Olen tässä nyt tasan viikon räplännyt macbookkiani pääosin os x:n tutustumisen parissa ja ohjelmien asennuksessa ym. Nyt pikkuhiljaa alkaa olla kaikki kunnossa paitsi että tää pirun vehje jumittaa välillä.
Dashboardiin olen tunkenut tommoset 10 vitkutinta ja olen ruvennut miettimään josko nämä aiheuttavat jumitusta. Kuluttaako noi tehoja/muistia vaikka dashboard ei ole näkyvissä?
Ohjelmia on koko ajan käytössä firefox, terminal, skype ja silloin tällöin Parallels, MAMP, textwranger ja GIMP.
Erityisesti toi Parallels tuntuu aiheuttavan tökintää jos sen jättää pitkäksi ajaksi päälle. Tai ainakin semmonen perstuntuma on. En aja siinä kuin win xp:tä enkä tee siinä muuta kuin käytän office XP:tä.
Bootti auttoi pirusti ja kaikki tuntu taas toimivan sulavasti kunnes olin käyttänyt ohjelmia taas jonkun aikaa niin tökintää rupesi ilmenemään.
Tökintä on siis sellaista yleistä että esim firefoxin tabin vaihtamiseen menee useita sekunteja ja sateenkaarikiekko tulee kursoriksi.
Muistia koneesta löytyy 1GB että ei pitäis johtua keskusmuistin puutteesta. Käytössä on myös FileVault.
Veikkaukseni kuitenkin on se että muisti jollain tavalla loppuu. Voiko sitä jotenkin vapauttaa ilman boottia?
Sitten yleisiä newbie kysymyksiä:
Käytättekö te työpöydän ikkunoiden navigointiin noita F9-F12 pääasiassa? toi omppu+tab on vähä heikko ku aina se ei tuo esiin sen ohjelman ikkunaa ollenkaan vain ainoastaan yläpalkin.
Apache-serveri jostain syystä näyttää noita tiedotolistaukset ääkköset koodattuna päin prsettä. Miten korjataan?
Onko tolle ikkunan vasemman yläkulman vihreällä pallukalle pikanappia? Omppu + m on minimize mut mikä toi maximize on sitten?
Kertokaa jotain kivoja pikanappeja yleiseen työpöydän ikkunoiden navigointiin. Se tuntuu jotenkin ärsyttävän hitaalta tällä hetkellä.
Tökkii ja mac newbien kysymyksiä
Täällä voit kysyä mistä tahansa Mac-ongelmasta, jos et löydä vastausta muualta.
10 viestiä
• Sivu 1/1
-
Tökkii ja mac newbien kysymyksiä
Viesti Kirjoittaja kikolinho »
-
Re: Tökkii ja mac newbien kysymyksiä
Viesti Kirjoittaja Castillo »
Itse ainakin navigoin eniten sillä että expose on hiirellä tökättävissä vasemmasta alanurkasta. Tuo komento+tab on moninappisessa hiiressäni yksi nappula.kikolinho kirjoitti:Kertokaa jotain kivoja pikanappeja yleiseen työpöydän ikkunoiden navigointiin. Se tuntuu jotenkin ärsyttävän hitaalta tällä hetkellä.
Mac Studio M1 Ultra 64GB
iPad Air 12,9" M2 128GB
iPhone 15 plus
iPad Air 12,9" M2 128GB
iPhone 15 plus
-
Viesti Kirjoittaja joonahe »
Parallels on melko tuore softa, monilla on siitä beta-versioita jotka eivät ole kaikkein luotettavimmasta päästä – hidastelu saattaa johtua siitä. Mitä Järjestelmän valvonta sanoo, kun käytät ohjelmia? Siellä voi valvoa mm. muistin ja prossun käyttöä. Samaan hommaan on kevyempiäkin työkaluja, kuten iStat -widgetti ja MenuMeters -yläpalkkiohjelma.
-
Viesti Kirjoittaja freemem »
filevault hidastaa myös, käytössäsi on gimp joten lienee myös X11 käynnissä koko ajan.
Tuo parallers + xp + office + muut ohjelmat ja vielä tuo X11 ikkunointi selosteena, tuo vähän sellaisen vertailukuvan mieleen että mulla on pikkuinen peräkärry jossa on vain sellainen tyhjänä 400 kiloa painava vesiboileri joka on muuten täynnä vettä
Mitään raskasta en suosittele ajettavaksi filevault päällä.
Itse olen kryptaillut salattavat tiedot omalle levy-imagelle levytyökalulla.
nuo F9-F11 on kyllä käytössä, itseasiassa hiireen on bindattu F9 (expose) kolmosnappiin joka on näppärä imho.
widgetit vie muistia vaikka ne ei ole näkyvissä, ohjelmat/lisäohjelmat hakemistosta löytyy activity monitor jolla voit tarkkailla ohjelmien muistin kulutusta, widgettejä seuratessa kannattaa laittaa filtteriksi "widget"
Tuo parallers + xp + office + muut ohjelmat ja vielä tuo X11 ikkunointi selosteena, tuo vähän sellaisen vertailukuvan mieleen että mulla on pikkuinen peräkärry jossa on vain sellainen tyhjänä 400 kiloa painava vesiboileri joka on muuten täynnä vettä

Mitään raskasta en suosittele ajettavaksi filevault päällä.
Itse olen kryptaillut salattavat tiedot omalle levy-imagelle levytyökalulla.
nuo F9-F11 on kyllä käytössä, itseasiassa hiireen on bindattu F9 (expose) kolmosnappiin joka on näppärä imho.
widgetit vie muistia vaikka ne ei ole näkyvissä, ohjelmat/lisäohjelmat hakemistosta löytyy activity monitor jolla voit tarkkailla ohjelmien muistin kulutusta, widgettejä seuratessa kannattaa laittaa filtteriksi "widget"
-
-
Viesti Kirjoittaja freemem »
Ohjelmat/Lisä ohjelmat hakemistosta Levytyökalu, arkisto - uusi - tyhjä levy image, sitten valitset riittävään koon, ja kryptaus aes-128, älä laita avain-nippuun.kikolinho kirjoitti:Voiko tuommoisen levyimagen tehdä helposti?
Musta tuntuu että mul on nyt täl hetkel koko kovalevy filevaultissa
En mä tarvis ku sen kansion kryptattuu jossa mulla on kaikki työjutut. Onnistuuko jotenkin?
-
Viesti Kirjoittaja kikolinho »
Kiitos tosta!
FileVaultin pois päältä varmaan kaksinkertaisti performanssin. Hemmetti että toi pitikin mennä laittamaan heti alussa päälle niin luulin että tää MacBook on ihan susi...
Toimiiko muuten miten esim logitechin hiiret macissa? Semmonen kätsy langaton hiiri ois kiva tähän. Pienikokoinen. Suositelkaa jotain
FileVaultin pois päältä varmaan kaksinkertaisti performanssin. Hemmetti että toi pitikin mennä laittamaan heti alussa päälle niin luulin että tää MacBook on ihan susi...
Toimiiko muuten miten esim logitechin hiiret macissa? Semmonen kätsy langaton hiiri ois kiva tähän. Pienikokoinen. Suositelkaa jotain
-
Viesti Kirjoittaja Julius »
Toimivat tietysti. Esimerkiksi LX7 on melko pienikokoinen langaton hiiri, ei mikään minihiiri joita on yleensäkin karmea käyttää mutta selvästi pienempi kuin esim. MX510 tai jättimäiset MX700 tai MX1000. LX7 on muotoilultaan sopiva sekä vasureille että oikeakätisille. Myös Cordless Desktop S 530 yhdistelmän mukana tuleva laser-hiiri on miellyttävä käyttää. Se on kooltaan ja muotoilultaan MX510:n luokkaa. Sopii tosin vain oikeakätisille.kikolinho kirjoitti: Toimiiko muuten miten esim logitechin hiiret macissa? Semmonen kätsy langaton hiiri ois kiva tähän. Pienikokoinen. Suositelkaa jotain
-
-
Viesti Kirjoittaja Maza »
Ei ne tiedostot katoa. Ne pysyvät tallessa siinä x.dmg-tiedostossa, jonka voit mountata/unmountata ja johon voi mountattuna lisätä tai siitä poistaa tiedostoja.kikolinho kirjoitti:Tosta levyosiosta vielä... Tossa työpöydällä on nyt tommonen kiintolevyn kuva. Ei kai sen sisältämät tiedostot katoa jos unmounttaan sen?
Meidän planeettaamme ei ole mikään symbolinen kohtu, me ollaan kaikki suuressa sinisessä limousinessa (Jarkko Laine)
10 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Ongelmia Macin kanssa?”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka