InDyn tyyleistä
-
InDyn tyyleistä
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Joten mulla on dokumentissä Wordin kautta tulleita tyylejä, esim. Normal ja haluaisin sen poistaa ja korvata itse luomallani tyylillä Leipä. Voiko poistaa Normal niin, että sille kirjatut kappaleet automaattisesti saisivat tyylikseen Leipä?
Freeway Prossa on tuo ja se on kyllä kätevä.
-
Re: InDyn tyyleistä
Viesti Kirjoittaja mercury »
-
Viesti Kirjoittaja barcoder »
Onks sulla CS2? Jos on niin siinä on kätevä word to indesign style mapping -työkalua, jolla voit kertoa indylle jo tekstiä tuotaessa, että haluat wordin tyylin normal muuttuvan indesignin tyyliksi leipä yms...MacFinn kirjoitti:Koetin tossa käsikirjasta katsoa mutta en löytänyt.
Joten mulla on dokumentissä Wordin kautta tulleita tyylejä, esim. Normal ja haluaisin sen poistaa ja korvata itse luomallani tyylillä Leipä. Voiko poistaa Normal niin, että sille kirjatut kappaleet automaattisesti saisivat tyylikseen Leipä?
Freeway Prossa on tuo ja se on kyllä kätevä.
Työkalun saa käyttöön kun word-filua pleissatessa ruksaa sieltä tiedostonvalintaikkunasta sen ruksin "show import options" ja avautuvasta ikkunasta valitsee Preserve styles.... Ihan siellä ikkunan alareunassa on Customize Style Import -nappi. Se aukaisee stylemapping-työkalun.
http://www.docendo.fi/?p=company&sp=writer&wrid=199
-
-
Viesti Kirjoittaja eskofot »
barcoder kirjoitti:Onks sulla CS2? Jos on niin siinä on kätevä word to indesign style mapping -työkalua, jolla voit kertoa indylle jo tekstiä tuotaessa, että haluat wordin tyylin normal muuttuvan indesignin tyyliksi leipä yms...
Toimiiko toi sulla ongelmitta käytännössä? Mulla tuo sisään tekstiä joka on paikallisesti muotoilu, vaikka mitä tekisi. Sain kyllä toimimaan kun tein itse Word-tiedoston kokeeksi, mutta asiakkaille ohjeistetut eivät pelitä.
Mistähän vikaa lähtisi etsimään? Asiakkaan Word-tiedostot on tehty nähdäkseni oikein, ei ole paikallista muotoilua, vaan minun tekemäni Word-pohjan tyylejä on sovelellettu kappaleisiin niinkus pitääkin
(Tyylin perään tulee +merkki ja fontti tulee wordistä – ne kun muuttaa pakotetusti tyyliin, niin sehän on ihan sama kun tekisi koko homman alusta asti manuaalisesti)
-
Viesti Kirjoittaja Ensenada »
Parhaiten toimivat kileitoimistoilta tulevat käännökset, jotka on ymmärretty tehdä tyylejä loogisesti käyttäen.
Sitten taas on niitä asiakkaita, joilta tulee ohjeista huolimatta dokkeja joissa on 78 eri tyyliä eikä mitään logiikkaa ja vaika otsikot näyttävät samalta, ei niitä voi mapata kun ne eivät olekaan molemmat oikeasti samalla tyylillä.
-
Minä yritän kaivaa kaikki Word tyylit ja jutut pois, poistamalla tyylit heti tuonnin jälkeen sekä etsimällä ja korvaamalla kaikki fontit.
Mulla on niin vähän näitä hommia ja pieniä, että pieni käsityö ei niin paljon harmita, Jos tekisin enemmän, pinna palais.
-
Joojoo. Se on juuri se pakotettu tyyli. Tätä on hieman hankala selittää. Mutta siis kun Wordistä tuo tekstin importtina, niin että stylemappausta on käytetty, ID:n tyylin tulisi korvata Wordin tyyli, kokonaisuudessaan, kuitenkin niin että paikallinen muotoilu säilyy. Eli että kursiivi on kursiivia (paikallinen muotoilu) mutta muu tyylin määrittämää fonttia jne.MacFinn kirjoitti:Kai tiesit, että nuo +-merkit saa pois määrittämällä tyylin ALT pohjassa.
Minulla käy niin että koko teksti tulee Wordin määrittämänä (fonttina esim. Ariel), vaikka ID tyylissä olisi esimerkiksi Minion. Oikea tyyli siis löytyy, mutta tyylin perässä on plussa, ikäänkuin tuo Ariel olisi se paikallinen muotoilu.
Jos otan plussan pois (Pakotan tyylin alt pohjassa) muotoilu muuttuu ID-tyylimäärittelyn mukaiseksi tietysti, mutta samalla menetetään koko stylemappauksen etu. Nythän joudun käymään kaikki kappaleet läpi samaan tapaan kun olisi peistannut tekstin Wordistä.
En ole löytänyt tälle mitään selitystä, ja olisin kovin kiitollinen jos joku osasi ratkaista asian.
Niin, ne ovat tyyliin: normal+14p+lihavointi joka vastaa tyyliä Heading2, mutta sitäpä ei ole osattu käyttää, on tehty vain saman näköiseksiEnsenada kirjoitti:vaika otsikot näyttävät samalta, ei niitä voi mapata kun ne eivät olekaan molemmat oikeasti samalla tyylillä.
-
Viesti Kirjoittaja vapaavarsi-franklin »
Indesigniin sitten vastaavasti TÄYSIN samannimiset tyylit, ja kappalemallivalikosta huit maanalainen paikka kaikki muut paitsi omat, itse tehdyt tyylit.
Sitten import-vaiheessa tällaiset asetukset:

Frank
-
-
Ei, päinvastoin. Tuolla tavoin tehtynä sillä on siis paljonkin väliä kuinka se wordi-doku on tehty. Pointti oli se, että kun nuo tyylit tekee wordistä asti kunnolla, niin ne tulevat myös taittoon kunnolla. En minä ainakaan halua taittoon Wordistä tulleita tyylejä (siis niitä normaleja ja heading2:a ym).Ensenada kirjoitti:Tarkoitatko että jos Wordi-doku on tehty ihan miten sattuu niin tuolla saisi automatisoitua tekstin tuonnin muotoilut?
Ja noin tehtynä säästyy siltä style mappaukseltakin, kyllä siinäkin aina joku minuutti menee.
Eri asia tietysti on jos jokainen eri taittoon tuotava teksti tulee kymmeniltä eri tahoilta, silloin on käytännössä mahdotonta vaatia erikseen jokaista asiakasta määrittelemään tyylejä wordissa jollain tietyllä tavalla. Minulla se toimii, koska valtaosa teksteistä tulee muutamalta ihmiseltä, joilta on helppo pyytää toimittamaan tekstit koodattuna tietyllä tavalla.
-
Viesti Kirjoittaja Ensenada »
No, sama kai tuo, taitetaan miten taitetaan, kunhan homma pelaa, teki sen millä keinoin hyvänsä.
-
-
Siis tuo IDCS2:een tullut ominaisuus, jonka tulisi toimia, ja joka ei toimi, on juuri tuo stylemapping. Siitä on kyse. Siinä ei ole mitään merkitystä minkä niminen Wordin tyyli on, sille vain osoitetaan olemassa olevasta Indesign-dokkarista haluttu vastine. Tämän pitäisi toimia jos tyylit on tehty loogisesti Wordissä. Mitään Wordin turhia tyylejä ei tuoda vaan niiden kohdalla valitaan vastineeksi "no style". Oletko ylipäätään siis kokeillut ko. toimintoa?vapaavarsi-franklin kirjoitti:Wordissä ja Indyssä pitää olla täsmälleen samannimiset tyylit jos tuon ominaisuuden haluaa saada kunnolla toimimaan.
Ongelma on siinä että se toimii miten sattuu, välillä mukaan tulee Wordin fonttivalinnat (siis kulkeutuvat Indesigniin). Joka tapauksessa aina ID:ssä on + merkki näin muodostuneen tekstin kohdalla. Ikäänkuin se ei korvaisikaan Wordin tyyliä 100 %:sesti vaan jotenkin yhdistäisi ne. Tämä on ongelma.
-
Ominaisuudella tarkoitin alunperin "import styles automatically" -tapaa, en style mappingiä. Ja silloin sillä on väliä, minkä nimisiä ne tyylit wordissä ovat. Toin tämän "import styles automatically" -vaihtoehdon esiin style mappingin sijasta juuri sen takia että tuo style mapping ei toimi. Ja olen kokeillut sitä. Style mappingiä siis.eskofot kirjoitti:Siis tuo IDCS2:een tullut ominaisuus, jonka tulisi toimia, ja joka ei toimi, on juuri tuo stylemapping. Siitä on kyse. Siinä ei ole mitään merkitystä minkä niminen Wordin tyyli on, sille vain osoitetaan olemassa olevasta Indesign-dokkarista haluttu vastine. Tämän pitäisi toimia jos tyylit on tehty loogisesti Wordissä. Mitään Wordin turhia tyylejä ei tuoda vaan niiden kohdalla valitaan vastineeksi "no style". Oletko ylipäätään siis kokeillut ko. toimintoa?.vapaavarsi-franklin kirjoitti:Wordissä ja Indyssä pitää olla täsmälleen samannimiset tyylit jos tuon ominaisuuden haluaa saada kunnolla toimimaan.
-
Ja kuka oikeasti jaksaa tapella Wordin tyylien kanssa?
-
Ok, en ymmärtänt. Siis ei toimi sielläkään.vapaavarsi-franklin kirjoitti: Toin tämän "import styles automatically" -vaihtoehdon esiin style mappingin sijasta juuri sen takia että tuo style mapping ei toimi. Ja olen kokeillut sitä. Style mappingiä siis.
Palaa sivulle “Kuva ja graafinen suunnittelu”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka