Nyt kun tuo uusi iMac on tulossa 500Gb levyllä, niin aloin miettimään että kannattaako se pitää yhtenä 500GB partitiona vai jakaa se esim 250GB käyttikselle ja sovelluksille ja 250GB Digikuville yms.
Kaikki ehdotukset ja "Best Practicet" tervetulleita.
Mun mielestä ei kannata.. Tai en tiedä, todennäköisempää on se että koko kovalevy hajoaa kuin että tiedostojärjestelmä menisi toisella partitiolla rikki. Tosin mulla on käynyt juuri niin.. Lähinnä ajattelisin niin että on varastopartitio missä on kaikki DVD:lle tms. poltettu matsku nopeammin löydettävissä.
steelduck kirjoitti:Nyt kun tuo uusi iMac on tulossa 500Gb levyllä, niin aloin miettimään että kannattaako se pitää yhtenä 500GB partitiona vai jakaa se esim 250GB käyttikselle ja sovelluksille ja 250GB Digikuville yms.
Enpä vielä pääse herkuttelemaan tuollaisella kiintolevyllä, mutta tuo jako 250/250 ei olisi omaan käyttööni ainakaan kovin hyvä suhde, koska nyt 160 Gt jakautuu 30 Gt käyttikselle ja softille (kaikkine Classiceineen ym.) ja 120 Gt käyttäjätiedostoille. Joten 250 Gt olisi killeri käyttikselle ja softille, ja sijoittaisit pian sinne osan muista filuista.
Luulen että jättäisin yhteen osioon, ei olisi ongelmia minne tiedostot milloinkin laitetaan. Tai sitten EHKÄ 200 Gt videoille, mutta vain EHKÄ....
Varmistamisen kannalta ajattelinkin, että olisi käyttis, sovelellukset ja käyttäjien perusdokumentit siinä 250GB partitiolla ja sitten ottaisin siitä tasaisin väliajoin superduperilla kloonin. Sitten toisella 250GB levyllä olisi digikuvat, joista ottaisi sitten varmistuskopiot ulkoiselle FW levylle (500GB).
Tai sitten pidän sen yhtenä palana ja Superduperoin sen aina tuolle 500:lle. Ehkä yksikertaisinta.
Jos miettii tuota mahdollista osion kirjanpidon sekaisinmenoa, niin eikö ole oletettavaa että se tapahtuu jonkin softan toimesta? Jolloin se olisi se käyttis+softat osio, joka menisi sekaisin. Näinollen kaikki arvokas pitäisi olla sillä toisella osiolla. Näin minä ainakin sen ajattelisin (on kerran mennyt WInukan levyn kirjanpito krantun pelin ansiosta). Winukan aikaan olikin hurjat osioinnit: softat, isot tiedostot, pienet tiedostot, normaalit työfilut, poltettavat... huh! Tykkään yhden osion taktiikasta. 8)
wanders kirjoitti:Jos miettii tuota mahdollista osion kirjanpidon sekaisinmenoa, niin eikö ole oletettavaa että se tapahtuu jonkin softan toimesta? Jolloin se olisi se käyttis+softat osio, joka menisi sekaisin... ..Tykkään yhden osion taktiikasta. 8)
Mää en ole koskaan tajunnut kovalevyn osioinnin ideaa; jos käyttis menee juntturaan niin tiedostojen pelastus on aina hoidettavissa. Mutta jos kovis jurahtaa niin huonostihan siinä käy vaikka osioita olisi tusina, eikö?
Mulla ulkoinen FW-kovo pitää naks_viuuh_naks_viuuh ääntä aika ajoin ja lisäksi lukee todella hitaasti. Tainnut ottaa itseensä matkustelusta..
wanders kirjoitti:Jos miettii tuota mahdollista osion kirjanpidon sekaisinmenoa, niin eikö ole oletettavaa että se tapahtuu jonkin softan toimesta? Jolloin se olisi se käyttis+softat osio, joka menisi sekaisin... ..Tykkään yhden osion taktiikasta. 8)
Mää en ole koskaan tajunnut kovalevyn osioinnin ideaa; jos käyttis menee juntturaan niin tiedostojen pelastus on aina hoidettavissa. Mutta jos kovis jurahtaa niin huonostihan siinä käy vaikka osioita olisi tusina, eikö?
Lähinnä tässä usean osion taktiikassa on kyse siitä, että levyosion kirjapito menee sekaisin. Harvinaista, mutta mahdollista. Ei siis varsinainen laitevika.