Hämyopiskelija tekniikan ihmemaassa...
Olen nauhoittanut tutkielmaani varten joskus 80-luvulla haastatteluja ja myöhemmin vhs-kaseteille toisen aineiston. Nyt (nauhojen iän ja mahdollisen huonon kunnon vuoksi) haluaisin siirtää materiaalin tiedostoihin, joita minun olisi helpompi käsitellä.
Mitenköhän se sujuisi? Käytössäni on iBook G4, äpäräkin (PC) on ja yksi G3. Kasettinauhurissani on ulostulo vain kuulokkeille, tietenkin jostain löytynee toinen soitin, jossa on asialliset ulostulot. Mono-ääni riittää hyvin. Tarvitaanko jonkilainen äänenkäsittelyohjelma, mikä, onko saatavilla ilmaisohjelmia tai onkohan iBookin mukana tulevissa ohjelmissa jo joku ohjelma, jota voisi käyttää?
c-/vhs-kasetilta tiedostoon
Perusasioita jokaiselle Applen tuotteiden käyttäjälle, muun muassa iCloud ja muut pilvipalvelut
11 viestiä
• Sivu 1/1
-
c-/vhs-kasetilta tiedostoon
Viesti Kirjoittaja MacTonttu »
-
Re: c-/vhs-kasetilta tiedostoon
Viesti Kirjoittaja joonahe »
iBook G4:ssä ei ole äänen sisääntuloliitäntää, joten siihen tarvitsisit jonkun halvan USB-laitteen. Täällä hompussa on kerrottu, että Biltemasta saa Mac-yhteensopivan parillakympillä. Sitten vaan ministereoplugipiuha C-kasettisoittimen kuulokeliitäntään ja toinen pää iBookin USB-äänilaitteeseen. Nauhoituksen voi tehdä mm. Garagebandilla, joka on macin mukana.
VHS-kaseteilta itse olen tuonut tavaraa koneelle DV-kameran kautta. Eli etsit jostain videonauhurin, josta onnistuu nauhoittamaan DV-kameralle. Sitten kun materiaali on kameralla, niin Firewire piuha kamerasta iBookiin ja iMovie auki. iMoviella tuot materiaalin ja voit lopuksi vaikka viedä johonkin pienempään muotoon.
Itse olen tehnyt näin, voi olla parempiakin tapoja..![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
VHS-kaseteilta itse olen tuonut tavaraa koneelle DV-kameran kautta. Eli etsit jostain videonauhurin, josta onnistuu nauhoittamaan DV-kameralle. Sitten kun materiaali on kameralla, niin Firewire piuha kamerasta iBookiin ja iMovie auki. iMoviella tuot materiaalin ja voit lopuksi vaikka viedä johonkin pienempään muotoon.
Itse olen tehnyt näin, voi olla parempiakin tapoja..
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
KIITOS!!!
Noilla ohjeilla pääsen jo pitkälle!
Ehkä se gradukin sitten siitä![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Noilla ohjeilla pääsen jo pitkälle!
Ehkä se gradukin sitten siitä
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
-
Viesti Kirjoittaja am_tiainen »
Canopus ADVC-100 - Advanced Digital Video Converter (markkinoiden paras konverteri) ja sen perään joku laadukas JVC videonauhuri niin eiköhän silloin saada maksimilaatu mitä VHS nauhurista (vaikka markkinoiden paras JVC HR-S6960) voi ylipäätään saada. Itse omistan kummatkin vehkeet :-)
Canopus ADVC-100 muuntaa S-Video tai videokomposiittisignaalin FireWire DV muotoon äänen kera tietty. Editointi/kaappaus onnistunut minun osalta ainakin Adobe Premierellä, Applen Final Cut Prolla ja iMoviella.
Canopus ADVC-100 muuntaa S-Video tai videokomposiittisignaalin FireWire DV muotoon äänen kera tietty. Editointi/kaappaus onnistunut minun osalta ainakin Adobe Premierellä, Applen Final Cut Prolla ja iMoviella.
[ Apple MacBook (early 2016)]
[ Apple Mac mini (late 2012)]
[ AppleTV 4]
[ Apple iPad mini 4 cellular]
[ Apple iPhone SE ]
[ Apple Mac mini (late 2012)]
[ AppleTV 4]
[ Apple iPad mini 4 cellular]
[ Apple iPhone SE ]
-
Viesti Kirjoittaja tkt »
Äänen siirtoon käytin muistaakseni AudioX-ohjelmaa. Ei ollut toiminnoiltaan monipuolinen ohjelma, mutta äänityksen se hoiti riittävän hyvin. Minulla sattuu olemaan koneessa ääni-sisään -portti, joten USB-sovitinta en tarvinnut.
Videoiden siirtoon käytin (itseasiassa viimeksi toissa viikolla) iMovie 3:a ja DV-kameraa. Kamera ja videonauhuri yhteen SCART-kaapelilla, sekä Mac ja kamera Firewire-kaapelilla.
Sitten vain katsotaan, että kuva videoista tulee ensin kameran näytölle ja seuraavaksi iMoviehen. Uudempi iMovien versio valitti, että kamerassa ei ole nauhaa, mutta kolmonen ei välittänyt siitä mitään. Video käyntiin ja iMovie nauhoittamaan ja homma on siinä.
Levytilaa kannattaa varaa videoaineistolle runsaasti. Minulla kului vajaa 14 GB tuntia kohden. Äänityksen tilantarvetta en muista, enkä voi juuri nyt tarkastaakaa.
Kaiken kaikkiaan aineiston siirto sujui helposti. Samalla menetelmällä on siirretty myös kaitafilmeiltä aineistoa koneelle. Tällöin kuitenkin SCART-kaapeli korvattiin optisella yhteydellä ja kontrastin säätöön käytettiin etäsäätimiä (=sälekaihdin).
--Ari
Videoiden siirtoon käytin (itseasiassa viimeksi toissa viikolla) iMovie 3:a ja DV-kameraa. Kamera ja videonauhuri yhteen SCART-kaapelilla, sekä Mac ja kamera Firewire-kaapelilla.
Sitten vain katsotaan, että kuva videoista tulee ensin kameran näytölle ja seuraavaksi iMoviehen. Uudempi iMovien versio valitti, että kamerassa ei ole nauhaa, mutta kolmonen ei välittänyt siitä mitään. Video käyntiin ja iMovie nauhoittamaan ja homma on siinä.
Levytilaa kannattaa varaa videoaineistolle runsaasti. Minulla kului vajaa 14 GB tuntia kohden. Äänityksen tilantarvetta en muista, enkä voi juuri nyt tarkastaakaa.
Kaiken kaikkiaan aineiston siirto sujui helposti. Samalla menetelmällä on siirretty myös kaitafilmeiltä aineistoa koneelle. Tällöin kuitenkin SCART-kaapeli korvattiin optisella yhteydellä ja kontrastin säätöön käytettiin etäsäätimiä (=sälekaihdin).
--Ari
-
Viesti Kirjoittaja Korppari »
Neuvoja kaivataan!
Aloitin ekaa kertaa VHS filmien siirron iMovieen.
Kytkennät tein kuten yllä edellinen kirjoittaja, VHS -nauhurista A/V liitäntäkaapelilla kameraan ja kamerasta DV -liitännästä Firewire kaapelilla maciin.
Videokamerassa näkyy komeasti VHS-nauhurista tuleva materiaali, mutta iMoviessa vain sininen tausta ja teksti kamera on kytketty kun videokamerassa on kasetti sisällä, muuten iMovie herjaa, että kamerassa ei ole kasettia. Kun käynnisätän tuonnin, sitä kestää vain 00:00:04 sekuntia tai jotain sinnepäi, joskus jopa yli sekunnin. Tuon lyhyen ajan jälkeen kytkeytyy videokameran toisto päälle ja leikkeeseen tulee sitä mitä nauhalla on. Tyhjä nauha ei auta asiaa.
Ongelmana tuntuisi olevan tuo nauhaherjaus, miten siitä pääsisi eroon? Kokemuksia? Apuja?
iMovie versio on 5.0.2
kamera on Sony DCR HC40E
Aloitin ekaa kertaa VHS filmien siirron iMovieen.
Kytkennät tein kuten yllä edellinen kirjoittaja, VHS -nauhurista A/V liitäntäkaapelilla kameraan ja kamerasta DV -liitännästä Firewire kaapelilla maciin.
Videokamerassa näkyy komeasti VHS-nauhurista tuleva materiaali, mutta iMoviessa vain sininen tausta ja teksti kamera on kytketty kun videokamerassa on kasetti sisällä, muuten iMovie herjaa, että kamerassa ei ole kasettia. Kun käynnisätän tuonnin, sitä kestää vain 00:00:04 sekuntia tai jotain sinnepäi, joskus jopa yli sekunnin. Tuon lyhyen ajan jälkeen kytkeytyy videokameran toisto päälle ja leikkeeseen tulee sitä mitä nauhalla on. Tyhjä nauha ei auta asiaa.
Ongelmana tuntuisi olevan tuo nauhaherjaus, miten siitä pääsisi eroon? Kokemuksia? Apuja?
iMovie versio on 5.0.2
kamera on Sony DCR HC40E
-
Viesti Kirjoittaja masa »
Ongelma on juuri se ylläkuvattu. Uudempi iMovie ei osaa tuota läpiajoa vaan joudut imuuttaa sen Vhs:n ensin Dv nauhalle kameraan ja sitten sieltä iMovieen. Tai asentaa vanhempi iMovie (jostain..)
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.
-
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Juu kyllä mun käsittääkseni on.MacTonttu kirjoitti:Oliko se Bilteman laite tämä:
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... uote=23300
Alihankintana printtipuolen graafista materiaalia!
-
Viesti Kirjoittaja Turmeric »
iMovie 3.03:n saa näköjään ladattua Applen sivuilta:
http://www.apple.com/downloads/macosx/apple/imovieformacosx.html
http://www.apple.com/downloads/macosx/apple/imovieformacosx.html
It's pining for the fiords!
-
Viesti Kirjoittaja Korppari »
Kiitos avusta, tyydyin nyt tuohon DV:n nauhan kautta koukkaamiseen, filmejä kun on vaan n. 16 tuntia.
-Korppari-
-Korppari-
11 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka