Kohinan poisto
Kuvankäsittely, taitto ja typografia
6 viestiä
• Sivu 1/1
-
Kohinan poisto
Viesti Kirjoittaja Gleb »
Olisiko Macille joku näppärä ilmainen digikuvien kohinanpoisto-ohjelma? En omista tällä hetkellä mitään Photoshopia joten ihan erillinen ohjelma pitäisi plug-inin sijaan olla.
-
-
-
Viesti Kirjoittaja Gleb »
Tällä hetkellä koneella ei ole mitään iPhotoa kummallisempaa. Jotain Photoshopia tekis mieli mutta ei tällä hetkellä ole varaa. Mitenkäs Gimp, löytyykös siitä sopivaa työkalua?Olaus kirjoitti:Millä ohjelmalla käsittelet kuviasi; jos siitä löytyisi kohinaan lääkettä? Noise Ninjaa minäkin olisin ehdottanut, mutta se ei ole ilmainen, vaikka mielestäni hintansa väärti.
-
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
Minä käytän Noisewarea, toimii mainiosti, joskin liioittelua pitää välttää,muuten kuvat muuttuvat "kumisiksi". Yleensä otan kohinanpoistoa filtterillä layerille, josta sitten läpikuultavuudella sopiva määrä.
http://www.imagenomic.com/index.asp
Noisewaren saa Photoshopiin plug-iniksi tai Standaloneksi. Silloin kun minä sen hommasin oli plug-in maksullinen ja Standalone ilmainen, en tiedä onko enää..
http://www.imagenomic.com/index.asp
Noisewaren saa Photoshopiin plug-iniksi tai Standaloneksi. Silloin kun minä sen hommasin oli plug-in maksullinen ja Standalone ilmainen, en tiedä onko enää..
-
Viesti Kirjoittaja Ksotkija »
Gimpillä olen käyttänyt kohinan poistoon lähinnä ihan perinteisiä filttereitä, etupäässä "selective gaussian blurria". Tuon kanssa voi hommaa optimoida sen verran, että hajottaa kuvan RGB-osiin (decompose rgp) ja korjaa värikanavat yksitellen. Useimmiten vihreä on varsin siisti, joten sen voi säästää terävoitykseen, ja kohinaa suodattelee sitten tarpeen mukaan siniseltä ja punaiselta osalta. Sitten vain composella kuva kasaan täysvärikuvaksi, ja haluttu terävöitys muiden mahdollisten manipulointien jälkeen.Gleb kirjoitti:Tällä hetkellä koneella ei ole mitään iPhotoa kummallisempaa. Jotain Photoshopia tekis mieli mutta ei tällä hetkellä ole varaa. Mitenkäs Gimp, löytyykös siitä sopivaa työkalua?Olaus kirjoitti:Millä ohjelmalla käsittelet kuviasi; jos siitä löytyisi kohinaan lääkettä? Noise Ninjaa minäkin olisin ehdottanut, mutta se ei ole ilmainen, vaikka mielestäni hintansa väärti.
Gimppiin on myös muuta "plug-in" joissa kohinanpoistoa on parametrisoitu valmiiksi, hiljattain olen kokeillut "DCam Noise 2" toteutusta, mutta en ole saanut parametrisoitua sitä tyydyttävästi. Muistelisin että muitakin tuollaisia löytyy, mutta en ole niitä juurikaan kokeillut.
Kohinan poistosta on muuten juttu http://www.gimpguru.org sivustoilla (http://www.gimpguru.org/Tutorials/ReducingCCDNoise/)
Tämä näin amatöörin kokeiluiden pohjalta. Tuo kohinan poisto on oikeastaan ainoita ominaisuuksia joiden kanssa olen jäänyt kaipaamaan kaupallisten softien ominaisuuksia / käytettävyyttä Gimpissä.
6 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Kuva ja graafinen suunnittelu”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka