Hei!
(Jos et jaksa lukea pohjustustani, hyppää kohtaan #---#)
Rekisteröidyin tänne nyt ihan varta vasten muutaman kysymyksen esittämistä varten, toivottavasti osaatte vastata. Lähetän tämän saman postin myös Omenamehun keskusteluun jotta saavutan mahdollisimman monet.
Homman nimi on nyt se, että olen lukion toisen vuoden opiskelija ja käymme myös muutamilla kursseilla paikallisella yliopistolla - kannettava tietokone on tarpeeseen, vaikka opettajat kuinka kertoisivat käsialan merkityksestä. Sen lisäksi että akkukeston pitää olla mallia hyvä, tarvitsee koneessa olla WLAN; koulussamme + Turussa muualla on laajalti käytössä Sparknet - ilmainen & oppitunteja tukeva internetyhteys.
Miksi Macintosh? Etsin erillaisia vaihtoehtoja tähän probleemaani ja eniten pidin Acerin Travelmate ratkaisuista, tosin niiden minua miellyttävät mallit pyörivät siinä 1500 euron hujakoilla - budjettini kultainen keskitie on 1200e. Takanani keittiön pöydällä seisoo ylväänä vanha LC630, jonka ilmaisena itselleni hankin - ei sillä tosin ole mitään tullut tehtyä, mutta muistuttipas se minua "muista vaihtoehdoista". Löysin unessa.net:n kertomuksen PC-käyttäjän vaihdosta Macintoshiin. Tosissaan, ajattelin, Macillä (Linuxilla) ei ole Windowsin ongelmia - se EI mene täysin jumiin kiitos spywaren yms. eikä sitä tarvitse niitä eikä viruksia varten suojata - tärkeää tietojenkäsittelykaistaa säilyy.
Mitä menetän? Pelit? Nääh, minulla on PC-pöytäkone. Miksi iBook? iBook on minulle hintansa ja ominaisuuksiensa puolesta täydellinen - kaksitoistatuumainen perusmalli ja siihen itse kaupasta giga lisämuistia - hinta on ~1200e, siis juuri budjettini verran. Toisaalta en edes 14" versiota haluaisi - isompi näyttö, kovalevy ja polttava - sekä niiden kautta suurempi energian kulutus? Eiei, akun pitää kestää. Sama homma PowerBookin kanssa, tosin sen hinta jo viivoittaa sen mäkeen.
#--#
Noniin, tottakai näitä osittain huolestuttavilta kuulostavia foorumeita selatessa on muutama kysymys noussut mieleen. Toivon että teillä olisi hetki aikaa kertoa omista kokemuksistanne, jotta saisin rohkeutta tehdä tilauksen Applelle. Numeroin kysymykset jotta niihin olisi helpompi vastata, kertokaa toki muitakin kokemuksianne.
1. Mistä? Apple Store tulee pääasiassa mieleen, mutta myös kotimaiset vaihtoehdot, lähinnä Office Line ja Varimport (Turun alueella majailen) ovat mahdollisia. Miten takuuasiat hoidetaan? Olen siis ajatellut ostaa Apple Storesta, pitääkö silloin mahdollisissa takuuasioissa lähettää iBook takaisin jonnekkin ulkomaille? Huoltoajat ovat ilmeisesti karmaisevia? Office Linestä/Varimportista ostaessa tarvitsisi vain kiikuttaa liikkeeseen?
2. Kuinka Apple Storesta tilataan niin, että opiskelija-alennuksen saa edukseen? Entä kuinka tilaus kannattaisi tehdä? Ajattelin että viitenumero-kikkailun sijaan tilaisin suoraan isäni Visalla?
3. Muistin asennus? Kuten aiemmin kerroin, aion ostaa ja asentaa koneeseen itse 1 gigan lisämuistia (Kingston KTA-PBG4333/1G) - kuinka se onnistuu, ei kai ole liian vaikeaa/riskialtista? Entä vaikuttaako tämä takuuseen?
4. Entäs sitten kovalevy, mikäli sitä joskus haluaisi laajentaa (perusmallissa 40G)?
5. Kuinka tämän WLANin kanssa? Jostain luin jotain vaikeuksia tehokkuuden kanssa, käyttökokemuksia samassa rakennuksessa olevasta WLANista (Sparknet)?
6. Millainen kantolaukku sopisi parhaiten huomioon ottaen iBookin pienen koon? Itselläni on vanha Samsonite-laukku tietokonepaikalla, sitä ajattelin näin alkuun käyttää, en viitsisi reppuun survoa.
7. Melkein jo unohdin; koskevatko kauppaa Applelta suoraan tilattaessa nuo Suomen kuluttajansuojalait? Kyllähän koneen meinaan pitää vähintään tuo 3v, jolle Apple Carea myydään, kestää - käytännössä pitäisi siis saada takuuasiat hoidettua tuonakin aikana, vaikka itse "takuu" on jo mennyt umpeen?
---
Kiitos jo näin etukäteen, jään innolla odottamaan vastauksianne.
12" iBookkia hankkimassa, muutama käytänn
Keskustelua kannettavista
6 viestiä
• Sivu 1/1
-
12" iBookkia hankkimassa, muutama käytänn
Viesti Kirjoittaja Preyer^ »
-
- Vuoden Homppulainen 2006
Re: 12" iBookkia hankkimassa, muutama käytänn
Viesti Kirjoittaja AppleFarmer »
1. Aina on hyvä suosia jälleenmyyjiä. Jos kukaan ei osta, häviävät ne kartalta ja koneita ei enää pääse kokeilemaan. Toki Apple Store on kätevä, jos omassa kaupungissa ei ole jälleenmyyjää. Varimportista olen ostanut itselleni ja tutuille koneita. Applen koneissa on Worldwide-takuu, mutta en tiedä miten tuo käytännössä menee jos ostat Storesta. Ei ole mennyt kuin yksi kone 16 vuoden aikana takuuhuoltoon. Kop kop kop...
3. Muistin voi asentaa ihan itse eikä takuu raukea. iBookissa näppis irti ja pääset muisteihin käsiksi. Tässä kuvitetut ohjeet PDF-muodossa. Jälleenmyyjältä tilattaessa saat kyllä muistin asennettuna samaan hintaan.
4. Kovalevyn jos itse vaihdat, niin takuu raukeaa. Storesta ja jälleenmyyjältä voit tilata iBookin isommalla levyllä. Huolto vaihtaa tietenkin levyn ja takuu säilyy. iBook pitää vetää tuhannen peen päreiksi jos levyn vaihtaa. Tosin isompi ja nopeampi 7200rpm kiekko pyörittää nopeammin kuin vakio 4200rpm malli.
Olen vaihdellut noihin iBookeihin levyjä ja kyllä se onnistuu hienosti, mutta jos haluaa pelata varman päälle, niin....
5. Kaikki Airportiin kytkeytyneet iBookit joita olen käyttänyt, ovat toimineet kuin junan vessa.
6. Tucano Second Skin on iBookille oiva kaveri. Suojaa iBookia tehokkaasti. Sitten iBook Tucanon sisällä vaikka 12" tarkoitettuun pieneen laukkuun.
7. Jos ostat koneen suoraan Applelta, niin siinä on ihan normaali 1 vuoden Worldwide takuu. Tosin käytännössä 2 vuottakin voi mennä läpi (kuluttajansuojalaki). Kotivakuutuksen piikkiinkin voit saada korjauksen.
3. Muistin voi asentaa ihan itse eikä takuu raukea. iBookissa näppis irti ja pääset muisteihin käsiksi. Tässä kuvitetut ohjeet PDF-muodossa. Jälleenmyyjältä tilattaessa saat kyllä muistin asennettuna samaan hintaan.
4. Kovalevyn jos itse vaihdat, niin takuu raukeaa. Storesta ja jälleenmyyjältä voit tilata iBookin isommalla levyllä. Huolto vaihtaa tietenkin levyn ja takuu säilyy. iBook pitää vetää tuhannen peen päreiksi jos levyn vaihtaa. Tosin isompi ja nopeampi 7200rpm kiekko pyörittää nopeammin kuin vakio 4200rpm malli.
Olen vaihdellut noihin iBookeihin levyjä ja kyllä se onnistuu hienosti, mutta jos haluaa pelata varman päälle, niin....
5. Kaikki Airportiin kytkeytyneet iBookit joita olen käyttänyt, ovat toimineet kuin junan vessa.
6. Tucano Second Skin on iBookille oiva kaveri. Suojaa iBookia tehokkaasti. Sitten iBook Tucanon sisällä vaikka 12" tarkoitettuun pieneen laukkuun.
7. Jos ostat koneen suoraan Applelta, niin siinä on ihan normaali 1 vuoden Worldwide takuu. Tosin käytännössä 2 vuottakin voi mennä läpi (kuluttajansuojalaki). Kotivakuutuksen piikkiinkin voit saada korjauksen.
-
Viesti Kirjoittaja am_tiainen »
1. Mistä tahansa. Valtuutetut huollot ottavat koneita vastaan huoltoon oli ne hankittu mistä vain. huollot löytää apple.via.infonow.net/locator/jsp/index.jsp?LOC=fi_FI "Etsin huoltoa" valinnan valitsemalla. Apple Storesta ostetut koneet nekin voi myös laittaa takuuhuoltoon virallisella huoltoliikkeelle jos niin haluaa. Oli kone tavallisesta kaupasta tai Apple Store nettikaupasta ostettu, on niillä sama tukinumero johon voi hädän hetkellä soittaa joten oli se hankittu miten tahansa sillä ei ole väliä takuuasioissa. Jos pistetään Applen tukinumeron kautta huoltopyyntö, ne menevät automaattisesti kuriirilla ulkomaille (olikohan se hollanti vai joku siellä lähellä oleva maa) ja takaisin.
2. En tiedä. Soita Applen myyntiin joka löytyy Applen sivujen "Myynti" kohdasta tai kysy paikallinen opiskelija-alennus/tarjous (Varimport, Officeline, mustapekka tai tector).
3. Helppo, eikä vaikuta takuuseen.
4. Onnistuu kuten Applefarmer sanoi, ohjeet löytyy netistä mutta siinä on hiton iso työ jos ekaa kertaa sitä purkaa osiin. Ruuvien paljous niin jumalaton että ei ole ihme jos sulla muutama katoaisi ja muutama ylimääräinen löytyisi kädestä kun olet sen uudestaan kasannut. Itse olen PowerBookin muutaman kerran purkanut näppäränä mutta eka kerta oli hyvin hankala mutta minkäs teet kun ei ole halua maksaa mistään "ylimääräisestä". Tosin PowerBookin avaaminen on huomattavasti helpompaa kuin tuon iBookin avaaminen. Tai siis PowerBookissa on ainakin vähemmän noita ruuveja ja pelkkä näppäintason purkaminen riittää.
5. Kyllä se kai ihan hyvin toimii. Sanotaan että ihan yhtä hyvin ottaa signaalia kuin vastaavien PC kannettavat ellei paremmin. Pöytäkoneissa signaalitehot on yleensä paljon paremmmat ihan vain siitä syystä että niiden PCI WLAN korttien mukana tulee aika isot suunnattavat antennit (jotka ois aika kornin näköiset jossain kannettavassa).
6. Tucanon Apple WorkOut 12" olisi ihan sopiva, Se on kevyt mutta siihen myös mahtuu lisävarusteet että itse kannettava. On muuten ihan mittatilauksena tehty malli Applen kannettaville. Itsellä on iBookissa Tucano Apple Second Skin mutta harkinnassa on tuo WorkOut kun se on niin kätevän pieni ja siihen silti mahtuu lisävarusteet. Minulla kun ei ole pahemmin käytössä mitään reppua jos käyn kavereiden luona iBookin kanssa.
7. Kyllä tuo kuluttajasuoja varmaan takaa kannettaville noin kahden vuoden minimiajan jonka koneen pitää kestää. Apple Care vain tekee siitä pirun paljon helpompaa kun ei tarvi kinata takuusta 1 vuoden jälkeen. Tosin ongelmat ilmestyy usein ensimmäisen vuoden aikana jos on ilmestyäkseen.
PS. iBookin akkukesto on huomattavasti parempi (n. 4h) kuin vastaavien Alumiinisten PowerBookkien. Syytä en tiedä mutta niin se vain on osoittautunut että iBookin akku kestää paljon paremmin kuin PowerBookin vastaavan.
2. En tiedä. Soita Applen myyntiin joka löytyy Applen sivujen "Myynti" kohdasta tai kysy paikallinen opiskelija-alennus/tarjous (Varimport, Officeline, mustapekka tai tector).
3. Helppo, eikä vaikuta takuuseen.
4. Onnistuu kuten Applefarmer sanoi, ohjeet löytyy netistä mutta siinä on hiton iso työ jos ekaa kertaa sitä purkaa osiin. Ruuvien paljous niin jumalaton että ei ole ihme jos sulla muutama katoaisi ja muutama ylimääräinen löytyisi kädestä kun olet sen uudestaan kasannut. Itse olen PowerBookin muutaman kerran purkanut näppäränä mutta eka kerta oli hyvin hankala mutta minkäs teet kun ei ole halua maksaa mistään "ylimääräisestä". Tosin PowerBookin avaaminen on huomattavasti helpompaa kuin tuon iBookin avaaminen. Tai siis PowerBookissa on ainakin vähemmän noita ruuveja ja pelkkä näppäintason purkaminen riittää.
5. Kyllä se kai ihan hyvin toimii. Sanotaan että ihan yhtä hyvin ottaa signaalia kuin vastaavien PC kannettavat ellei paremmin. Pöytäkoneissa signaalitehot on yleensä paljon paremmmat ihan vain siitä syystä että niiden PCI WLAN korttien mukana tulee aika isot suunnattavat antennit (jotka ois aika kornin näköiset jossain kannettavassa).
6. Tucanon Apple WorkOut 12" olisi ihan sopiva, Se on kevyt mutta siihen myös mahtuu lisävarusteet että itse kannettava. On muuten ihan mittatilauksena tehty malli Applen kannettaville. Itsellä on iBookissa Tucano Apple Second Skin mutta harkinnassa on tuo WorkOut kun se on niin kätevän pieni ja siihen silti mahtuu lisävarusteet. Minulla kun ei ole pahemmin käytössä mitään reppua jos käyn kavereiden luona iBookin kanssa.
7. Kyllä tuo kuluttajasuoja varmaan takaa kannettaville noin kahden vuoden minimiajan jonka koneen pitää kestää. Apple Care vain tekee siitä pirun paljon helpompaa kun ei tarvi kinata takuusta 1 vuoden jälkeen. Tosin ongelmat ilmestyy usein ensimmäisen vuoden aikana jos on ilmestyäkseen.
PS. iBookin akkukesto on huomattavasti parempi (n. 4h) kuin vastaavien Alumiinisten PowerBookkien. Syytä en tiedä mutta niin se vain on osoittautunut että iBookin akku kestää paljon paremmin kuin PowerBookin vastaavan.
[ Apple MacBook (early 2016)]
[ Apple Mac mini (late 2012)]
[ AppleTV 4]
[ Apple iPad mini 4 cellular]
[ Apple iPhone SE ]
[ Apple Mac mini (late 2012)]
[ AppleTV 4]
[ Apple iPad mini 4 cellular]
[ Apple iPhone SE ]
-
Viesti Kirjoittaja lezo »
ite melkein suosittelisin tilausta apple storen kautta. mikäli haluaa nopeasti sen koneen saada. ite tilasin varimportista. kohta kaksi viikkoa menny tilauksesta eikä oo konetta kuulunu.
-
Viesti Kirjoittaja Preyer^ »
Tänään kysyin kauan sillä kestäisi (olivat liikkeestä tosissaan loput), kertoi että viikko-pari, sekään ei ole lupaus. Kyse on siis siitä, että kun iBookin päivitys on pari viikkoa vanha, kaikki haluavat ostaa sen nyt. Kestää siis mitä luultavimmin yhtä kauan suoraan Apple Storestakin.
Muuten melkeinpä ostaisin koko paketin tuolta Varimportista, mutta muistista pyysivät vähän liian suolaista hintaa; taidan ostaa muuten sieltä mutta muistin erikseen.
Muuten melkeinpä ostaisin koko paketin tuolta Varimportista, mutta muistista pyysivät vähän liian suolaista hintaa; taidan ostaa muuten sieltä mutta muistin erikseen.
-
Viesti Kirjoittaja NeNithelo »
Turun Varimportista saa oikein ystävällistä palvelua, nimimerkillä kokemusta on. ![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
•Muistien hinnat tosiaan tuppaavat olemaan pilvissa. AppleStoressa ne ovat vielä korkeammalla kuin jälleenmyyjillä.
•Sellaisia huhuja tosiaan liikkuu, että AppleStoresta saisi nopeammin omansa kuin jälleenmyyjältä, mutta tuota huhua en voi kumota/vahvistaa.
•Jos tilaat sen perusmallin saat sen luultavasti hieman nopeammin, kuin jos lähdet kustomoimaan vaikkapa kovalevyn kokoa. Itse tosin laittaisin suuremman lätyn sisään. Toisaalta erotuksella joka menee suuremman sisäisen levyn saamiseen vaikkapa tuo 110€ jos haluat 80 gigaisen levyn, niin sillä saa jo paljon suuremman USB2 -levyn. Itse ostin juuri 250 Gt:n LaCien P3 Porshe levyn hintaan 149, eli jos tarvitsee paljon tilaa, mutta ei tarvitse kaikkea raahata mukana, voisi olla kannattavampi sijoitus sijoittaa ulkoiseen lättyyn. [Huh huh mitä tekstiä tuli kirjoiteltua, noh kait tuosta selvää saa..]
•Yliopiston alueella ainakaan minulla ei ole ollut mitään ongelmia Sparknetin kanssa. Harmittamaan jää ainoastaan se, että se on paljon nopeampi kuin megainen oma koti ADSL.![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
•Muistien hinnat tosiaan tuppaavat olemaan pilvissa. AppleStoressa ne ovat vielä korkeammalla kuin jälleenmyyjillä.
•Sellaisia huhuja tosiaan liikkuu, että AppleStoresta saisi nopeammin omansa kuin jälleenmyyjältä, mutta tuota huhua en voi kumota/vahvistaa.
•Jos tilaat sen perusmallin saat sen luultavasti hieman nopeammin, kuin jos lähdet kustomoimaan vaikkapa kovalevyn kokoa. Itse tosin laittaisin suuremman lätyn sisään. Toisaalta erotuksella joka menee suuremman sisäisen levyn saamiseen vaikkapa tuo 110€ jos haluat 80 gigaisen levyn, niin sillä saa jo paljon suuremman USB2 -levyn. Itse ostin juuri 250 Gt:n LaCien P3 Porshe levyn hintaan 149, eli jos tarvitsee paljon tilaa, mutta ei tarvitse kaikkea raahata mukana, voisi olla kannattavampi sijoitus sijoittaa ulkoiseen lättyyn. [Huh huh mitä tekstiä tuli kirjoiteltua, noh kait tuosta selvää saa..]
•Yliopiston alueella ainakaan minulla ei ole ollut mitään ongelmia Sparknetin kanssa. Harmittamaan jää ainoastaan se, että se on paljon nopeampi kuin megainen oma koti ADSL.
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
6 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka