Powerbookki on kaksi päivää vanha ja kysyisin seuraavaa:
1. Latasin iMacista firewiren kautta tietoja läppäriin ja nyt aina kun läppärin avaa niin alkuun tulee maapallon kuva vilkkumaan ja sitten kansio kysymysmerkillä (eli ei löydä käyttistä). Kuitenkin OSX avautuu tämän jälkeen normaalisti. Irrotinkohan firewiren väärin vai mistä on kysymys? Miten saan tuon ylimääräisen alun pois?
2. Käytin uuden koneen virran ensiksi loppuun ja latasin sitten täyteen. Akkuun ei mene nyt virtaa kuin 99% (silti lukee että akku täynnä). Onko normaalia täysin uudessa koneessa?
Kiitos
Pari läppärikysymystä
Täällä voit kysyä mistä tahansa Mac-ongelmasta, jos et löydä vastausta muualta.
11 viestiä
• Sivu 1/1
-
Pari läppärikysymystä
Viesti Kirjoittaja Castillo »
Mac Studio M1 Ultra 64GB
iPad Air 12,9" M2 128GB
iPhone 15 plus
iPad Air 12,9" M2 128GB
iPhone 15 plus
-
Re: Pari läppärikysymystä
Viesti Kirjoittaja Castillo »
Vastaan itse ensimmäiseen kysymykseen - asia selvisi: Järjestelmäasetuksissa oli jäänyt firewiren jäljiltä (automaattisesti) päälle Käynnistys -> verkkokäynnistys. Korjasin tilalle oman HD:n ja bookki käynnistyy nyt normaalisti.
Mutta 2. kysymys? Pitäisikö olla 100% ? Kannattaako heti ottaa yhteyttä takuuseen akkuasiassa?
Mutta 2. kysymys? Pitäisikö olla 100% ? Kannattaako heti ottaa yhteyttä takuuseen akkuasiassa?
Mac Studio M1 Ultra 64GB
iPad Air 12,9" M2 128GB
iPhone 15 plus
iPad Air 12,9" M2 128GB
iPhone 15 plus
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Akusta sen varren, että mulla on kans tuo 99 %, just katsoin, mutta kun mulla normaalisti on tuo aika-näyttö, niin en mene sanoon onko joskus ollut 100 %. Enkä tiedä kumpi akku on koneessa, ostin hiljakkoin vara-akun.
iMac 24" 4,5K, pari Mac miniä, iPhone 13, iPad 2021, Watch SE 2022 ja kaikenlaista muuta. FiMUG ry jäsen
-
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
Olin juuri sanomassa että se nininen pallo on NetBookin ikoni.
"If you have to go to sea, it's better to be a pirate than join the navy." -Jobs
-
Viesti Kirjoittaja NeNithelo »
Kyllä mulla on akku 100%:ssa. Joskus se siitä laskee 99% tai ehkä jopa 98% mutta sitten se lataa sen täyteen. Pitääpä munkin kalibroida nyt illalla tuo uusi akku, kun tästä vanhasta on ihan yhtäkkiä lähtenyt tehot...Ei ole muutamaan kuukauteen voinut tehdä kuin 2 tuntia töitä, sitten akku jo loppuu, uutena kesti paljon paremmin.
Elikkä ihan OT:na, mitenkäs nyt menettelen tuon uuden akun kanssa, jotta se ei simahda. Mikä noista?
•Lataan akun vaikka kerran päivässä. 50% kohdalla pistän töpselin takaisin
•Lataan akun vaikka kerran päivässä. 0% kohdalla pistän töpselin takaisin
•Annan olla seinässä, kunnes oikeasti tarvitsen sitä jossain muualla kuin kotona
Elikkä ihan OT:na, mitenkäs nyt menettelen tuon uuden akun kanssa, jotta se ei simahda. Mikä noista?
•Lataan akun vaikka kerran päivässä. 50% kohdalla pistän töpselin takaisin
•Annan olla seinässä, kunnes oikeasti tarvitsen sitä jossain muualla kuin kotona
-
Viesti Kirjoittaja jamo »
iBookista irrotan akun kun kone on (usein kuukausia) pöydällä liikahtamatta mihinkään. Akun jätän johonkin 50...100% täyttöasteelle. Saman homman tein myös työ-winkkuläppärille vaikka akun kuluminen siinä ei voisi vähempää huolettaakkaan.NeNithelo kirjoitti: •Lataan akun vaikka kerran päivässä. 50% kohdalla pistän töpselin takaisin
--This line not left blank intentionally--
-
Siis onko koneelle/akulle parempi, että jos tarvitsen sen mukaan vaikka kerran viikossa, että pidän sen aina muun ajan seinässä kiinni, vai kannattaako virtapiuha välillä repäistä irti (esim joka toinen päivä) ja sitten kun akun kapasiteetti on jossain 50% heittää piuha taas kiinni?
Eri paikoissa annetaan aina vähän erilaiset ohjeet ja täälläkin HOMPUssa on ollut tästä jo useamman kerran puhetta, mutta kun jokainen on vähän eri mieltä...
Eri paikoissa annetaan aina vähän erilaiset ohjeet ja täälläkin HOMPUssa on ollut tästä jo useamman kerran puhetta, mutta kun jokainen on vähän eri mieltä...
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Mulla on sellanen tyyli, että enimmäkseen verkkovirrassa, mutta muutaman päivän välein olohuoneen soffalla (tai muualla) akun varassa, kapasiteetti jonnekin ja taas verkkovirtaan. Eli ihan miten sattuu.
Ja joskus kun muistan ajan akun tyhjäksi.
Akut on kulutustavaraa, siihen on pakko alistua.
iMac 24" 4,5K, pari Mac miniä, iPhone 13, iPad 2021, Watch SE 2022 ja kaikenlaista muuta. FiMUG ry jäsen
-
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Ittellä on nyt ollut vuosi ja 7 kk kone käytännössä koko ajan laturissa, yötäpäivää. Jos ny oikein muistan niin uutena akku kesti jotain 2 tuntia 45 minsaa, nyt kokeilin (lataa parasta aikaa täyteen) niin minuuttia vaille kahden tunnin kohdalla ilmoitti että laitappa laturi kiinni tai nukahdan. Tossa aiemmin meni yli kaks tuntia, ja himmailulla vielä yli.
Edit: Jaa mutta pitänee uistaa että mulla on toi Lacie kovalevynä. Hmmm.. Pitää joskus oikein kokeilla kunnolla kun on aikaa irroitella tämä kone kaikista piuhoista.
Edit: Jaa mutta pitänee uistaa että mulla on toi Lacie kovalevynä. Hmmm.. Pitää joskus oikein kokeilla kunnolla kun on aikaa irroitella tämä kone kaikista piuhoista.
Alihankintana printtipuolen graafista materiaalia!
-
Viesti Kirjoittaja pallo »
Mulla on akku irti aina verkkopiuhalla käytettäessä - jokaisella akulla on vain tietty latauskertamäärä, joista aina menee yksi aloitettaessa akun lataus mistä prosenttiluvusta tahansa, näin uskon minä.
-
MacFinn kirjoitti:Mulla on sellanen tyyli, että enimmäkseen verkkovirrassa, mutta muutaman päivän välein olohuoneen soffalla (tai muualla) akun varassa, kapasiteetti jonnekin ja taas verkkovirtaan. Eli ihan miten sattuu.
Noin mäkin olen tässä viimeaikoina toiminutkin ja ilmeisesti jatkankin tätä toimintatapaa...
Tottakai ne akut kuluu, onneksi takuu korvasi tämän, jotta ei tarvinnut omia vähäisiä ropoja siihen hassata...
11 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Ongelmia Macin kanssa?”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka