Itsehän olin alusta asti sinisilmäisesti luullut, että mulla on Tiger tossa koneessa, koska tilatessa tuoteselosteessa sanottiin "ships with Tiger" ja ajattelin sen paketissa olleen Tiger-levyn olevan siinä vain esim. mahdollista uudelleen asennusta varten. En näköjään oikein tutkinut sitä pakettia muutenkaan kunnolla.
En ole siis näköjään ollut ollenkaan perillä missä mennään ja tuntui "vähän" tyhmältä kun katsoin tietoja Macistäni ja siinä luki OSX versio 10.3.9. (!!) eli mitä ilmeisimmin siis Panther?
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Tätä tää on kun ei vielä niin ole perehtynyt kovin syvällisesti OSX:ään. Olen kyllä aina ladannut kaikki ohjelmat Tiger-versioina eikä ikinä ennen ole ollut ongelmaa etteikö ohjelmat olisi asentuneet (?).
Joka tapauksessa nyt v*tuttaa tyhmyyteni siinä määrin, että haluan päivittää koneen Tigeriksi ASAP varsinkin kun noita uusia Tiger-päivityksiäkin on näköjään taas tippunut.
Keskeiset kysymykset asian tiimoilta ovat seuraavat:
1. Jääkö kaikki asetukset, värit, jne. ennalleen päivityksen jälkeen?
2. Otan toki joka tapauksessa back-upit kaikesta tärkeästä, mutta mistä muista kun ihan noista perustiedostoista kannattaa ottaa back-up (kotihakemisto, jne.)?
3. Onko päivitys riskialtista puuhaa ja millä todennäköisyydellä homma voi mennä päin puuta vaikka seuraakin ohjeita kirjaimellisesti?
Olen toki aikoinaanWindowsin päivittänyt useampaankin kertaan, mutta nyt kun ollaan uusilla vesillä tämän Macin kanssa niin en haluaisi tyriä mitään joten ihan mitä muuta vaan tuleekaan mieleen asiasta niin otan neuvot kiitollisena vastaan.
Kiitos jo etukäteen!