Kertokaa joku viisas minulle mitä GPS-ohjemistoa Macin kanssa kannattaisi käyttää. (Olen lukenut täältä viestit koskien em. aihetta, mutta tarvitsen lisää tietoa!)
Mahdollisuuksia on kuten MacGPS Pro tai Route 66.
Mikäli oikein olen ymmärtänyt niin 1) MacGPS Pro:ssa joutuu/saa/voi itse tehdä karttoja ja kalibroda ne sitten tunnettujen pisteiden mukaan ja 2) Route 66:ssa on mieletön määrä dataa joka helpottaa esimerkiksi Euroopassa ajelua.
Itselläni olisi ainakin kaksi käyttötarkoitusta:
1) kevyehkö off-road-ajelu/metsästysajalu jossa tarvittaisiin maastokarttoja aina 1:20000 tarkkuuteen asti.
2) euroopan matkailu, jossa ajetaan teitä pitkin euroopassa välimeren rannikolle.
Onko jollakulla käyttäkokemuksia em. softista? Taipuuko esim. Route 66 tuohon offi- /metsästys- ajeluun itse skannatuilla maastokartoilla?
MacGPS Prohon ei mitenkään itse pysty rakentamaan kaikkia euroopan osoitetietoja - voiko noita jotenkin siirrellä ohjelmien välillä, ts. Route 66:n tietoja MacGPS Prohon?
Mac & GPS
Keskustelua ohjelmista ja Mac App Storesta.
11 viestiä
• Sivu 1/1
-
-
Re: Mac & GPS
Viesti Kirjoittaja Jukina »
Itse yritin viritellä halpaa GPS -ratkaisua iBookiin, mutta en löytänyt toimivaa (ja halpaa) kokonaisuutta. Kokeilin sovitella USB -liitäntäistä vastaanotinta, mutta ohjelma ei löytänyt sitä.
Lopulta kyllästyin ja ostin Claes Ohlssonilta halvan bluetooht GPS:n (Bluei 129 e) ja Nokian Communikaattoriini sopivan Genimap Navigatorin, jossa on Suomen peruskartasto (1:20 000) mukana. Jo toimi, mutta välillä Commu kaatuilee karttalatauksien yhteydessä.
Jos löytyy iBookiin sopiva ohjelma, niin pitää yritää sovittaa sitä yhteen Bluei:n kanssa.
Lopulta kyllästyin ja ostin Claes Ohlssonilta halvan bluetooht GPS:n (Bluei 129 e) ja Nokian Communikaattoriini sopivan Genimap Navigatorin, jossa on Suomen peruskartasto (1:20 000) mukana. Jo toimi, mutta välillä Commu kaatuilee karttalatauksien yhteydessä.
Jos löytyy iBookiin sopiva ohjelma, niin pitää yritää sovittaa sitä yhteen Bluei:n kanssa.
MBP 15', 2 x iPhone 4 32gt, iPad 64gt 3G+WiFi, iPhone 3G, macaddicted since 1989
-
Viesti Kirjoittaja WzL »
Tämä ainakin toimii joskis on kikkailua:
GPS vastaanotin (USB)
Virtual PC -> win98 -> mikä tahansa karttasofta
Miinuksena on se että käyttö on tietysti vähän hidasta, riippuen tietenkin koneesi tehoista.
Ja joskus GPS signaali vaan lopettaa tulonsa karttasoftalle (Genimapin softat), silloin pitää
softasta vaan pistää GPS seuranta pois ja takaisin päälle.
Mutta tämä ainakin toimii.
GPS vastaanotin (USB)
Virtual PC -> win98 -> mikä tahansa karttasofta
Miinuksena on se että käyttö on tietysti vähän hidasta, riippuen tietenkin koneesi tehoista.
Ja joskus GPS signaali vaan lopettaa tulonsa karttasoftalle (Genimapin softat), silloin pitää
softasta vaan pistää GPS seuranta pois ja takaisin päälle.
Mutta tämä ainakin toimii.
-
Viesti Kirjoittaja theaslak »
Mitä softaa ajelit?Jukina kirjoitti:Itse yritin viritellä halpaa GPS -ratkaisua iBookiin, mutta en löytänyt toimivaa (ja halpaa) kokonaisuutta. Kokeilin sovitella USB -liitäntäistä vastaanotinta, mutta ohjelma ei löytänyt sitä.
Mulla on hankittuna 17' PB G4:een GPS Pro, muttei vielä GPS vastaanotinta eikä autolaturia jotta pääsisin testaamaan. Jatkossa aion vaihtaa autoradion paikalle minimacin ja kojelautaan kosketusherkän ruudun ja jättää PB:n kotio.
Jos en saa tuota pelaamaan, niin sitten pitää tutkia Palmin T3:een sopivia softia. Ei mitenkään viitsisi hankkia win-vetoista systeemiä.
-
Viesti Kirjoittaja WzL »
Kohtuu idea, mutta itse en veisi kovalevyllisiä vehkeitä autoon siinä mielessä että ne on aina siellä.
Revi se mini osiksi ja korvaa kiekko IDE-Flashilla. Tällöin saat siihen käyttöikää.
Revi se mini osiksi ja korvaa kiekko IDE-Flashilla. Tällöin saat siihen käyttöikää.
-
Elikä vaihtaisin miniin kovalevyn? Pompsahtaako hinta ulottumattomiin?WzL kirjoitti:Kohtuu idea, mutta itse en veisi kovalevyllisiä vehkeitä autoon siinä mielessä että ne on aina siellä.
Mini ei taida kestää talven pakkasia mitenkään autossa. Mikään ongelma sen pölliminen ei ole, koska sen voi jemmata kojelautaan tai suojata teräslevyllä, kiinnitys tuimalla teräspulttauksella/ hitsaten.
Yksi jatkoajatus olisi sitten se, että sen minin voi vetää kojelaudasta irti niinkuin avoautosta radion. Liittimet/ "telakka" vaan sinne taakse. Ajokkiin jäisi vaan se kosketusherkkä ruutu.
Tätä mietin siksi kun suunnittelen euroopan retkeä autolla. Autossa mukana siis GPS, iTunes mp3-soitin ja DVD-leffat. Lapsetkin jaksaisivat matkustaa.
-
Viesti Kirjoittaja tosikko »
Jos sitä tietokonetta ei ole aivan pakko saada matkaan, niin Symbian pohjainen kännykkä BT GPS modulilla varustettuna. Navigointisoftana esim. TomTom Mobile 5 ja maastokarttojen kanssa ilmainen MapViewGPS softa johon mieleiset kartat.
-
Vaikuttaa erittäin kiinnostavalta, tuota on pakko testata. Kiitos vinkistä. Yksi ratkaisu minkä löysin netistä kaivamalla on Palm + T3 + Tom tom autosetti (mukana GPS- vastaanotin. Sillä ratkeaa maantieajelu. Jos vielä jostakin löydän Palmille softan maastokartoille niin vot. Mahdollisuuksia on jo useita.tosikko kirjoitti:Jos sitä tietokonetta ei ole aivan pakko saada matkaan, niin Symbian pohjainen kännykkä BT GPS modulilla varustettuna. Navigointisoftana esim. TomTom Mobile 5 ja maastokarttojen kanssa ilmainen MapViewGPS softa johon mieleiset kartat.
-
Viesti Kirjoittaja tosikko »
Tätä en ole (vielä) itse kokeillut, mutta luetun perusteella vaikuuttaa lupaavalle: S60 kännykässä skripti, joka hakee BT GPS mokkulan antaman sijainnin perusteella sopivat kartat (1:16000) Karttapaikka palvelusta. ![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Tarinaa tästä löytyy täältä:
Python-clientti Kansalaisen karttapaikkaan -ketju @ sfnet.keskustelu.paikannus.
edit: linkki
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Tarinaa tästä löytyy täältä:
Python-clientti Kansalaisen karttapaikkaan -ketju @ sfnet.keskustelu.paikannus.
edit: linkki
-
Viesti Kirjoittaja WzL »
Noh... Kyllähän tuosta mokkulasta varmaan pari sataa joutuu pulittamaan ja siltikään se ei ole kuin 2GB iso. Ja päälle adapteri (2.5" -> 3.5").theaslak kirjoitti:Elikä vaihtaisin miniin kovalevyn? Pompsahtaako hinta ulottumattomiin?WzL kirjoitti:Kohtuu idea, mutta itse en veisi kovalevyllisiä vehkeitä autoon siinä mielessä että ne on aina siellä.
Mutta jos väkisin minin haluaa autoon niin ehkä sitten on valmis investoimaan tuonkin =) PC-puolellahan Gigabyte(?) toi markkinoille PCI väylään tungettavan muistikortti-kortin. Eli siinä on akkuvarmennus ja DDR kammoille paikat. Tämäkin on hyvä ratkasu. Tosin ei pääse toteutuksessa ikinä koon puolesta lähellekkään miniä. Ja myöskin OS X:n voi unohtaa. Mutta onhan sitten vielä Linux ja Windows vaihtoehdot =) Mutta ei riitä kyllä tosiaan se mankan reikä

11 viestiä
• Sivu 1/1
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka