.
-
Viesti Kirjoittaja ojav »
Siis minähän tätä siis olin kysymässä eikä veljeni Makki!
Käsittääkseni puhelimen ja läppärin paritus on onnistunut kun
järjestelmäasetukset/laitteisto/bluetooth/laitteet -sivulla kerran on seuraavanlainen teksti:
Laitenimi:T68
Laiteosoite:00-80-37-a9-d5-10
Laitetyyppi:Puhelin
Laitepalvelut:Dial-up Networking, Fax, Voice gateway, Serial Port 1, Serial Port 2, OBEX Object Push, IrMC Synchronization, Voice gateway
Pari:Kyllä
Suosikki:Kyllä
Yhteydessä:Kyllä
Yhteys ei pysynyt "Kyllä" -asennossa paria sekuntia kauempaa kunnes kävin poistamassa ruksin
Verkko/PPP/PPP-vaihtoehdot/Verkko/Lisäasetukset "Lähetä PPP-echo -paketteja". Kun ruksi on pois, yhteys tuntuu pysyvän.
Joskus sitten yhteys katkeaa (Ja kohtaan "Yhteydessä" siis tulee "Ei"), mutta kun klikkaan ylälaidan puhelinluurinkuvaa ja sen alta avautuvaa teklstiä "Yhdistä", niin kohtaan "Yhteydessä" ilmestyy uudelleen "Kyllä": Valitettavasti vain hetken kuluttua keskelle ruutua pamahtaa ilmoitus: "Yhteys ei onnistunut. Tarkasta asetukset ja yritä uudelleen." "Yhteydessä" -kohdalla kuitenkin sana "Kyllä" senkuin pysyy.
Tilaamalla asetukset dna:lta puhelimeen saa WAP-asetukset (APN-nimi on väärin "wap", pitää olla "internet"). Tämä selvisi soitettuani tekniseen tukeen. Asetuksia pitää siis korjata käsin. DNA:n sivuilta löytyy tämmöinen ohje (ja sen mukaiseksi tekninen tuki käski asetukset laittaa):
GPRS-yhteyden internet-asetukset DNA:n asiakkaille:
APN internet
käyttäjätunnus (jätetään tyhjäksi)
salasana (jätetään tyhjäksi)
ip-osoite dynamic
primary DNS 217.78.192.78
secondary DNS 217.78.192.22
QOS Asetetaan kaikki "subscribed"
Puhelimen asetukset:
APN-nimi: "internet",
käyttäjätunnus: (tyhjä)
salasana: (tyhjä)
CID=1
Sähköaivon (PowerbookG4) asetukset:
TCP/IP -sivulla:
IPv4 konfiguroitu käyttäen PPP:tä.
DNS-palvelimet 217.78.192.78 ja 217.78.192.22
PPP -sivulla:
palveluntarjoaja: internet
puhelinnumero: *99***1#
PPP-vaihtoehdot:
Yhdistä automaattisesti tarvittaessa
Katkaise yhteys käyttäjän kirjautuessa ulos
Jos varattu valitse uudelleen
Käytä TCP-headerin pakkausta
Bluetooth-modeemi
Modeemi: Sony Ericsson GPRS CID1
Salli virheenkorjaus ja pakkaus modeemissa
Odota valintaääntä ennen aloitusta
(Olen kokeillut myös skriptiä Sony Ericsson GPRS CID1+CGQREQ, mutta yhtä laihoin tuloksin.)
MIKÄ IHME VIELÄ VOI OLLA PIELESSÄ? Pitäisikö minun soittaa vielä neljännen kerran dna:lle ja pyytää lähettämään uudet asetukset. Jospa silloin saisin esim. eri CID-numeron ja voisin kokeilla toista skriptiä. (Eivät muuten vieläkään tienneet siellä mitä tuo CID tarkoittaa. Vaikka se löytyy puhelimen valikosta kohdasta Yhdistä/Datayhteys/Datapalvelut/DNA GPRS WAP/CID=1). Viime kerralla kun soitin sanoivat että he kumminkin lähettävät WAP-asetukset ja pitää sitten korjata tuo APN-nimi itse.
Viestiketjussa "Pääsenkö nettiin kannettavalla metsästä?" kerrotaan kuinka dna:lta saa oikeat asetukset vain tilaamalla. Miksikähän mua sitten näin sorretaan.
Käsittääkseni puhelimen ja läppärin paritus on onnistunut kun
järjestelmäasetukset/laitteisto/bluetooth/laitteet -sivulla kerran on seuraavanlainen teksti:
Laitenimi:T68
Laiteosoite:00-80-37-a9-d5-10
Laitetyyppi:Puhelin
Laitepalvelut:Dial-up Networking, Fax, Voice gateway, Serial Port 1, Serial Port 2, OBEX Object Push, IrMC Synchronization, Voice gateway
Pari:Kyllä
Suosikki:Kyllä
Yhteydessä:Kyllä
Yhteys ei pysynyt "Kyllä" -asennossa paria sekuntia kauempaa kunnes kävin poistamassa ruksin
Verkko/PPP/PPP-vaihtoehdot/Verkko/Lisäasetukset "Lähetä PPP-echo -paketteja". Kun ruksi on pois, yhteys tuntuu pysyvän.
Joskus sitten yhteys katkeaa (Ja kohtaan "Yhteydessä" siis tulee "Ei"), mutta kun klikkaan ylälaidan puhelinluurinkuvaa ja sen alta avautuvaa teklstiä "Yhdistä", niin kohtaan "Yhteydessä" ilmestyy uudelleen "Kyllä": Valitettavasti vain hetken kuluttua keskelle ruutua pamahtaa ilmoitus: "Yhteys ei onnistunut. Tarkasta asetukset ja yritä uudelleen." "Yhteydessä" -kohdalla kuitenkin sana "Kyllä" senkuin pysyy.
Tilaamalla asetukset dna:lta puhelimeen saa WAP-asetukset (APN-nimi on väärin "wap", pitää olla "internet"). Tämä selvisi soitettuani tekniseen tukeen. Asetuksia pitää siis korjata käsin. DNA:n sivuilta löytyy tämmöinen ohje (ja sen mukaiseksi tekninen tuki käski asetukset laittaa):
GPRS-yhteyden internet-asetukset DNA:n asiakkaille:
APN internet
käyttäjätunnus (jätetään tyhjäksi)
salasana (jätetään tyhjäksi)
ip-osoite dynamic
primary DNS 217.78.192.78
secondary DNS 217.78.192.22
QOS Asetetaan kaikki "subscribed"
Puhelimen asetukset:
APN-nimi: "internet",
CID=1
Sähköaivon (PowerbookG4) asetukset:
TCP/IP -sivulla:
IPv4 konfiguroitu käyttäen PPP:tä.
DNS-palvelimet 217.78.192.78 ja 217.78.192.22
PPP -sivulla:
palveluntarjoaja: internet
puhelinnumero: *99***1#
PPP-vaihtoehdot:
Yhdistä automaattisesti tarvittaessa
Katkaise yhteys käyttäjän kirjautuessa ulos
Jos varattu valitse uudelleen
Käytä TCP-headerin pakkausta
Bluetooth-modeemi
Modeemi: Sony Ericsson GPRS CID1
Salli virheenkorjaus ja pakkaus modeemissa
Odota valintaääntä ennen aloitusta
(Olen kokeillut myös skriptiä Sony Ericsson GPRS CID1+CGQREQ, mutta yhtä laihoin tuloksin.)
MIKÄ IHME VIELÄ VOI OLLA PIELESSÄ? Pitäisikö minun soittaa vielä neljännen kerran dna:lle ja pyytää lähettämään uudet asetukset. Jospa silloin saisin esim. eri CID-numeron ja voisin kokeilla toista skriptiä. (Eivät muuten vieläkään tienneet siellä mitä tuo CID tarkoittaa. Vaikka se löytyy puhelimen valikosta kohdasta Yhdistä/Datayhteys/Datapalvelut/DNA GPRS WAP/CID=1). Viime kerralla kun soitin sanoivat että he kumminkin lähettävät WAP-asetukset ja pitää sitten korjata tuo APN-nimi itse.
Viestiketjussa "Pääsenkö nettiin kannettavalla metsästä?" kerrotaan kuinka dna:lta saa oikeat asetukset vain tilaamalla. Miksikähän mua sitten näin sorretaan.
-
Viesti Kirjoittaja ojav »
Tilasin nyt vielä kerran GPRS-asetukset. Nyt sanoivat, että ainoastaan APN-nimi pitää muuttaa. Muuten pitää asetusten olla WAPin kaltaiset. Nyt siis käyttäjätunnus ja salasanakin ovat puhelimessa määriteltyjä (kun äsken olin ne pyyhkinyt pois). Ei kyllä toimi vieläkään.
6 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Ongelmia Macin kanssa?”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka