Eli kun nyt olen jonkinaikaa harkinnut mäkkiin siirtymistä (imac g5) niin kertokaapas nyt kellä sellainen (uusin versio) on että onko siitä mihinkään... Kovin oli nihkeästi arvosteluja kun yritin etsiä, ja tuntuu että lähinnä negatiivista kerrottavaa (Tiikeri bugittaa, surkea näyttis, yms.).
Käyttötarkoitus olisi hyvin suureksi osaksi musiikki painotteista (moniraita äänitys & editointi, ulkoisella äänikortilla) sekä kouluasioiden hoitamista. Pelaamiseen en konetta käytä koska käytän konsolia jos pelaan.
Järkee vai ei?
iMac-aiheista keskustelua
12 viestiä
• Sivu 1/1
-
Re: Järkee vai ei?
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
Mainiosti G5 iMacin pitäisi tuohon hommaan soveltua. Löytyyhän siitä jopa optinen äänilähtö/tulokin.
"If you have to go to sea, it's better to be a pirate than join the navy." -Jobs
-
Viesti Kirjoittaja vulcan spoetnik »
Moi,
Entäpä käyntiääni ? Onko noi 2Ghz Imacit hiljaisempia kuin edeltäjänsä ? Itse pähkäilen samaa asiaa kuin Hatsa....
Tuossa oon laskenut että Powermac 2x2.0Ghz 512mbn muistilla kustantaa suurinpiirtein samanverran kuin Imac 2.0Ghz 20 tuuman näyttiksellä ja 1 Gbn muistilla.... Onhan se selvää että powermacissä on enemmän tehoja yms yms.. mutta koska teen aika ison osan duunista ulkoisilla vehkeillä, joten en tarvitse välttämättä kaikkea powermacin tarjoamaa tehoa.... Imacissä on näyttiskin valmiina ( joka vissiin kuitenkin on keskitasoa parempi ? eli kelpaa siis vaikka elokuvien katseluun... ) Toisaalta Imacci häviää Powermäcille laajennettavuudessa.... joka on aika hyvä juttu tulevaisuuden kannalta...
Onko kellään mitään mielipiteitä tästä ?
kallekilponen kirjoitti:Mainiosti G5 iMacin pitäisi tuohon hommaan soveltua. Löytyyhän siitä jopa optinen äänilähtö/tulokin.
Entäpä käyntiääni ? Onko noi 2Ghz Imacit hiljaisempia kuin edeltäjänsä ? Itse pähkäilen samaa asiaa kuin Hatsa....
Tuossa oon laskenut että Powermac 2x2.0Ghz 512mbn muistilla kustantaa suurinpiirtein samanverran kuin Imac 2.0Ghz 20 tuuman näyttiksellä ja 1 Gbn muistilla.... Onhan se selvää että powermacissä on enemmän tehoja yms yms.. mutta koska teen aika ison osan duunista ulkoisilla vehkeillä, joten en tarvitse välttämättä kaikkea powermacin tarjoamaa tehoa.... Imacissä on näyttiskin valmiina ( joka vissiin kuitenkin on keskitasoa parempi ? eli kelpaa siis vaikka elokuvien katseluun... ) Toisaalta Imacci häviää Powermäcille laajennettavuudessa.... joka on aika hyvä juttu tulevaisuuden kannalta...
-
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
iMacin äänekkyys/hijlaisuus tuntuu riippuvan yksilöstä...jos uuri käy saa heti aivan äänettömän...huonolla tuurilla saa vaihtaa midplanen toisensa perään ennenkuin hiljenee...![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
"If you have to go to sea, it's better to be a pirate than join the navy." -Jobs
-
Viesti Kirjoittaja Elroy »
Mulla on juuri samantyyppiset ajatukset mielessä. Lisäksi se 20" näyttö vs. oma 17" tft...vulcan spoetnik kirjoitti: Moi,
kallekilponen kirjoitti:Mainiosti G5 iMacin pitäisi tuohon hommaan soveltua. Löytyyhän siitä jopa optinen äänilähtö/tulokin.
-
Viesti Kirjoittaja Jukka Turunen »
Nuo koneen äänekkyysongelmat ovat raporttien mukaan vähentyneet huomattavasti tuossa kakkossukupolven iMacissa. Itselläni on tilauksessa 17" 2Ghz malli, joten voin sen saavuttua kommentoida koneen hiljaisuutta.
-
Viesti Kirjoittaja Mavah »
Eiköhän iMac G5 vastaa todella hyvin tarpeitasi. ![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Kyllä se aika taivaaseen ylistettiin silloin kun se julkaistiin. Maanantaikappaleita on sittemmin ollut liikkeellä, mutta pääasiallisesti se on suorastaan kadehdittavan toimiva laite.
Nätti, nopea ja hiljainen.
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Kyllä se aika taivaaseen ylistettiin silloin kun se julkaistiin. Maanantaikappaleita on sittemmin ollut liikkeellä, mutta pääasiallisesti se on suorastaan kadehdittavan toimiva laite.
Nätti, nopea ja hiljainen.
iMac G5 20" ja onnellinen käyttäjä. 

-
Osta. Tiikerissä on bugeja ja niitä korjataan. Niitä on kaikissa koneissa ja käyttiksissä. Näyttiksellä ei ole merkitystä kun juuri sanoit että et pelaa. Joten?Hatsa kirjoitti:Eli kun nyt olen jonkinaikaa harkinnut mäkkiin siirtymistä (imac g5) niin kertokaapas nyt kellä sellainen (uusin versio) on että onko siitä mihinkään... Kovin oli nihkeästi arvosteluja kun yritin etsiä, ja tuntuu että lähinnä negatiivista kerrottavaa (Tiikeri bugittaa, surkea näyttis, yms.).
Käyttötarkoitus olisi hyvin suureksi osaksi musiikki painotteista (moniraita äänitys & editointi, ulkoisella äänikortilla) sekä kouluasioiden hoitamista. Pelaamiseen en konetta käytä koska käytän konsolia jos pelaan.
Itse ostin juuri 20" imacin 2Ghz. Eli rev B. Olin lukenut juttuja äänistä jne. mutta kone on hiljainen ja vasta rasituksessa se rupeaa kevyesti puhaltamaan. Suurin osa mac ihmisistä on oudosti kuulovammaisia että kun maailma on täynnä ääniä, niin juuri koneen pitää olla äänetön. Mac on hiljaisimpia koneita mitä kuluttajat ja osittain yritykset voi ostaa. En aio puhua passiivijäähdytyksestä tässä yhteydessä.
-
Viesti Kirjoittaja wille »
Osta ihmeessä. Komea kone tämä on, kaunis ja hiljainen (iMac 17", revB). Tuulettimen äänet alkavat pauhaamaan lähinnä pelien aikana. Pelit siis taitavat varata käyttöönsä kaiken kokeen tehon ymmärtämättä alustansa kokonaistehoa. Tästäkään huolimatta tuuletusääni ei ole kovin suuri. Tuuletusääni on paljon pienempi kuin vanhassa PC:ssäni (P4, 2,4 ghz) , mutta ääni tulee enemmän esille, sillä normaalisti kone on aivan täysin hiljainen. Äänekkyys on siis enemmänkin suhteessa iMacin normaaliin äänettömyyteen kuin suhteessa normaaliin tietokoneista kuuluvaan ääneen. iMacin äänekkyyden tunnetta nostaa myös se, että tuulettimet ovat 30-40 sentin päässä korvista verrattuna puolet lattiatilasta vievään PC:n tuuletinboksiin, joka on kauempana korvien kuuloetäisyydeltä. Edellä mainitusta huolimatta iMac on PC-koneisiin verrattuna täyskäytössäkin (tyhmät pelit) hiljainen kone.
iMac, iBook, iPod, iBMW
-
Viesti Kirjoittaja andie »
sori että vieläkin kaivelen tätä (varmaankin moneen kertaan loppuunkäsiteltyä) asiaa.. porukoille hankittiin 2GHz:n 17-tuumainen iMac. omaa powerbookia olen käyttänyt puolisen vuotta ja yhtäkkiä kyllä ihmetyttää tämän iMacin tuulettimen käyttäytyminen. muiden keskustelujen pohjalta on vaikea sanoa että onko tässä nimenomaisessa yksilössä jotain vikaa.. ehkä täytyisi käydä kuuntelemassa jossain muiden ääntelyjä.kallekilponen kirjoitti:iMacin äänekkyys/hijlaisuus tuntuu riippuvan yksilöstä...jos uuri käy saa heti aivan äänettömän...huonolla tuurilla saa vaihtaa midplanen toisensa perään ennenkuin hiljenee...
mikä on midplane?
tuo normaalisuhina on kyllä mukavan hiljainen, jos talossa tapahtuu jotain muuta niin ei paljoa huomaa. sen ymmärrän, että pelit rasittavat konetta, mutta jo pelkkä surffailu (tai edes pelkästään tämän tekstin kirjoittaminen) pistää tuulettimen hurraamaan, ja mikä ikävintä - äänenkorkeus vaihtelee jatkuvasti. eikä sekään periaatteessa ole mitään verrattuna tuohon vanhempaan pc-koneeseen, mutta PB:n jälkeen tämä tuntuu kyllä enemmän joltain suihkukoneelta.
ja nuo jotkut tuulettimen taajuudet tuntuvat resonoivan koneen runkoon eri voimakkuudella. esimerkiksi tällä hetkellä koneen sisäisellä mikrofonilla mitattuna jos "syöttövoimakkuus"-säädin on täysillä, hurina pitää mittaria 4-5:n palkin kohdilla. normaalia?
prosessoritehon laskeminen auttaa kyllä asiaa, but then again... mitäs ideaa siinä on.
turhaa tässä itken, lienee paras ottaa itse selvää?
-
Viesti Kirjoittaja wille »
Itse ihmettelin tänään, että mitäs noi tuulettimet tavallisen nettisurffailun aikana rupesivat niin kovin käymään. Avasin "Järjestelmän valvonta" -työkalun (ohjelmat --> lisäohjelmat -->) ja katsoin, että Mail käytti prosessoritehoista jatkuvasti yli 90 %. Sammutin mailin ja käynnistin sen uudelleen, suihkukoneen äänet laantuivat. Joskus saattaa siis tuollainen ohjelman jumiutuminen tai what ever aiheuttaa tuulettimien käyntiä.
Andie, oot kyllä siinä oikeassa, että Applen kannettavat ovat hiljaisia iMacciin verrattuna. Omaa iBookkiani (G4) en ole saanut tuulettelemaan kovinkaan montaa kertaa, erittäin hiljainen kaveri. Mutta ei minua kyllä ole iMacin tuulettimet vielä alkaneet häiritä.
Andie, oot kyllä siinä oikeassa, että Applen kannettavat ovat hiljaisia iMacciin verrattuna. Omaa iBookkiani (G4) en ole saanut tuulettelemaan kovinkaan montaa kertaa, erittäin hiljainen kaveri. Mutta ei minua kyllä ole iMacin tuulettimet vielä alkaneet häiritä.
iMac, iBook, iPod, iBMW
-
Oma rev B hurisee joko tasaisesti tai sitten kovaa pelatessa. (midplane on emolevy)andie kirjoitti:sori että vieläkin kaivelen tätä (varmaankin moneen kertaan loppuunkäsiteltyä) asiaa.. porukoille hankittiin 2GHz:n 17-tuumainen iMac. omaa powerbookia olen käyttänyt puolisen vuotta ja yhtäkkiä kyllä ihmetyttää tämän iMacin tuulettimen käyttäytyminen. muiden keskustelujen pohjalta on vaikea sanoa että onko tässä nimenomaisessa yksilössä jotain vikaa.. ehkä täytyisi käydä kuuntelemassa jossain muiden ääntelyjä.kallekilponen kirjoitti:iMacin äänekkyys/hijlaisuus tuntuu riippuvan yksilöstä...jos uuri käy saa heti aivan äänettömän...huonolla tuurilla saa vaihtaa midplanen toisensa perään ennenkuin hiljenee...
mikä on midplane?
tuo normaalisuhina on kyllä mukavan hiljainen, jos talossa tapahtuu jotain muuta niin ei paljoa huomaa. sen ymmärrän, että pelit rasittavat konetta, mutta jo pelkkä surffailu (tai edes pelkästään tämän tekstin kirjoittaminen) pistää tuulettimen hurraamaan, ja mikä ikävintä - äänenkorkeus vaihtelee jatkuvasti. eikä sekään periaatteessa ole mitään verrattuna tuohon vanhempaan pc-koneeseen, mutta PB:n jälkeen tämä tuntuu kyllä enemmän joltain suihkukoneelta.
ja nuo jotkut tuulettimen taajuudet tuntuvat resonoivan koneen runkoon eri voimakkuudella. esimerkiksi tällä hetkellä koneen sisäisellä mikrofonilla mitattuna jos "syöttövoimakkuus"-säädin on täysillä, hurina pitää mittaria 4-5:n palkin kohdilla. normaalia?
prosessoritehon laskeminen auttaa kyllä asiaa, but then again... mitäs ideaa siinä on.
turhaa tässä itken, lienee paras ottaa itse selvää?
12 viestiä
• Sivu 1/1
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka