Hei!
olen haaveillut tässä iBookin tai PowerBookin hankkimisesta jo aika kauan, ja nyt kun tiikerin ilmestymisen jäljiltä niitä luulisi päivitettävänkin, saattaa hankintakin tulla ajankohtaiseksi. nyt on vain sellainen juttu, että miten pääsen missä vain surffailemaan ja sähköposteihin käsiksi? olen miettinyt tuota saunalahden gprs+ - palvelua (100 mt liikennettä/18 egee), kun saunalahti minulla on jo muutenkin liittymänä. mitä olette mieltä, tuleeko kohtuuttoman kalliiksi tuo jos aikoo sähköpostia tuolla käyttää? työpaikalle ja kotiin aion pystyttää langattoman verkon, ja koulussa semmoinen jo onkin, eli se tulisi sellaiseen hätävarakäyttöön, kun esimerkiksi kaupungilla jos sattuisi tarvitsemaan. Ouluunhan tulee se PANoulu, joka kuulemma kattaa koko kaupungin, mutta se onkin sitten toinen juttu, että uskaltaako sitä käyttää! mulla on nimittäin sellainen tunne tullut jostakin, että se ei olis se kaikkein turvallisin ratkaisu. toinen asia on se, että millä ihmeellä minä saan sen yhteyden muodostettua? koneeseen aion ottaa sisäänrakennetun bluetoothin sekä airportin, (airpotti tosin taitaa olla jo vakiona) sekä puhelinkin pitis vaihtaa, ilmeisesti 3g- jutskajutskaa tukevaan malliin, jossa on vielä bluetoothikin. mitäs sanotte, miltä kuullostaa, onko em jutska järkevän kuulloista, vai olenko upottamassa itseäni suohon, kun ei tuo tekniikka ole niitä kaikkein vahvimpia alojani.
kiitokset jo etukäteen,
Mikko
Internet missä vain
Keskustelua Mac-yhteensopivista laitteista
7 viestiä
• Sivu 1/1
-
-
Re: Internet missä vain
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Ilman sen suurempia omakohtaisia käyttökokemuksia voisin sanoa, että tuo kuulostaa hyvinkin järkevältä vaihtoehdolta. Kannattaa vielä varmuuden vuoksi tuota saunalahden hintaa tarkistuttaa muilla operaattoreilla, mutta muuten kuulostaa erittäin fiksulta. Olen tuollaista vastaavanlaista järjestelmää välillä käyttänyt, tosin oli pc kone ja lainassa. Eipä GPRS:stä varsinaiseksi nettiliittymäksi ole, mutta kyllä se tuon hätävaran homman silti hoitaa. Ja tuo Oulun verkko on varmaankin ihan yhtä turvallinen kuin mikä tahansa muukin internetliittymä. Palomuuri vain päälle ja menoksi. Yhteyden muodostaminen on maceilla yleensä varsin simppeliä. Harvemmin tarvitsee sen kummempia asetuksia laittaa. Mm. oman koulun langaton verkko toimii maceilla heittäen, mutta pc-koneilla vaaditaan vähän säätämistä. Vaikka verkko on pc-koneita varten tehty.
-
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
Tätäkin vastausta kirjoittelen mökiltä seuraavalla yhdistelmällä: iBook G4+Bluetooth + Nokia 6822
Hyvin, ja ripeasti tuntuu tämä EDGE toimivan. Liittymänä on Soneran Data 100.
Sähköposti ym. liikkuu ihan mukavasti, ja webissäkin pystyy surffaamaan, kunhan vain laittaa kuvat pois päältä...muutan 100Mt raja tulee pian vastaan.
Mutta koneen ja puhelimen valinnasta:
Itse näkinsin kaksi järkevää vaihtoehtoa, eli joko kannettavaan ja puhelimeen Bluetooth ja puhelimeen mahdollisimman vikkelä datayhteys (kuten tämän Nokialaisen EDGE).
Toinen vaihtis olisi PowerBook, ja siihen Vodafonen 3G-kortti.
Hyvin, ja ripeasti tuntuu tämä EDGE toimivan. Liittymänä on Soneran Data 100.
Sähköposti ym. liikkuu ihan mukavasti, ja webissäkin pystyy surffaamaan, kunhan vain laittaa kuvat pois päältä...muutan 100Mt raja tulee pian vastaan.
Mutta koneen ja puhelimen valinnasta:
Itse näkinsin kaksi järkevää vaihtoehtoa, eli joko kannettavaan ja puhelimeen Bluetooth ja puhelimeen mahdollisimman vikkelä datayhteys (kuten tämän Nokialaisen EDGE).
Toinen vaihtis olisi PowerBook, ja siihen Vodafonen 3G-kortti.
"If you have to go to sea, it's better to be a pirate than join the navy." -Jobs
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Suosituksia lisää: Powerbook, Bluetooth, Nokia 6310i ja DNA:n Yritysliittymä, 16,65/kk ilman rajoituksia.
Hidashan tää yhteys on, mutta näin mökillä menettelee ja muutenkin reissatessa. Toisaalta, hyvänä puolena se, ettei ole datamäärärajoja. Senkun surffaa/mailaa.
Kotona ja töissä onkin sitten Airport Extreme tukiasemat.
Terveiset vaan mökiltä...
Hidashan tää yhteys on, mutta näin mökillä menettelee ja muutenkin reissatessa. Toisaalta, hyvänä puolena se, ettei ole datamäärärajoja. Senkun surffaa/mailaa.
iMac 24" 4,5K, pari Mac miniä, iPhone 13, iPad 2021, Watch SE 2022 ja kaikenlaista muuta. FiMUG ry jäsen
-
Viesti Kirjoittaja Jezze »
Mutta saakos yksityisasiakas DNA:n Yritysliittymää??MacFinn kirjoitti:Suosituksia lisää: Powerbook, Bluetooth, Nokia 6310i ja DNA:n Yritysliittymä, 16,65/kk ilman rajoituksia.
15" albook 1,5ghz, 512mt, Radeon 9700 128mt. A pirate with a steering wheel coming out of his crotch walks into a bar and the bartender says, "Do you know you have a steering wheel coming out of your crotch?" He says, "Aaarrr..it's driving me nuts."
-
Viesti Kirjoittaja huruguru »
JIIHAA!!!!!
vihdoinkin ihan oikeasti pätevä syy valita PowerBookki! kiitokset sinulle kallekilponen! nyt vain heräsi jatkokysymys, että miten saan toimimaan sen vodafonen kortin powerbookin kanssa, kun se käyttöiittymäohjelmisto tarjotaan vain, kas kummaa, winukalle. kiusallista. ja ohjeissa (elisan sivuilla) kerrotaan, että yhteyden voi muodostaa ainoastaan sillä mukana tulevalla ohjelmistolla. onko tuo totta, vai taas jotain linssiin viilausta. onko jossakin tarjolla ko. ohjelmistoa macille? vai onko se tyyliin, laita kortti sisään - avaa selain - surffaa, niinkuin yleensä macilla nämä "konfiguroinnit" nettiyhteyksille ovat? ja onko se vodafonen kortti vain elisna yhteyksillä toimiva, vai voinko käyttää sitä operaattorista riippumatta? tämä ratkaisu on ihanteellisin minulle, koska yleensä puhun ja surffaan yhtäaikaa (esim. sähköpostista tarkistaminen jne...)
kiitokset kaikille vastauksista! monta vaihtoehtoa näköjään tarjolla!
vihdoinkin ihan oikeasti pätevä syy valita PowerBookki! kiitokset sinulle kallekilponen! nyt vain heräsi jatkokysymys, että miten saan toimimaan sen vodafonen kortin powerbookin kanssa, kun se käyttöiittymäohjelmisto tarjotaan vain, kas kummaa, winukalle. kiusallista. ja ohjeissa (elisan sivuilla) kerrotaan, että yhteyden voi muodostaa ainoastaan sillä mukana tulevalla ohjelmistolla. onko tuo totta, vai taas jotain linssiin viilausta. onko jossakin tarjolla ko. ohjelmistoa macille? vai onko se tyyliin, laita kortti sisään - avaa selain - surffaa, niinkuin yleensä macilla nämä "konfiguroinnit" nettiyhteyksille ovat? ja onko se vodafonen kortti vain elisna yhteyksillä toimiva, vai voinko käyttää sitä operaattorista riippumatta? tämä ratkaisu on ihanteellisin minulle, koska yleensä puhun ja surffaan yhtäaikaa (esim. sähköpostista tarkistaminen jne...)
kiitokset kaikille vastauksista! monta vaihtoehtoa näköjään tarjolla!
MacBook pro 2.4 ghz c2d
-
Viesti Kirjoittaja huruguru »
Huoh ja voih ja oih!
Suunnitelmissa oli siis hankkia se 12":n malli, ei isoa läppäriä, koska mulla sellanen kivireki on jo ollut, eikä se ollut kätevä (kivireki oli pc, hävettää myöntää... ja mulla on kotona hurisemassa g4-powermacci, joten se hoitelee raskaimmat hommat). ja 12":n mallissahan ei tuota pc-korttipaikkaa ole. jos ei nyt sitten applen gurut ymmärrä sitä lisätä siihen seuraavassa päivityksessä, toivossa on hyvä elää! eli käyttökelpoisin idea olisi varmaankin sitten se dataliittymä kännykkään vaan. ellei ole sitten muita vaihtoehtoja gprs/3G-palvelun käyttöön, siis jotain härpäkkeitä!
- Mikko
Suunnitelmissa oli siis hankkia se 12":n malli, ei isoa läppäriä, koska mulla sellanen kivireki on jo ollut, eikä se ollut kätevä (kivireki oli pc, hävettää myöntää... ja mulla on kotona hurisemassa g4-powermacci, joten se hoitelee raskaimmat hommat). ja 12":n mallissahan ei tuota pc-korttipaikkaa ole. jos ei nyt sitten applen gurut ymmärrä sitä lisätä siihen seuraavassa päivityksessä, toivossa on hyvä elää! eli käyttökelpoisin idea olisi varmaankin sitten se dataliittymä kännykkään vaan. ellei ole sitten muita vaihtoehtoja gprs/3G-palvelun käyttöön, siis jotain härpäkkeitä!
- Mikko
MacBook pro 2.4 ghz c2d
7 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu laitteista”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka