.DS_Store
Mac OS X, Boot Camp ja virtualisointi
14 viestiä
• Sivu 1/1
-
.DS_Store
Viesti Kirjoittaja taitju »
Mitä olen tehnyt? Miten saan nämä pois? Joka ikisessä kansiossa sama tieto. Jotain salattuja tietoja?...., joiden ei pitäisi normalisti näkyä?.... Näinkin monta vuotta mäkkiä käyttäneenä pitäisi tietää, mutta en tiedä. Auttakaa : )
-
Re: .DS_Store
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Se on merkki siitä että "OS X Was here!!!!", ei muuta. X tallentelee kaiketi jotain ikkunan ulkoasujuttuja tuohon.
Alihankintana printtipuolen graafista materiaalia!
-
Viesti Kirjoittaja arde »
"Under Macintosh OSX .DS_Store holds the information which controls the way a folder will be opened; i.e., the shape and size of the window, the position of the window on the desktop and whether file, folder or icon view has been selected. If you were to delete the .DS_Store the folder would revert to the system default next time it is opened and a new blank .DS_Store would appear (invisibly)."
-
Viesti Kirjoittaja MacAntti »
No sattuipa hyvin, kun itsekin juuri samaa asiaa pohdiskelin.taitju kirjoitti:Mitä olen tehnyt? Miten saan nämä pois? Joka ikisessä kansiossa sama tieto. Jotain salattuja tietoja?...., joiden ei pitäisi normalisti näkyä?.... Näinkin monta vuotta mäkkiä käyttäneenä pitäisi tietää, mutta en tiedä. Auttakaa : )
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
Tuossa toisessa ryhmässä kyselin noista pkg-paketeista ja sainkin asiantuntevan vastauksen siitä, miten paketista voi asennuksen yhteydessä tarkistaa, mitä se asentaa. Ainut kummallinen rivi tuossa asennusohjelmassa oli alussa ollut .ds storen asennus kansioihin. Nimikin vieläpä viittaa johonkin kaupalliseen, niin ajattelin tuon asennettavan keynote-templaten asentavan jotain ylimääräistä tauhkaa.
Mutta hyvä kun selvisi. Vakaa aikomus olisi meinaan pitää tää mäkki puhtaana kaikesta ylimääräisestä, mikä voisi aiheuttaa ongelmia. Windows-puolella ainakin olen oppinut sen, ettei koneelle kannata asentaa mitään eikä varsinkaan oheislaitteita, ellei halua viettää aikaa erinäisten yllättävien asennusongelmien parissa...
-
Viesti Kirjoittaja MVi »
DS_storet saa näkyville ja piiloon vaikka TinkerToolilla.
Maintenance-ohjelmia on esiteltynä aika hyvin täällä:
www.applelinks.com/p5/index.php/more/mac_os_x_system_maintenance_utilities_roundup/
Maintenance-ohjelmia on esiteltynä aika hyvin täällä:
www.applelinks.com/p5/index.php/more/mac_os_x_system_maintenance_utilities_roundup/
Hopeinen Omena -tuotteet: http://hopeinenomena.net/shop
-
Nämä .DS_Store-jutut tulivat näkyviin, kun olin asentanut TinkerToolin ja muistaakseni tyhjäsin jotain cache-juttuja koneeltani. Mutta pointti on se, että TinkerTool ei poista näitä kuvakkeita, vaikka ohjelma väittää niin tehneensä.
Clean Up > Finder info > Folder: (laatikossa minulla on /-merkki eli kenoviiva eli omasta mielestäni olen valinnut koko kovalevyn) ja sen jälkeen painan delete. Kone raksuttaa ja ilmoittaa hetken kuluttua, että nyt nämä tiedostot poistetaan, mutta mitään ei todellisuudessa katoa.
Teen siis jotain väärin. Mutta mitä? Kääk!
Clean Up > Finder info > Folder: (laatikossa minulla on /-merkki eli kenoviiva eli omasta mielestäni olen valinnut koko kovalevyn) ja sen jälkeen painan delete. Kone raksuttaa ja ilmoittaa hetken kuluttua, että nyt nämä tiedostot poistetaan, mutta mitään ei todellisuudessa katoa.
-
Viesti Kirjoittaja NOx »
Et tee mitään väärin.taitju kirjoitti:Nämä .DS_Store-jutut tulivat näkyviin, kun olin asentanut TinkerToolin ja muistaakseni tyhjäsin jotain cache-juttuja koneeltani. Mutta pointti on se, että TinkerTool ei poista näitä kuvakkeita, vaikka ohjelma väittää niin tehneensä.
Ei niistä koskaan eroon pääse lopullisesti. Ne tapaavat ilmestyä takaisin heti kun kansioon kosketaan jollakin tavalla. Poistamalla .DS_storen menetät Finderin kommentit, ikkuna-asetukset, custom-ikonit jne. Ja hetken kulutta se .DS_store kummittelee kuitenkin uudelleen. Poistosta on hyötyä ongelmatilanteissa (esim. ikkuna ei sijoitu oikein). Parasta on antaa niiden olla piilossa niin kuin niiden kuuluisikin olla.
Huomattaisin vielä että maailma on pullollaan turhia ja hyödyttömiä apuohjelmia, useat kyllä lupaavat viisi hyvää ja kymmenen kaunista mutteivat todellisuudessa sen kummempia vaikuta järjestelmän toimintaan. Joistakin niistä pyydetään rahaakin. Moite ei kohdistu Bresinkin TinkerTooliin, päinvastoin. Se on yksi niitä harvoja joista on oikeasti iloakin ja nostanpa hattua että mies uskaltaa kirjoittaa ohjelmaan ettei esim. cron-scriptien ajo nopeuta konetta pätkääkään mutta tirppasen säästää levytilaa. Joidenkin mielestä tällä on isokin vaikutus...
com.apple.Dont_Steal_Mac_OS_X
-
Viesti Kirjoittaja Saltikov »
Minä löysin reilut 13 000 "._" alkuista tiedosto XP:stä, n430 MB. Suoraansanoen keljuttaa joskus nämä Applen käytettävyyttä paranavat, epäyhteensopivat, maailmaa mulistavat keksinnöt... joita ei ole ihan niinkään vähän. Nimimerkki epäyhteensopivuudasta kärsinyt jo reilut 15 vuotta, niin myötä kuin ylämäissä.[:@]
-
Eli minä nyt vieläkin jankkaan tätä alkuperäistä kysymystä / ajatusta, että nämä tiedostothan ovat siis alunperin "näkymättömiä" tiedostoja, joita ei siis pitäisi normaalisti näkyä. Nyt onnistuin jotenkin TInkerTool-ohjelmalla saamaan ne näkyviksi, mutta en saakaan niitä samalla ohjelmalla enää näkymättömiksi, vaikka mielestäni teen juuri niin kuin kyseisen ohjelman tekijä neuvoo. Auttaisiko TinkerToolin poistaminen? Vaiko kenties ohjelman poistaminen ja uudelleen asentaminen ja sitten joidenkin toimenpiteiden tekeminen? Pitäisikö ottaa kyseisen ohjelman tekijään suoraan yhteyttä (Hei, tämä voisi olla hyvä ratkaisu!!)?
En nimittäin tykkää yhtään siitä, että tällaisia tiedostoja näkyy koneellani! Ottaa pattiin ihan halvatusti! Kääk!
Eli kaikki neuvot ja ohjeet ovat edelleen tervetulleita.
En nimittäin tykkää yhtään siitä, että tällaisia tiedostoja näkyy koneellani! Ottaa pattiin ihan halvatusti! Kääk!
-
Viesti Kirjoittaja jazzi »
Tämän olet siis varmaankin taatusti jo tehnyt, mutta kuitenkin...
TinkerTool > Finder > Näytä piilo- ja käyttöjärjestelmän tiedostot ruksi pois! > Käynnistä Finder uudelleen > Lopeta Tinker Tool
...tai eihän tämä mikään neuvo ole, oot tehnyt tuon kuitenkin jo, ja ongelma on jotain elämää suurempaa, mutta kun kerran neuvoa pyydät niin tässä lisää ohjeita:
> sammuta tietokone > mene jääkaapille > olut > istu sohvalle > rentoudu...('[:'(]')
TinkerTool > Finder > Näytä piilo- ja käyttöjärjestelmän tiedostot ruksi pois! > Käynnistä Finder uudelleen > Lopeta Tinker Tool
...tai eihän tämä mikään neuvo ole, oot tehnyt tuon kuitenkin jo, ja ongelma on jotain elämää suurempaa, mutta kun kerran neuvoa pyydät niin tässä lisää ohjeita:
> sammuta tietokone > mene jääkaapille > olut > istu sohvalle > rentoudu...('[:'(]')
-
Viesti Kirjoittaja PeTe »
Hauskaa sinänsä, kuinka sama ongelma voi aiheuttaa päänvaivaa juuri päinvastoin. Minä olen yrittänyt tässä ihmetellä, miten saisin tarvittaessa näppärästi nuo piilotiedostot näkyviin. Useiden unix-kilkkeiden kaikki oleellinen konffausdata on juuri noissa tiedostoissa. Tosin suurta ongelmaa tuosta ei ole päässyt muodostumaan, koska tiedostojen kopiointi, siirto ja oikeuksien muokkaus on paljon nopeampi tehdä komentoriviltä, kuin Finderista. Nuo .DS_storet hiukan ensin ihmetyttivät, mutta kun käyttö selvisi, niin en ole asiaa enempiä pohtinut. Toki nuo voisi poistaa vaikka kerran tunnissa yhdistelmällä cron + find, muttta en ole keksinyt syytä.
Paljon noita .tiedostoja enemmän minua häiritsee taasen seikka, että systeemi ei Windowsmaisesti tee eroa isojen ja pienien kirjaimien välillä. Ainoa Nix, jossa olen törmännyt moiseen.
Paljon noita .tiedostoja enemmän minua häiritsee taasen seikka, että systeemi ei Windowsmaisesti tee eroa isojen ja pienien kirjaimien välillä. Ainoa Nix, jossa olen törmännyt moiseen.
--
PeTe
PeTe
-
Viesti Kirjoittaja jazzi »
Tuli tuossa vielä mieleen sellainen mahdollisuus että olet tuollaisen .DS_store-tiedoston mennyt jollain ohjelmalla avaamaan, tai kaksoisosoittanut sitä, ja järkkä on kysynyt sinulta jotain tähän malliin:
"tämän tyyppiselle tiedostolle ei ole määritelty ohjelmaa jolla se avataan... valitse ohjelma jolla se avataan... avataanko kaikki tämäntyyppiset tiedostot tällä ohjelmalla..." jotain tuon suuntaista.
Tämän jälkeen olet klikannut "jep", ja tiedostolle on tullut määriteltyä ohjelma jolla se, ja vastaavat tiedostot avataan. Tuolloin nuo tiedostot eivät ehkä muutukaan enää näkymättömiksi TinkerToolilla, koska järjestelmä olettaa niiden olevan määritellyn ohjelman tiedostoja ("skitsoa", nehän ovat järkän omia tiedostoja[:S]). Katsastapa tuo määrittely jonkun .DS_store-tiedoston infosta, ja jos asia on näin, niin poista määrittely. (siis "avaa ohjelmalla" pitäisi olla "ei määriteltyä ohjelmaa")
Itse en haluaisi alkaa tuota kokeilemaan, etten saisi enää lisää harmaita hiuksia, tiedättehän: if it works, don't fix it. Mutta sinun tapauksessasi kannattaa ainakin yrittää.
Tuntuu kyllä että tässä sokea kuuroa opastaa[:$]
"tämän tyyppiselle tiedostolle ei ole määritelty ohjelmaa jolla se avataan... valitse ohjelma jolla se avataan... avataanko kaikki tämäntyyppiset tiedostot tällä ohjelmalla..." jotain tuon suuntaista.
Tämän jälkeen olet klikannut "jep", ja tiedostolle on tullut määriteltyä ohjelma jolla se, ja vastaavat tiedostot avataan. Tuolloin nuo tiedostot eivät ehkä muutukaan enää näkymättömiksi TinkerToolilla, koska järjestelmä olettaa niiden olevan määritellyn ohjelman tiedostoja ("skitsoa", nehän ovat järkän omia tiedostoja[:S]). Katsastapa tuo määrittely jonkun .DS_store-tiedoston infosta, ja jos asia on näin, niin poista määrittely. (siis "avaa ohjelmalla" pitäisi olla "ei määriteltyä ohjelmaa")
Itse en haluaisi alkaa tuota kokeilemaan, etten saisi enää lisää harmaita hiuksia, tiedättehän: if it works, don't fix it. Mutta sinun tapauksessasi kannattaa ainakin yrittää.
Tuntuu kyllä että tässä sokea kuuroa opastaa[:$]
-
Viesti Kirjoittaja NOx »
TinkerTool ei itse tee mitään muuta kuin käyttää OS X:n set detaultsia, siispä TinkerToolin poisto ei ongelmaa poista. Eli ilman TinkerToolia käyttäen Terminalia eli Päätettä saadaan piilotiedostot näkyviin:taitju kirjoitti:Eli minä nyt vieläkin jankkaan tätä alkuperäistä kysymystä / ajatusta, että nämä tiedostothan ovat siis alunperin "näkymättömiä" tiedostoja, joita ei siis pitäisi normaalisti näkyä. Nyt onnistuin jotenkin TInkerTool-ohjelmalla saamaan ne näkyviksi, mutta en saakaan niitä samalla ohjelmalla enää näkymättömiksi, vaikka mielestäni teen juuri niin kuin kyseisen ohjelman tekijä neuvoo. Auttaisiko TinkerToolin poistaminen? Vaiko kenties ohjelman poistaminen ja uudelleen asentaminen ja sitten joidenkin toimenpiteiden tekeminen? Pitäisikö ottaa kyseisen ohjelman tekijään suoraan yhteyttä (Hei, tämä voisi olla hyvä ratkaisu!!)?
defaults write com.apple.finder AppleShowAllFiles ON
Ja takaisin häviksiin:
defaults write com.apple.finder AppleShowAllFiles OFF
Finder ei välttämättä päivitä ikkunoita saman tien vaan voipi olla logout edessä. Sama koskee jos muutoksia tehdään TinkerToolilla (sehän ei varsinaisesti itse tee muuta kuin käskyttää OS X:ää eli on graafinen työkalu moniin komentoriviltä ajettaviin toimintoihin).
Toinen mekanismi on käyttää hakemiston juuressa tiedostoa .hidden. .hidden tiedostossa luetellut tiedostot piilotetaan. Älä editoi .hidden tiedostoja ellet tiedä mitä teet.
com.apple.Dont_Steal_Mac_OS_X
-
Dear Mr
thank you very much for your technical question on
TinkerTool System.
Am 15.04.2005 um 20:13 schrieb Taitju:
There is a problem with these hidden files: They are not invisible in my mac system! And I cant make them turn back to invisible.
I have 10.3.8 dual 450 G4.
I dont know what I did but suddenly there was those .DS_Store messeges and all those hidden files were visible.
This is a normal feature of the Finder which Apple has implemented
for developers. There are many ways to switch this function on and
off. The easiest way to change this preference setting is to
download our free TinkerTool software (not TinkerTool System) from
http://www.bresink.com/osx/TinkerTool.html
then opening the "Finder" pane, removing the checkmark at "Show
hidden and system files" and pressing the button "Relaunch Finder".
I hope this information is helpful to you. If you have further
question don't hesitate to ask.
Best regards,
Marcel Bresink
Tämä auttoi. Olen onnellinen.
Minulla oli siis jokin toinen versio TinkerToolista, joka sitten loppujen lopuksi pelasti tilanteen.
Kukas se olikaan, joka kirjoitti, että "jos mikään ei ole rikki, älä yritä korjata sitä". Hän oli erittäin oikeassa!
Kiitoksia kaikille neuvoista.
thank you very much for your technical question on
TinkerTool System.
Am 15.04.2005 um 20:13 schrieb Taitju:
There is a problem with these hidden files: They are not invisible in my mac system! And I cant make them turn back to invisible.
I have 10.3.8 dual 450 G4.
I dont know what I did but suddenly there was those .DS_Store messeges and all those hidden files were visible.
This is a normal feature of the Finder which Apple has implemented
for developers. There are many ways to switch this function on and
off. The easiest way to change this preference setting is to
download our free TinkerTool software (not TinkerTool System) from
http://www.bresink.com/osx/TinkerTool.html
then opening the "Finder" pane, removing the checkmark at "Show
hidden and system files" and pressing the button "Relaunch Finder".
I hope this information is helpful to you. If you have further
question don't hesitate to ask.
Best regards,
Marcel Bresink
Tämä auttoi. Olen onnellinen.
Minulla oli siis jokin toinen versio TinkerToolista, joka sitten loppujen lopuksi pelasti tilanteen.
Kukas se olikaan, joka kirjoitti, että "jos mikään ei ole rikki, älä yritä korjata sitä". Hän oli erittäin oikeassa!
Kiitoksia kaikille neuvoista.
14 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Käyttöjärjestelmät”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka