Ootteko huomannut, että tässä on tiettyä säännönmukaisuutta miten iTunes soittaa biisejä randomilla? Mulla on keskihajonta aika epätasainen: koko Wishmaster on kuunneltu läpi lähes 2 kertaa, muttei ainuttakaan biisiä Oceanbornilta. Mötley Crüen Dr. Feelgood on samassa jamassa sn jälkeisen Girs girls gils- albumin kanssa.. Outo juttu, mitään en oo rankannut.
Life ain't so random after all? [:O]
iTunes
Keskustelua ohjelmista ja Mac App Storesta.
8 viestiä
• Sivu 1/1
-
Re: iTunes
Viesti Kirjoittaja matteus/2 »
Joo, tästä on muistaakseni ollut juttua aiemminkin ja kyllä minustakin välillä tuntuu että iTunes ei ihan puhtaalla randomilla niitä biisejä valkkaa, tiedä sitten liekö harhaa vain. ![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
3-6-9
-
Viesti Kirjoittaja JanNebert »
Itse kuuntelen randomina albumittain ja olen huomannut seuraavanlaisen ilmiön.
Esim. albumien soidessa järjestyksessä G B H F ja E. Jos albumin E soidessa valitsen manuaalisesti jonkin biisin albumilta B. Jatkuu soitto siten että, ensin soi albumi B loppuun, seuraavaksi soivat albumit H F ja E.
Eli näyttäisi siltä että, ennen randomi soiton alkua iTunes tekisin jonkin listan minkä mukaan koko randomi soitanta suoritetaan. Jos listalla palataan manuaalisesti alkuunpäin, niin soitto jatkaa "samaa sattuman varaista" ennalta määritettyä järjestystä, joka oli käytössä ennen alkuunpäin "kelausta".
Esim. albumien soidessa järjestyksessä G B H F ja E. Jos albumin E soidessa valitsen manuaalisesti jonkin biisin albumilta B. Jatkuu soitto siten että, ensin soi albumi B loppuun, seuraavaksi soivat albumit H F ja E.
Eli näyttäisi siltä että, ennen randomi soiton alkua iTunes tekisin jonkin listan minkä mukaan koko randomi soitanta suoritetaan. Jos listalla palataan manuaalisesti alkuunpäin, niin soitto jatkaa "samaa sattuman varaista" ennalta määritettyä järjestystä, joka oli käytössä ennen alkuunpäin "kelausta".
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Itsellä tuntuu menevän kohtalaisen randomilla nuo. Joitain tuntuu suosivan muita enemmän. (Minun tapauksessani: Eläkeläiset, King Diamond, Nekromantix, White Zombie ja Deep Turtle) Voi tosin olla ihan omien korvien välissäkin vika 
Ja siinä olet oikeassa, että iTunes luo listan ja soittaa sen mukaan, näin toimii myös iPodin vastaava toiminto.

Ja siinä olet oikeassa, että iTunes luo listan ja soittaa sen mukaan, näin toimii myös iPodin vastaava toiminto.
-
Viesti Kirjoittaja jpn »
Epäilisin kuitenkin olevan kyse siitä että ihminen on itse äärimmäisen huono paitsi keksimään satunnaisia lukuja ja järjestyksiä, niin myös ymmärtämään satunnaisuutta. Tämän vuoksi ihminen on löytävinään säännönmukaisuutta täysin sattumanvaraisistakin asioista. Jahka olet kuunnellut läpi koko soittolistan randomilla useita kertoja (kymmeniä tai satoja) voi sattumanvaraisuudesta tai sen puutteesta tehdä jotain todellisia johtopäätöksiä...
-
Viesti Kirjoittaja MacAntti »
iTunes taitaa tosiaan toimia niin, että kun sen käynnistää ja alkaa soittamaan soittolistaa (tai koko kirjastoa) Shuffle modessa, niin se laatii tän satunnaislistan, eikä arvo jokaista kappaletta uudelleen. Itse olen meinaan huomannut, että jos kesken satunnaissoiton soittaakin itse jonkin aiemmin satunnaislistalla olleen kipaleen, niin se jatkaa täysin samassa järjestyksessä kuin aikaisemmin.
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Näin tosiaan on. Tästä syystä on siis tosiaan mahdollista kuunnella koko library randomilla putkeen. Sama juttu on iPodin vastaavassa toiminnossa. Jälkimmäisessä se on vieläpä hyvin ilmeinen, kun soittimen nurkassa näkyy monesko biisi randomlistalla on menossa.MacAntti kirjoitti:iTunes taitaa tosiaan toimia niin, että kun sen käynnistää ja alkaa soittamaan soittolistaa (tai koko kirjastoa) Shuffle modessa, niin se laatii tän satunnaislistan, eikä arvo jokaista kappaletta uudelleen. Itse olen meinaan huomannut, että jos kesken satunnaissoiton soittaakin itse jonkin aiemmin satunnaislistalla olleen kipaleen, niin se jatkaa täysin samassa järjestyksessä kuin aikaisemmin.
-
Viesti Kirjoittaja JanNebert »
Kun iTunesissa siis on tälläinen randomisoittolista periaate, seuraa siitä lyhyellä aikavälillä joidenkin biisien toistoa mikäli ne a) muutamalla ensimmäiselle kerralla, sattumalta asettuvat listan alkuun/keskivaiheille ja b) hakee usein biisejä manuaalisesti. Tällöinhän lista ei tahdo päästä millään loppuun saakka, varsinkaan jos biisejä on paljon. Ajan myötä tilanne tietenkin tasoittuu (edellyttäen, että soittolista joskus soitetaan loppuunsaakka.)
8 viestiä
• Sivu 1/1
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka